Wasgoed ophangen in de kelder?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-07 16:33
Misschien een aparte vraag voor Tweakers maar ik stel hem toch: kun je wasgoed laten drogen in de kelder?
Ik vind hier online weinig over terug, meeste zoekresultaten gaan over kelders met vochtproblemen. Is hier gelukkig niet zo.

Onze kelder beschikt over een klein kiepraampje en is groter dan de kleine kamer waar we nu een wasrek neerzetten (ca. 3x3 ipv 2x1,5m). De kleine kamer boven wordt gelijk beheerst door het wasrek, even iets uit de linnenkast pakken is er niet bij. Gezien we het wasrek eigenlijk altijd uitgeklapt laten zoeken we een betere plek.

Hebben mensen goede/slechte ervaringen?

Cash is king.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-07 15:27
Mijn halve appartement is een soort kelder (souterrain) en ik droog hier ook altijd mijn was beneden. Ik heb nooit problemen ondervonden, ventilatie is belangrijk en daarnaast zou ik de luchtvochtigheid in de gaten houden en bij twijfel een luchtontvochtiger te plaatsen, dan gaat het in ieder geval goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
timmert26 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:16:
Mijn halve appartement is een soort kelder (souterrain) en ik droog hier ook altijd mijn was beneden. Ik heb nooit problemen ondervonden, ventilatie is belangrijk en daarnaast zou ik de luchtvochtigheid in de gaten houden en bij twijfel een luchtontvochtiger te plaatsen, dan gaat het in ieder geval goed.
Geen last van nare luchtjes die in de kleding of de kelder blijven hangen? Of centrifugeer je de was extra voor het ophangen?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-07 15:27
Ik draai gewoon een normaal wasprogramma waar standaard een 1600tpm centrifuge stap inzit. Nou is mijn souterrain geen muffe voedselkelder, maar mijn was is binnen 1 dag droog en ruikt fris en fruitig.

Ik heb nooit last van muffe geurtjes. Zoals aangegeven heb ik in het verleden altijd een luchtontvochtiger gehad (zo'n qlima ding) als je die onder je was zet is het met een paar uurtjes droog. Inmiddels is de luchtvochtigheid stabiel dat het niet meer nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeeDee855
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-07 22:43
Ik heb een poos in een appartement gewoond met een gezamenlijke waskelder. Veel was droogde ik in mijn appartement. Maar bijvoorbeeld dekbedovertrekken heb ik ook wel in die kelder opgehangen en dat ging prima, mits de raampjes open stonden en het niet te koud werd in de kelder. Als het drogen heel langzaam gaat dan krijg je de rare luchtjes. Je zal dat gewoon even uit moeten proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mk1992 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:13:
Misschien een aparte vraag voor Tweakers maar ik stel hem toch: kun je wasgoed laten drogen in de kelder?
Ik vind hier online weinig over terug, meeste zoekresultaten gaan over kelders met vochtproblemen. Is hier gelukkig niet zo.

Onze kelder beschikt over een klein kiepraampje en is groter dan de kleine kamer waar we nu een wasrek neerzetten (ca. 3x3 ipv 2x1,5m). De kleine kamer boven wordt gelijk beheerst door het wasrek, even iets uit de linnenkast pakken is er niet bij. Gezien we het wasrek eigenlijk altijd uitgeklapt laten zoeken we een betere plek.

Gewoon ophangen en het raampje openzetten, kom je er vanzelf achter.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
mk1992 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:18:
Of centrifugeer je de was extra voor het ophangen?
Dat doet toch iedere wasmachine tegenwoordig? Alleen het Wol-progamma doet dat niet of op een veel lager toeren. Bij de andere programma's zijn de centrifugesnelheden doorgaans instelbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

mk1992 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:18:
[...]

Geen last van nare luchtjes die in de kleding of de kelder blijven hangen? Of centrifugeer je de was extra voor het ophangen?
Hangt volledig van de ventilatie in je kelder af. Is het een gezonde lucht die genoeg ververst wordt dan kan het prima, is het al een vochtige ruimte dan wil je niet meer vocht toevoegen.

Zou in ieder geval het raam open zetten zodat je vocht goed kan afvoeren en dan via een vochtmeter even bij houden wat er in de ruimte gebeurt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Tsurany schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:25:
[...]

Hangt volledig van de ventilatie in je kelder af. Is het een gezonde lucht die genoeg ververst wordt dan kan het prima, is het al een vochtige ruimte dan wil je niet meer vocht toevoegen.

Zou in ieder geval het raam open zetten zodat je vocht goed kan afvoeren en dan via een vochtmeter even bij houden wat er in de ruimte gebeurt.
Wat zou een gezond wasdroogpercentage zijn? Lager dan 70%?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
sypie schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:23:
[...]

Dat doet toch iedere wasmachine tegenwoordig? Alleen het Wol-progamma doet dat niet of op een veel lager toeren. Bij de andere programma's zijn de centrifugesnelheden doorgaans instelbaar.
Precies, instelbaar. De een zal 1200 doen de ander 1600. Nu heb ik niet het idee dat de was zeiknat uit de machine komt maar je weet maar nooit.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

mk1992 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:31:
[...]

Tussen de 40% en 60% wordt aangehouden als gezond leefklimaat. Zit je daar nu boven dan zou ik daar niet snel de was drogen. Natuurlijk kan tijdens het drogen de luchtvochtigheid stijgen maar je wilt wel dat hij daarna weer redelijk snel zakt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wat is je luchtvochtigheid in de kelder? Als die al vrij hoog is met het raam open gaat je was lastig drogen. Is de luchtvochtigheid in orde dan kan het prima.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:10
Als de ventilatie goed is, temperaruur niet te laag en omgeving niet te vochtig, dan kun je wasdrogen.

Ik denk bijna dat je er niet aan ontkomt om een electrische luchtontvochtiger neer te zetten. Neem er dan één met een wasdroogprogramma. Ben je bijna 200 euro aan kwijt, maar je hoeft niet te stoken, raam hoeft niet wijdt open, en je was is zo droog, dus kostentechnisch verdien je zo'n ding misschien nog terug ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

mk1992 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:13:

Meten = weten, maar een kelder met weinig natuurlijk licht zal erg snel vochtig worden met allerlei problemen vandien.

Veel mensen zijn er tegen, maar ik heb in zo'n situatie een wasdroger gekocht. Achteraf vind ik me idioot dat ik dat niet veel, veel eerder gedaan heb.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:47
mk1992 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:31:
[...]

70% is al behoorlijk aan de hoge kant om de was te drogen.
Zo laag mogelijk. Hoe lager, hoe makkelijker het vocht uit de was door de lucht kan worden opgenomen. Hierom is goede ventilatie ook belangrijk voor het drogen van wasgoed: het zorgt er voor dat de luchtvochtigheid niet al te veel oploopt, omdat er steeds verse lucht wordt toegevoegd waar nog geen vocht van het drogen in is opgenomen.

In met name de herfst zal het drogen waarschijnlijk moeizaam gaan in elke onverwarmde ruimte, omdat de luchtvochtigheid van de (buiten)lucht al hoog is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:19
Gewoon zorgen voor een goede combinatie van verwarmen en ventileren. Een hygrometer koop je voor een paar euro. Als je zorgt dat het meestal tussen de 40%-60% is is het prima. Tijdens het drogen daar even boven zitten is prima, maar na een paar uur moet het normaliseren.
Pagina: 1