Toon posts:

Buitenmuur langs binnen isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NotEdSheeran
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 27-12-2022
Hallo

Tijdens de renovatie zijn we van plan om de Buitenmuren langs binnen te isoleren (langs buiten kan niet). Dit zou de opbouw zijn:

- Buitenmuur (34 cm)

- PIR platen (10cm)

- Minerale wol in houten kader (6 cm)

- Dampscherm

- OSB plaat 12mm

- Gyplat/gyproc 9.5mm

Is dit een goeie opbouw? Het houten kader met de minerale wol is vooral voor geluidsisolatie en om eenvoudig de leidingen te kunnen plaatsen.

alvast bedankt

Beste antwoord (via NotEdSheeran op 20-02-2022 16:57)

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:51
Zet dit eens goed in ubakus en je weet eenvoudig of t werkt en geen vocht problemen geeft.

T is wel arbeidsintensief al die lagen. Ipv je minerale wol laag zou je misschien ook gutex thermoinstall kunnen gebruiken. Isoleert goed en kun je eenvoudig leidingen in frezen.

Alle reacties

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:14
Ik zou het dampscherm tegen de pir doen geloof ik. Verder prachtig.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Alternatief is Faay wall-in-one: https://www.faay.nl/wall-in-one-pgbasic/

"You never come second by putting other people first"

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:51
Zet dit eens goed in ubakus en je weet eenvoudig of t werkt en geen vocht problemen geeft.

T is wel arbeidsintensief al die lagen. Ipv je minerale wol laag zou je misschien ook gutex thermoinstall kunnen gebruiken. Isoleert goed en kun je eenvoudig leidingen in frezen.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:05
Ik zou de minerale wol weglaten en het PIR al tussen een houten frame zetten. Dan op dat frame gewoon 12,5mm gips. En dan gangbare maat hout/PIR kiezen.

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:56
NotEdSheeran schreef op zondag 20 februari 2022 @ 07:33:
Hallo

Tijdens de renovatie zijn we van plan om de Buitenmuren langs binnen te isoleren (langs buiten kan niet). Dit zou de opbouw zijn:

- Buitenmuur (34 cm)

- PIR platen (10cm)

- Minerale wol in houten kader (6 cm)

- Dampscherm

- OSB plaat 12mm

- Gyplat/gyproc 9.5mm

Is dit een goeie opbouw? Het houten kader met de minerale wol is vooral voor geluidsisolatie en om eenvoudig de leidingen te kunnen plaatsen.

alvast bedankt
Buitenmuur van 34cm? Zal toch een geisoleerde spouwmuur zijn? Of woon je in een kasteel?

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:14
Mocht het een spouwmuur zijn, dan enkel isoleren met dampopen isolatie zoals minerale wol (of als je budget het toelaat Kingspan Kooltherm) en een goede dampremmende folie gebruiken. Niet isoleren met dampdichte isolatie zoals PIR.

• NotEdSheeran
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 27-12-2022
@atsan Je hoeft niet in een kasteel te wonen om muren van 34cm dik te hebben.
Ik heb het nagemeten en ik heb blijkbaar overdreven, het is 32.5cm (in kruisverband gemetst) oud huis (1937).

@all bedankt voor de reacties

Ik ben vooral op zoek naar expertise ivm de plaats van het dampscherm, tegengaan van condensatie (zowel op de muur als in de tussenlagen) enz...

Alvast bedankt

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21
Ik zou persoonlijk voor metalstud kiezen voor het skeletbouw gedeelte. Je hebt dan niet de kans op houtrot in je constructie. Zover mij bekend doe je vanuit je vochtige ruimte naar een koude ruimte (woonruimte naar buitenmuur) een dampdichte folie) Dampopen folie gebruik je bijvoorbeeld op je dakbeschot onder je dakpannen. Zo kan het vocht wat van binnen komt toch ademen naar buiten.

Je krijgt dan
buitenmuur > isolatie > metalstud (eventueel hiertussen nog meer isolatie) > dampscherm > verdere opbouw van direct gips of osb. Houd hierbij wel rekening dat wanneer je elektra dozen gaat plaatsen geen gaten maakt in je dampscherm! (Veel voorkomende fout ;) )

[Voor 26% gewijzigd door The-Source op 20-02-2022 17:19]

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee