Toon posts:

Fundering naast betonpoeren voor overkapping

Pagina: 1
Acties:

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:28
Hallo Tweakers,

Rond begin lente gaan we waarschijnlijk beginnen met de bouw van een overkapping buiten, 7 bij 3 meter. Nu zit ik een beetje met de vraag wat we moeten doen met de ruimte tussen de poeren. Daar komt normaal gesproken het rabat richting de grond. De meeste mensen gebruiken hiervoor opsluitbanden, waar vervolgens de rabat overheen komt. Mijn idee is echter om hiervoor stapelblokken te gebruiken van 15x15x60 cm, en daar op komt vervolgens een funderingsbalk (composieter) waar de rabat in komt te liggen. De stapelblokken leg ik op het zwarte zand met daarop 'n centimeter of wat gele zand. Lijkt mij dat die blokken geen kant op kunnen. Ze liggen daarnaast ook tussen opsluitbandjes en al liggende bestrating. Daarnaast leg ik de blokken net zo hoog als de poeren, omdat er tussen de poeren en de blokken straks een vlonder komt te liggen die plusminus ook 10 cm hoog is. Wat denken jullie hiervan? Volgens mij moet dit wel kunnen, aangezien er niet echt heel veel gewicht op komt te liggen (de rabat hangt immers ook aan de palen die op de poeren komen te staan. Voordat ik additionele blokken ga kopen lijkt een dubbelcheck mij altijd verstandig _/-\o_

[Voor 15% gewijzigd door blatenja op 21-02-2022 10:25]

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-02 08:05

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Wat is de ondergrond van de poeren? Ik heb 6 vergelijkbare poeren op een halve 60x40tegel gezet, met daarop een glaswolgeïsoleerde schuur van 3m hoog, 5m breed en 2,5m diep. Zweeds rabat rondom. Lijkt al twee jaar prima te staan.

Mijn rabat loopt tot ca. 20cm boven de grond, de onderste plank is 20cm~ hoog hardhout met daarachter een doorlopende strook dampdicht grondfolie.

Wat betreft je vraag over de opbouw kan ik je verhaal niet helemaal volgen. Misschien kan een paint van het zij-aanzicht helpen? Als je vraag is of je de poeren kunt opsluiten met die 15x15 blokken, dan zou mijn antwoord zijn 'zeker'. Mijn voorstel is enkel een tegeltje ónder elke poer om de kans op zakken te minimaliseren.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• blatenja
De poeren zitten 50 cm dier op de zwarte grond, ingestort met cement. De poeren zijn dus vrij goed verankerd en die moeten straks in principe al het gewicht gaan dragen. De poeren staan dus vast als een huis bij wijze van, de betonblokken (stapelblokken) dus niet, maar die hoeven de load niet te dragen in principe zou je zeggen.

Tekening:

[Voor 35% gewijzigd door blatenja op 21-02-2022 12:24]

• za3redrum
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Goudvis schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:14:
Wat is de ondergrond van de poeren? Ik heb 6 vergelijkbare poeren op een halve 60x40tegel gezet, met daarop een glaswolgeïsoleerde schuur van 3m hoog, 5m breed en 2,5m diep. Zweeds rabat rondom. Lijkt al twee jaar prima te staan.

Mijn rabat loopt tot ca. 20cm boven de grond, de onderste plank is 20cm~ hoog hardhout met daarachter een doorlopende strook dampdicht grondfolie.

Wat betreft je vraag over de opbouw kan ik je verhaal niet helemaal volgen. Misschien kan een paint van het zij-aanzicht helpen? Als je vraag is of je de poeren kunt opsluiten met die 15x15 blokken, dan zou mijn antwoord zijn 'zeker'. Mijn voorstel is enkel een tegeltje ónder elke poer om de kans op zakken te minimaliseren.
Hoe heb jij trouwens de folie gemonteerd? Direct op de rabat of op het regelwerk?

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-02 08:05

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

za3redrum schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:32:
[...]

Hoe heb jij trouwens de folie gemonteerd? Direct op de rabat of op het regelwerk?
Op regelwerk. Zie je rabat als de buitenmuur. Je wilt tussen buitenmuur en folie een spouw aanhouden. Je rabat kan nat worden, je (bij geïsoleerde schuur dampopen) folie dient droog te blijven.

[Voor 35% gewijzigd door Goudvis op 22-02-2022 21:24]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• blatenja
Ok, en de betonnen stapelblokken op het gele zand lijkt me ook geen probleem? In principe doe je hetzelfde met vergelijkbare opsluitbandjes, alleen zijn die smaller...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee