Fan curve gebaseerd op watertempsensor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnlffn
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-04 15:43
Hallo,

Heb al een tijd een customloop waarbij alle fans en de pomp op gehoogste snelheid draaiden.
Nu heb ik afgelopen week en watertempsensor gemonteerd om op basis van wat deze meet een fan curve aan te meten.

Allereerst zal ik even benoemen welke onderdelen ik gebruik:
-i9 9900k met een rtx 2080ti
-2x 360 rad met elks 3x een Noctua NF-A12x25 PWM 120mm (6 stuks voor de radiatoren met 1 extra voor case fan.
-dcc 4.2 pwm pomp van ekwb die op mijn distrubution plate gemonteerd zit.

Mijn doel is nu om een goede koeling/geluidproductie te hebben, wat ik gedaan heb is de pompsnelheid naar 23% gebracht (+-1700rpm) en de fans op 35% (+-830rpm) duty cycle gezet als het watertemperatuur lager is dan 30 graden.

Nu gebruik ik een Asus moederbord en hierbij kan ik ook een step up en step down instellen, maar heb geen idee of dit nodig is.

Als curve heb ik namelijk nu dit:
Watertemp lager dan 30c 35% duty cycle
32c 65% duty cycle
34% 100 duty cycle

idle temp van het water is +-28c

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik gebruik de onderstaande curve, voor mijn cpu. Ik heb achter mijn graka een soortgelijke curve, maar dan met iets lagere temperaturen. Ik zou de pomp lekker op een standaard snelheid draaien waarbij je het meest acceptabele geluid hebt i.c.m. de snelheid. De temperatuurverschillen met de pompsnelheden zijn marginaal. Ik heb qua watercooling ongeveer dezelfde setup. Met de moederbord software kwam ik er niet uit en ik ben voor een aquacooling controller gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euBOwe5F4qB_X_puhDYqNXswEhw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5XumHc07Ff7REmNUmwWI6c5b.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door -SimJoc- op 20-02-2022 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnlffn
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-04 15:43
-SimJoc- schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:28:
Ik gebruik de onderstaande curve, voor mijn cpu. Ik heb achter mijn graka een soortgelijke curve, maar dan met iets lagere temperaturen. Ik zou de pomp lekker op een standaard snelheid draaien waarbij je het meest acceptabele geluid hebt i.c.m. de snelheid. De temperatuurverschillen met de pompsnelheden zijn marginaal. Ik heb qua watercooling ongeveer dezelfde setup. Met de moederbord software kwam ik er niet uit en ik ben voor een aquacooling controller gegaan.

[Afbeelding]
Ik me hier eens in verdiept en dit is wel verdomd een goed stukje kwaliteit, alles is erg nauwkeurig in te stellen fan curven zijn heel goed te optimaliseren, zelfs de lijn van de curve is in te stellen. Heb me zelf zon ding maar aangeschaft via amazon, welke met 4 aansluitingen, maar had ik niet nodig + het is een erg kleine fan controller. ben benieuwd. zodra die er tussen zit. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door dnlffn op 21-02-2022 17:24 ]