Ladder aankoopadvies?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:16
We wiilen een ladder voor thuisgebruik kopen:
  • Bladeren/takken uit de dakgoten halen,
  • Dakgoot bovenop de dakkapel schoonmaken,
  • Ramen 1e verdieping schoonmaken,
  • Schilderen van buitenkozijn dakkapel.
Ofwel, de ladder moet lllllaaaannnggg zijn. En liefst ook veilig. Nu twijfel ik tussen deze:
Altrex mounter
…of deze:
Altrex Nevada

Van beide de langste variant. De mounter is zo’n €300 duurder en het belangrijkste verschil lijkt te zijn: 6 kilo gewicht. Ik denk dat ik dat het geld niet waard vind.

Zijn er andere redenen om toch voor de mounter te gaan? Of andere dingen die ik over het hoofd zie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-04 09:58

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Niet dat het er toe doet: maar ik heb een keer iemand in een trapgat op een telescoopladder naar beneden zien zakken toen dat ding brak. Wat een rommel is dat! Mij niet gezien.

Kan je bij de bouwmarkt geen degelijke aluminium variant krijgen die goedkoper is?

Voor schilderwerk op dakhoogte zou ik gaan voor een steiger, die kan je vast wel ergens huren. Je kan misschien ook wel een liftje huren. Dan kan je het langer volhouden (zitten) en je hebt meer bewegingsruimte.

[ Voor 11% gewijzigd door Nijl op 20-02-2022 19:01 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De Mounter heeft in ieder geval een vergrendeling, om 'm in de A-stand te zetten, waar je geen last van hebt tijdens het oplopen van de trap. De Nevada zet een beugeltje op je sport waar je om moet denken bij het op- en aflopen van de trap.

Verder is de Mounter iets lichter omdat die aan de zijkanten geen kokerprofiel heeft maar een I-profiel. Hierdoor is deze ladder 6 kilo lichter. Ook dat kan je wat waard zijn bij zo'n apparaat van 35 of 41 kilo.

De Mounter heeft ook nog eens een stabilisatiebalk die de Nevada niet standaard heeft. Met een werkhoogte van 10+ meter zou ik me in ieder geval iets prettiger voelen met een stabilisatiebalk onderaan de ladder.

De Mounter heeft ook een iets kortere opberglengte, 3,90 vs 4,15, dus ja, dat komt ook weer ergens terug.

Hier is de Mounter in ieder geval €180 goedkoper dan de adviesprijs van Altrex.

@Nijl Er wordt hier niet gesproken over een telescoopladder...Met die dingen is het in ieder geval lastig om op 10,2 meter uit te komen.

EDIT: Nijl z'n bericht is aangepast terwijl ik aan het tikken was.

[ Voor 32% gewijzigd door sypie op 20-02-2022 19:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07:02
weet je zeker dat je een reform ladder wilt? ga je dat ooit gebruiken?Dat is meer voor midden in een hal tl balken vervangen.
voor echt hoog werken heb ik de voorkeur voor een twee delige ladder, vaak lichter en minder flex op 10 meter vind ik het best wel spannend worden.
En dan een 6 sports uitklap trap erbij met platte tredes geen sporten voor alles tot een meter of 3 hoog.
verder niet zo”n fan van altrex, kijk eens bij de gereedschapsspeciaalzaak waar die aannemers hun spullen halen wat die verkopen. Ik ben vaak jaloers op wat de bouwvakkers hebben in vergelijk met mijn altrex
en een aluminium (rol) steiger zit ongeveer op een gelijk bedrag. als je langer dan 10 minuten boven wilt staan voor bijvoorbeeld schilderen ofzo is dat wel heel fijn.
https://www.rolsteiger.ne...MCVU2wrDKC2hoC7iwQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:46
ik zou in dit geval voor de Nevada gaan, de mounter is alleen lekker te gebruiken op vlakke ondergronden, de nevada kan je nog een stukje in de grond trappen .

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 PT130 Shine bjr 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:57
Kan je niet gewoon beter een steiger kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Technofreakz schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:35:
Kan je niet gewoon beter een steiger kopen?
https://www.rbauction.nl/...tion=moerdijk-nld-2022273

Steigers zijn kut. :P

Verder zou ik voor de mounter kiezen vanwege de 45mm treden, dat doet minder pijn aan je voeten als je er lang op staat. Of je moet veiligheidsschoenen met verzwaarde zool (S3) aantrekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tot je erachter komt dat als je voor een werkgever op een ladder gaat staan je niet hoger dan 5 meter mag zonder overleg en überhaupt niet hoger dan 7.5 meter. Dat heeft een reden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07:02
Verder zou ik voor de mounter kiezen vanwege de 45mm treden, dat doet minder pijn aan je voeten als je er lang op staat. Of je moet veiligheidsschoenen met verzwaarde zool (S3) aantrekken.
ja brede treden is echt veel fijner als je van plan bent er meer dan 10 minuten op te staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:01

Yucon

*broem*

Het gaat niet om 6 kilo. Zo'n lange ladder heeft een hefboomeffect, en het gewicht telt veel zwaarder mee aangezien je hem als hij rechtop staat maar aan 1 kant vast hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb zelf de Nevada NZR 3x10 reformladder en kan niet anders dan tevreden zijn. Het is een erg stabiele ladder met brede sporen wat dus erg comfortabel staat. Enige nadeel voor mij is dat de ladder wat aan de zware kant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:36

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Hoe hoog moet je komen en hoe lang mag de ladder maximaal zijn? Wij hebben een 3x10 Altrex Allround ladder en ik merk dat ik het bovenste/3e deel van de ladder toch wel smal vindt. Werkt op een of andere manier niet zo lekker icm hoogtevrees ;). Als je met 2x12 bijvoorbeeld al hoog genoeg kan komen dan heeft dat wellicht een voordeel? (2x12 kregen wij niet fatsoenlijk opgeborgen)

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Voor werken aan een huis is een schuifladder een stuk praktischer, bijvoorbeeld deze

https://desteigerconcurre...C8lFafT0lvuBoChJEQAvD_BwE

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 20-02-2022 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Ho, dat zijn al snel veel reacties! Dank daarvoor!

We moeten in elk geval jaarlijks de dakgoten schoonmaken en daarvoor moet de ladder dus al wel boven de eerste verdieping uitkomen. Vorig jaar hadden we een verstopte dakgoot bovenop de dakkapel (waardoor we er achterkwamen dat de dakbedekking daarvan lek was), dus wellicht dat ik ook jaarlijks bovenop die dakkapel moet klimmen. Heb zo even geen getallen bij de hand, maar @bartvl een 2x12 ladder zal niet hoog genoeg komen. Ook die van @Sethro zal het niet redden, verwacht ik. Als ik straks twee nieuwe batterijen voor de lasermeter kan vinden, zal ik eens kijken of het goed te meten valt.

Die A-stand i.p.v. uitschuiven zou juist voor die dakgoten goed van pas kunnen komen: dan hoeft de ladder niet tegen de dakgoten zelf aan te leunen - ben toch wat bang dat die er misschien niet goed tegen kunnen.

Wat schilderen betreft: wellicht dat dat wat te optimistisch is van mij, maar als ik na 1 keer klimmen dat niet zie zitten kan ik altijd nog besluiten daarvoor een steiger te huren. De prijs van een steiger valt mij nog mee, maar ik denk dat voor jaarlijkse dakgootklusjes een steiger ook wat veel werk is om op te zetten.
d-super schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:33:
ik zou in dit geval voor de Nevada gaan, de mounter is alleen lekker te gebruiken op vlakke ondergronden, de nevada kan je nog een stukje in de grond trappen .
Hmmm, no way, dat laatste ga ik echt niet doen. Sta je bovenaan de ladder en dan begint een pootje een beetje weg te zakken...
sypie schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:00:
De Mounter heeft in ieder geval een vergrendeling, om 'm in de A-stand te zetten, waar je geen last van hebt tijdens het oplopen van de trap. De Nevada zet een beugeltje op je sport waar je om moet denken bij het op- en aflopen van de trap.

Verder is de Mounter iets lichter omdat die aan de zijkanten geen kokerprofiel heeft maar een I-profiel. Hierdoor is deze ladder 6 kilo lichter. Ook dat kan je wat waard zijn bij zo'n apparaat van 35 of 41 kilo.
Dat gewicht is een duidelijk voordeel, maar weet nog niet of dat voldoende voordeel is.
De Mounter heeft ook nog eens een stabilisatiebalk die de Nevada niet standaard heeft. Met een werkhoogte van 10+ meter zou ik me in ieder geval iets prettiger voelen met een stabilisatiebalk onderaan de ladder.
Dat is inderdaad wel een duidelijk verschil. Ik had het idee dat het niet veel zou uitmaken: de Nevada heeft in de breedte uitwaaierende poten die zo op het oog de onderkant van de ladder net zo breed maken als de Mounter en alleen de twee rubberen pootjes van de stabilisatiebalk maken contact met de grond, lijkt mij. Maakt die dwarsbalk dan alsnog verschil?
De Mounter heeft ook een iets kortere opberglengte, 3,90 vs 4,15, dus ja, dat komt ook weer ergens terug.
Mja, de uitschuiflengte is dan ook weer 10cm korter. :)
Hier is de Mounter in ieder geval €180 goedkoper dan de adviesprijs van Altrex.
Ah, dat is een bruikbare tip. :) Verschil tussen de twee wordt dan ~210 euro ipv 300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:45
Voor de dakkapel leen ik even de klimuitrusting van een familielid als ik er op moet.

Dan kan ik gezekerd rondklimmen op de dakkapel. Het klimtouw maak ik binnenshuis vast aan de zoldertrap en de tweede haak van het tuigje aan de metalen reling rondom m'n dakkapel. Zal vast niet helemaal volgens de regels zijn als het betaald werk was, maar het is beter dan niets in mijn ogen.

[ Voor 54% gewijzigd door ThinkPad op 21-02-2022 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
vanaalten schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:20:
de Nevada heeft in de breedte uitwaaierende poten die zo op het oog de onderkant van de ladder net zo breed maken als de Mounter…

[...]
Mja, de uitschuiflengte is dan ook weer 10cm korter. :)
Voor die stabilitatiebalk moet je ook kijken naar je ondergrond. Die breed uitwaaierende poten zakken zo je gras of tuin in terwijl die balk dat praktisch niet doet, uiteraard afhankelijk van je ondergrond.

En die 10cm kun je toch compenseren met een grotere auto O-) Waar je naar moet kijken is op welke hoogte de red-step® zit, dat is je bovengrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:03

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

jadjong schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:46:
[...]

https://www.rbauction.nl/...tion=moerdijk-nld-2022273

Steigers zijn kut. :P

Steigers dienen een doel, maar belangrijker: je moet ze wel kwijt kunnen. :P

@vanaalten Hoe groot mag de ladder zijn in ingeklapte vorm?

Ik heb zelf een Drabest Combinatie Ladder (3x 10 Treden) van 130E voor de dakgoten en glazenwas-werk (met 15 draairamen op de 1e verdieping geen overbodige luxe). De ladder is duidelijk minder dan een vergelijkbare Altrex of ander A/AB-merk en dat merk je in o.a. het vergrendel-mechanisme, maar voor het sporadische gebruik is het prima bang voor buck.

Voor het schilderwerk heb ik dan een Altrex rolsteiger van 3 units hoog waarmee ik moeiteloos de 1e verdieping + boeiborden kan schilderen. :P

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:48

orf

Ik vind het nogal prijzig voor zulk sporadisch gebruik. Deze ladders zijn volgens mij bedoeld voor professioneel gebruik en dat is de dakgoot schoonmaken toch niet echt.

Ik heb zelf een goedkope Altrex All Round Reformladder voor dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Hoe dicht zit die dakkapel überhaupt tegen de dakgoot aan? Die moet er echt zo goed als tegenaan zitten anders ga het met een ladder niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
@Sethro daar heb je wel een punt. Zo op het oog geschat valt de dakkapel al een meter of zo naar binnen. Ik zal er eens aan rekenen hoe schuin de ladder dan zou moeten staan om vanaf de grond tot de bovenrand van de dakkapel te komen, zonder de dakgoot te raken. Als dat niet haalbaar is, moet ik misschien de dakkapel bereiken uit m'n wensenlijst schrappen - en dan het geheel weer opnieuw overdenken.

@orf Het maakt mij niet uit wat voor label de fabrikant aan het produkt hangt. Als, wat ik wil, enkel kan met iets wat ze 'professioneel gebruik' noemen, dan is dat maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Bij zitten er 5 dakpannen onder de dakkapel en ik heb een heel steil dak. En dat gaat dus niet. Ladders zijn namelijk niet gemaakt om schuin te staan.

Hoe steil is je dak überhaupt? Kun je niet gewoon vanuit de dakkapel op het dak komen en dan over het dak lopen? Eventueel door wat pannen weg te halen zodat je meer grip hebt? Dakladder is soms ook een uitkomst alleen dat helpt je niet onder de dakkapel. Wel voor de zijkanten.

[ Voor 13% gewijzigd door Sethro op 21-02-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een Alltrex 3x12 reform ladder maar ontdekte dat het opzetten ervan bij grotere hoogtes toch wel wat lastig kan zijn. Qua stabiliteit is het wel prima, maar echt erop 'werken' heb ik niet gedaan (meer omhoog, omlaag werk).

Helaas had ik geen opbergplek voor een andere ladder, ik had zeker achteraf liever een schuifladder met touw gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:58
Ik heb geïnvesteerd in een Altrex steiger en het opslaan van deze 3 steiger delen valt reuze mee.... het is de beste investering die ik ooit heb gedaan.

Ik kan de boeiborden op 6m met gemak schilderen en zelfs voor het zemen van de ramen is het een kleine moeite om ze op te zetten. Het materiaal is zo licht dat opzetten binnen 15 minuten lukt en we rijden rond het huis om alles in eenkeer schoon te maken.

Nadeel: Je huis moet steiger proef zijn wil je overal kunnen komen. Het koste wat overredingskracht om de vrouw te overtuigen dat de planten op sommige plekken toch echt weg moesten :P

Als je 700+ euro wil uitgeven, spaar dan even door en zodra de steiger onderdelen in de aanbiedding zijn bij de Makro/ Gamma/ Praxis ... sla je slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Naar aanleiding van de opmerkingen van @Sethro overgestapt in de modus "meten is weten": de hoek van het dak bepaald (23° - mooi, komt die hoekmeter in de telefoon eindelijk van pas!), de lengte van het schuine stuk van dakgoot tot dakkapel bepaald (160cm) en de hoogte van de dakkapel bepaald (ook 160cm). En dan middelbareschool wiskunde onder het stof vandaan gehaald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rn9Gqc9NTPNYqWkCunqDpkMnLT4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MJnteSkHJ5ICvXfRpXXzDOrP.png?f=user_large
...ofwel, als ik het goed berekend heb, moet de eventuele ladder onder een hoek van 56° staan. Gezien het advies overal 75° is denk ik dat het verstandiger is om NIET met een ladder proberen op de dakkapel te komen.

Dat maakt de keuze in elk geval anders: een (reform?) ladder om bij de dakgoten te komen, of eens kijken naar een steiger zelf kopen. Hmmm, genoeg om nog even over na te denken... Dit topic heeft in elk geval geholpen met het voorkomen van een foute aanschaf. :)
Pagina: 1