waterput jaren 30 laten zitten of schadelijk ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Ik heb een waterput tegen het huis aan.
Vanaf de regenpijp (1 stuk) loopt het in de put.
Deze is gemetseld en heeft een overstort. Deze is nog van gresbuis en wordt vervangen in de renovatie van het huis.

Zelf dacht ik eraan de put dicht te gooien omdat ik bang ben voor vochtdoorslag. Daar is nu nog niks van te merken overigens

Hebben jullie hier ervaring mee?

De put laten zitten en dan met een pomp de tuin besproeien is nog een idee, maar dan moet de put niet schadelijk zijn voor het huis .

Ps de tuinslang is erin gevallen en heeft geen functie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4t9ilPg2EQhB1eCZxWjgBj_KuZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qK2J2fQrmVcNCC3VhDaoLHhY.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ussa9bKzgu4XRioqOn2Sw4ecX_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZdsHtK1ijTOXBAs65MdzVMG.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VG0wI_NPKH2E4bPe5fI0ffBYXpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UwAWESsfHkCGtkDCeWTDIX4f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-05 20:01
Volgens mij heb je so-wie-so een probleem als ik het vocht op/in de muur zie op de onderste foto?!

Het lijkt er op dat de dakgoot lekt cq overloopt aan de kant van de muur.

en de rechter regenpijp/afvoer sluit niet goed aan!

[ Voor 13% gewijzigd door Kees-Jan op 21-02-2022 11:01 ]

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:14
Het is grondwater dus dat peil zakt niet als je hem vol zand gooit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:33

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Waypoint schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:50:
Ik heb een waterput tegen het huis aan.
Vanaf de regenpijp (1 stuk) loopt het in de put.
Deze is gemetseld en heeft een overstort. Deze is nog van gresbuis en wordt vervangen in de renovatie van het huis.

Zelf dacht ik eraan de put dicht te gooien omdat ik bang ben voor vochtdoorslag. Daar is nu nog niks van te merken overigens

Hebben jullie hier ervaring mee?

De put laten zitten en dan met een pomp de tuin besproeien is nog een idee, maar dan moet de put niet schadelijk zijn voor het huis .

Ps de tuinslang is erin gevallen en heeft geen functie

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Gebruiken als regenton: kan werken, al kan ik me voorstellen dat het eerder gebouwd is als irrigatiebox dan als hemelwateropvang.

Dan wil ik nog invalgevaar aankaarten. Foto #2 toont een (hard)houten afdekplaat. Voor het scenario 'kleine kinderen rennen rond en vinden spannend luik' zou ik bij behoud dit vervangen voor een betonnen plak van 30KG om de astronomische kans op ongelukjes te minimaliseren. But maybe that's me. :P

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
pennywiser schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:02:
Het is grondwater dus dat peil zakt niet als je hem vol zand gooit.
Dat hoeft toch niet? Zo te zien is het een gemetseld reservoir, dat via de overstort tot een maximaal nieveau gevuld wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Kees-Jan schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:04:
[...]

Dat hoeft toch niet? Zo te zien is het een gemetseld reservoir, dat via de overstort tot een maximaal nieveau gevuld wordt.
Het vullen met zand zal het genoemde vochtdoorslag niet voorkomen.

Ik vind het wel grappig, de put is er al 90 jaar. Mooi laten zitten en een hydrofoorpomp aanschaffen.

[ Voor 14% gewijzigd door pennywiser op 21-02-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
pennywiser schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:14:
[...]

Het vullen met zand zal het genoemde vochtdoorslag niet voorkomen.
Klopt, maar da's een andere reden als waarom ik op jouw post reageerde.

Als je een gemetseld reservoir leegpompt en dan zand stort (maar da's eigenlijk overbodig), zal er ook geen vochtdoorslag kunnen plaatsvinden.

maar misschien praten we (dicht) langs elkeer heen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Kees-Jan schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:17:
[...]

Klopt, maar da's een andere reden als waarom ik op jouw post reageerde.

Als je een gemetseld reservoir leegpompt en dan zand stort (maar da's eigenlijk overbodig), zal er ook geen vochtdoorslag kunnen plaatsvinden.

maar misschien praten we (dicht) langs elkeer heen ;)
Dus jij denkt dat die waterdicht is. Zou kunnen, ik betwijfel het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-05 17:29

psy

Die wandjes in die put lijken wel van asbest.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
psy schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:20:
Die wandjes in die put lijken wel van asbest.
Is beton stuc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
pennywiser schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:20:
[...]

Dus jij denkt dat die waterdicht is. Zou kunnen, ik betwijfel het.
Nee, aan de bovenkant komt er water in en via de overstort gaat het er uit.
Dus niet waterdicht. :*) :+

maar hij heeft nu ook geen last van vochtdoorslag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-05 17:29

psy

Aah. Ja het was vooral die kleur :9

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
steeds meer gemeentes willen juist dat bewoners hun regenwater op eigen terrein opslaan/in de grond laten lopen. Daar waren dit soort putten juist ook voor bedoeld voordat er centrale regenwaterafvoeren aangelegd werden.

ik zou zeggen: lekker laten zitten en je planten in de tuin zijn er ook blij mee in droge tijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Kees-Jan schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:22:
[...]

Nee, aan de bovenkant komt er water in en via de overstort gaat het er uit.
Dus niet waterdicht. :*) :+

maar hij heeft nu ook geen last van vochtsoorslag ;)
Dat bedoel ik, ik denk al 90 jaar niemand last daarvan. Maar ik bedoel eigenlijk dat grondwater gewoon naar binnen sijpelt. Meestal is dat peil anderhalf 2 meter diep max. ligt aan de regio.

[ Voor 16% gewijzigd door pennywiser op 21-02-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
psy schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:23:
[...]

Aah. Ja het was vooral die kleur :9
Vergis je je gauw in. Oud huis ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-05 14:20
Bij mijn huis zit ook zo'n put. Kan ongeveer 1,5 kuub aan regenwater in worden opgeslagen, voor mij een mooie buffer om de tuin me te sproeien. Uiteraard wel even een pomp aankoppelen. De bovenkant heb ik afgewerkt met een klinkerdeksel waardoor alles mooi weggewerkt is in de bestrating.
Zolang je geen problemen hebt met vochtdoorslag zou ik hem laten zitten en gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 13:56
Kees-Jan schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:59:
Volgens mij heb je so-wie-so een probleem als ik het vocht op/in de muur zie op de onderste foto?!

Het lijkt er op dat de dakgoot lekt cq overloopt aan de kant van de muur.

en de rechter regenpijp/afvoer sluit niet goed aan!
Dit ziet er inderdaad niet goed uit.

@ts put lekker laten zitten en gebruiken voor beregening van de tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 16:21
Same, gewoon laten zitten. 90 jaar is die put geen probleem en nu opeens wel? Ik denk dat je het ergens anders moet zoeken.

Maak er zoals voorgesteld een mooie regenton van metchydrofoorpomp. Of doe gek en laat je WC op dat regenwater lopen.

Als je dat doet, kijk wel of je een overloop beveiliging erop kan zetten. Anders word die put de hele tijd groen.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toffeltje
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:38
Wij hebben twee van zulke putten naast ons huis, echt ideaal! Wij gebruiken ze om de planten en de paarden water te geven. De planten binnen zijn trouwens ook blijer met regenwater dan met kraanwater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 18:17
Ik had een regenput van >5000L; die lekte een beetje (je zag het grondwater omhoog komen als ie leeg was); dus heb ik de bodem en randen met de boorhamer een 100-tal gaten gegeven. Er is bij de verbouwing een nieuwe put gekomen van 10.000L, die overloopt in de oude. Is BE, dus subsidies gekregen voor de infiltratievoorziening.
Voor toilet, wasmachine en buitenkraan (moestuin, kinderbadje, auto wassen, ....) gebruiken we nu geen druppel drinkwater meer, na de opstart (plat dak moest de EPDM wat "uitzweten") is het zeer helder en reukloos water. Plantjes varen er idd wel bij.

Jij kan dat nu "gratis"; dus zou zonde zijn om niet te gebruiken. Eventueel eens in de zomer leegpompen en uitkuisen (eerst checken of de lucht er in OK is; en niet alleen doen, iemand boven die helpt is veilig en maakt het wat fijner werken), het slib op de bodem wil je nu en dan eens weghalen maar helemaal proper moet niet (de bacteriën erin houden het proper, met bleekwater doe je de goeie dood en kan je slechte krijgen). Als er gaten of barsten zijn in de wanden kan je deze een extra laagje cement (met compactuna gold bijvoorbeeld, om waterdicht te maken) weer "als nieuw" maken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
sorry voor de late reactie, maar jullie reacties worden zeer op prijs gesteld.
Ik heb besloten de put even te laten zitten en het aan te kijken. :) Kan hem altijd nog eruit halen.

PS. Het klopt dat de goot en het dak aan vervanging toe zijn(het gehele huis wordt gerenoveerd dus dat ook ;) ).
Pagina: 1