Lagere effectieve LAN snelheid 100mbit ipv 1gbit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-05 10:38
Mijn vraag

Gisteren viel me op dat m'n pc op zolder effectief slechts een 100mbit verbinding heeft, terwijl mijn hele netwerk gigabit hardware heeft. Het geldt zowel voor m'n internet, als LAN snelheid (naar m'n NAS, die zelf nog wel gewoon 200mbit haalt). Het geldt voor zowel de ethernet (via pc, wifi is daarop uitgeschakeld) als wifi (telefoon). Een tijdje geleden (vorige week volgens mij) werkte het wel nog prima. Er is niks veranderd in m'n thuis/netwerk situatie.

Volgens de Windows verbindingseigenschappen is de snelheid van de verbinding gewoon 1000/1000 (Mbps). Maar op de achterkant zie ik een groen en oranje lampje branden op de netwerkpoort. De groene (links) knippert en de oranje (rechts) brand constant.

Beneden in huis haal ik wel hogere snelheden (via wifi, op laptop en telefoon), maar dat gaat (uiteraard) via andere accesspoints, maar wel via dezelfde centrale switches in de meterkast.

Relevante software en hardware die ik gebruik

EdgeRouter X via KPN glasvezel (200mbit abo)
Via 2 Netgear / 1 TP link switches (geen routers/geen accesspoints)
Ik draai Windows 10.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Alle apparatuur opnieuw opstarten (of stekker eruit en erin), zowel modem, switches als pc.
Volgens Windows heb ik de meest recente netwerkdrivers geïnstalleerd.
Netwerkkabels in/uit de pc.

[ Voor 6% gewijzigd door rob1985 op 20-02-2022 19:44 ]

Beste antwoord (via rob1985 op 20-02-2022 22:02)

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-05 19:20
rob1985 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:07:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat twee kabels het ineens niet goed meer doen. Dan moet het dus wel de switch op de vliering zijn. Die ligt alleen achter allerlei rommel. Ik zal daar morgen eens naar kijken.
Een netwerk met max 100 mbit klinkt alsof je ergens niet alle 8 aderen van de utp kabel kan benutten.
Dan val je terug op 4 aderen (1,2,3, 6 uit mijn hoofd) en dat kan max 100 mbit aan.

Heb je toevallig een kabel tester? Dan kan je telkens stukken van je netwerk testen en het probleem isoleren.

Dit probleem kan vrij gemakkelijk ontstaan. Kabelbreuk in 1 ader, connector die niet meer alle aderen helemaal goed connect.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-05 06:59
Probeer eens een andere netwerkkabel.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
Dyckie schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:48:
Probeer eens een andere netwerkkabel.
Ik heb een andere muur aansluiting in een andere kamer geprobeerd die vanuit de switches in de meterkast rechtstreeks naar de zolder gaat. Dat scheelt twee switches (zolder+vliering) en die was wel snel. Dus het moet ergens fout gaan bij de switches op de zolder of de bekabeling vanuit die switch.

Ik heb vervolgens een andere muuraansluiting in de pc/werkkamer geprobeerd (met dezelfde kabel als hierboven) en die was weer langzaam. Hierbij zit er nog maar één switch (vliering) tussen de pc en meterkast.

Ik kan me niet voorstellen dat twee kabels het ineens niet goed meer doen. Dan moet het dus wel de switch op de vliering zijn. Die ligt alleen achter allerlei rommel. Ik zal daar morgen eens naar kijken.

100Mbit is geen drama, zeker niet voor thuiswerk, dus geen bloedspoed. Ik zal morgen eens kijken wat het probleem kan zijn.

Dank voor de tip.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-05 19:20
rob1985 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:07:
[...]
Een netwerk met max 100 mbit klinkt alsof je ergens niet alle 8 aderen van de utp kabel kan benutten.
Dan val je terug op 4 aderen (1,2,3, 6 uit mijn hoofd) en dat kan max 100 mbit aan.

Heb je toevallig een kabel tester? Dan kan je telkens stukken van je netwerk testen en het probleem isoleren.

Dit probleem kan vrij gemakkelijk ontstaan. Kabelbreuk in 1 ader, connector die niet meer alle aderen helemaal goed connect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
Een belangrijke loze leiding bij de nieuwbouw heeft mij er toe gedwongen om vanuit m'n meterkast een loze leiding te benutten naar de trapkast, om vanuit daar weer door te lussen naar de zolder. Afgelopen week heb ik wat moeten schuiven in de trapkast, waardoor wellicht een kabelbreuk is ontstaan. Gelukkig had ik bewust twee kabels naar de vliering getrokken vanuit de trapkast, waardoor ik nu makkelijk de poorten in de trapkast kon wisselen om te testen. Ik had hier eerder niet bij stilgestaan.

Dank voor de hulp!