Waar is de DHCP server bij telenet huisaansluitingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-04 11:25
Je kunt in je netwerk voor vaste IPadressen kiezen of een DHCPserver op dynamische manier je IPadressen laten kiezen.

Hoe zit dit bij kleine thuisnetwerken. Zo vb bij onze Telenet aansluiting. Zit er een DCHP gedeelte in de modem van telenet of is dat bij telenet zelf dan?

Als je op je pc naar je Ip instellingen kijkt, dan kun je daar je IPV4 adres zien staan. Is dat een 'private IPadres binnen je netwerk'?

Hoe ken ik mijn echte IPadres dan dat naar buiten gaat via default gateway? Want ik zie op veel plaatsen , op werk en zo, ook ongeveer hetzelfd e IPadres (192.168.*.*) staan

[ Voor 36% gewijzigd door Veance op 20-02-2022 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serefsiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-05 22:08
De DHCP server is geconfigureerd op je modem. Deze geeft meestal voor thuisgebruikers een IP uit in de reeks 192.168.*.*.
Het klopt dat je dit mogelijk ook op andere plekken ziet aangezien dit een range is die alleen op interne netwerken wordt gebruikt.

Als je naar een website zoals whatismyipaddress.com gaat kan je zien wat je externe ip address is. Je modem/router zet je interne ip address om naar een externe voordat je het internet op gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:23
Er zijn 2 DHCP's ; die van je interne LAN en die op de buitenkant "WAN" naar Internet toe.
Je Telenet-router zal voor de interne LAN inderdaad DHCP "server" spelen en vb 192.168.x.x uitdelen aan alle toestellen die een IP vragen.

De router is zelf is ook DHCP-client en zal de DHCP-server van Telenet vragen voor een publiek IPv4 voor zichzelf.

Wil je weten welk publiek IP je hebt, surf dan gewoon even naar iets als een whatismyip.com en dan krijg je deze info te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-05 22:09
Je telenet modem/router deelt via dhcp ip adressen uit via de RFC 1918 standaard.

Hier vallen onderstaande ranges in:

- 10.0.0.0/8
- 172.16.0.0/12
- 192.168.0.0/16

Deze IP adressen zijn voor internal use only en dus geen public adres. Hierdoor is het dus zo dat je op je werk dezelfde adressen tegenkomt.

Wil je je eigen IPv4 adres zien ga dan naar watismijnip.nl

Ipv6 is weer anders maar dat sla ik nu over

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veance
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-04 11:25
Ok, en als ik een tweede switch wil op mijn netwerk, verbind ik die met de andere switch via een fastEthenetpoort of een gigabit poort? Gigabit ethernet is sneller maar Kan ik kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:52
De tweede switch kan op de andere switch of op het modem via een losse ethernetpoort aangesloten worden. Tegenwoordig zal de snelheid automatisch gekozen worden. Mocht de snelheid laag blijven dus 100 Mbit/s dan de verwachte 1 Gbit/s dan kan dat aan een aantal zaken liggen:

- Één van de twee de switches die geen 1 Gbit/s ondersteunt;
- De kabel is geen CAT 5e of beter waardoor geen hogere snelheid gehaald wordt;
- Wel de juiste kabel maar de kabel is slecht waardoor er ook geen hogere snelheid gehaald wordt;

[ Voor 3% gewijzigd door RonnieKo op 21-02-2022 06:50 ]

Pagina: 1