Vraag

• Scuba-Angelo
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-01 18:48
Ik ga een Pelletkachel CV (Eva Calor Frida 13) als extra warmtebron zetten in mijn keuken.

De situatie nu:
De woning is van 1956. Werken die reeds zijn uitgevoerd de laatste jaren
  • Het dak geïsoleerd R-waarde 5,5
  • De spouwmuur is nageïsoleerd R-waarde 1,6
  • De kruipkelder is nageïsoleerd R-waarde 3
  • Plaatsing condenstatieketel Cerapur zwb 30-4c23
  • EVOHOME installatie (7 Zones met aan/uit module)
  • Plaatsing zonnepanelen
  • Ramen met U-waarde 1.0
Buiten de keuken zijn alle ruimtes uitgerust met radiatoren die voldoende zijn gedimensioneerd om de woning te verwarmen en op temperatuur te houden met een keteltemperatuur ingesteld op 45°C. Helaas hebben we in de keuken convectoren reeds met speedcomfort uitgerust die de keuken op koude dagen niet op temperatuur kunnen houden, laat staan opwarmen, als de keteltemperatuur onder de 60°C word ingesteld. Door ruimtegebrek (zie situatieschets de vrije ruimte onder de doorlopende vensterbank is maar 45cm) zouden we al heel de zijkant en achterkant vol met radiatoren moeten hangen om voldoende vermogen te hebben. Ons jaarlijks gasverbruik nu is iets minder dan 2000m³.

Gewenste Situatie
We zouden de PelletCV in de keuken willen plaasten, op de plaats in het situatieschema, zodat we die kunnen opzetten als het ons uitkomt, dit model heeft een CV circuit van 9kw en een ventilator voor het overige vermogen. De bedoeling is dat als de kachel opstaat dat hij mee de andere ruimtes op temperatuur houd, waardoor we niet een aangenamere temperatuur hebben in de keuken, maar ook ons gasverbruik voor de andere ruimtes naar beneden gaan. De bedoeling is om de Condensatieketel op 45°C in te stellen, en indien we kiezen van de pellet kachel een tijdje niet te gebruiken (vb vakantie) ik tijdelijk de temperatuur terug op 60° zet.

Waar heb ik jullie hulp bij nodig
  • De aansluitingen in de keuken zijn 1", kan het CV circuit van de pellet kachel parallel zetten met de convectoren met bypass met terugslagklep zonder buffervat en een bypass met terugslagklep op de condensatieketel (beide hebben hun eigen circulatiepomp)
  • Kan dit werken zonder buffervat, want als ik dit opzoek op google vind ik meestal enkel de combinatie met een warmtepomp/zonneboiler met een buffervat
  • Hoe pak ik de sturing het beste aan, zodat de condensatieketel enkel opspringt als de pellet kachel uit staat of niet voldoende verwarmingsvermogen heeft? Een soort cascade sturing waarbij als de pellet kachel opstaat deze voorrang heeft op de Condensatieketel
Alle bedenkingen en tips zijn welkom

Alle reacties

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-01 13:12
Mochten de vragen hier niet beantwoord worden dan zou ik uitwijken naar klusidee.nl
Daar daar is een forum met doorgewinterde verwarmingstechnici.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee