Verhuizen naar Belgie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justagirl2020
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-12-2022
Beste forumleden,

Ik wil binnen een paar maanden naar Belgie verhuizen i.v.m. werk. Graag wil ik verhuizen naar de provincies Antwerpen en Limburg. Ik zal thuiswerken en maar 1 keer per week maar kantoor te hoeven reizen.

Zijn er hier mensen die deze stap ook hebben gemaakt? en wat zijn jullie ervaringen?

Ik ben vooral geïnteresseerd in;
Woningen;
Is het verstandiger om eerst te huren of direct te kopen?
En waar dien ik rekening mee te houden kwa prijzen, borg, makelaars, contracten etc.
Hoeveel inbreng moet je zelf brengen om een huis te kopen?
Zijn er banken die het hele bedrag financieren?

Ziekenfonds
Zelf ben ik via mijn werk verzekerd, maar moet ik daarnaast ook nog ergens anders verzekeren?
Waar kan ik ziekenfondsen opzoeken en vergelijken?

Gemeente
Momenteel ben ik in Nederland ingeschreven en ik weet dat ik max 8 maanden ingeschreven mag staan in 2 landen en ik mij nadien moet uitschrijven. Heeft dit gevolgen voor de belasting/DigiD?
Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden bij de inschrijving bij de gemeente?
Wat voor verblijfsvergunning krijg ik?
Dien ik mijn huurcontract en werkcontract ook aan te tonen bij de gemeente?

Auto
Momenteel rijd ik in een oude auto (Toyota Starlet 1992). De auto rijdt prima en heeft een APK.
Het liefst wil ik mijn auto niet wegdoen en meenemen naar Belgie. Hoe gaat dit in zijn werk?
Klopt het dat ik via de RDW de auto kan laten inschrijven in Belgie?
Zijn er mensen die dit hebben gedaan? Zo ja, wat waren de kosten hiervan?
Krijg ik dan een Belgische kentekenplaat of kan ik met de Nederlandse kenteken verder rijden?
Hoe worden auto;s in Belgie gekeurd? Jaarlijks?
Is het over het algemeen voordeliger om eigen auto mee te laten verhuizen of in Belgie een nieuwe auto te kopen/leasen?

Voor nu zijn dit mijn vragen. Graag hoor ik van jullie, jullie ervaringen/tips/feedback. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:13
Je kunt vrijwel alles online vinden op de Belgische websites. (lees Belgische overheidswebsite enz)

Dan heb je ook een antwoord wat juist is, in zo'n proces fouten maken is niet handig.

Maar wil je nu emigreren of is dat nog niet zeker?

Lichtpuntje...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:03
Als Belg zijnde kan ik enkele dingen verklaren, maar emigreren kan ik je niet mee helpen :)
justagirl2020 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:49:
Beste forumleden,

Ik wil binnen een paar maanden naar Belgie verhuizen i.v.m. werk. Graag wil ik verhuizen naar de provincies Antwerpen en Limburg.

Zijn er hier mensen die deze stap ook hebben gemaakt? en wat zijn jullie ervaringen?

Woningen;
Dit is afhankelijk van wat je wil, wat je financieel kan, ...
Feit is wel dat een appartement huren gemiddeld pakweg 700-800 euro per maand kost, en een lening van 200d euro aan 1,8% op 20 jaar net geen 1000 euro kost. Wij Belgen kopen over het algemeen het liefst, maar als je gemakkelijk terug wil naar Nederland is huren natuurlijk wel een pak gemakkelijker op te zeggen.
https://www.spaargids.be/sparen/simulatie-woonlening.html
En waar dien ik rekening mee te houden kwa prijzen, borg, makelaars, contracten etc.
Je kan huren met een jaarlijks contract (waarbij je na een jaar in overleg moet met je huisbaas ivm verlenging of niet), of met een 3 jaarlijks contract dat 2 keer 3 jaar verlengd kan worden. In het laatste geval betaal je een verbreekvergoeding als je het contract verbreekt voor de 3 jaar voorbij zijn.
Borg is tegenwoordig 3 maanden huurprijs dacht ik.
Banken lenen je 100% indien je een goede loonfiche kan voorleggen, al is het waarschijnlijk met een slechtere rentevoet. Betere voorwaarden starten wanneer je minstens 10% zelf kan inleggen.
Notaris kosten kan je sowieso niet lenen, en die zijn rond de 15d euro voor 200d euro appartement, of een kleine 30d euro voor een 300d euro huis.
Al is het systeem hier onlangs verandert, dus het zou normaal nu iets goedkoper moeten uitvallen.
Ziekenfonds
Zelf ben ik via mijn werk verzekerd, maar moet ik daarnaast ook nog ergens anders verzekeren?
Spaargids.be is wel een goede bron van informatie:
https://www.spaargids.be/...nfondsen-vergelijken.html
Ziekenfonds in België is vooral om een terugbetaling te krijgen van een deel van de kosten voor ambulante zorgen (tandarts, huisdokter, ...).
Voor hospitalisaties kan je best een hosipalisatieverzekering afsluiten, maar veel werknemers bieden dit inderdaad aan.
Auto
Momenteel rijd ik in een oude auto (Toyota Starlet 1992). De auto rijdt prima en heeft een APK.
Het liefst wil ik mijn auto niet wegdoen en meenemen naar Belgie. Hoe gaat dit in zijn werk?
Krijg ik dan een Belgische kentekenplaat of kan ik met de Nederlandse kenteken verder rijden?
Is het over het algemeen voordeliger om eigen auto mee te laten verhuizen of in Belgie een nieuwe auto te kopen/leasen?
Een auto uit 1992 heeft vermoedelijk geen Euro norm. Dit betekend dat je in de Antwerpse lage emmissie zone (= de hele binnenstad) niet mag rijden. Bij het inschrijven van een auto kijken ze onderandere naar de CO2 uitstoot. Verwacht je aan 700 euro eenmalige kost voor de inschrijving (Belgische nummerplaat) en gemakkelijk 300 euro per jaar wegentaks (wat een schijntje is tegenover de Nederlandse wegentaks denk ik, maar voor hier is het wel wat). Om mijn 2013 Skoda Citigo in te schrijven wat ik bijvoorbeeld 200 euro kwijt en 110 euro per jaar. De keuring is hier vrijgesteld in de eerste 4 jaar, en daarna jaarlijks. https://www.gocavlaanderen.be/detail-page/data-en-frequentie
Als je een andere auto zou overwegen, zou ik minstens zien naar een Euro 3 benzine. Dan kan je zelfs na 2025 nog in de Antwerpse LEZ.
https://lezantwerpen.wordpress.com/over-lez-antwerpen/

[ Voor 4% gewijzigd door Malantur op 20-02-2022 21:34 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:30
Hier ook een Belg.
Na het inschrijven bij een gemeente komt nadien de wijkagent controleren dat je inderdaad op het opgegeven adres woont.
Ik geloof dat je als Nederlander geen inburgingstraject moet volgen, een taaltest is soms nodig voor bepaalde jobs (overheid).

Informeer je goed qua gevolgen
https://grenzinfo.eu/nl/informaties/wonen/wonen-in-belgie/

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:11

Lordy79

Vastberaden

Ik ben jaren geleden van NL naar BE verhuisd. Naar Antwerpen city om precies te zijn. Wat hierboven staat klopt wel qua Belgische kentekenplaat en huurprijzen en let op milieuzones met je auto, inderdaad.

Een verblijfsvergunning moet je ook regelen maar ze kunnen je het land nooit uitscheppen vanwege de EU dus tenzij je dit voor werk o.i.d. nodig hebt valt t wel mee.
Ziektekostenverzekering hangt af waar je werkt. Als je in NL werkt verandert er niets maar als je in België werkt moet je je daar verzekeren wat fors goedkoper is dan in NL.
Ik raad je aan een goede boekhouder te vinden omdat de belastingaangifte in België voor mij althans onbegrijpelijk was.

Verder: wees je ervan bewust dat Belgen geen Nederlanders zijn en omgekeerd. We spreken dezelfde taal maar daar houdt t ook wel op. Ook de bureaucratie in België is.... Uitdagend... Maar goed, als je wat Belgische kennissen en vrienden hebt willen die ongetwijfeld met eea helpen. Iemand was zo vriendelijk om een telefoon abonnement op zijn naam te zetten voor mij (tijdelijk) omdat ik dat niet als NLer kon regelen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je in Nederland werkt veranderd er wel wat, ik moest (wel tien jaar geleden, ik ben in Belgie gaan werken) verzekerd zijn in Nederland en in Belgie. Dat was niet zo erg omdat het in Belgie niet duur was. Je auto mag je zes maanden mee blijven rijden met een Nederlandse plaat. Dus je hebt wat tijd dat te regelen.

Ik zou eerst huren om te kijken of het je bevalt. Het is wel echt emigreren en je bent opeens een buitenlander :p

[ Voor 16% gewijzigd door Marzman op 21-02-2022 07:22 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
justagirl2020 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:49:
Beste forumleden,

Ik wil binnen een paar maanden naar Belgie verhuizen i.v.m. werk. Graag wil ik verhuizen naar de provincies Antwerpen en Limburg.

Kijk goed na waar je werkplek is. Als je elke ochtend van Limburg naar Antwerpen moet rijden ga je daar heel snel spijt van krijgen. Belgie is het land van de files.Limburg is goedkoper en rustiger om te wonen dan Antwerpen, maar de lonen liggen er ook iets lager. Vandaar pendelen er veel Limburgers naar Antwerpen/Brussel om zo te profiteren van de hogere lonen.

Woningen;

Ik zou meteen kopen. Ik had een appartement als starterwoning gekocht, en na 2 jaar weer verkocht met 20k winst. Vastgoed is altijd een goede investering. Hoeveel eigen inbreng je nodig hebt is onlangs weer vernieuwd, nu betaal je slechts 3% registratierechten bij de aankoop van een eerste woning. In Belgie heb je een onafhankelijk bureau dat gratis met je overloopt wat voor lening het beste is, en bij welke bank je de beste interesten krijgt, https://www.immothekerfinotheker.be/

Ziekenfonds

Er zijn 2 grote ziekenfondsen in Belgie: CM & De Voorzorg. Weinig verschil tussen de 2, enkel als je kinderen hebt of op pensioen bent loont het om te vergelijken.

Auto

De auto kan je makkelijk importeren naar Belgie:
1. auto uitschrijven in NL en nummerplaat inleveren bij RDW
2. Transitplaten voor export aanvragen
3. Online een E705 indienen om je wagen te importeren in Belgie (dit duurt enkele werkdagen)
4. Met je transitplaten en verkregen E705 naar de autokeuring in Belgie gaan
5. Als je auto technisch in orde is krijg je een roze inschrijvingsformulier
6. inschrijvingsformulier versturen naar je (nieuwe) belgische verzekeringsagent. Vergelijk zeker want in Belgie zijn er enorm grote verschillen qua prijs.
7. Je ontvangt je nieuwe Belgische nummerplaat via de post.

De enige kost die je hebt in deze hele procedure is de keuring, kost ongeveer 40 euro.
Erna krijg je nog een afrekening van de overheid voor de inschrijving van je voertuig + jaarlijkse rijtaks. je verzekeraar kan hier ook advies geven wat deze kosten zouden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d5stick
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Hou er rekening mee dat topicstarter een oude auto heeft en deze antwerpen al niet in mag. Daarbij heeft de wagen ook geen CoC document omdat dit pas later verplicht was. Deze is voor de belgische keuring verplicht te hebben anders kan je hem niet inschrijven onder een normaal kenteken. Ze hebben ook een oldtimer kenteken maar daar valt deze wagen niet onder.

Het beste is in België een auto gaan zoeken.

Zorg dat als je je in belgië inschrijft dat je in 1 van de 2 landen een lopende zorgverzekering hebt. Deze dien je voor te leggen bij je inschrijven. In NL moet je een document van uitschrijving halen en deze ook indienen bij de gemeente.

Je inschrijving zal behandeld worden door de dienst vreemdelingenzaken in Brussel. Zijn niet de snelste en willen je soms wel eens weigeren waardoor je een bevel tot land verlaten kunt krijgen. (Ik had er 1.. _/-\o_ ) De gemeente waar ik me inschreef heeft toen nogmaals alles ingediend met alle papieren die miste. Hierna was alles goedgekeurd.

Je krijgt een belgische pas maar dit is geen europees ID. Dit betreft een inschrijvingsbewijs en je zal je Nederlandse paspoort/ID houden. Pas na 5 jaar kan je het traject starten om Belg te worden, mocht je dit willen.

[ Voor 27% gewijzigd door d5stick op 21-02-2022 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

d5stick schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:41:
[...]

Je krijgt een belgische pas maar dit is geen europees ID. Dit betreft een inschrijvingsbewijs en je zal je Nederlandse paspoort/ID houden. Pas na 5 jaar kan je het traject starten om Belg te worden, mocht je dit willen.
In theorie heb je gelijk, maar in de praktijk gebruik ik mijn E+ (nu EU+) kaart gewoon als ID. Politie, overheidswebsites en alles vind dat goed. Ik heb mijn Nederlandse IDkaart niet eens meer vernieuwd (rmoet je voor naar een grensgemeente in Nederland omdat het consulaat in Antwerpen gesloten is).

Het rijbewijs is ook niet goed als ID in Belgie trouwens (in Nederland kan dit wel volgens mij), dus eigenlijk, zou ik altijd mijn paspoort bij moeten hebben maar ik heb dat in tien jaar nog nooit nodig gehad (en je wordt in Belgie veel vaker aangehouden dan in Nederland, ik toch, maar dat zijn algemene controles. Er is sowieso meer poilitie op straat dan in Nederland :p )

[ Voor 22% gewijzigd door Marzman op 21-02-2022 10:08 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:18

Koekfabriek

King Billy on the wall

Malantur schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:28:
Notaris kosten kan je sowieso niet lenen, en die zijn rond de 15d euro voor 200d euro appartement, of een kleine 30d euro voor een 300d euro huis.
Valt daar dan ook iets over overdrachtsbelasting onder? Wat een bedragen anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:21

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Qua auto:
Je moet wel een heel unieke auto hebben wil het niet voordeliger zijn om je auto op NL kenteken in Nederland te verkopen en ongeveer dezelfde auto of nieuwer in België aan te kopen. Het lukte mij 8 jaar terug om de NL auto voor 5000 te verkopen en een zelfde auto maar 3 jaar jonger voor 4200 terug te kopen. Had ik direct de "Belasting Inverkeerstelling Voertuigen" ( aanvraag kenteken) terugverdient.

Files.... Heb een aantal maanden "op de bank gezeten" bij een detacheerder, moest toen naar kantoor komen.
Limburg Noord naar Zaventem was een ochtendspits van minimaal 50 minuten maar soms ook een uur of 3.... (bij wat zwaardere regenval / sneeuw / harde wind/ etc loopt heel het land vast...)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 20:43
Hey, ik woon al bijna 25 jaar in België, en heb altijd in Nederland gewerkt, en 3 huizen in Belgie gekocht / verkocht.
[b]justagirl2020 in "Verhuizen naar Belgie"justagirl2020
Woningen;
Het huren/kopen dilemma is voor iedereen anders en een persoonlijke afweging.
Vanuit het vermogensopbouw perspectief en de lage rentes en relatief hoge huren zou ik aanraden te kopen. echter stijgen woningen in belgie minder hard qua waarde dan in Nederland..

De kosten koper in België zijn vele malen hoger dan in Nederland. belasting alleen al is 7% op voorwaarde dat je er ook daadwerkelijk gaat wonen.
Echter zijn de woningen dan weer betaalbaarder dan in Nederland, een +/- 10% houden ze naar wat ik zo links en rechts hoorde tegenwoordig wel aan als eigen kapitaal. zowieso zul je dat nodig hebben om notariskosten te betalen, die vrij hoog liggen maar ook hier kun je goed shoppen.
Dus mits je niet in de stad gaat wonen maar lekker op de boeren buiten, zit je voor tops 3ton in een nette vrijstaande woning met een weiland voor je paarden bijv. :)

Let wel op bij nieuwbouw, en betalen in schijven / cash even goed navraag bij de notaris plegen ivm wet breyne ( garanties voor jou, die kunnen komen te vervallen als je bijv. cash betaald )
Ziekenfonds
een hospitalisatieverzekering via bijv. het CM ( christelijke mutualiteit ) is nodig.
Gemeente
Momenteel ben ik in Nederland ingeschreven en ik weet dat ik max 8 maanden ingeschreven mag staan in 2 landen en ik mij nadien moet uitschrijven. Heeft dit gevolgen voor de belasting/DigiD?
Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden bij de inschrijving bij de gemeente?
Wat voor verblijfsvergunning krijg ik?
Dien ik mijn huurcontract en werkcontract ook aan te tonen bij de gemeente?
Ben je Nederlandse ? zo ja dan heeft het geen directe gevolgen, je digiD zul je behouden.
Belastingen betaal je in het land waar je woon achtend bent.. dus ga je werken voor een Belgische werkgever met hoofdzetel in BE dan zul je onderhevig zijn aan de Belgische belastingen. ( die wel behoorlijk ongunstig is voor salarissen, maar dan weer gunstig is als bijv. alimentatie betaald of als je een paar ton op je bankrekening hebt :) )

Ja, je moet je bewijs van woonst en bewijs van werk aanleveren bij de gemeente voor een ''groene kaart''
een soort verblijfsvergunning zeg maar. ( BE ID kaart tezamen met je rijksregisternummer, je BE BSN )
bij wijze van formaliteit zal de politie je woonst controleren.
Auto
Uit ervaring, ik heb een 2 tal jaartjes in Nederland gewoond, en mijn motoren in Nederland aangeschaft, verzekerd enz. ik woon nu alweer 2 jaar in terug in Belgie en heb mijn motoren nog altijd op NL plaat, betaal verzekering en belastingen in Nederland over die voertuigen.. of het een foutje is ? IDK.. maar weinig zin om ze in te voeren en de extra belastingen te betalen over iets waar ik al zoveel belasting betaald heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justagirl2020
LuisjeNL schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:08:
Je kunt vrijwel alles online vinden op de Belgische websites. (lees Belgische overheidswebsite enz)

Dan heb je ook een antwoord wat juist is, in zo'n proces fouten maken is niet handig.

Maar wil je nu emigreren of is dat nog niet zeker?
Ja het is wel zeker dat ik dit jaar ga emigreren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d5stick
  • Niet online
Klopt ik heb mijn rijbewijs in België vernieuwd van NL naar BE. En mijn NL ID altijd bij, samen met de BE pas.
Dit omdat ik dagelijks de grens over ga. Binnen België kun je de BE pas gebruiken zonder vragen/problemen.
Patientzero schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:16:
Hey, ik woon al bijna 25 jaar in België, en heb altijd in Nederland gewerkt, en 3 huizen in Belgie gekocht / verkocht.

..............

Uit ervaring, ik heb een 2 tal jaartjes in Nederland gewoond, en mijn motoren in Nederland aangeschaft, verzekerd enz. ik woon nu alweer 2 jaar in terug in Belgie en heb mijn motoren nog altijd op NL plaat, betaal verzekering en belastingen in Nederland over die voertuigen.. of het een foutje is ? IDK.. maar weinig zin om ze in te voeren en de extra belastingen te betalen over iets waar ik al zoveel belasting betaald heb ;)
Kijk hier wel mee uit, als je ze langer hebt dan 3 jaar op je naam en meermaals gecontroleerd wordt in België terwijl je deze voertuigen berstuurd kunnen ze je pakken op belasting fraude. Je krijgt dan de kans om ze om te zetten naar BE platen, doe je dit niet dan kan je dit 3000 euro kosten of het afpakken van de motoren.

[ Voor 59% gewijzigd door d5stick op 21-02-2022 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justagirl2020
Als Belg zijnde kan ik enkele dingen verklaren, maar emigreren kan ik je niet mee helpen :)

[...]

Dit is afhankelijk van wat je wil, wat je financieel kan, ...
Feit is wel dat een appartement huren gemiddeld pakweg 700-800 euro per maand kost, en een lening van 200d euro aan 1,8% op 20 jaar net geen 1000 euro kost. Wij Belgen kopen over het algemeen het liefst, maar als je gemakkelijk terug wil naar Nederland is huren natuurlijk wel een pak gemakkelijker op te zeggen.
https://www.spaargids.be/sparen/simulatie-woonlening.html

[...]

Je kan huren met een jaarlijks contract (waarbij je na een jaar in overleg moet met je huisbaas ivm verlenging of niet), of met een 3 jaarlijks contract dat 2 keer 3 jaar verlengd kan worden. In het laatste geval betaal je een verbreekvergoeding als je het contract verbreekt voor de 3 jaar voorbij zijn.
Borg is tegenwoordig 3 maanden huurprijs dacht ik.

[...]

Banken lenen je 100% indien je een goede loonfiche kan voorleggen, al is het waarschijnlijk met een slechtere rentevoet. Betere voorwaarden starten wanneer je minstens 10% zelf kan inleggen.
Al is het systeem hier onlangs verandert, dus het zou normaal nu iets goedkoper moeten uitvallen.

[...]

Spaargids.be is wel een goede bron van informatie:
https://www.spaargids.be/...nfondsen-vergelijken.html
Ziekenfonds in België is vooral om een terugbetaling te krijgen van een deel van de kosten voor ambulante zorgen (tandarts, huisdokter, ...).
Voor hospitalisaties kan je best een hosipalisatieverzekering afsluiten, maar veel werknemers bieden dit inderdaad aan.

[...]

Een auto uit 1992 heeft vermoedelijk geen Euro norm. Dit betekend dat je in de Antwerpse lage emmissie zone (= de hele binnenstad) niet mag rijden. Bij het inschrijven van een auto kijken ze onderandere naar de CO2 uitstoot. Verwacht je aan 700 euro eenmalige kost voor de inschrijving (Belgische nummerplaat) en gemakkelijk 300 euro per jaar wegentaks (wat een schijntje is tegenover de Nederlandse wegentaks denk ik, maar voor hier is het wel wat). Om mijn 2013 Skoda Citigo in te schrijven wat ik bijvoorbeeld 200 euro kwijt en 110 euro per jaar. De keuring is hier vrijgesteld in de eerste 4 jaar, en daarna jaarlijks. https://www.gocavlaanderen.be/detail-page/data-en-frequentie
Als je een andere auto zou overwegen, zou ik minstens zien naar een Euro 3 benzine. Dan kan je zelfs na 2025 nog in de Antwerpse LEZ.
https://lezantwerpen.wordpress.com/over-lez-antwerpen/
Hi, enorm bedankt voor de informatie.
Uiteraard heb ik mij ook verdiept in diverse Belgische websites, maar dit is bom vol info en ik raakte een beetje verstrikt door alle info. Bovendien is het in de praktijk meestal anders.

Ik zal mijn auto voorlopig behouden en binnen een paar maanden opzoek gaan naar een nieuwe auto.

Het liefst koop ik een woning, maar eerst wil ik bekijken hoe het bevalt.
Kijken de banken ook naar je maandelijkse uitgave? Ik neem aan dat wanneer ik een huis huur van €700 ik niet veel kan lenen voor een hypotheek toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justagirl2020
Lordy79 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 06:06:
Ik ben jaren geleden van NL naar BE verhuisd. Naar Antwerpen city om precies te zijn. Wat hierboven staat klopt wel qua Belgische kentekenplaat en huurprijzen en let op milieuzones met je auto, inderdaad.

Een verblijfsvergunning moet je ook regelen maar ze kunnen je het land nooit uitscheppen vanwege de EU dus tenzij je dit voor werk o.i.d. nodig hebt valt t wel mee.
Ziektekostenverzekering hangt af waar je werkt. Als je in NL werkt verandert er niets maar als je in België werkt moet je je daar verzekeren wat fors goedkoper is dan in NL.
Ik raad je aan een goede boekhouder te vinden omdat de belastingaangifte in België voor mij althans onbegrijpelijk was.

Verder: wees je ervan bewust dat Belgen geen Nederlanders zijn en omgekeerd. We spreken dezelfde taal maar daar houdt t ook wel op. Ook de bureaucratie in België is.... Uitdagend... Maar goed, als je wat Belgische kennissen en vrienden hebt willen die ongetwijfeld met eea helpen. Iemand was zo vriendelijk om een telefoon abonnement op zijn naam te zetten voor mij (tijdelijk) omdat ik dat niet als NLer kon regelen.
Hi, bedankt voor de info.
Ik ga werken bij een Belgische werkgever. Hopelijk kunnen zij mij ook ondersteunen aangezien ik vanuit huis ga werken en internetverbinding cruciaal is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:41
justagirl2020 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:37:
[...]

Kijken de banken ook naar je maandelijkse uitgave? Ik neem aan dat wanneer ik een huis huur van €700 ik niet veel kan lenen voor een hypotheek toch?
Als je een huis koopt dan komen de huurlasten te vervallen. Deze zullen dus niet meegenomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justagirl2020
Marzman schreef op maandag 21 februari 2022 @ 07:21:
Als je in Nederland werkt veranderd er wel wat, ik moest (wel tien jaar geleden, ik ben in Belgie gaan werken) verzekerd zijn in Nederland en in Belgie. Dat was niet zo erg omdat het in Belgie niet duur was. Je auto mag je zes maanden mee blijven rijden met een Nederlandse plaat. Dus je hebt wat tijd dat te regelen.

Ik zou eerst huren om te kijken of het je bevalt. Het is wel echt emigreren en je bent opeens een buitenlander :p
Hi, ja in 6 maanden moet dat wel lukken. Is het beter om te kopen of te leasen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justagirl2020
[...]

Hou er rekening mee dat hij een oude auto heeft en deze antwerpen al niet in mag. Daarbij heeft de wagen ook geen CoC document omdat dit pas later verplicht was. Deze is voor de belgische keuring verplicht te hebben anders kan je hem niet inschrijven onder een normaal kenteken. Ze hebben ook een oldtimer kenteken maar daar valt deze wagen niet onder.

Het beste is in België een auto gaan zoeken.

Zorg dat als je je in belgië inschrijft dat je in 1 van de 2 landen een lopende zorgverzekering hebt. Deze dien je voor te leggen bij je inschrijven. In NL moet je een document van uitschrijving halen en deze ook indienen bij de gemeente.

Je inschrijving zal behandeld worden door de dienst vreemdelingenzaken in Brussel. Zijn niet de snelste en willen je soms wel eens weigeren waardoor je een bevel tot land verlaten kunt krijgen. (Ik had er 1.. _/-\o_ ) De gemeente waar ik me inschreef heeft toen nogmaals alles ingediend met alle papieren die miste. Hierna was alles goedgekeurd.

Bedankt voor de info en dat wist ik niet over de CoC document. Ik overweeg nu wel om binnen paar maanden een auto te kopen of te leasen.

Wel apart dat het geweigerd was. Ik zal de gemeente van te voren contacteren en vragen welke papieren ze nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justagirl2020
Coach4All schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:52:
Qua auto:
Je moet wel een heel unieke auto hebben wil het niet voordeliger zijn om je auto op NL kenteken in Nederland te verkopen en ongeveer dezelfde auto of nieuwer in België aan te kopen. Het lukte mij 8 jaar terug om de NL auto voor 5000 te verkopen en een zelfde auto maar 3 jaar jonger voor 4200 terug te kopen. Had ik direct de "Belasting Inverkeerstelling Voertuigen" ( aanvraag kenteken) terugverdient.

Files.... Heb een aantal maanden "op de bank gezeten" bij een detacheerder, moest toen naar kantoor komen.
Limburg Noord naar Zaventem was een ochtendspits van minimaal 50 minuten maar soms ook een uur of 3.... (bij wat zwaardere regenval / sneeuw / harde wind/ etc loopt heel het land vast...)
Ik heb het wel vaker gehoord dat de files daar wel lang zijn, maar ik zal 4 dagen thuiswerken dus 1 dag file kan ik overleven :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

justagirl2020 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:45:
[...]

Ik lease nooit auto's. Heb een oud model nieuwe auto gekocht bij de dealer omdat ik de tweedehandsprijzen in België te hoog vindt (dat is trouwens niet alleen bij auto's).

Tweedehands.be is de marktplaats van België, Immoweb de Funda (er staan ook huurwoningen). Kijk maar of je wat ziet.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barmera
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-05 15:47
Ik ben 11 jaar geleden verhuisd van NL naar BE.

Zorgverzekering: gewoon een mutualiteit binnenstappen (CM, Bond Moyson, LM). Kost je een €50 per jaar..

Auto: bij het uitzoeken van een nieuwe er wel rekening mee houden dat Antwerpen een lage emissiezone heeft. Niet alle diesels mogen binnen.

Verblijfsvergunning; zoals eerder vermeld, wijkagent komt een keer langs, daarna kan je op het gemeentehuis je vergunning ophalen. 1x in de 5 jaar moet je die vernieuwen. Eventueel kan je je Nederlandse rijbewijs omzetten naar een Belgische. Heb ik gedaan toen m'n Nederlandse verliep.

En als het goed is krijg je maaltijdcheques. Scheelt veel geld bij het boodschappen doen.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Barmera schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:05:

Verblijfsvergunning; zoals eerder vermeld, wijkagent komt een keer langs, daarna kan je op het gemeentehuis je vergunning ophalen. 1x in de 5 jaar moet je die vernieuwen. Eventueel kan je je Nederlandse rijbewijs omzetten naar een Belgische. Heb ik gedaan toen m'n Nederlandse verliep.
Als je kiest dat niet te doen je Nederlands rijbewijs wel in laten schrijven in het gemeentehuis. Dan kun je als hij verloopt hem in Belgie vernieuwen (als je dat niet gedaan hebt moet je hem in Nederland vernieuwen). Ik heb hem omgewisseld naar een Belgisch rijbewijs nadat hij verlopen was en hem ingeschreven bij de gemeente waar ik ging wonen bij binnenkomst in Belgie.

Je mag ook met je b-rijbewijs op 125 cc motoren rijden als je je rijbewijs al lang genoeg hebt in Belgie (even opzoeken, als je het nog niet zo lang hebt moet je een cursus zonder examen doen) :)

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 21-02-2022 11:33 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justagirl2020
Patientzero schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:16:

[...]

Het huren/kopen dilemma is voor iedereen anders en een persoonlijke afweging.
Vanuit het vermogensopbouw perspectief en de lage rentes en relatief hoge huren zou ik aanraden te kopen. echter stijgen woningen in belgie minder hard qua waarde dan in Nederland..

De kosten koper in België zijn vele malen hoger dan in Nederland. belasting alleen al is 7% op voorwaarde dat je er ook daadwerkelijk gaat wonen.
Echter zijn de woningen dan weer betaalbaarder dan in Nederland, een +/- 10% houden ze naar wat ik zo links en rechts hoorde tegenwoordig wel aan als eigen kapitaal. zowieso zul je dat nodig hebben om notariskosten te betalen, die vrij hoog liggen maar ook hier kun je goed shoppen.
Dus mits je niet in de stad gaat wonen maar lekker op de boeren buiten, zit je voor tops 3ton in een nette vrijstaande woning met een weiland voor je paarden bijv. :)

Let wel op bij nieuwbouw, en betalen in schijven / cash even goed navraag bij de notaris plegen ivm wet breyne ( garanties voor jou, die kunnen komen te vervallen als je bijv. cash betaald )

[...]

een hospitalisatieverzekering via bijv. het CM ( christelijke mutualiteit ) is nodig.

[...]

Ben je Nederlandse ? zo ja dan heeft het geen directe gevolgen, je digiD zul je behouden.
Belastingen betaal je in het land waar je woon achtend bent.. dus ga je werken voor een Belgische werkgever met hoofdzetel in BE dan zul je onderhevig zijn aan de Belgische belastingen. ( die wel behoorlijk ongunstig is voor salarissen, maar dan weer gunstig is als bijv. alimentatie betaald of als je een paar ton op je bankrekening hebt :) )

Ja, je moet je bewijs van woonst en bewijs van werk aanleveren bij de gemeente voor een ''groene kaart''
een soort verblijfsvergunning zeg maar. ( BE ID kaart tezamen met je rijksregisternummer, je BE BSN )
bij wijze van formaliteit zal de politie je woonst controleren.

[...]

Bedankt voor de info. Ik zal mij verdiepen in de websites! Persoonlijk wil ik zeker op een platteland wonen en niet in de stad. Kijkt de bank naar je uitgaven? Mocht ik een huis huren en andere kosten hebben, heeft dit dan gevolgen op hoeveel ik kan lenen?

Bedankt voor de tip over cash betalen, zou ik zeker in gedachte houden. Ik zal mij ook verdiepen in de ziekenfondsen. :)

Mijn werkgever heeft een rijksregisternummer aangevraagd voor mij, dus dat krijg ik spoedig. Wellicht wordt het dan makkelijker om ergens in te schrijven.

Ik moet denk ik wel zeker een nieuwe auto halen. Ook ivm met de nieuwe wetten, voorlopig houd ik wel mijn eigen auto om te reizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sspiff
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-05 13:35
Lordy79 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 06:06:Verder: wees je ervan bewust dat Belgen geen Nederlanders zijn en omgekeerd. We spreken dezelfde taal maar daar houdt t ook wel op.
Over dezelfde taal valt ook te discussieren :) Los daarvan denk ik, ondanks een paar culturele verschillen, er wel meer gelijkenissen zijn dan de taal alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justagirl2020
d5stick schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:29:
[...]

Klopt ik heb mijn rijbewijs in België vernieuwd van NL naar BE. En mijn NL ID altijd bij, samen met de BE pas.
Dit omdat ik dagelijks de grens over ga. Binnen België kun je de BE pas gebruiken zonder vragen/problemen.

[...]

Kijk hier wel mee uit, als je ze langer hebt dan 3 jaar op je naam en meermaals gecontroleerd wordt in België terwijl je deze voertuigen berstuurd kunnen ze je pakken op belasting fraude. Je krijgt dan de kans om ze om te zetten naar BE platen, doe je dit niet dan kan je dit 3000 euro kosten of het afpakken van de motoren.
Na hoeveel jaar kan je je rijbewijs vernieuwen van nl naar be? En kan dit zomaar of moet je een test afleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justagirl2020
Barmera schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:05:
Ik ben 11 jaar geleden verhuisd van NL naar BE.

Zorgverzekering: gewoon een mutualiteit binnenstappen (CM, Bond Moyson, LM). Kost je een €50 per jaar..

Auto: bij het uitzoeken van een nieuwe er wel rekening mee houden dat Antwerpen een lage emissiezone heeft. Niet alle diesels mogen binnen.

En als het goed is krijg je maaltijdcheques. Scheelt veel geld bij het boodschappen doen.. ;)
Hi, dank voor de info. Ik krijg inderdaad maaltijdcheques :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sspiff
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-05 13:35
justagirl2020 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:45:
[...]

Hangt er van af wat je wil en hoeveel je wil uitgeven. Leasen is een eenvoudige oplossing, waar je een vast en voorspelbaar bedrag per maand betaald, maar je op het einde van de rit ook geen voertuig overhoud (wel kan je vaak een aankoopsclausule voor een afgesproken prijs laten opnemen in het contract).

Leasen is vooral interessant als het op de zaak kan, maar je kan het ook als particulier doen.

Ik persoonlijk zou altijd kijken naar een oudere 2dehandswagen die nog een tijd in de lage emissiezones binnen mag, maar alles hangt af van je gebruik, of je binnen de lage emissiezones (momenteel beperkt zich dit tot de stadscentra van Brussel, Antwerpen en Gent) moet kunnen met de wagen, en of je kan leven met een wat oudere wagen of een mooie nieuwe bak wil.

Veel mensen kiezen er voor om als particulier een net uit lease gelaten wagen te kopen (3-4j oud) omdat je dan het meeste van de devaluatie al achter de rug hebt, en die wagens zijn meestal correct onderhouden.

In Belgie blijft diesel nog steeds koning omwille van de lagere kost per kilometer, maar dat verschil mindert wel snel de laatste jaren. Diesel voertuigen zijn goedkoper in aanschaf tweedehands en behouden veel minder hun waarde dan benzine, omdat ze sneller uit de lage emissiezones geweerd worden.

Daarnaast kan je ook gebruik maken van autodelen in Belgie, als je niet vaak een wagen nodig hebt. Of een langetermijns huurcontract met onder meer Lynk&Co als dat voor jou interessant zou blijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
[...]

Daarbij heeft de wagen ook geen CoC document omdat dit pas later verplicht was. Deze is voor de belgische keuring verplicht te hebben anders kan je hem niet inschrijven onder een normaal kenteken.
CoC is niet verplicht bij geimporteerde wagens (uit de EU). Bij de keuring voegen ze dan een opmerking toe "wagen vrijgesteld van gelijkvormigheidsattest". Heb onlangs hetzelfde gedaan met een oudere wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justagirl2020
Xanthine schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:00:
[...]

CoC is niet verplicht bij geimporteerde wagens (uit de EU). Bij de keuring voegen ze dan een opmerking toe "wagen vrijgesteld van gelijkvormigheidsattest". Heb onlangs hetzelfde gedaan met een oudere wagen.
Oké, maar de kosten om het in te schrijven liggen wel hoog neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d5stick
  • Niet online
justagirl2020 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:53:
[...]

Na hoeveel jaar kan je je rijbewijs vernieuwen van nl naar be? En kan dit zomaar of moet je een test afleggen?
Nee, zodra je ingeschreven bent en eenmaal door de procedures bent kun je hem al aanvragen.
Ik heb een jaar gewacht om dit te doen, omdat mijn Nederlandse toen begon te verlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d5stick
  • Niet online
justagirl2020 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:03:
[...]

Oké, maar de kosten om het in te schrijven liggen wel hoog neem ik aan.
Invoeren kost niet meer dan 30 euro, excl keuring.
Belasting eerste inschrijving is meestal naar verlang wat voor wagen je hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door d5stick op 21-02-2022 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
d5stick schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:05:
[...]

Invoeren kost niet meer dan 30 euro, excl keuring.
Belasting eerste inschrijving is meestal naar verlang wat voor wagen je hebt.
In belgie is er geen invoerkost voor een voertuig ouder als 6 maanden en/of meer als 6000km, enkel de keuring moet je betalen wat ongeveer 40 euro is en erna een nummerplaat die 30 euro kost (en erna nog een duplicaat voor vooraan van 15-20 euro).

Als ik zo snel een simulatie doe voor een Toyota Starlet 1.3 van 1992 kom ik uit op nog geen 100 euro voor BIV + jaarlijkse rijtaks, maar dat vind ik toch verdacht laag. Kan wel kloppen gezien voertuigen van 30 jaar of ouder in de oldtimer categorie vallen, maar hier heb ik zelf geen ervaring mee dus best navragen bij een verzekeringsmakelaar. Als je voor Limburg kiest kan ik je wel een top kantoor aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d5stick
  • Niet online
Xanthine schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:19:
[...]

In belgie is er geen invoerkost voor een voertuig ouder als 6 maanden en/of meer als 6000km, enkel de keuring moet je betalen wat ongeveer 40 euro is en erna een nummerplaat die 30 euro kost (en erna nog een duplicaat voor vooraan van 15-20 euro).

Als ik zo snel een simulatie doe voor een Toyota Starlet 1.3 van 1992 kom ik uit op nog geen 100 euro voor BIV + jaarlijkse rijtaks, maar dat vind ik toch verdacht laag. Kan wel kloppen gezien voertuigen van 30 jaar of ouder in de oldtimer categorie vallen, maar hier heb ik zelf geen ervaring mee dus best navragen bij een verzekeringsmakelaar. Als je voor Limburg kiest kan ik je wel een top kantoor aanraden.
In het verleden moest je de auto papieren A en B bewijs(NL), mogelijke keuring als die er nog was, CoC formulier (Gelijksvormigheidsattest) hebben anders kon je hem niet als dagelijkse wagen inschrijven. Dan moest je naar het douane kantoor voor een document en stempel (van 50cent..) om hem aan te kunnen bieden bij een keuringstation. Voor oldtimer zijn altijd aparte regels geweest en daarmee mag je niet dagelijks rijden (Officieel).

Je berekening kan overigens wel kloppen, zelf heb ik een wagen van 1993 welke mij 350 euro aan belasting kost op een jaar en inschrijving was rond de 150/200. (Dit is wel al enkele jaren terug en ze hebben wel aan die regels gesleuteld.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:03
justagirl2020 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:37:
[...]

Hi, enorm bedankt voor de informatie.
Uiteraard heb ik mij ook verdiept in diverse Belgische websites, maar dit is bom vol info en ik raakte een beetje verstrikt door alle info. Bovendien is het in de praktijk meestal anders.

Ik zal mijn auto voorlopig behouden en binnen een paar maanden opzoek gaan naar een nieuwe auto.

Het liefst koop ik een woning, maar eerst wil ik bekijken hoe het bevalt.
Banken kijken niet naar je uitgaven, ze vragen alleen enkele loonfiches en je mag rond de 30% van de inkomsten spenderen aan je afbetaling. Als je meer kan inleggen kan je het vaak ook wel aanbrengen dat je goede spaarder bent en bewijs je zo je lage uitgaves.
Je bankafschriften moet je in ieder geval niet voorleggen :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 20:43
d5stick schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:29:
[...]

[...]

Lijkt me evident als je goedkoper uit bent..
Uiteindelijk is Nederland wel duurder dan belgie on the long run.

Die vlieger gaat vaak om andersom met nederlanders in Nederland in wagens met duitse / belgische platen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-06 13:30
Bedrijfswagens (ook wel salariswagens) zijn zeer gebruikelijk in BE dus mogelijk kan je er voor zorgen dat heel het auto verhaal niet speelt.

Veel van je collega's gaan mogelijk claimen dat ze NL directheid wel apprecieren maar als het puntje bij paaltje komt, blijkt dit vaak gebrek aan zelfkennis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J.W
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-06 08:31

J.W

Woon al enige tijd in België, maar dan op de grens in Baarle Hertog/Baarle Nassau.

In mijn geval ben ik actief in 2 landen:
  • Vrouw en ik werkend in NL, maar wonend in België. Dus NL inkomenbelasting, NL pensioen(AOW) en de rest Belgisch
  • Belgische ziekenfonds met alle toeters en bellen plus NL basis ziekenfonds
  • Belgisch huis en Belgische hypotheek met NL hypotheekaftrek . (NL hypotheek op BE huis kan niet meer)
  • BE privé auto en NL lease auto
  • Kinderen gaan naar NL basisschool (in hetzelfde dorp)
Mijn dringend advies is om even een gesprek te hebben met een gespecialiseerde belastingspecialist. Deze kennen de do’s and the don’ts. Mocht je een goede zoeken dan PM me maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:30

Blokker_1999

Full steam ahead

Malantur schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:02:
[...]

Banken kijken niet naar je uitgaven, ze vragen alleen enkele loonfiches en je mag rond de 30% van de inkomsten spenderen aan je afbetaling. Als je meer kan inleggen kan je het vaak ook wel aanbrengen dat je goede spaarder bent en bewijs je zo je lage uitgaves.
Je bankafschriften moet je in ieder geval niet voorleggen :)
Banken gaan je zeker en vast wel vragen naar je uitgaven. Dat ze geen bewijs vragen betekend niet dat je die zomaar moet verzwijgen. Andere leningen kunnen ze in de meeste gevallen gewoon opzoeken bijvoorbeeld. Maar ook extra inkomsten (bijv. huurinkomsten) kan je aangeven bij je bank, ook daar wordt rekening mee gehouden bij hun risicobepaling. Sinds de crisis van 2008 zijn banken veel voorzichtiger geworden.

Je hebt vandaag sowieso al een redelijke eigen inbreng nodig. 100% financieren is vandaag de dag bijna onmogelijk geworden en je zal al snel zelf 10 tot 15% van het kapitaal moeten voorzien.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bij mij is dat ook gewoon gevraagd. Maar huurkosten lijkt me geen probleem, want dat is maar tijdelijk dat die overlappen met je hypotheek natuurlijk.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:30

Blokker_1999

Full steam ahead

[...]

Oldtimer is een keuze die je als eigenaar van de wagen dient te maken. Wagens vanaf 30 jaar mogen als oldtimer geregistreerd staan, maar dat is niet verplicht. 1 van de voordelen van een oldtimer registratie is de lage kost aan o.a. belastingen maar dat heeft als keerzijde dat je beperkt bent in het gebruik van dat voertuig, al is dat wel gebeterd ten opzichte van vroeger. Vandaag de dag mag je er in de basis op elk moment van de dag mee buiten komen, maar je mag er nog altijd geen commerciele activiteiten mee uitvoeren en in de basis zelfs niet gebruiken voor je woon/werk verkeer. Een oldtimer met oldtimer registratie wordt aanzien als een hobby wagen, een vrijetijdsobject. Daarom de voordelen die je krijgt alsook de beperkingen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justagirl2020
[...]

Dat valt opzicht wel mee. In Nederland is het nog geen oldtimer, want het is geen 40 jaar. Mocht ik naar Limburg verhuizen dan zal ik zeker contact met u opnemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justagirl2020
Blokker_1999 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:00:
[...]

Oldtimer is een keuze die je als eigenaar van de wagen dient te maken. Wagens vanaf 30 jaar mogen als oldtimer geregistreerd staan, maar dat is niet verplicht. 1 van de voordelen van een oldtimer registratie is de lage kost aan o.a. belastingen maar dat heeft als keerzijde dat je beperkt bent in het gebruik van dat voertuig, al is dat wel gebeterd ten opzichte van vroeger. Vandaag de dag mag je er in de basis op elk moment van de dag mee buiten komen, maar je mag er nog altijd geen commerciele activiteiten mee uitvoeren en in de basis zelfs niet gebruiken voor je woon/werk verkeer. Een oldtimer met oldtimer registratie wordt aanzien als een hobby wagen, een vrijetijdsobject. Daarom de voordelen die je krijgt alsook de beperkingen.
Dank voor de toelichting, het is wel de bedoeling dat ik ermee naar werk kan. Alhoewel dit alleen 1 keer per week zal zijn. Misschien kan ik het anders behouden als een hobby auto inderdaad en een nieuwe aanschaffen voor de dagelijkse dingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justagirl2020
J.W schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 05:00:
Woon al enige tijd in België, maar dan op de grens in Baarle Hertog/Baarle Nassau.

In mijn geval ben ik actief in 2 landen:
  • Vrouw en ik werkend in NL, maar wonend in België. Dus NL inkomenbelasting, NL pensioen(AOW) en de rest Belgisch
  • Belgische ziekenfonds met alle toeters en bellen plus NL basis ziekenfonds
  • Belgisch huis en Belgische hypotheek met NL hypotheekaftrek . (NL hypotheek op BE huis kan niet meer)
  • BE privé auto en NL lease auto
  • Kinderen gaan naar NL basisschool (in hetzelfde dorp)
Mijn dringend advies is om even een gesprek te hebben met een gespecialiseerde belastingspecialist. Deze kennen de do’s and the don’ts. Mocht je een goede zoeken dan PM me maar
Dank voor de samenvatting. Zelf moet ik binnen een paar maanden 100% actief zijn in België, omdat ik een BE werkcontract heb met 80% thuiswerken en dit dwingt mij om eerder te emigreren. Anders had ik het zeker nog even uitgesteld. Vanwege het contract moet ik in BE ingeschreven staan, want volgens een regel moet ik x aantal percentages in BE fysiek aanwezig zijn. Voor nu heb ik een 6 maanden contract en kan ik tot die tijd 2x per week op kantoor werken, maar nadien moet ik toch echt 4 dagen vanuit huis werken. Vandaar de spoed en de reden waarom ik niet in beide landen actief zal zijn (wat ik persoonlijk geen probleem vind) :)

Kan de belastingspecialist mij ook hierover info geven of is het enkel voor burgers die met beide landen te maken hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:21

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb ongeveer 2 jaar in België gewerkt (vanuit NL hoofdkantoor), niet gewoond want ik zat veelal in hotels of forenzen.
Qua werkcultuur is er m.i. wel een groot verschil met Nederland. Met voldoende aanpassings (en incasserings :P ) vermogen kun je best aarden, maar niet iedereen kan dat. Daar zou ik wel rekening mee houden voordat je een woning koopt en je auto overzet op Belgisch kenteken.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justagirl2020
redfox314 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:38:
Bedrijfswagens (ook wel salariswagens) zijn zeer gebruikelijk in BE dus mogelijk kan je er voor zorgen dat heel het auto verhaal niet speelt.

Veel van je collega's gaan mogelijk claimen dat ze NL directheid wel apprecieren maar als het puntje bij paaltje komt, blijkt dit vaak gebrek aan zelfkennis.
Ik twijfel of een bedrijfsauto tot de mogelijkheden toebehoort, omdat ik voor 80% thuis zal werken (ook wanneer Corona voorbij is). Voor die 1x per week zou dit niet nodig zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justagirl2020
d5stick schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:44:
[...]

In het verleden moest je de auto papieren A en B bewijs(NL), mogelijke keuring als die er nog was, CoC formulier (Gelijksvormigheidsattest) hebben anders kon je hem niet als dagelijkse wagen inschrijven. Dan moest je naar het douane kantoor voor een document en stempel (van 50cent..) om hem aan te kunnen bieden bij een keuringstation. Voor oldtimer zijn altijd aparte regels geweest en daarmee mag je niet dagelijks rijden (Officieel).

Je berekening kan overigens wel kloppen, zelf heb ik een wagen van 1993 welke mij 350 euro aan belasting kost op een jaar en inschrijving was rond de 150/200. (Dit is wel al enkele jaren terug en ze hebben wel aan die regels gesleuteld.)
Waarvoor moet een auto verzekerd zijn? In NL hebben we de WA, wegenbelasting, wegenwacht etc. Kan ik mijn ANWB verzekerd behouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justagirl2020
Sport_Life schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:37:
Ik heb ongeveer 2 jaar in België gewerkt (vanuit NL hoofdkantoor), niet gewoond want ik zat veelal in hotels of forenzen.
Qua werkcultuur is er m.i. wel een groot verschil met Nederland. Met voldoende aanpassings (en incasserings :P ) vermogen kun je best aarden, maar niet iedereen kan dat. Daar zou ik wel rekening mee houden voordat je een woning koopt en je auto overzet op Belgisch kenteken.
Wat zijn de grootste verschillen tussen hen en ons? Ik woon zelf in Brabant en zie ze regelmatig shoppen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

justagirl2020 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:47:
[...]

Wat zijn de grootste verschillen tussen hen en ons? Ik woon zelf in Brabant en zie ze regelmatig shoppen hier.
Met generaliseren (anders lukt het niet :p ) Belgen zijn meer op zichzelf (in Antwerpen stad valt dat reuze mee), zullen je minder snel aanspreken in de supermarkt enzo als ze je niet kennen. Geven meer geld uit aan eten (speciale winkeltjes, uit eten gaan, op cafe gaan). Hebben een beetje ander taalgebruik, Nederlandse huizen vinden ze klein en stom (dat klein snap ik persoonlijk niet), ze lusten geen drop en doen geen satesaus op de frieten.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:01

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Marzman schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:27:
[...]
...en doen geen satesaus op de frieten.
My kind of people.

Het feit dat dit topic gestart is betekent gelukkig dat er inzicht is dat België geen Nederland is.
Heb beroepsmatig al 20 jaar samen gewerkt met onze zuiderburen en ik vind eigenlijk dat DE Belg/Vlaming niet bestaat. In Nederland zijn er natuurlijk ook verschillen tussen iemand uit Maastricht en iemand uit Den Helder, maar mijn ervaring is dat in België/Vlaanderen de verschillen al veel lokaler zijn.

Een Antwerpenaar is zelfs binnen België al een apart geval. ('T Stad, al de rest is parking. :P )

Meer praktische zaken zijn veel al aangehaald. Waar ik nog niets over gelezen heb is hoe men in België omgaat met vakantiedagen. In NL krijg je vanaf dag één je dagen, in België bouw je die op gedurende het jaar voor het volgend jaar. Mocht je van werkgever veranderen dan kan je die dagen vanuit een bepaalde 'vakantiekas' meenemen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

m-vw schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:44:
[...]

Meer praktische zaken zijn veel al aangehaald. Waar ik nog niets over gelezen heb is hoe men in België omgaat met vakantiedagen. In NL krijg je vanaf dag één je dagen, in België bouw je die op gedurende het jaar voor het volgend jaar. Mocht je van werkgever veranderen dan kan je die dagen vanuit een bepaalde 'vakantiekas' meenemen.
Ja dat is een dingetje. En je hebt bedienden en arbeiders (wat voor Nederlanders een beetje middeleeuws klinkt :p ). Ik ben van een arbeiderscontract naar een bediendencontract gegaan en dan heb je ook een probleem met vakantiedagen. In mei of juni kreeg ik toen geen loon ofzo omdat ik ze terug moest betalen (en dat was in die periode dan het minst erg om te doen vanwege dubbel vakantiegeld).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

@Marzman Hoeveel jaar zijn ze nu al bezig met een eenheidsstatuut??

Als bediende had je toch ook nog een voordeel bij ziekte? De Carensdag?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d5stick
  • Niet online
justagirl2020 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:44:
[...]

Waarvoor moet een auto verzekerd zijn? In NL hebben we de WA, wegenbelasting, wegenwacht etc. Kan ik mijn ANWB verzekerd behouden?
Als je een belgische wagen hebt kan je de wagen of alleen WA of half / full verzekeren en bij Touring of VAB (Belgische ANWB's) je auto verzekeren voor pech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:21

Sport_Life

Solvitur ambulando

justagirl2020 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:47:
[...]

Nederlanders zijn wel iets directer, ook naar hun leidinggevenden en collega's.
Een klein beetje generaliseren/overdreven: als een Belg iets niet zint wordt het eerst met de directe collega's besproken, vervolgens wordt het heel groot gemaakt ("amai is dat zo?") en nadat het een eigen leven heeft geleid gaat men uiteindelijk met de staart tussen de benen naar het management.
Een Hollander zou meteen naar een manager stappen om aan te geven dat bepaalde zaken iemand niet zint.

Ook omdat er meer hiërarchie op de werkvloer heerst in België heb ik het idee.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 22-02-2022 10:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

@Sport_Life Of juist ipv naar de collega waar het probleem mee is gelijk naar de leidinggevende stappen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Sport_Life schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:39:
[...]

Nederlanders zijn wel iets directer, ook naar hun leidinggevenden en collega's.
Een klein beetje generaliseren/overdreven: als een Belg iets niet zint wordt het eerst met de directe collega's besproken, vervolgens wordt het heel groot gemaakt ("amai is dat zo?") en nadat het een eigen leven heeft geleid gaat men uiteindelijk met de staart tussen de benen naar het management.
Een Hollander zou meteen naar een manager stappen om aan te geven dat bepaalde zaken iemand niet zint.

Ook omdat er meer hiërarchie op de werkvloer heerst in België heb ik het idee.
Wat je wel hebt door dat indirecte is dat ze altijd zeggen dat er geen probleem is totdat de boel helemaal ontploft en er een ontzettend probleem is. Dus daar moet je een beetje voor waken, geloof ze nooit op hun woord als er geen probleem is ;)

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:26
Marzman schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:07:
[...]In mei of juni kreeg ik toen geen loon ofzo omdat ik ze terug moest betalen (en dat was in die periode dan het minst erg om te doen vanwege dubbel vakantiegeld).
Die terugbetaling mag ook gespreid worden over het hele jaar, ze hebben je daar dus goed liggen gehad.

--

Verder vind ik dat de Belgen wel erg over dezelfde kam geschoren worden. De cases die ik hier voorbij zie komen van mensen die eerst een probleem opblazen ed. voordat ze het gaan melden zijn net de dingen die opvallen. En dat zal in NL zeker ook zo gebeuren denk ik zo.

En wij eten ook friet met satesaus hoor :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneLeggedIdiot
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-04-2024

Bedragen zijn lichtjes overdreven. De 15.000 euro klopt nog ongeveer, maar de 30.000 euro is een redelijk grote overschatting. Dit geldt wel enkel bij eigen en enige woning:

Voor een appartement van 200.000 euro betaal je:
3200 euro registratie van de woning (3% - korting bescheiden woning)
4200 euro notariskosten
Dat is dus 7400 euro aankoopkosten, maar daar komen nog hypotheekkosten bij. Als je de volle pot op hypotheek zet, is dat:
2200 euro registratierechten
3400 euro notariskosten.
Dus 5600 euro.
Je zit dus in totaal aan 13.000 euro. Deze constructie kan goedkoper via hypothecair mandaat, maar je moet rekenen op een max van 13.000 euro aankoopkost.

Voor 300.000 euro is dat:
9000 euro registratierechten woning (3%)
4600 euro notariskosten
3300 euro registratierechten hypotheek (1,1%)
4600 euro notariskosten
dus maximaal 21.500 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bij mij was het iets van 18.000 op een woning van 195.000 drie of vier jaar geleden. Maar de percentages zijn al weer twee keer veranderd ondertussen.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneLeggedIdiot
Marzman schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:42:
Bij mij was het iets van 18.000 op een woning van 195.000 drie of vier jaar geleden. Maar de percentages zijn al weer twee keer veranderd ondertussen.
Ja, klopt. Sinds 1 januari 2022 is het percentage gedaald naar 3% voor de enige en eigen woning.
Voor woningen onder de 220.000 euro (of 240.000 euro voor de kernsteden) is er een korting 2800 euro.
Wie aan de voorwaarden voldoet voor een totaalrenovatie en een architect gebruikt krijgt een voordeeltarief van 1%.

Investeerders (dus niet enige pand) en bouwers (dus bouwgrond) betalen het leuke percentage van 12%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-06 13:30
justagirl2020 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:39:
[...]

Ik twijfel of een bedrijfsauto tot de mogelijkheden toebehoort, omdat ik voor 80% thuis zal werken (ook wanneer Corona voorbij is). Voor die 1x per week zou dit niet nodig zijn denk ik.
Ah maar dat is het hem nu net. Fiscaal is een bedrijfswagen heel voordelig. Het is een manier om jou meer te betalen zonder de fiscus ook meer te moeten betalen. (Afhangende van de waarde die jij hecht aan een auto). Privé gebruik is geen probleem. Er is felle kritiek op dat systeem dus dit is waarschijnlijk een aflopende zaak maar zo lang het kan…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.W
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-06 08:31

J.W

justagirl2020 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:36:
[...]

Dank voor de samenvatting. Zelf moet ik binnen een paar maanden 100% actief zijn in België, omdat ik een BE werkcontract heb met 80% thuiswerken en dit dwingt mij om eerder te emigreren. Anders had ik het zeker nog even uitgesteld. Vanwege het contract moet ik in BE ingeschreven staan, want volgens een regel moet ik x aantal percentages in BE fysiek aanwezig zijn. Voor nu heb ik een 6 maanden contract en kan ik tot die tijd 2x per week op kantoor werken, maar nadien moet ik toch echt 4 dagen vanuit huis werken. Vandaar de spoed en de reden waarom ik niet in beide landen actief zal zijn (wat ik persoonlijk geen probleem vind) :)

Kan de belastingspecialist mij ook hierover info geven of is het enkel voor burgers die met beide landen te maken hebben?
Dit jaar gaat voor jou een jaar gedeeltelijk NL en BE worden. Dus ik denk dat een bezoek aan belastingspecialist geen kwaad kan.

Veelal zijn dit soort specialisten ook emigrate/remigratie specialisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justagirl2020
OneLeggedIdiot schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:15:
[...]

Bedragen zijn lichtjes overdreven. De 15.000 euro klopt nog ongeveer, maar de 30.000 euro is een redelijk grote overschatting. Dit geldt wel enkel bij eigen en enige woning:

Voor een appartement van 200.000 euro betaal je:
3200 euro registratie van de woning (3% - korting bescheiden woning)
4200 euro notariskosten
Dat is dus 7400 euro aankoopkosten, maar daar komen nog hypotheekkosten bij. Als je de volle pot op hypotheek zet, is dat:
2200 euro registratierechten
3400 euro notariskosten.
Dus 5600 euro.
Je zit dus in totaal aan 13.000 euro. Deze constructie kan goedkoper via hypothecair mandaat, maar je moet rekenen op een max van 13.000 euro aankoopkost.

Voor 300.000 euro is dat:
9000 euro registratierechten woning (3%)
4600 euro notariskosten
3300 euro registratierechten hypotheek (1,1%)
4600 euro notariskosten
dus maximaal 21.500 euro.
Dank voor de opsomming! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justagirl2020
J.W schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:36:
[...]

Dit jaar gaat voor jou een jaar gedeeltelijk NL en BE worden. Dus ik denk dat een bezoek aan belastingspecialist geen kwaad kan.

Veelal zijn dit soort specialisten ook emigrate/remigratie specialisten.
Aha, goed om te weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:34

Amphiebietje

In de blubber

Matomatisch schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:10:
Verder vind ik dat de Belgen wel erg over dezelfde kam geschoren worden. De cases die ik hier voorbij zie komen van mensen die eerst een probleem opblazen ed. voordat ze het gaan melden zijn net de dingen die opvallen. En dat zal in NL zeker ook zo gebeuren denk ik zo.
Ja, mijn persoonlijke ervaring is eerder het tegenovergestelde. Problemen werden zeker wel benoemd door Vlaamse collega's (NB: hoger opgeleide omgeving, management), alleen in iets meer omfloerste woorden. Aan de andere kant zie ik bij veel Nederlandse collega's dat ze stellen "direct" te zijn, en vervolgens draaien ze ofwel continu om de pot heen, ofwel je krijgt een oeverloos lulverhaal met kop noch staart (in beide gevallen duurt het ook eeuwig voordat ze uitgepraat zijn) waar je vervolgens uit moet distilleren wat het probleem nou is. Ik zou zeggen dat omdat Belgen gereserveerder zijn ze mogelijk ook beter nadenken over wat ze willen zeggen - en dat beter weten te verwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:48
Kan zijn dat je het wel gemeld hebt maar dat ik eroverheen gelezen heb (dus sorry alvast) maar werk je in NL of BE?
Ik werk in NL met veel collega’s woonachtig over de grens. Waar wij beetje bij beetje gevraagd worden om voor 50% terug naar kantoor te komen (maar als je minder komt is het ook nog prima) schijnt het voor de in België woonachtigen binnenkort 80% te moeten zijn. Dit ivm bepaalde belastingsregels die tijdens Corona on hold zijn gezet.
Exacte info weet ik verder niet maar misschien is het handig om daar rekening mee te houden.
Tenzij je in BE gaat werken natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Togi schreef op maandag 11 april 2022 @ 23:26:
Kan zijn dat je het wel gemeld hebt maar dat ik eroverheen gelezen heb (dus sorry alvast) maar werk je in NL of BE?
Ik werk in NL met veel collega’s woonachtig over de grens. Waar wij beetje bij beetje gevraagd worden om voor 50% terug naar kantoor te komen (maar als je minder komt is het ook nog prima) schijnt het voor de in België woonachtigen binnenkort 80% te moeten zijn. Dit ivm bepaalde belastingsregels die tijdens Corona on hold zijn gezet.
Exacte info weet ik verder niet maar misschien is het handig om daar rekening mee te houden.
Tenzij je in BE gaat werken natuurlijk ;)
Waarom is dit een probleem?.Dan kom je toch 50 procent ipv 80, je volgt gewoon de regel van je werk. Het is misschien een verschil (als jij het zegt neem ik dat aan). Er zijn wel meer verschillen, andere feestdagen bijvoorbeeld. Maar dat is niet echt een probleem. Als je in Nederland werkt ben je dan vrij als Willem jarig is, maar niet als Filip jarig is.

Bij mij is het trouwens 0 procent nog steeds in BE.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:44
Marzman schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 07:42:
[...]

Waarom is dit een probleem?.Dan kom je toch 50 procent ipv 80, je volgt gewoon de regel van je werk. Het is misschien een verschil (als jij het zegt neem ik dat aan). Er zijn wel meer verschillen, andere feestdagen bijvoorbeeld. Maar dat is niet echt een probleem. Als je in Nederland werkt ben je dan vrij als Willem jarig is, maar niet als Filip jarig is.

Bij mij is het trouwens 0 procent nog steeds in BE.
Dat is het probleem niet waar @Togi op doelt. Als je in België woont en in Nederland werkt moet je daadwerkelijk 80% van je werktijd in Nederland zijn om in Nederland belasting te betalen. Anders moet je in België belasting betalen en val je onder Belgisch arbeidsrecht. Schijnt voor zowel werkgever als werknemer niet zo gunstig te zijn im allerlei redenen, maar precies weet ik het niet.
Deze 80%-regeling voor grensarbeid was er altijd al, is tijdens corona on hold gezet. Met het vele thuiswerken verandert dat misschien wel, maar vooralsnog is dat niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneLeggedIdiot
Toke_gt schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:12:
[...]

Dat is het probleem niet waar @Togi op doelt. Als je in België woont en in Nederland werkt moet je daadwerkelijk 80% van je werktijd in Nederland zijn om in Nederland belasting te betalen. Anders moet je in België belasting betalen en val je onder Belgisch arbeidsrecht. Schijnt voor zowel werkgever als werknemer niet zo gunstig te zijn im allerlei redenen, maar precies weet ik het niet.
Deze 80%-regeling voor grensarbeid was er altijd al, is tijdens corona on hold gezet. Met het vele thuiswerken verandert dat misschien wel, maar vooralsnog is dat niet zo.
Vooral voor de werkgever is het ongunstig. De loonkost ligt hoger. Voor hetzelfde brutoloon is een werkgever al snel 25% meer kwijt.
Voor de werknemer is het van zeer veel variabelen afhankelijk. Hoe hoog is je loon, heb je kinderen, ben je getrouwd...

Ter voorbeeld:
Loon van 2000€ bruto
Netto:
België: 1750€
Nederland: 1815€
Maar, door de zorgverzekering is België toch interessanter.

Loon van 3000€ bruto
Netto
Belgie: 2017€
Nederland: 2410€
Nederland is duidelijk interessanter want de zorgverzekering maakt het verschil niet goed.

Als je dan naar de verschillen in kinderbijslag gaat kijken (Belgie 170€/maand/kind, Nederland max 329€/kwartaal/kind) zie je al snel dat die variabelen een grote rol gaan spelen. Ik weet ook niet hoe het met fiscale voordelen zit in NL, maar wie 4 kinderen heeft in België, heeft een belastingvrije som van 25.000€, waardoor je nettoloon bij 3000€ stijgt naar 2566€. Bij 2000€ stijgt het zelfs naar 1931€ dus bruto is net niet gelijk aan netto.
Pagina: 1