Toon posts:

Zonnepaneel installatie(2015) upgraden

Pagina: 1
Acties:

• Stutfuss
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-07-2022
Een keer wat anders, een bestaande 2015 installatie willen we upgraden.

Eind 2020 verhuisd. De vorige bewoners hadden voor een installatie gekozen die nu nog op het dak ligt.
Jaaropbrengst 2021 was 1450Watt
Ik denk dat de omvormer voldoende voor ons is. Dus deze willen we behouden.
Hopelijk panelen vervangen, kabels hergebruiken als dat kan, huidige kabel van omvormer naar meterkast lijkt me ook voldoende voor deze omvormer.

Upgraden naar een 3 fase voor de toekomst moet of nu kunnen, of later in ieder geval.

Wat ook een idee is: Huidige installatie zo houden. en een nieuwe bouwen/ laten bouwen op de garage.
Plat dak garage gebruiken, deze staat op het zuiden vrij.
Nieuwe kabel vanaf de garage naar meterkast.
Gelijk een goeie kabel voor een eventuele laadpaal erbij.
Dak opnieuw laten plakken.
Hele tijd op zijn kop.

Heeft niet de voorkeur.
Foto's

Beschikbare (dak)ruimte
De panelen zijn TCSM 150WP Cigs
De panelen zijn denk ik 165cm x 65cm. Dus nu 5 x 65 cm breed. Dat is of zal dus ongeveer 3.25M breed zijn.

De lengte van de huidige panelen is denk ik dus 165cm dit keer 3 is 4.95M

De vraag is, zijn er panelen in het zelfde formaat? of zijn er grotere panelen die ook op deze constructie passen.
Ik wil wel naar panelen van 350/400 watt. Als het er minder zijn dan 14, prima.
Schaduw
Door de dakkapel is er zeker op de rij die tegen de dakkapel aan zit veel schaduw. De dakkapel staat tov de panelen op het zuiden.
Jaarverbruik
2021 was dit 2100kw (dit is dus als met de huidige installatie). Gebruik wat ik tijdens de zon heb verbruikt weet ik niet.
Terug geleverd 1030KW Dus dat is denk ik stroom wat ik niet heb verbruikt? wat ik heb terug geleverd?
Inmiddels in Jan 2022 papa geworden, de kleine zorgt dat de wasmachine meer draait, en dat we meer thuis zijn in vergelijking met 2021.
Ik weet niet hoe snel we naar een warmte pomp moeten, maar sta er voor open.

Huidige elektriciteitsaansluiting
Dit is nu een 1 fase aansluiting
De vraag is, of ik dit 1 fase wil houden!? Ik wil elektrisch gaan koken. Een hybride auto verwacht ik nog niet binnen nu en 5 jaar.
Budget en doel
Budget. Uhhh 2500 euro
Doel is alsvolgt.

We willen onze installatie op een goedkope manier updaten.
Ik ben revisie monteur bij een machinebouw bedrijf, heb diverse elektra opleidingen en cursusen in de machine bouw.

We willen de huidige Goodwe 2000 ns omvormer behouden.(mits deze voldoet aan wat we verbruiken!)
Max DC input 2300W Deze draait nu héél veel onder zijn kunnen. Er is hoog zomer niet eens op over de 2000watt geweest.

Onze panelen zijn dus 150watt, erg weinig. Deze willen we vervangen.
De kabels kunnen eventueel her gebruikt worden, de connectors zijn vermoedelijk sunclix.
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf, en met een vriend die elektriciën is geweest.
Tevens kookgroep plaatsen en kabel trekken op huidige 1 fase aansluiting.
Bijhouden van data
SEMS portal, via de goodwe omvormer die bestaand is.
Eventueel via marktplaats een grotere goodwe kopen.
Reeds verkregen offertes
ik ga er 1 opvragen bij mij in het dorp.
Regio Veluwe
Regio
Veluwe

1. Wie heeft er tips kwa zonnepanelen aanschaffen als particulier?
2. Welk formaat zou je wel of niet hier juist op moeten monteren?
3. Zouden jullie dit upgraden, of gaan voor een nieuwe installatie op de garage?
4. Bestaan er verloop kabels van Sunclix naar mc4? Of adviseren jullie nieuwe kabels met connectoren omdat dit toch niet zo duur is?
5. Zonnepanelen met optimizers, zijn die aan te sluiten op een Goodwe omvormer?
6. Stel ik wil de goodwe 2000 met max 2300watt DC meer benutten. Mag ik dan 6 x 375Watt panelen plaatsen? = namelijk 2250Watt

[Voor 4% gewijzigd door Stutfuss op 20-02-2022 19:15]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:09

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Is het een idee om de panelen die je van het huis haalt te herbruiken voor de garage? Het voelt zo jammer om panelen die in principe nog prima werken af te schrijven.

Op de gunstige ligging (huis) kun je nu voor een relatief lage prijs panelen leggen die ruim dubbel zoveel opbrengen.

Met 12 (dus zelf 2 minder dan jij nu hebt) panelen van Trina (goedkoop, volgens mij 325/340Wp) zat ik afgelopen juni al op 521kWh.
Met mijn huidige verbruik is dat ruim 1/4e van wat ik in één geheel jaar verbruik...

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Stutfuss
Ik heb nog ergens geen rekening mee gehouden.

Mijn huidige panelen zijn dus 150watt. En de afmeting is er 1.65 x 0.65 cm van. Dat is dus 1,07M2 is voor 150 Watt
Per 1 M2 is dit dus 140,18 Watt

Veel nieuwe panelen van 385watt zijn bijvoorbeeld 1.75 x 1.01 cm Dat is dus 1,76 M2 voor 385 Watt
Per 1 M2 is dit dus 217,8 watt

Als ik dus een nieuwer paneel(type) koop heeft deze per M2 ongeveer 70-80 watt per M2 meer opbrengst.

Op een dak van 3,2m x 5 = 16M2 is dat 16 x 75Watt = 1200Watt

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 31-01 14:14
Waarom leg je geen extra panelen op de voorkant of de garage? Daar is nog ruimte over.

Qua legplan ziet de huidige installatie er goed uit, weet niet of je datzelfde bereikt met grotere panelen van tegenwoordig?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou de oude laten liggen. Met name vanwege de daksituatie.

De panelen zijn 48 Vmpp
Daarbij heb je 2 parallele strings van 7 wat al iets van schaduwmanagement is.

Daar normale panelen leggen vraagt om extra investering in micro omvormers
Bovendien zijn de panelen van 1650 lengte erg schaars. De meeste panelen zijn al stukje langer waarbij 4m95 al niet meer uitkomt.

[Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-02-2022 19:37]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:12
Yep, laten liggen en investeren in het oost dak is veel, veel efficiënter. Ik heb toevallig een vergelijkbare berekening gemaakt voor een maat van me die Kyocera 125 heeft liggen... Nog veel ouder... Vervangen kan nog lang niet uit.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Stutfuss
Hmmm oke.
Klinkt logisch.
Ik dacht wel, de huidige panelen vervangen is vrij makkelijk. Alleen is de maat wel niet echt standaard zoals Auitdenhaag al zegt. Alleen denk ik wel dat het 1 string is.

Enige wat ik overweeg om te doen, is het rijtje met 3 panelen wat tegen de dakkapel aan ligt eens de 2 bovenste en buitenste werking te stellen. Omdat die gewoon op dagen als vandaag altijd schaduw pakken.
De zon schijnt flink, maar nog niet hoog genoeg.
Momenteel dus 1100Watt Maar wel 3 in de schaduw.

Dinsdag komt er iemand langs die er dagelijks mee bezig is. Ben benieuwd wat die zegt over de huidige installatie. En eventueel wat op de garage, wat op het oosten ligt.
Mijn buurman wilde ook eventueel op de garage.

[Voor 21% gewijzigd door Stutfuss op 27-02-2022 19:58]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee