Terrastegels impregneren. Ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:26

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Ik heb een paar jaar geleden nieuwe terrastegels laten leggen. Helaas zijn ze blijkbaar nogal gevoelig voor de elementen, want ze worden redelijk snel vies en groen en dus glad. Hier wil ik wat aan doen dit jaar. Ik zit daarom te denken om ze te impregneren, zodat er een water/vuil-afstotende laag op komt.
Na wat rondsnuffelen op internet kom ik twee producten vaak tegen:

- Greenseal Terraseal pro
- Ventosil Beton10 Beton impregneer

Heeft iemand wellicht ervaring met impregneren van terrastegels en/of met deze producten? Aangezien het spul best kostbaar is (zo'n 125 euro voor 5 liter) wil ik wel graag in 1x de juiste keuze maken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:26

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Niemand die z'n tegels heeft geimpregneerd?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-05 09:06
Impregneren is een laagje PFAS of soortgelijke polymeer aanbrengen waardoor het water dicht wordt, niet? Behalve de mileu en gezondheidsredenen, waarom denk je dat dit op stenen gaat werken? De bedoeling is dat je op die stenen loopt, je tafels en stoelen daar staan en dat je kinderen daar met hun spullen spelen neem ik aan? Dan slijt die laag er dus binnen no-time af lijkt mij.
Kan je misschien iets doen zodat er meer licht komt en het minder vochtig is?

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:36

s3n

Microkid schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:54:
Ik heb Ventosil beoogd voor mijn betonnen schuurdak. Maar idd weinig ervaringen te vinden. heel prijzig is het niet, het is het proberen waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
s3n schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 08:24:
[...]

Ik heb Ventosil beoogd voor mijn betonnen schuurdak. Maar idd weinig ervaringen te vinden. heel prijzig is het niet, het is het proberen waard
wat wil je berijken? doorgaans niet echt geschikt om een betondak goed aan te pakken dat maak je door schoon te stralen, met een gespaande egaline (of mortel) de toplaag herstellen en dan te coaten. maar misschien wil je dat het niet meer groen wordt.. al helpen dit soort middelen daar maar beperkt tegen. zeker als er veel water (en voeding) kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:58
lees even mee, afgelopen jaar ook anteraciet beton tegels gelegd en slaan ook groen uit.
was ook aan het kijken naar impregneren tegen aanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Idem :)

Ons alternatief was keramische tegels. Die waren een stuk duurder. Geen idee of die dit probleem werkelijk hadden voorkomen.

[ Voor 90% gewijzigd door XeNeRgY op 05-03-2022 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knollie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:50
Helaas zelf nog geen gebruikers ervaring hier. In april wordt mijn bemoste dak schoongespoten en geïmpregneerd. Tegelijkertijd gaan ze dan kijken naar m’n betonnen tegels van 3 jaar oud die ook niet schoon te houden zijn. Ik zie online dezelfde artikelen maar aarzel. Werkt het, krijgen de tegels niet een andere look etc. Ik hou dit topic in de gaten en zal posten als er iets te melden valt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:28
Gooi gewoon wat emmers kokend water op je betontegels in het voorjaar. Algen en alles sterven bij 65+ graden. Goedkoop en milieu vriendelijk.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:22
Vroeger maakten we het terras gewoon schoon met heet water en een goede schrobber. Werkt dat tegenwoordig niet meer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
jurjen_g schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:56:
Vroeger maakten we het terras gewoon schoon met heet water en een goede schrobber. Werkt dat tegenwoordig niet meer?
Bij mij wel, al gebruik ik geen heet water. Als het geregend heeft en alles is mooi nat, dan pak ik soms een schrobber en ga ik het terras en paden over. Is alles zo weer schoon, als je het tenminste niet 1x per jaar doet. Hopelijk regent het daarna, spoelt alles mooi weg. Als het droog blijft pak ik even de tuinslang om het weg te spoelen.

Da's het nadeel van een tuin op het westen, ingebouwd tussen schuttingen waar maar een paar maanden per jaar de zon komt in een aardig deel van de tuin. Een flink deel blijft relatief nat en vochtig als het niet te warm is.

* Bastien ziet het nut (nog) niet in van allerlei chemische troep in mijn straks weer mooie groene (middels planten en bomen) tuin.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Microkid schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:54:
Meestal doe je dat bij muren, ik wil mijn tuinomheining gaan impregneren (vorig jaar schoongespoten met hogedruk en nu groeit er vanalles op :+ ) heb een fles gekocht bij de Action vorig jaar, ik ga die gewoon er opspuiten met een nevelaar.

De tegels worden ook snel groen, maar als ik die twee keer per jaar schoonmaak (en tussendoor vegen, in de herfst meerdere keren per week) valt dat reuze mee.

[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 05-03-2022 17:16 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:36

s3n

twain4me schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 08:36:
[...]

wat wil je berijken? doorgaans niet echt geschikt om een betondak goed aan te pakken dat maak je door schoon te stralen, met een gespaande egaline (of mortel) de toplaag herstellen en dan te coaten. maar misschien wil je dat het niet meer groen wordt.. al helpen dit soort middelen daar maar beperkt tegen. zeker als er veel water (en voeding) kan komen.
Iets meer waterdicht maken. Regen komt er niet dwars doorheen, maar wel teveel naar mijn zin. coating kan ook ja. Teveel materiaal en geen idee wat het beste is zeg maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@Microkid

Een aantal jaar geleden heb ik een vertegenwoordiger van MBI op het werk gehad wegens een productiefout. Dit betreft BKK's met deklaag met dit als resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAcT5swM9Z5-FbJjxZVc3Kq7VvE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p0DA9EYbk8SVQtEYlPebMb8t.jpg?f=user_large

Helaas bleef het niet zitten en een aantal maanden later alsnog alles vervangen.

Om wat voor tegels gaat het precies?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
s3n schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:10:
[...]

Iets meer waterdicht maken. Regen komt er niet dwars doorheen, maar wel teveel naar mijn zin. coating kan ook ja. Teveel materiaal en geen idee wat het beste is zeg maar
ik wel stralen (hoge druk kan ook) aanhelen en coaten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grifoendor
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-05 17:14
Een vriend van me heeft zijn terrastegels laten impregneren en al binnen het eerste seizoen was de aanslag al op de tegels te vinden. Misschien N=1, maar het is zoals meerderen hierboven al zeggen waarschijnlijk beter om de tegels af en toe zelf te reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 01:21

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hier ook betontegels die heel snel vuil worden. Alleen met de hogedrukreiniger zijn echt mooi schoon te krijgen maar na een paar jaar is nu de bovenkant verrot gegaan. De tegels zijn veel te poreus, het is een soort zeef waar alle zooi in blijft hangen :/
Heb hetzelfde overwogen maar vraag me ook af of dit mooi wordt.
Denk dat ik binnenkort maar weer alles laat vervangen en dan een soort en kleur tegel kies die niet zo gevoelig is voor vuil..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@CyBeRSPiN

Dat is de grootste fout die mensen maken. Net zoals met hout moet betontegels nooit met de hogedrukreiniger schoonmaken.

Poriën gaan openstaan en hierdoor wordt het alleen maar sneller groen of zoals jezelf ook al aangeeft, je spuit de toplaag stuk.

Bovendien heb je kans dat je het zand tussen de stenen/tegels wegspuit met eventuele verzakkingen als gevolg.

Groene aanslag zal je altijd blijven houden in schaduwrijke plekjes. Wil je dit gemakkelijk afbezemen dan moet je gaan voor keramiek of natuursteen. Anders bestaan er genoeg (biologische) middelen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 01:21

CyBeRSPiN

sinds 2001

@pjot1 klopt, bij de tegelzaak smeekten ze me nooit de hogedruk te gebruiken.
Ik zag echter geen enkele manier om het weer echt schoon te krijgen. Had alles al geprobeerd, denk dat mn tegels niet helemaal OK waren en al poreus waren bij aflevering. Vuil dat er eenmaal in zit schrob je er niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 16:38

Foamy

Fulltime prutser

Zoals hierboven al aangegeven: wat voor tegels gaat het om? Beton? Dan zul je sneller dan met andere tegels aanslag gaan krijgen. Periodiek een bezem, met eventueel wat azijn + water zou dit tegen moeten gaan. Mits je dit minstens elk jaar doet. Deze aanslag zul je vooral krijgen op schaduwrijke plekken.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03:18
Wij hebben grote betontegels (60x60cm) deze waren reeds behandeld met een dergelijk middel, na 2 jaar komt er toch groene aanslag op. Vervolgens schoongemaakt en opnieuw behandeld met een impregneermiddel, jaar later worden ze vanzelf weer groen. Ja het werkt – voor even – je moet het telkens opnieuw aanbrengen en eerst ook schoonmaken. Het is zeker geen wondermiddel en ook niet goedkoop.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Foamy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:36:
Periodiek een bezem, met eventueel wat azijn + water zou dit tegen moeten gaan.
Let wel op dat er regelgeving bestaat voor het gebruik van bestrijdingsmiddelen en je dus niet zomaar vanalles naar eigen inzicht mag toepassen. Zie bijvoorbeeld:

https://www.milieucentraa...gsmiddelen-en-het-milieu/

https://toelatingen.ctgb.nl/nl/authorisations

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiriki
  • Laatst online: 09-05 20:40
Beton en zuur combineren is geen top idee, tuin en zuur al helemaal niet. Beton is nu eenmaal poreus en wordt groen, daarom plakten ze vroeger grind aan de
overkant. Schrobben met een harde bezem of onkruid bezem is de oplossing.

Wanneer je dat niet wilt zijn er keramische tegels maar ook een WPC vlonder kan een onderhoudsarme oplossing zijn. Maar tuin en onderhoud gaan nu eenmaal hand in hand zekermvoor zaken als terrassen en vlonders.

Helemaal weinig onderhoud is een halfverharding zoals grind in matten. Geen onkruid, geen mos en praktisch in het gebruik.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:04
Zelf gedaan op zowel gevel (ventosil wb6 of wb8 geloof ik) als op de 60x60 beton tegels (ventosil beton).

Werkt overigens niet tegen algen. Misschien het eerste jaar. Wel worden ze minder snel vies van andere dingen en spuit je vuil er zo af met een tuinslang. Trekt er niet in.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Foamy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:36:
Zoals hierboven al aangegeven: wat voor tegels gaat het om? Beton? Dan zul je sneller dan met andere tegels aanslag gaan krijgen. Periodiek een bezem, met eventueel wat azijn + water zou dit tegen moeten gaan. Mits je dit minstens elk jaar doet. Deze aanslag zul je vooral krijgen op schaduwrijke plekken.
Azijn? :X

Zoals @Real al aangeeft bestaat er regelgeving omtrent bestrijdingsmiddelen maar daarnaast wil je toch geen azijn gebruiken? Dit niet alleen vanwege de geur maar ook vanwege je planten. Dit vinden ze echt niet lekker met alle gevolgen van dien.

Zoals ik al eerder heb gezegd. Groene aanslag houd je niet tegen alleen met keramiek en natuursteen kan je de groene aanslag gemakkelijk afvegen. Dit omdat het materiaal zo hard is dat algen zich niet kunnen hechten. Maar voorkomen doe je het niet.

Pagina: 1