Toon posts:

HDR probleem: HDR ziet 'washed out' uit.

Pagina: 1
Acties:

• Qinshi
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02-01 15:21
Hallo,

Ik ben in het bezit van een LG 27GP850 Ultragear - QHD Nano IPS Monitor - 165hz (HDR + Gsync)
pricewatch: LG UltraGear 27GP850-B Zwart
Deze monitor is aangesloten op een GPU MSI RTX 2080. (DP 1.4 en HDMI 2.0)
pricewatch: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio
De monitor is verbonden met een DP kabel.

HDR optie ligt aan in de windows setting.
RGB staat de 'kleurdiepte uitvoer' op 10bpc
dynamisch bereik: volledig

Ik vind persoonlijk dat m'n scherm behoorlijk 'wit' uitslaat als ik HDR aanleg. ik heb geen betere kleurweergave in HDR tov geen HDR. Meer zelfs, het ziet er allemaal 'washed out' uit. Zoals ze zeggen.

Hoe kan ik dit oplossen?
Heb ik een instelling verkeerd staan? :X
Wie kan mij helpen

[Voor 8% gewijzigd door Qinshi op 19-02-2022 18:22]

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03:08

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Dit ga je niet oplossen en is een producteigenschap. HDR is puur marketing op dit soort monitoren. Ik heb het grotere ultrawide broertje (34gn850).

Goede HDR weergave ga je niet vinden in deze prijsklasse.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02:17
Het is inderdaad het scherm. Die is in de praktijk niet in staat HDR weer te geven.

• Raven__NL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-02 13:25
HDR in Windows zelf is sws al 'slecht/washed out' (Google maar eens)

Mijn ervaring is dat het in games beter uitziet. Voornamelijk EA games zoals Battlefield/Battlefront etc werkt het wel goed. Je hoeft ook niet HDR in windows daarvoor in te schakelen. De game(s) zetten automatisch HDR aan mits supported. Andere games ben ik dat nog niet tegengekomen dat je de HDR setting in Windows zelf uit kan laten staan.

• Tincahunter
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-04-2022
In Windows ziet HDR er net zo goed uit als SDR als het een goed HDR scherm is. Met LED word donker meer grijs en de kleuren flets. Met OLED heb je het zelfde beeld als in SDR in Windows. Ik heb dit zelf ook getest met de Samsung HCG90 waar HDR niet goed op werkt en SDR er veel beter uit ziet. Op mijn OLED ziet HDR er veel beter uit dan SDR maar dit geldt niet voor alle PC games die HDR ondersteunen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:31
Ik heb hetzelfde probleem met dezelfde monitor. Dat komt door de HDR die in deze monitor zit de laagste specificatie is. Wikipedia: High-dynamic-range video. Wat er eigenlijk op neer komt dat het paneel alleen maar heel fel kan. Dat maakt kleuren heel flets.

Ik heb het scherm destijds niet gekocht vanwege de HDR. Was blij verrast dat het scherm aan die standaard voldeed en daarna een beetje teleurgesteld toen ik wat meer in die specificatie dook. Naar mijn mening mag HDR400 als specificatie verdwijnen.

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-02 18:25

JDx

Ben ik ^

Seriph schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:41:
Ik heb hetzelfde probleem met dezelfde monitor. Dat komt door de HDR die in deze monitor zit de laagste specificatie is. Wikipedia: High-dynamic-range video. Wat er eigenlijk op neer komt dat het paneel alleen maar heel fel kan. Dat maakt kleuren heel flets.

Ik heb het scherm destijds niet gekocht vanwege de HDR. Was blij verrast dat het scherm aan die standaard voldeed en daarna een beetje teleurgesteld toen ik wat meer in die specificatie dook. Naar mijn mening mag HDR400 als specificatie verdwijnen.
Ik zie idd screen-level bij HDR400, dus dan gaat je hele scherm gewoon "brighter" als je naar een fel licht kijkt.

Beetje lame wel.

Dingen als Games enzo | Mijn 12600K systeem | En 3D/AI/PS hier

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-02 09:28
JDx schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:57:
[...]

Ik zie idd screen-level bij HDR400, dus dan gaat je hele scherm gewoon "brighter" als je naar een fel licht kijkt.

Beetje lame wel.
Ik vind dat een beetje lariekoek. Ligt niet aan HDR400, maar aan het feit dat het een IPS paneel is. IPS zorgt voor een slecht contrast met name in donkere scenes. Zelfs bij een regulier IPS paneel en donkere scenes heb je dit probleem al. Om die reden koop ik alleen nog maar VA-panelen.

Ik heb momenteel een Dell S3220DGF Zwart review door Bliksem B en een Dell S3422DWG Zwart review door Bliksem B. Qua HDR voegen deze HDR400 schermen wel degelijk wat toe.
De eerste doet:
Max helderheid wit - (full screen) 531 cd/m²
Max helderheid wit - (5% window) 531 cd/m²
Helderheid zwart (full screen) 0,03 cd/m²
Contrast (5% window/off) 17716:1
Contrast (4x4 checkerboard) 3135:1
De tweede ook zoiets: https://www.rtings.com/monitor/reviews/dell/s3422dwg

De LG heeft een contrasttario van 807:1 Je merkt bij video in een iets donkere kamer al dat deze contrastratio tekortschiet. Brightness is met 465 cd/m² ook een stukje lager.

Ik vergelijk dit met mijn pricewatch: Sony KD-49XE9005 Zwart (toentertijd een capabele HDR-TV). Die scoort enkel bij HDR Peak 2% Window en 10% Window beter. Dit komt door local dimming. Wanneer er geen local dimming kan plaatsvinden, dan scoort hij net zo goed als mijn twee "HDR400" schermen.

VA kent ook nadelen, zoals slechtere kijkhoeken, niet de snelste responstijden tov van de LG en kleuraccuratie (zit tussen en IPS en TN in). Maar zolang je niet aan competitieve shooters doet, zal het allemaal wel meevallen.

[Voor 19% gewijzigd door Bliksem B op 24-06-2022 13:36]

• Bliksem B
Qinshi schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 18:20:
Hallo,

Ik ben in het bezit van een LG 27GP850 Ultragear - QHD Nano IPS Monitor - 165hz (HDR + Gsync)
pricewatch: LG UltraGear 27GP850-B Zwart
Deze monitor is aangesloten op een GPU MSI RTX 2080. (DP 1.4 en HDMI 2.0)
pricewatch: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio
De monitor is verbonden met een DP kabel.

HDR optie ligt aan in de windows setting.
RGB staat de 'kleurdiepte uitvoer' op 10bpc
dynamisch bereik: volledig

Ik vind persoonlijk dat m'n scherm behoorlijk 'wit' uitslaat als ik HDR aanleg. ik heb geen betere kleurweergave in HDR tov geen HDR. Meer zelfs, het ziet er allemaal 'washed out' uit. Zoals ze zeggen.

Hoe kan ik dit oplossen?
Heb ik een instelling verkeerd staan? :X
Wie kan mij helpen
Windows simuleert een HDR omgeving. Je kan de helderheid enkel aanpassen vanuit de beeldscherminstellingen in Windows. Dit kan mogelijk een positief effect hebben op je washed out kleuren. Je kleurbereik wordt in HDR modus vaak juist lager dan in HDR. Bij mij is dit 80% ipv 90% van de DCI-P3 kleuren. Mogelijk kun je je scherm nog in een betere HDR modus zetten. Echter, met IPS houd je een washed out scherm bij donkere beelden.

Ik ben het volledig eens met Raven__NL in "HDR probleem: HDR ziet 'washed out' uit." Tenzij je HDR content hebt in Windows mode (Netflix, Youtube, etc. Hoef je bij de meeste games HDR niet aan te zetten in Windows. Wel kun je in Windows 11 gebruik maken van AutoHDR. De verhalen zijn postief, maar ik heb er zelf nog geen geschikte game mee getest.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Windows kan goed HDR doen, zeker Win11 op een goed HDR scherm kan zaken als DV/HDR10 goed weergeven.

Maar het hangt van het scherm af. Een paar dingen op een lijst:

- Je hebt een 8-bit scherm wat 10-bit input accepteert. Je krijgt dus interpolatie, wat onrustig/banding tot gevolg heeft.
- Je hebt een LCD. Ik geloof persoonlijk inherent niet in LCD als goeie HDR technologie, maar met veel local dimming zones kan het an-sich nog wel. Je hebt geen local dimming. Soms kan een VA paneel nog wel wat meer dan een 800:1 contrastwaarde halen. Je hebt echter een IPS paneel (qua kijkhoek/kleuren beter). Je kan gewoon niet de contrasten (verschil tussen helderheid en duisternis) halen om HDR goed te laten werken.
- Je scherm gaat niet heel helder worden. Gezien het vorige punt een voordeel, maar voor HDR een nadeel. Veel HDR content is gemasterd op meer dan de ~450nit die je haalt.

Persoonlijk zou ik HDR niet gebruiken. En als je nog geen W11 gebruikt, zal ik het uberhaupt helemaal uitzetten omdat in desktopmode (voor netflix/youtube) er een hoop mis gaat omdat het gewoon nog niet zo 'bewust' is van de content.

• Bliksem B
Umbrah schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:38:
Windows kan goed HDR doen, zeker Win11 op een goed HDR scherm kan zaken als DV/HDR10 goed weergeven.
Windows is behoorlijk slecht in HDR. Mensen klagen al tijden van "washed out" beeld in Windows mode. Bij video's lijkt dit ook te zijn, zie mijn topic: Windows 10/11 HDR video's zijn washed out (behalve KODI/VLC) (vandaar dat ik bij dit topic terecht kwam).
Maar het hangt van het scherm af. Een paar dingen op een lijst:

- Je hebt een 8-bit scherm wat 10-bit input accepteert. Je krijgt dus interpolatie, wat onrustig/banding tot gevolg heeft.
- Je hebt een LCD. Ik geloof persoonlijk inherent niet in LCD als goeie HDR technologie, maar met veel local dimming zones kan het an-sich nog wel. Je hebt geen local dimming. Soms kan een VA paneel nog wel wat meer dan een 800:1 contrastwaarde halen. Je hebt echter een IPS paneel (qua kijkhoek/kleuren beter). Je kan gewoon niet de contrasten (verschil tussen helderheid en duisternis) halen om HDR goed te laten werken.
- Je scherm gaat niet heel helder worden. Gezien het vorige punt een voordeel, maar voor HDR een nadeel. Veel HDR content is gemasterd op meer dan de ~450nit die je haalt.

Persoonlijk zou ik HDR niet gebruiken. En als je nog geen W11 gebruikt, zal ik het uberhaupt helemaal uitzetten omdat in desktopmode (voor netflix/youtube) er een hoop mis gaat omdat het gewoon nog niet zo 'bewust' is van de content.
LCD geniet nog steeds de voorkeur bij gebruik in daglicht. Ik hoef op een OLED HDR content niet te proberen overdag. Bij gebruikt van de OLED's van LG heb je ook nog het probleem met witte leds. VA kent wel een flink hogere contrast t.o.v. van IPS. 3000:1 tot 6000:1 bij SDR en in HDR 37.000:1. Veel masteringsschermen zijn dan ook 2 VA panelen achter elkaar met daarachter een flinke backlight (met koeling :P ). Zoals deze: https://www.shopfsi.com/XM312U-p/xm312u.htm. Voor consumenten niet geschikt, dus heb je in het ideale geval OLED in een donkere kamer :) .

Ik denk dat HDR ook bij HDR400 schermen nog wel een meerwaarde kan bieden. SDR gaat maar tot 100 nits en kent minder kleuren. Alleen zou bij donkere scenes i.c.m. IPS niet 400 nits willen hebben O-) .

[Voor 31% gewijzigd door Bliksem B op 24-06-2022 15:12]

• Bliksem B
Mijn probleem is ondertussen opgelost. Zie Windows 10/11 HDR video's zijn washed out (behalve KODI/VLC) - Videokaarten en beeldschermen - GoT en Solved: HDR video too bright (7 to be exact) in Netflix, W... - AMD Community

Het probleem kwam door verkeerde kalibratie van HDR. Onlangs is de Windows HDR Calibration van Microsoft in de store uitgekomen. De waarde voor laagste helderheid stond te hoog. Volgens de calibratietool kon ik hem zelfs naar 0 zetten (VA-paneel). Hierna was het probleem opgelost.

Voor het uitbrengen van deze app kon je de Windows HDR kalibratie enkel uitvoeren vanuit sommige games.

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-01 01:40
Bliksem B schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:50:
Het probleem kwam door verkeerde kalibratie van HDR. Onlangs is de Windows HDR Calibration van Microsoft in de store uitgekomen. De waarde voor laagste helderheid stond te hoog. Volgens de calibratietool kon ik hem zelfs naar 0 zetten (VA-paneel). Hierna was het probleem opgelost.

Voor het uitbrengen van deze app kon je de Windows HDR kalibratie enkel uitvoeren vanuit sommige games.
Die tool is onmisbaar in windows.
Maar zelfs mét goede calibratie, als je geen local dimming of oled hebt, zal het nooit échte hdr hebben, je heb immers geen hoger dynamisch beeld, enkel in de zin dat je mogelijk een breder kleurbereik hebt en dat je scherm een HDR signaal kan verwerken. Contrast blijft flut op standaard LCD zonder local dimming. Sommige VA schermen zijn ok, maar halen het bij lange na niet bij echte HDR schermen, zeker in donkere ruimtes. Daar is zelfs de beste VA in donkere delen van het scherm grijs.

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23:44
HDR is pure onzin op dit soort monitoren niet gebruiken of een OLED tv kopen ;)

• Bliksem B
JWFpeters schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:07:
HDR is pure onzin op dit soort monitoren niet gebruiken of een OLED tv kopen ;)
OLED is zwaar overrated😉. Leuk als je helemaal in het donker zit. Als je je pc ook overdag wilt gebruiken. Blijft een LCD de aanrader. Zie ook Bliksem B in 'Tv-trends van CES 2023 - Miniled, mla, QD-oled en printed oled'

Bij mijn scherm voegt het in mijn optiek zeker wat toe. Ik heb een Dell S3220DGF Review - RTINGS.com. Volgens de site:
The Dell S3220DGF has decent HDR peak brightness. It can bring out highlights in HDR, but there's a slight variation in brightness with varied content.
Met een beetje licht in mijn kamer ziet HDR content er goed uit. Met name bij scenes die wat lichter zijn, zien de highlights er mooi uit. Bij donkere scenes wordt het wat minder. Bij mijn scherm is het backlight bleeding nog het irritantste :| .

Maar IPS en HDR is zonder fijnmazige local dimming inderdaad flut. Dat staat enkel leuk op de doos. Zie ook review: LG 27GP850 en 32GP850 - Rappe gamingschermen op 1440p

[Voor 46% gewijzigd door Bliksem B op 13-01-2023 18:58]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee