Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-05 18:34

Dennis de Vries

Redacteur

kan heel goed pizza's maken

Topicstarter
-

[ Voor 102% gewijzigd door Dennis de Vries op 24-04-2025 13:59 ]

Beste antwoord (via Dennis de Vries op 23-02-2022 07:59)

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:07

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik ben het niet eens met dat je hoge resolutie nodig hebt voor grote prints. Deze worden ook van grotere afstand bekeken en dat compenseert. Dit is volgens mij wel een klassieke tweedeling in fotoland die waarschijnlijk nooit beslecht zal worden.

Wat betreft je vraag; ik zou kijken naar een lens met fatsoenlijke vergroting (korte scherpstelafstand met lang brandpunt). Zo kun je ook kleinere details van je prints mooi in beeld brengen.
Je hoeft niet perse een macrolens te hebben, maar bijvoorbeeld de leica 12-60mm (duurdere variant van de lens die jij noemt) staat wel bekend om goede prestaties hierin. Je kunt eventueel ook met tussenring werken om meer close-up mogelijkheden te krijgen.

Verder ben ik van het m43-kamp, zeker als je er ook mee gaat sjouwen op vakantie moet je omvang en gewicht niet onderschatten. Een goede compact is dan ook mooi, of kijk naar de panasonic fz1000/2000. Dit zijn bridge camera's met relatief grote sensor, goede ergonomie, zoom en binnen je budget (evt. tweedehands).

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Professionele productfotografen gebruiken camera’s met een hoge resolutie omdat de productfoto’s multi-inzetbaar moeten zijn. Wil je kunnen voldoen aan de hoge afdruk-kwaliteit van print met een dpi van 300, afgedrukt op A1 formaat voor in een abri, dan moet je de nodige resolutie hebben. Ik begrijp dat jij de foto’s enkel op Etsy gebruikt? Nadat je de foto’s hebt geüpload op de site worden ze best gecomprimeerd verwacht ik zo. Resolutie is wat dat betreft verre van het belangrijkste om rekening mee te houden.

Ik zou eerder nadenken aan extra randzaken om de foto’s er professioneel uit te laten zien. De juiste camera helpt daarbij maar deels ;)
Ik zou bijvoorbeeld ook nadenken over een simpele lichtset waarmee je je producten professioneel uit kunt licht. Wellicht is zelfs een lichttent een idee? https://www.cameranu.nl/n..._R4LDejCfXBoC0CYQAvD_BwE”

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries

Dennis de Vries

Redacteur

Topicstarter
Daam schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:50:
Professionele productfotografen gebruiken camera’s met een hoge resolutie omdat de productfoto’s multi-inzetbaar moeten zijn. Wil je kunnen voldoen aan de hoge afdruk-kwaliteit van print met een dpi van 300, afgedrukt op A1 formaat voor in een abri, dan moet je de nodige resolutie hebben. Ik begrijp dat jij de foto’s enkel op Etsy gebruikt? Nadat je de foto’s hebt geüpload op de site worden ze best gecomprimeerd verwacht ik zo. Resolutie is wat dat betreft verre van het belangrijkste om rekening mee te houden.

Ik zou eerder nadenken aan extra randzaken om de foto’s er professioneel uit te laten zien. De juiste camera helpt daarbij maar deels ;)
Ik zou bijvoorbeeld ook nadenken over een simpele lichtset waarmee je je producten professioneel uit kunt licht. Wellicht is zelfs een lichttent een idee? https://www.cameranu.nl/n..._R4LDejCfXBoC0CYQAvD_BwE”
Sorry, had het misschien moeten vermelden: Lichten, achtergrondsysteem, en andere attributen heb ik al. Een half degelijke camera is het laatste missende stukje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:51
Je hebt werkelijk niets speciaals nodig als camera voor productfotografie. Een RX100 doet dit al meer dan prima. Je kunt ook een oude basic dslr kopen met een met standaard lens en tot prima resultaten komen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn keus zou ook zijn een pro compact camera. Welk merk is een beetje persoonlijk. Nadeel van de systeem camera's is vooral dat je voor jouw budget nog steeds in vergelijking tot de pro compacts een budget lens krijgt en die wil je juist top hebben.
Voor internet voldoet heel erg veel, als je je licht op orde hebt is een top telefoon al goed genoeg.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:21

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Precies.

Voor productfoto's staat hier een Canon 1000D (ooit als kit gekocht voor nog geen 300 euro) op een kleine tripod. Meestal hebben we daar een portretlens (50mm) op, soms een macrolens om wat extra details op de foto te zetten.

En zo heel af en toe fotograferen we zelfs met een iPhone.

Wel alles in een lichttent met daglichtlampen. Volgens mij hebben we zelfs dezelfde die @Daam linkte. We gebruiken ook een remote, zodat we de camera niet aan hoeven te raken voor het afdrukken. Scheelt ook een hoop tijd (product draaien met de rechterhand, klik met de linker, product draaien met rechts, klik met links etc.).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-04 17:28
Mijn stem zou gaan naar de X-S10. Zeker als je met de camera meer dan alles je productfoto's wil gaan maken. Als arounder op APS-C gebied is gewoon echt een aanrader.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:07

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik ben het niet eens met dat je hoge resolutie nodig hebt voor grote prints. Deze worden ook van grotere afstand bekeken en dat compenseert. Dit is volgens mij wel een klassieke tweedeling in fotoland die waarschijnlijk nooit beslecht zal worden.

Wat betreft je vraag; ik zou kijken naar een lens met fatsoenlijke vergroting (korte scherpstelafstand met lang brandpunt). Zo kun je ook kleinere details van je prints mooi in beeld brengen.
Je hoeft niet perse een macrolens te hebben, maar bijvoorbeeld de leica 12-60mm (duurdere variant van de lens die jij noemt) staat wel bekend om goede prestaties hierin. Je kunt eventueel ook met tussenring werken om meer close-up mogelijkheden te krijgen.

Verder ben ik van het m43-kamp, zeker als je er ook mee gaat sjouwen op vakantie moet je omvang en gewicht niet onderschatten. Een goede compact is dan ook mooi, of kijk naar de panasonic fz1000/2000. Dit zijn bridge camera's met relatief grote sensor, goede ergonomie, zoom en binnen je budget (evt. tweedehands).

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis de Vries

Dennis de Vries

Redacteur

Topicstarter
DirtyBird schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:41:

Nou, je hebt me overtuigd! Vanaf morgen ben ik trotse bezitter van de Panasonic GX9 als PostNL een beetje meewerkt. Was bijna vergeten dat MFT bestond, maar lijkt me een perfecte middenweg tussen een APS-C en 1" compactcamera.

Eerst maar wat aanklooien met de kitlens, en daarna zal ik eens naar de Leica 12-60mm kijken.

Bedankt voor de reacties iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Top!

Laat eens horen hoe dat bevalt!

Ik lees in de specs dat hij focus stacking ondersteunt - daar ben ik beniewd naar je ervaring. Want dat gaat wel helpen met wat jij wilt met die producten.
Als het een beetje meezit kun je de foto's direct uit de camera gebruiken en is het hele product goed scherp.

Nog een paar tips:
Macro is overdreven. Je denkt dan aan vliegenogen enzo. Dat is te klein voor wat jij doet. Closeup is prima.
Werk met een (mini) statief, een vertraagde ontspanner (tegen trillingen) en vooral:
Zorg voor mooi licht. Een product-fotobox kost echt maar een paar tientjes en met wat LED lampjes erbij heb je mooi egaal licht zonder schaduwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries

Dennis de Vries

Redacteur

Topicstarter
Tarquin schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:13:
Top!

Laat eens horen hoe dat bevalt!

Ik lees in de specs dat hij focus stacking ondersteunt - daar ben ik beniewd naar je ervaring. Want dat gaat wel helpen met wat jij wilt met die producten.
Als het een beetje meezit kun je de foto's direct uit de camera gebruiken en is het hele product goed scherp.

Nog een paar tips:
Macro is overdreven. Je denkt dan aan vliegenogen enzo. Dat is te klein voor wat jij doet. Closeup is prima.
Werk met een (mini) statief, een vertraagde ontspanner (tegen trillingen) en vooral:
Zorg voor mooi licht. Een product-fotobox kost echt maar een paar tientjes en met wat LED lampjes erbij heb je mooi egaal licht zonder schaduwen.
Eerlijk? Ik heb hem vanmiddag teruggestuurd. De foto's die ik er uit kreeg waren best leuk, maar ik had er veel meer van verwacht. Zoals ik aangaf, heb ik al een leuk achtergrondsysteem en verlichting, en ik zag het verschil met mijn iPhone en de GX9 echt nauwelijks. En ja, ik had er een F1.8 prime lens bij gekocht, dus het was geen geval van crappy kitlens.

Daarnaast lag hij absoluut belabberd in de hand. (kan een grip oplossen natuurlijk, maarja)

Foto/videograaf maat van me kwam vanochtend even langs om naar mijn nieuwe speelgoed te kijken, en vroeg zich hardop af waarom ik voor MFT had gekozen, en niet voor APS-C. Iets met dat MFT een uitstervende soort is enzo.

Heb daarom besloten om toch voor de XS-10 te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:52

JTfoto

Work hard

Dennis de Vries schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:43:
[...]

Eerlijk? Ik heb hem vanmiddag teruggestuurd. De foto's die ik er uit kreeg waren best leuk, maar ik had er veel meer van verwacht. Zoals ik aangaf, heb ik al een leuk achtergrondsysteem en verlichting, en ik zag het verschil met mijn iPhone en de GX9 echt nauwelijks. En ja, ik had er een F1.8 prime lens bij gekocht, dus het was geen geval van crappy kitlens.

Daarnaast lag hij absoluut belabberd in de hand. (kan een grip oplossen natuurlijk, maarja)

Foto/videograaf maat van me kwam vanochtend even langs om naar mijn nieuwe speelgoed te kijken, en vroeg zich hardop af waarom ik voor MFT had gekozen, en niet voor APS-C. Iets met dat MFT een uitstervende soort is enzo.

Ach, dat mft een uitstervende soort is roepen mensen al sinds 2003. Jammer dat het voor jou in ieder geval niet voldoet. Ik heb zelf een G9 en die is wel degelijk een stuk beter dan mijn iPhone en ik geloof dat het verschil met de GX9 niet eens heel groot is. Enfin, ik hoop voor jou dat de XS-10 het dan wel goed gaat doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Dennis de Vries schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:43:
[...]

Haha, je maat is niet helemaal up to date. Maar de XS-10 zal het ook wel kunnen. Ik vraag ik me af of daar zichtbaar betere foto's uitkomen, maar ik ben benieuwd. Heb je de foto's bewaard? Kun je iets vergelijken?
Pagina: 1