Vraag

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-01 17:25
Over een aantal weken krijg ik de sleutel van onze nieuwe woning. We willen hier meteen zonnepanelen gaan plaatsen. Ik heb inmiddels 2 offertes aangevraagd, ben benieuwd naar jullie expertise hierop.

Het dak ligt op zuid-oost.
Foto's

Beschikbare (dak)ruimte
Voor en zijkant van het dak komen de panelen op te liggen. Aan de voorkant een kleine dakkapel.

Schaduw
In de warme maanden weinig schaduw. Er kan wat schaduw van de boven op het onderste deel van de panelen vallen.

Jaarverbruik
3000 kWh +-, verwachting is dat dit omhoog zal gaan

Huidige elektriciteitsaansluiting
Mogelijk in de toekomst een aansluiting voor elektrische auto, komende jaren nog niet aan de orde.

Budget en doel
Budget ligt rond de 6500

Wie gaat het project uitvoeren
Installatie laat ik volledig doen

Bijhouden van data
Standaardapp/portaal hiervoor is prima.

Reeds verkregen offertes
Foto offerte 1:

11x REC 400AA Pure Black met piekvermogen 400W
11x Enphase IQ7+ micro omvormers
Investering exclusief BTW: 6435
Terugverdientijd 6 jaar en 7 maanden
KWh productie: 3831 kWh
25 jaar garantie op panelen en opbrengst

Foto offerte 2:

9x Zonnepanelen van Zonneplan met piekvermogen 370W
9x Zonneplan One optimizer
Investering exclusief BTW: 4379
Terugverdientijd 5 jaar en 7 maanden
KWh productie: 2774 kWh
10 jaar garantie

Regio
Regio Noord-Brabant

Ik vind het legplan van offerte 2 mooier, uiteraard ook 2 panelen minder, en een lager Wattpiek vermogen. Ben benieuwd naar reacties op deze 2 offertes, doe ik er goed aan om nog een offerte aan te vragen? Of wellicht 1 paneel toevoegen aan het legplan van offerte 2 op het kleine dak.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:30
Yep, het legplan van Zonneplan is visueel iets netter...
Maar het niet optimaal benutten van het dak scheelt je op het moment letterlijk honderden euro's per jaar.

Offerte 1 €1,46/Wp
Voor de zeer goede, mooie in Noorwegen geproduceerde REC Alpha op Enphase is deze prijs okay.
Dat is gewoon premium+ all the way. Tevens is REC zo goed als de enige fabrikant waar de productgarantie inclusief installatie is als je installateur failiet is.

De vraag is of het het geld waard is.

Offerte 2 €1,32/Wp
Als Zonneplan voor 100% optimizer gaat is dat een duidelijk teken; ze zijn echt niet dom daar. Gezien hoe dichtbij de bomen staan ben ik het met ze eens.

Zonneplan is heel voorzichtig met hun legplannen. Voordeel is zekerheid dat het uitgevoerd kan worden, nadeel is sub-optimale opbrengst. Verder een prima betrouwbare partij.

Van deze 2 offertes zou ik denk ik voor offerte 1 gaan. Het verschil in opbrengst is het prijsverschil waard.
REC Twinpeak 4 is veel voordeliger, maar wat lager vermogen; ik vraag me af of dat gecompenseerd zou kunnen worden met een 12e paneel (Denk van niet). Alternatief is meer mainstream panelen gebruiken.
APSystems DS3 micro omvormers zijn ook voordeliger dan Enphase.

Al met al: Ik denk dat 11x400Wp te doen is in combinatie met micro omvormers voor 5000-5500 euro.
SolarEdge is wat mij betreft geen optie omdat de set van 4 op het west dak niet altijd goed gaat werken.

[Voor 5% gewijzigd door Ronald op 20-02-2022 11:21]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-01 17:25
Ik hecht wel waarde aan volledig zwarte panelen, het lijkt erop dat de twinpeak 4 dat niet is vanaf fotos gezien, maar kan het mishebben.

Dank voor je reactie @Ronald, ik ga in elk geval nog een 3e offerte aanvragen. Mocht er iemand hier zijn met goede ervaringen en een goede offerte voor een partij in Noord Brabant dan houd ik me aanbevolen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:30
Twinpeak 4 is er in 2 uitvoeringen; ook full-black. Dus dat is het probleem niet. Wel als er ook maar 11 van oppassen, want 11x365 is een hoop minder dan 11x400.

Maar er zijn alternatieve full-black panelen van 400W in diverse afmetingen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee