Een keer wat anders, een bestaande 2015 installatie willen we upgraden.
Eind 2020 verhuisd. De vorige bewoners hadden voor een installatie gekozen die nu nog op het dak ligt.
Jaaropbrengst 2021 was 1450Watt
Ik denk dat de omvormer voldoende voor ons is. Dus deze willen we behouden.
Hopelijk panelen vervangen, kabels hergebruiken als dat kan, huidige kabel van omvormer naar meterkast lijkt me ook voldoende voor deze omvormer.
Upgraden naar een 3 fase voor de toekomst moet of nu kunnen, of later in ieder geval.
Wat ook een idee is: Huidige installatie zo houden. en een nieuwe bouwen/ laten bouwen op de garage.
Plat dak garage gebruiken, deze staat op het zuiden vrij.
Nieuwe kabel vanaf de garage naar meterkast.
Gelijk een goeie kabel voor een eventuele laadpaal erbij.
Dak opnieuw laten plakken.
Hele tijd op zijn kop.
Heeft niet de voorkeur.
De panelen zijn denk ik 165cm x 65cm. Dus nu 5 x 65 cm breed. Dat is of zal dus ongeveer 3.25M breed zijn.
De lengte van de huidige panelen is denk ik dus 165cm dit keer 3 is 4.95M
De vraag is, zijn er panelen in het zelfde formaat? of zijn er grotere panelen die ook op deze constructie passen.
Ik wil wel naar panelen van 350/400 watt. Als het er minder zijn dan 14, prima.
Terug geleverd 1030KW Dus dat is denk ik stroom wat ik niet heb verbruikt? wat ik heb terug geleverd?
Inmiddels in Jan 2022 papa geworden, de kleine zorgt dat de wasmachine meer draait, en dat we meer thuis zijn in vergelijking met 2021.
Ik weet niet hoe snel we naar een warmte pomp moeten, maar sta er voor open.
De vraag is, of ik dit 1 fase wil houden!? Ik wil elektrisch gaan koken. Een hybride auto verwacht ik nog niet binnen nu en 5 jaar.
Doel is alsvolgt.
We willen onze installatie op een goedkope manier updaten.
Ik ben revisie monteur bij een machinebouw bedrijf, heb diverse elektra opleidingen en cursusen in de machine bouw.
We willen de huidige Goodwe 2000 ns omvormer behouden.(mits deze voldoet aan wat we verbruiken!)
Max DC input 2300W Deze draait nu héél veel onder zijn kunnen. Er is hoog zomer niet eens op over de 2000watt geweest.
Onze panelen zijn dus 150watt, erg weinig. Deze willen we vervangen.
De kabels kunnen eventueel her gebruikt worden, de connectors zijn vermoedelijk sunclix.
Tevens kookgroep plaatsen en kabel trekken op huidige 1 fase aansluiting.
Eventueel via marktplaats een grotere goodwe kopen.
Regio Veluwe
1. Wie heeft er tips kwa zonnepanelen aanschaffen als particulier?
2. Welk formaat zou je wel of niet hier juist op moeten monteren?
3. Zouden jullie dit upgraden, of gaan voor een nieuwe installatie op de garage?
4. Bestaan er verloop kabels van Sunclix naar mc4? Of adviseren jullie nieuwe kabels met connectoren omdat dit toch niet zo duur is?
5. Zonnepanelen met optimizers, zijn die aan te sluiten op een Goodwe omvormer?
6. Stel ik wil de goodwe 2000 met max 2300watt DC meer benutten. Mag ik dan 6 x 375Watt panelen plaatsen? = namelijk 2250Watt
Eind 2020 verhuisd. De vorige bewoners hadden voor een installatie gekozen die nu nog op het dak ligt.
Jaaropbrengst 2021 was 1450Watt
Ik denk dat de omvormer voldoende voor ons is. Dus deze willen we behouden.
Hopelijk panelen vervangen, kabels hergebruiken als dat kan, huidige kabel van omvormer naar meterkast lijkt me ook voldoende voor deze omvormer.
Upgraden naar een 3 fase voor de toekomst moet of nu kunnen, of later in ieder geval.
Wat ook een idee is: Huidige installatie zo houden. en een nieuwe bouwen/ laten bouwen op de garage.
Plat dak garage gebruiken, deze staat op het zuiden vrij.
Nieuwe kabel vanaf de garage naar meterkast.
Gelijk een goeie kabel voor een eventuele laadpaal erbij.
Dak opnieuw laten plakken.
Hele tijd op zijn kop.
Heeft niet de voorkeur.
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
De panelen zijn TCSM 150WP CigsDe panelen zijn denk ik 165cm x 65cm. Dus nu 5 x 65 cm breed. Dat is of zal dus ongeveer 3.25M breed zijn.
De lengte van de huidige panelen is denk ik dus 165cm dit keer 3 is 4.95M
De vraag is, zijn er panelen in het zelfde formaat? of zijn er grotere panelen die ook op deze constructie passen.
Ik wil wel naar panelen van 350/400 watt. Als het er minder zijn dan 14, prima.
Schaduw
Door de dakkapel is er zeker op de rij die tegen de dakkapel aan zit veel schaduw. De dakkapel staat tov de panelen op het zuiden.Jaarverbruik
2021 was dit 2100kw (dit is dus als met de huidige installatie). Gebruik wat ik tijdens de zon heb verbruikt weet ik niet.Terug geleverd 1030KW Dus dat is denk ik stroom wat ik niet heb verbruikt? wat ik heb terug geleverd?
Inmiddels in Jan 2022 papa geworden, de kleine zorgt dat de wasmachine meer draait, en dat we meer thuis zijn in vergelijking met 2021.
Ik weet niet hoe snel we naar een warmte pomp moeten, maar sta er voor open.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Dit is nu een 1 fase aansluitingDe vraag is, of ik dit 1 fase wil houden!? Ik wil elektrisch gaan koken. Een hybride auto verwacht ik nog niet binnen nu en 5 jaar.
Budget en doel
Budget. Uhhh 2500 euroDoel is alsvolgt.
We willen onze installatie op een goedkope manier updaten.
Ik ben revisie monteur bij een machinebouw bedrijf, heb diverse elektra opleidingen en cursusen in de machine bouw.
We willen de huidige Goodwe 2000 ns omvormer behouden.(mits deze voldoet aan wat we verbruiken!)
Max DC input 2300W Deze draait nu héél veel onder zijn kunnen. Er is hoog zomer niet eens op over de 2000watt geweest.
Onze panelen zijn dus 150watt, erg weinig. Deze willen we vervangen.
De kabels kunnen eventueel her gebruikt worden, de connectors zijn vermoedelijk sunclix.
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf, en met een vriend die elektriciën is geweest.Tevens kookgroep plaatsen en kabel trekken op huidige 1 fase aansluiting.
Bijhouden van data
SEMS portal, via de goodwe omvormer die bestaand is.Eventueel via marktplaats een grotere goodwe kopen.
Reeds verkregen offertes
ik ga er 1 opvragen bij mij in het dorp.Regio Veluwe
Regio
Veluwe1. Wie heeft er tips kwa zonnepanelen aanschaffen als particulier?
2. Welk formaat zou je wel of niet hier juist op moeten monteren?
3. Zouden jullie dit upgraden, of gaan voor een nieuwe installatie op de garage?
4. Bestaan er verloop kabels van Sunclix naar mc4? Of adviseren jullie nieuwe kabels met connectoren omdat dit toch niet zo duur is?
5. Zonnepanelen met optimizers, zijn die aan te sluiten op een Goodwe omvormer?
6. Stel ik wil de goodwe 2000 met max 2300watt DC meer benutten. Mag ik dan 6 x 375Watt panelen plaatsen? = namelijk 2250Watt
[Voor 4% gewijzigd door Stutfuss op 20-02-2022 19:15]