Eerst defragmenteren vooraleer te kopieren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shortttrack
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-04-2023
Hallo

Ik heb onlangs een mac gekocht. Ik kom van windows en ga nu al mijn schijven opnieuw formateren. Het is al een hele tijd geleden dat ik mijn schijven eens gedefragmenteerd heb.

Is het verstandig om de schijf eerst te formateren vooraleer ik hem kopieer? of gebeurt het defragmenteren vanzelf eens ik naar een journaled geformateerd schijf kopieer?

beter goed voorbereid zijn uiteraard.

bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41
Wat voor schijven zijn het? SSD of HDD? En hoe kopieer je ze?

Ik kan me niet voorstellen dat defragmenteren iets uit gaat maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shortttrack
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-04-2023
418O2 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:34:
Wat voor schijven zijn het? SSD of HDD? En hoe kopieer je ze?

Ik kan me niet voorstellen dat defragmenteren iets uit gaat maken
Het zijn hdd schijven. Het defragmenteren is eerder bedoetl voor achteraf wanneer ik terug met de schijven begin te werken. Een gedefragmenteerde schijf kan sneller werken natuurlijk.

Ik kopieer ze door het simpelweg van de ene naar de andere schijf te slepen. Geen automatische programma's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
shortttrack schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:31:
of gebeurt het defragmenteren vanzelf eens ik naar een journaled geformateerd schijf kopieer?
Als je een beetje logisch nadenkt, dan gaat je doel-schijf natuurlijk niet alle bestandsfragmenten op exact dezelfde plek neerzetten als je bron-schijf. Dat slaat nergens op, dat kán vaak niet eens. (Uitgaande van een reguliere "high-level" kopieer-actie natuurlijk hè, zoals hier het geval. Ga je met low-level applicaties aan de gang dan is het een ander verhaal.)

Nee, het doel-station zal natuurlijk zo veel mogelijk alle bestanden aaneengesloten op de schijf zetten, waar mogelijk. In feite ben je door je kopieer-actie intrinsiek aan het defragmenteren, vanuit het doelstation gezien dan. De bron zal nog net zo gefragmenteerd blijven als het al was.

[ Voor 10% gewijzigd door Osiris op 20-02-2022 12:46 ]