Toon posts:

Tuinverlichting uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

• dcc88
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:12
Hoi allemaal,

Ik wil graag aan beide zijden van mn tuin wat meer verlichting.
Op dit moment heb ik 1 bekabelde kamp aan elke kant, dit wil ik uitbreiden naar 3 en het idee is om blak onder de huidige lampen de kabel te vertakken naar 3 kabels (link, rechts en omhoog).

Wat heb ik allemaal nodig hiervoor (los van de lampen)?
Of betere suggesties (altijd welkom)?

De extra lamp op zonne-energie gaan dan weg.

Dank.

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:19
Denk dat je met onderstaande lijstje een heel eind moet komen.
  • 2x kabeldoos IP65 met 4 wartels
  • slagvaste pvc elektrabuis 16 mm (lengte zelf bepalen)
  • buisklemmen 16 mm
  • buienkabel 3x2,5 mm (lengte zelf bepalen)
  • 4 (0f 6) x buitenlamp
  • 6x lasklemmen (minimaal 4 voudig)
  • zijkniptang
  • striptang

• CoolBadeendje
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-12-2022
Mocht je nog een ander systeem overwegen, een 12 volts systeem kan als voordeel hebben dat het uitbreidbaar is. Je legt een hoofdkabel aan waar je lampjes op kan aansluiten. Voordeel daarvan is dat vrij eenvoudig lampen en kabels kan verplaatsen en/of uitbreiden. Een systeem van InLite of GardenLights bijvoorbeeld.

Nadeel is wel dat zo'n systeem wellicht wat duurder is dan de oplossing die jij voorstelt.

• dcc88
3ssen schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:41:
Denk dat je met onderstaande lijstje een heel eind moet komen.
  • 2x kabeldoos IP65 met 4 wartels
  • slagvaste pvc elektrabuis 16 mm (lengte zelf bepalen)
  • buisklemmen 16 mm
  • buienkabel 3x2,5 mm (lengte zelf bepalen)
  • 4 (0f 6) x buitenlamp
  • 6x lasklemmen (minimaal 4 voudig)
  • zijkniptang
  • striptang
Bedankt voor de uitgebreide lijst.
2 keer kabeldoos is voor links en rechts? Of midden en……..?
Is het handig om boven (iets onder de lamp) de aftakkingen te maken of is lager bij de grond doen beter?

• dcc88
CoolBadeendje schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:20:
Mocht je nog een ander systeem overwegen, een 12 volts systeem kan als voordeel hebben dat het uitbreidbaar is. Je legt een hoofdkabel aan waar je lampjes op kan aansluiten. Voordeel daarvan is dat vrij eenvoudig lampen en kabels kan verplaatsen en/of uitbreiden. Een systeem van InLite of GardenLights bijvoorbeeld.

Nadeel is wel dat zo'n systeem wellicht wat duurder is dan de oplossing die jij voorstelt.
Moet ik hierbij de hoofdkabel opnieuw trekken of kan ik de bestaande kabel naar de eerste lamp gebruiken?
Ziet er leuk uit maar zie zo snel niet hoe ik dit mooi krijg bovengronds.

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:19
dcc88 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 23:50:
[...]

Is het handig om boven (iets onder de lamp) de aftakkingen te maken of is lager bij de grond doen beter?
Kabeldoos komt op de plek waar je de aftakking maakt. Dus 1x bij muur en 1x bij schutting. Stukje onder de lamp kost het minste kabel. Als je bij de grond de aftakking maakt kan je eerst horizontaal naar het punt van de lamp en dan omhoog. Is maar net wat je zelf mooier vindt.

Als je hem ook niet horizontaal laag over de muur wilt hebben, kan je ook de aftakking onder de grond maken, maar dan moet je goed test of het werkt en in plaats van een kabeldoos kan je dan beter een kabelgietmof / kabelmof ondergronds gebruiken. Dan onder de grond naar de juiste plek en dan omhoog.

• CoolBadeendje
Ik weet niet precies hoe het eruit ziet in jouw situatie, maar je gebruikt in principe andere kabels dan die je nu hebt liggen. Je moet een transformator aansluiten op een stopcontact.

Vanaf daar leg je een kabel in de gewenste lengte door je tuin en sluit je lampjes aan naar keuze. De kabel hoeft niet in een pvc buis en kan je ondiep in de grond verwerken (omdat het 12v is). Wel even om denken dat je de kabel zo neerlegt dat je er niet makkelijk met een schep of schoffel doorheen steekt.

Ik heb bij ons een stopcontact binnen in een schuurtje gemaakt, en de kabel die uit de transformator komt schuin door de buitenmuur getrokken. De hoofdkabel zie je dan niet meer.

En op deze manier heb je het ook mooi weggewerkt: YouTube: Garden Lights | 12 volt wandverlichting installeren met het Flex kab...
(al zal dat bij je stenen muur niet kunnen). Er zijn genoeg filmpjes te vinden met uitleg.

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-11-2022

odan

The dark side is within all!

CoolBadeendje schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:13:
En op deze manier heb je het ook mooi weggewerkt: YouTube: Garden Lights | 12 volt wandverlichting installeren met het Flex kab...
(al zal dat bij je stenen muur niet kunnen). Er zijn genoeg filmpjes te vinden met uitleg.
dat filmpje :X

lijkt een schutting dus de buren hebben leuk de kabels aan hun kant van de schutting lopen.....

Pulse mee voor GoT!

• CoolBadeendje
odan schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:54:
[...]

dat filmpje :X

lijkt een schutting dus de buren hebben leuk de kabels aan hun kant van de schutting lopen.....
Haha, scherp! Dat was me niet eens opgevallen.

Misschien inderdaad niet zo netjes op die manier, beetje afhankelijk van of de schutting grenst met je buren of een groenstrook oid. Misschien is het dan beter/netter om het weg te werken met een strakke kabelgoot.

• dcc88
CoolBadeendje schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:13:
Ik weet niet precies hoe het eruit ziet in jouw situatie, maar je gebruikt in principe andere kabels dan die je nu hebt liggen. Je moet een transformator aansluiten op een stopcontact.

Vanaf daar leg je een kabel in de gewenste lengte door je tuin en sluit je lampjes aan naar keuze. De kabel hoeft niet in een pvc buis en kan je ondiep in de grond verwerken (omdat het 12v is). Wel even om denken dat je de kabel zo neerlegt dat je er niet makkelijk met een schep of schoffel doorheen steekt.

Ik heb bij ons een stopcontact binnen in een schuurtje gemaakt, en de kabel die uit de transformator komt schuin door de buitenmuur getrokken. De hoofdkabel zie je dan niet meer.

Onder de grond is het mooist natuurlijk maar wil op dit moment de kabel die er al ligt hergebruiken. Die is ondergronds gelegd maar liggen nu tegels overheen dus aanpassen doe ik pas als ik de hele tuin opnieuw ga doen.

Klinkt wel mooi goed in ieder geval.

• dcc88
3ssen schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 07:47:
[...]

Kabeldoos komt op de plek waar je de aftakking maakt. Dus 1x bij muur en 1x bij schutting. Stukje onder de lamp kost het minste kabel. Als je bij de grond de aftakking maakt kan je eerst horizontaal naar het punt van de lamp en dan omhoog. Is maar net wat je zelf mooier vindt.

Als je hem ook niet horizontaal laag over de muur wilt hebben, kan je ook de aftakking onder de grond maken, maar dan moet je goed test of het werkt en in plaats van een kabeldoos kan je dan beter een kabelgietmof / kabelmof ondergronds gebruiken. Dan onder de grond naar de juiste plek en dan omhoog.
Oh ja, 2 zijden🤪. Lekker scherp van me.
Onder de grond is te lastig om zelf te doen. Nogal zware tegels om los te halen.

Boven kost idd minste kabel al zijn dat de kosten niet.
Eerst maar even mooie lampjes uitkiezen.

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:47

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

dcc88 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 23:50:
[...]

Ik vind de eigen moeite die je levert in de TS erg mager. Twee foto's en 'kom maar door jongens, scheelt mij huiswerk'. Antwoord op de 'wat heb ik nodig'-vraag is voor jou en ons lang niet zo informatief als de 'hoe doe ik dit precies'.

Uiteraard staat vragen vrij. Maar blijk van vijf minuten eigen input in de TS zou m.i. een stuk meer waardering voor andermans tijd laten zien. De instructies van Gamma/Karwei/Hornbach vertellen de basics die je anderen voor je laat oplepelen.

Mijn doel? Dat zowel jij als anderen van jouw vraag kunnen leren. Dat je antwoord op de 'hoe'-vraag zoekt en niet de 'wat heb ik nodig'.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• dcc88
Goudvis schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:15:
[...]

Ik vind de eigen moeite die je levert in de TS erg mager. Twee foto's en 'kom maar door jongens, scheelt mij huiswerk'. Antwoord op de 'wat heb ik nodig'-vraag is voor jou en ons lang niet zo informatief als de 'hoe doe ik dit precies'.

Uiteraard staat vragen vrij. Maar blijk van vijf minuten eigen input in de TS zou m.i. een stuk meer waardering voor andermans tijd laten zien. De instructies van Gamma/Karwei/Hornbach vertellen de basics die je anderen voor je laat oplepelen.

Mijn doel? Dat zowel jij als anderen van jouw vraag kunnen leren. Dat je antwoord op de 'hoe'-vraag zoekt en niet de 'wat heb ik nodig'.
Dat had gekund en dan had ik de tekst overgenomen en nog steeds dezelfde vragen gesteld.
Gelukkig heb ik goede feedback gekregen hier waarvoor mijn dank.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee