For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Vraag
Alle reacties
Je moet, denk ik kijken naar de drivers voor de diverse besturingssystemen. Kijk even of jouw besturingssysteem / sytemen ondersteund worden. Daar zit mogelijk de grootste uitdaging
Misschien kan je een UTP-2-Parallel converter overwegen zoals een JetDirect. Volgens mij zijn deze hier of op een marktplaats nog wel te verkrijgen voor een leuk bedrag.
Lijkt me heel moeilijk...
Centronics is een universele poort, net zoals USB.
Dus alleen aansluiten is niet genoeg.
Je hebt ook de driver nodig om de printer correct aan te sturen.
In de USB begintijd (jaren 90) waren er USB-centronics converters die een centronics printer via USB konden aansluiten.
Deze gebruikte dan aan de computer kant een virtuele printerpoort, waardoor klassieke drivers (die een printerpoort verwachten) de printer toch konden aansturen, ondanks dat het een USB connector was.
Maar ik denk niet dat Windows 10 tegenwoordig nog standaard een printerdriver heeft voor zoiets als een Epson MX-80.
Daar zit je grootste uitdaging: driver support
Centronics is een universele poort, net zoals USB.
Dus alleen aansluiten is niet genoeg.
Je hebt ook de driver nodig om de printer correct aan te sturen.
In de USB begintijd (jaren 90) waren er USB-centronics converters die een centronics printer via USB konden aansluiten.
Deze gebruikte dan aan de computer kant een virtuele printerpoort, waardoor klassieke drivers (die een printerpoort verwachten) de printer toch konden aansturen, ondanks dat het een USB connector was.
Maar ik denk niet dat Windows 10 tegenwoordig nog standaard een printerdriver heeft voor zoiets als een Epson MX-80.
Daar zit je grootste uitdaging: driver support
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Printen is op zich al gelukt. Ik heb nu tijdelijk de printer aan een oude PC met LPT poort gehangen waar Windows XP op draait, en daar printer sharing aangezet voor deze printer.
Op de Windows 10 machine dan de printer 2 keer geinstalleerd: 1 keer als "Generic IBM Graphics 9pin" en 1 keer als "Text only". Printer (een Star SG10) is geconfigureerd in "IBM Mode" mbv de DIP switches. In beide gevallen kwam er een nette test pagina uit.
Het gaat puur om: kan ik zo een USB - Centronics kabel gebuiken om de printer direct aan te sluiten op een USB poort van de PC, en maakt het dan uit wat voor een kabel, want er is veel aanbod tegen verschillende prijzen. Hier een voorbeeld:
https://www.onlinekabelsh...3vhwaJEAQYASABEgI1k_D_BwE
.
Op de Windows 10 machine dan de printer 2 keer geinstalleerd: 1 keer als "Generic IBM Graphics 9pin" en 1 keer als "Text only". Printer (een Star SG10) is geconfigureerd in "IBM Mode" mbv de DIP switches. In beide gevallen kwam er een nette test pagina uit.
Het gaat puur om: kan ik zo een USB - Centronics kabel gebuiken om de printer direct aan te sluiten op een USB poort van de PC, en maakt het dan uit wat voor een kabel, want er is veel aanbod tegen verschillende prijzen. Hier een voorbeeld:
.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Buiten de verschillende kabellengtes, zie ik geen andere verschillen.EXX schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:40:
Printen is op zich al gelukt. Ik heb nu tijdelijk de printer aan een oude PC met LPT poort gehangen waar Windows XP op draait, en daar printer sharing aangezet voor deze printer.
.
Dit zijn allemaal de klassieke USB 1.1 virtuele printerpoort oplossingen.
Dan ben ik snel geneigd de goedkoopste te pakken.
Dus... hoeveel kabellengte heb je nodig?
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Pagina: 1