Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:59
Ik ga komende week twee oude radiatoren vervangen door nieuwe. Ik heb er tevens nieuwe thermostaatkranen en voetventielen bijbesteld.

Wat me opvalt is dat de staartstukken van de thermostaatkraan en het voetventiel verschillend zijn vwb. de conische koppeling: het staartstuk van het voetventiel heeft een (rubberen of teflon?) ring, die van de thermostaatkraan niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nh7-oq3YfPRDx6qJ-kOz5M063VE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJRealuuscRJ3qGA0yuAQNPc.jpg?f=fotoalbum_large

De koppeling van de thermostaatkraan is dus gewoon metaal op metaal zonder enige vorm van sealing.

Mag ik ervan uitgaan dat dit een waterdichte verbinding oplevert als ik e.e.a. zo monteer?

Of moet er één of andere sealer tussen?

Of is het beter het staartstuk te vervangen door een type met kunststof ring?

De montagehandleiding van de thermostaatkraan waar het staartstuk meegeleverd werd (Honeywell V2000 serie) meldt hier niets over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Niks er tussen.
Gewoon aandraaien en klaar is @ReneK

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
edsandje schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:41:
Niks er tussen.
Gewoon aandraaien en klaar is @ReneK
Mooi, gewoon monteren dus...

Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:06
De verschillen zitten hem in het materiaal.
Ongebruikt uit de fabriek passen de twee delen van een koppeling nooit zo precies op elkaar dat tegen elkaar drukken geen lekkage oplevert.

De ene koppeling is van messing. Dat is een relatief zacht materiaal. Bij het aandraaien zullen de delen iets vervormen onder de druk, waardoor ze zich wel voldoende naar elkaar vormen om een waterdichte afsluiting wordt bereikt.

De andere koppeling is van staal. Staal is veel harder dan messing en zal zich bij normaal aandraaien niet vormen naar het contact-oppervlak. Om waterdichtheid te garanderen moet er een extra afdichting van een ander materiaal gebruikt worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ivow85 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:06:
De verschillen zitten hem in het materiaal.
Ongebruikt uit de fabriek passen de twee delen van een koppeling nooit zo precies op elkaar dat tegen elkaar drukken geen lekkage oplevert.

De ene koppeling is van messing. Dat is een relatief zacht materiaal. Bij het aandraaien zullen de delen iets vervormen onder de druk, waardoor ze zich wel voldoende naar elkaar vormen om een waterdichte afsluiting wordt bereikt.

De andere koppeling is van staal. Staal is veel harder dan messing en zal zich bij normaal aandraaien niet vormen naar het contact-oppervlak. Om waterdichtheid te garanderen moet er een extra afdichting van een ander materiaal gebruikt worden.
Niet waar, een stalen 3-delige koppeling zit ook geen ander materiaal tussen.
Bijvoorbeeld https://www.warmteservice...-koppeling-6-4/p/41504630

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
Ivow85 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:06:
Klinkt eigenlijk wel logisch - enigszins vergelijkbaar met een knelfitting met messing ringen dus.
Pagina: 1