Toon posts:

Advies gevraagd zonnepanelen. Drie dakvlakken

Pagina: 1
Acties:

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:14
Goedemiddag allen,

Ik heb veel ingelezen o.a. op het forum, in vlagen het afgelopen jaar en intensief de laatste weken.
Wij willen zonnepanelen plaatsen op ons huis.
Ons verbruik is momenteel 2600khw per jaar.
Ik verwacht dat dit in de toekomst zal stijgen, ik rijd sinds kort een elektrische auto (van het werk) maar kan nog niet thuis laden. Gezien de voordelen van het elektrisch rijden is het waarschijnlijk dat de auto van mijn vrouw bij vervanging ook een elektrische zal worden. En we thuis gaan laden.

De achterzijde van ons huis heeft de oriëntatie ZZO.
We hebben niet het makkelijkste dak, met twee dakkapellen in het schuine dak en een verhoogde scheiding tussen twee delen van het platte dak.
Heb zitten puzzelen in Sunny design maar ik vraag me af of ik zou de juiste opstelling heb gevonden.
de maatvoering is het vlakke gedeelte, zonder de dakranden van ca. 30cm.

Ik dacht het volgende:
Op het schuine dak drie panelen landscape boven de bovenste dakkapel. Dit is vier dakpannen hoog dus ca. 126cm.
Bij mij in de straat op een vergelijkbaar huis zijn er ook zonnepanelen gemonteerd tussen de dakkapellen in.
Dit zijn smallere panelen, de tussenruimte is hier ook drie pannen dus maximaal 94cm.
Los van of het mogelijk is door de afwijkende maat panelen vraag ik mij of het het handig is o.v.m. onderhoud, bereikbaarheid van de bovenste dakkapel en evt. panelen.

Op het platte dak achter het huis vier panelen in portrait.
deze mogen groot zijn om zo veel mogelijk vermogen op te wekken.
Dan blijft er een strook achter over voor schilderen e.d.

De lengte van het platte dak naast het huis is 6,25m tot aan de gevel. Verder loopt dit dak door tot bijna vooraan het huis.
Hier kunnen panelen in portrait of landscape geplaatst worden. Ik lees verschillende berichten i.v.m. de tussenafstanden, wat kunnen we het beste aanhouden en wat zou dan de beste keuze zijn?
Zelf heb ik deze twee opties gemaakt, waarbij de paneelkeuze nog gemaakt moet worden:

Daarnaast geeft Sunny design aan om twee omvormers te plaatsen, komt dit door het schuine en het platte dak, is dit niet te combineren? Mijn gevoel zegt te gaan voor een driefase omvormer om het net gelijkmatig te belasten en afschakelen te voorkomen. In mijn straat/wijk ligt bijna ieder dak vol met zonnepanelen. Niet met cijfers onderbouwd maar gevoelsmatig.
Als er echt een aparte omvormer nodig is voor de drie panelen op het schuine dak, is dit dan nog aan te raden of is dit qua kosten/baten een slechte keuze?

Al veel informatie vergaart, maar hoe verder je komt hoe verder je erin moet zitten en hoe meer vragen je weer krijgt :P

Hebben jullie nog opmerkingen of goede ideeën, zit ik op de goede weg?
Alvast bedankt voor jullie hulp!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:04
Goede kans dat Sunny de panelen op de platte daken onterecht als apart ziet door de losse gebouwen. Deze zijn als ze hetzelfde liggen gewoon te combineren. (Doe een 'handmatige' planning)

Tussen de dakkapellen heb je smalle panelen nodig die amper nog nieuw te krijgen zijn, en waarschijnlijk nog minder voordelig. En een ander paneel maakt de omvormer keuze weer duurder (Dan ga je hard richting micro omvormers) Eigenlijk alleen rendabel te doen als je het zelf zou doen met een setje marktplaats.

Voor je platte daken: Hyundai HIE-480 in portrait.. of JaSolar 495 in landscape (oriëntatie voorkeur vanwege de elektrische bouw van de respectievelijke panelen, die Hyundai zijn erg mooi, maar werken anders)

Op je schuine dak is de Hyundai 400 mooi, een van de kortste panelen nog verkrijgbaar en dat is nodig om er 3 op 540cm te krijgen

[Voor 8% gewijzigd door Ronald op 20-02-2022 16:23]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:14
Bedankt voor je snelle reactie.
Fijn dat het op één omvormer kan, dan wil ik de bovenste rij ook meenemen.

M.b.t. het plat dak van 2,50x6,25 heb ik even gekeken naar de afmetingen van de panelen. De JAsolar panelen zijn 2094x1134mm. Ze staan wat schuin, ik houd een werkende breedte aan van 1m. Dan houd ik een ruimte over van 57cm tussen de panelen. Is dit voldoende?
Indien mogelijk lijkt portrait montage mij wel de voorkeur hebben, i.v.m wind vangen en ballast.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:04
Werkende breedte is cos(13°)*1134mm... Ofwel ongeveer 1134mm.
Alles boven 30cm tussenruimte is gangbaar. Alleen iets meer effect bij lage zon.

Met de Hyundai in portrait (10°) kun je denk ik veel meer tussen ruimte houden... 6 gaat niet lukken. 5 zou er 1 landscape moeten, lastig aangezien dat niet ideaal is in 1 string want landscape legmateriaal is bijna altijd 13°. Die paar graden geeft toch een iets anders vermogen profiel wat wat verlies geeft

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee