4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Vraag
Alle reacties
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Kan je misschien iets doen zodat er meer licht komt en het minder vochtig is?
"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "
Ik heb Ventosil beoogd voor mijn betonnen schuurdak. Maar idd weinig ervaringen te vinden. heel prijzig is het niet, het is het proberen waardMicrokid schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:54:
Niemand die z'n tegels heeft geimpregneerd?
wat wil je berijken? doorgaans niet echt geschikt om een betondak goed aan te pakken dat maak je door schoon te stralen, met een gespaande egaline (of mortel) de toplaag herstellen en dan te coaten. maar misschien wil je dat het niet meer groen wordt.. al helpen dit soort middelen daar maar beperkt tegen. zeker als er veel water (en voeding) kan komen.s3n schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 08:24:
[...]
Ik heb Ventosil beoogd voor mijn betonnen schuurdak. Maar idd weinig ervaringen te vinden. heel prijzig is het niet, het is het proberen waard
was ook aan het kijken naar impregneren tegen aanslag.
Ons alternatief was keramische tegels. Die waren een stuk duurder. Geen idee of die dit probleem werkelijk hadden voorkomen.
[ Voor 90% gewijzigd door XeNeRgY op 05-03-2022 10:15 ]
Bij mij wel, al gebruik ik geen heet water. Als het geregend heeft en alles is mooi nat, dan pak ik soms een schrobber en ga ik het terras en paden over. Is alles zo weer schoon, als je het tenminste niet 1x per jaar doet. Hopelijk regent het daarna, spoelt alles mooi weg. Als het droog blijft pak ik even de tuinslang om het weg te spoelen.jurjen_g schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:56:
Vroeger maakten we het terras gewoon schoon met heet water en een goede schrobber. Werkt dat tegenwoordig niet meer?
Da's het nadeel van een tuin op het westen, ingebouwd tussen schuttingen waar maar een paar maanden per jaar de zon komt in een aardig deel van de tuin. Een flink deel blijft relatief nat en vochtig als het niet te warm is.
* Bastien ziet het nut (nog) niet in van allerlei chemische troep in mijn straks weer mooie groene (middels planten en bomen) tuin.
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Meestal doe je dat bij muren, ik wil mijn tuinomheining gaan impregneren (vorig jaar schoongespoten met hogedruk en nu groeit er vanalles opMicrokid schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:54:
Niemand die z'n tegels heeft geimpregneerd?
De tegels worden ook snel groen, maar als ik die twee keer per jaar schoonmaak (en tussendoor vegen, in de herfst meerdere keren per week) valt dat reuze mee.
[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 05-03-2022 17:16 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Iets meer waterdicht maken. Regen komt er niet dwars doorheen, maar wel teveel naar mijn zin. coating kan ook ja. Teveel materiaal en geen idee wat het beste is zeg maartwain4me schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 08:36:
[...]
wat wil je berijken? doorgaans niet echt geschikt om een betondak goed aan te pakken dat maak je door schoon te stralen, met een gespaande egaline (of mortel) de toplaag herstellen en dan te coaten. maar misschien wil je dat het niet meer groen wordt.. al helpen dit soort middelen daar maar beperkt tegen. zeker als er veel water (en voeding) kan komen.
Een aantal jaar geleden heb ik een vertegenwoordiger van MBI op het werk gehad wegens een productiefout. Dit betreft BKK's met deklaag met dit als resultaat.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p0DA9EYbk8SVQtEYlPebMb8t.jpg?f=user_large)
Helaas bleef het niet zitten en een aantal maanden later alsnog alles vervangen.
Om wat voor tegels gaat het precies?
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
ik wel stralen (hoge druk kan ook) aanhelen en coatens3n schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:10:
[...]
Iets meer waterdicht maken. Regen komt er niet dwars doorheen, maar wel teveel naar mijn zin. coating kan ook ja. Teveel materiaal en geen idee wat het beste is zeg maar

Heb hetzelfde overwogen maar vraag me ook af of dit mooi wordt.
Denk dat ik binnenkort maar weer alles laat vervangen en dan een soort en kleur tegel kies die niet zo gevoelig is voor vuil..
Dat is de grootste fout die mensen maken. Net zoals met hout moet betontegels nooit met de hogedrukreiniger schoonmaken.
Poriën gaan openstaan en hierdoor wordt het alleen maar sneller groen of zoals jezelf ook al aangeeft, je spuit de toplaag stuk.
Bovendien heb je kans dat je het zand tussen de stenen/tegels wegspuit met eventuele verzakkingen als gevolg.
Groene aanslag zal je altijd blijven houden in schaduwrijke plekjes. Wil je dit gemakkelijk afbezemen dan moet je gaan voor keramiek of natuursteen. Anders bestaan er genoeg (biologische) middelen voor.
Ik zag echter geen enkele manier om het weer echt schoon te krijgen. Had alles al geprobeerd, denk dat mn tegels niet helemaal OK waren en al poreus waren bij aflevering. Vuil dat er eenmaal in zit schrob je er niet meer uit.
blub
My favorite programming language is solder.
Let wel op dat er regelgeving bestaat voor het gebruik van bestrijdingsmiddelen en je dus niet zomaar vanalles naar eigen inzicht mag toepassen. Zie bijvoorbeeld:Foamy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:36:
Periodiek een bezem, met eventueel wat azijn + water zou dit tegen moeten gaan.
https://www.milieucentraa...gsmiddelen-en-het-milieu/
https://toelatingen.ctgb.nl/nl/authorisations
overkant. Schrobben met een harde bezem of onkruid bezem is de oplossing.
Wanneer je dat niet wilt zijn er keramische tegels maar ook een WPC vlonder kan een onderhoudsarme oplossing zijn. Maar tuin en onderhoud gaan nu eenmaal hand in hand zekermvoor zaken als terrassen en vlonders.
Helemaal weinig onderhoud is een halfverharding zoals grind in matten. Geen onkruid, geen mos en praktisch in het gebruik.
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Werkt overigens niet tegen algen. Misschien het eerste jaar. Wel worden ze minder snel vies van andere dingen en spuit je vuil er zo af met een tuinslang. Trekt er niet in.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Azijn?Foamy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:36:
Zoals hierboven al aangegeven: wat voor tegels gaat het om? Beton? Dan zul je sneller dan met andere tegels aanslag gaan krijgen. Periodiek een bezem, met eventueel wat azijn + water zou dit tegen moeten gaan. Mits je dit minstens elk jaar doet. Deze aanslag zul je vooral krijgen op schaduwrijke plekken.

Zoals @Real al aangeeft bestaat er regelgeving omtrent bestrijdingsmiddelen maar daarnaast wil je toch geen azijn gebruiken? Dit niet alleen vanwege de geur maar ook vanwege je planten. Dit vinden ze echt niet lekker met alle gevolgen van dien.
Zoals ik al eerder heb gezegd. Groene aanslag houd je niet tegen alleen met keramiek en natuursteen kan je de groene aanslag gemakkelijk afvegen. Dit omdat het materiaal zo hard is dat algen zich niet kunnen hechten. Maar voorkomen doe je het niet.