Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dansko84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-06 11:07
Beste mede tweakers,

Wij willen onze bestaande jaren 50 woning verduurzamen en wij zoeken hier tips over. Wij hebben al veel voor onderzoek gedaan, oa hier op GoT maar raken de draad een beetje kwijt.

Huidige situatie:

- Jaren 50 woning (1955)
- CV-ketel uit 2003
- Wattage van de radiatoren in de woonkamer onvoldoende (laten berekenen)
- Meer dan voldoende financiële middelen

Op dit moment zijn de volgende zaken al gedaan:

- Alle ramen HR++ (niet ouder dan 2015), kozijnen ook vervangen
- Dak isolatie

We weten dat de CV-ketel vervangen moet worden, maar gezien de mogelijkheid in de financiën zijn we ons aan het verdiepen in andere mogelijkheden (warmtepomp, airco).

Waar we aan denken:

- Vervangen beganegrond (houten balkenvloer) door schuimbeton of een renovatievloer ala compofloor, de vloer deint vrij veel - er is nauwelijks ruimte voor vloerisolatie
- Vloerverwarming op de beganegrond op basis van droogbouw
- Plafond woonkamer eruit, balkenlaag 1e verdieping isoleren en plafond weer dicht maken (voor warmte woonkamer, maar ook contact geluid van de kinderen)
- Zonnepanelen (liefst PVT, zodat we op die manier de warmtepomp unit buiten kunnen uitsluiten)
- Nul op de meter geen noodzaak ansich, gas en elektra besparing zeker wel

Qua ligging voor zonnepanelen zitten we denk ik redelijk goed, ZZO. Echter veel panelen passen er niet op het dak denk ik door een dakkapel, ik schat dit op 8. Eventueel kunnen er ook nog panelen op de uitbouw.

Wat zijn de ervaringen m.b.t. schuimbeton vs andere renovatievloer en? Waarom is er voor de een gekozen en niet voor de ander? 'Probleem' die wij vooral zien met schuimbeton is dat je nooit meer leidingen kunt verleggen.

Zijn er ervaringen met PVT panelen ism een warmtepomp? Zo ja, welke oplossingen?
Wat is het verschil met een airco als we naar het verwarm gedeelte kijken?

Zien we nog dingen over het hoofd?

Tips en/of adviezen zijn meer dan welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:31
Dansko84 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:06:
- Zonnepanelen (liefst PVT, zodat we op die manier de warmtepomp unit buiten kunnen uitsluiten)

Zijn er ervaringen met PVT panelen ism een warmtepomp? Zo ja, welke oplossingen?
Ik heb hier voor mezelf het nodige over onderzocht: Hele korte samenvatting: Forgetaboutit.

- Een PVT paneel kost rustig 400 euro per stuk meer dan een PV paneel
- Ze hebben een belabberd thermisch vermogen als je het het hardste nodig hebt. Geen enkele fabrikant wil er iets over zeggen, maar ik heb een waarde van 200W/paneel gevonden bij -10. Stel dat jouw woning bijna zo goed als een nieuwbouw woning gaat zijn; dan heb je 5kW nodig. 25 stuks dus.

Voor 25x€400 heb je voor zover ik weet een bron geboord van veel meer dan 5kW.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

PVT is compleet nutteloos onder de streep voor de kosten. gewoon vergeten. normale zonnepanelen en klaar ermee. PVT komt nooit en te nimmer financieel uit ten opzichte van puur PV.

hoe "vervelend" het ook is kom je het verste door gewoon door te bijten en de vloer vervangen en vloerverwarming aanleggen beneden en droogbouw boven of ZLTV als je niet 5cm van de deuren af wilt zagen. wel boven nieuwe leidingen aanleggen met een centrale verdeler om de boel goed in te regelen. LZTV valt en staat op goed inregelen en veel debiet, ze kunnen nooit te groot zijn, wel te klein.
droogbouw isoleert geluid ook wel wat maar de bovenvloer volstouwen met isolatie is natuurlijk beste om meer comfort te krijgen. met de vloer storten pak je ook meteen extra leidingen al mee. dus overal extra stopcontacten in de muur en natuurlijk dubbele CAT5/6 dozen naar elke hoek van elke kamer. meer dan je denkt nodig te hebben in elk geval. dan heb je ook het probleem niet van geen leidingen meer kunnen trekken want alles ligt er al. pvc buis is te goedkoop om het niet te doen.

warmtepomp aansluiten (dus lekker simpel met gesloten verdeler) en afhankelijk van de mogelijkheden pak je een aparte WP boiler voor warm water (dubbel subsidie!) of neem je een tank die je op de bestaande warmtepomp zet.

los daarvan (voor je begint met slopen) kan je alvast airco in de woonkamer en slaapkamer(s) aanleggen. dan heb je verwarming (en koeling) tijdens de verbouwing en kan je wat meer spelen met warmte/koeling door het huis als die drang er is. immers als je het goed speelt kan je de warmtepomp ook gebruiken voor koeling. niet zoals een airco dat kan natuurlijk maar het helpt wel de "doorslagwarmte" uit de toko te krijgen zodat je niet meer in de situatie komt dat het savonds binnen warmer is dan buiten.

pro tip: neem GEEN CV-boer in de hand maar stap naar een daadwerkelijke warmtepompinstallateur die warmtepompen als hoofdinkomsten heeft. zodra een installateur begint over hybride heb je de verkeerde te pakken en moet je verder zoeken.
of nog beter: stap naar een adviseur en laat die een lijst opmaken zodat je daarmee naar installateurs kan stappen. dus een bedrijf die goed is met vloeren vervangen moet je niet je warmtepomp laten aansluiten of adviseren. "schoenmaker blijf bij je leest" blijft van toepassing hoe mooi ze ook lullen. een goede vrachtwagenschauffeur is nog geen goede stucadoor. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door flippy op 20-02-2022 00:54 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:00
schuimbeton is prima, elke 10cm is Rc1, dus 40 cm geeft je een Rc van 4, dat is prima voor een vloer met vloerverwarming. Waarom droogbouw?
Boven zou ik zeker geen vloerverwarming doen maar een convector. Kost je flink minder en hoe vaak stook je boven?
PV-T lijkt prachtig tot je de kosten en opbrengsten ziet. Voor hetzelfde geld boor je een bron mar dat kan lastig zijn in vel situaties dus kom je toch bij een L/W uit dan.
Hoe is je gevel isolatie?
Naad en kierdichting?
Wat ga je met ventilatie doen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-07 21:45
Ik heb in mijn woning de houten balkenvloer ook vervangen maar heb gekozen voor een PS combinatievloer, waarop een cementdekvloer is gestort waarin de vloerverwarmingsbuizen liggen. Droogbouw is duur en lijkt me minder te functioneren t.o.v. ingestorte/ingesmeerde buizen. Droogbouw wordt volgens mij ook voornamelijk toegepast bij beperkte opbouwhoogte. Als je de hele vloer gaat vervangen heb je daar geen last van, dus droogbouw zou je niet eens moeten overwegen. Mijn aannnemer wilde erg graag met schuimbeton werken maar daar had ik geen zin in omdat die nergens aan de fundering vast komt te zitten (risico op scheuren of verzakking) en de isolatiewaarde is minder dan de combinatievloer. Qua kosten scheelde de combinatievloer volgens mij niet eens zoveel met het schuimbeton.

Hier heb ik het plafond ook opengebroken en de volledige 18 cm met de zwaarste kwaliteit glaswol opgevuld. Daarnaast is er op de volledige verdiepingsvloer een zwevende Fermacellvloer gelegd, waar weer tapijt bovenop ligt. Desondanks is het nog niet vergelijkbaar met een betonnen vloer maar acceptabel. Contactgeluid blijf je houden maar 'luchtgeluid' is redelijk ingeperkt. Houd er rekening mee dat ingeboorde plafondspots weer afbreuk doen aan de geluidsdichtheid. Als je je plafond open hebt, zorg dat de ruimte tussen muur en balken en andere gaten, goed gedicht worden met pur of dichtsmeren met stucgips.

Voor de rest lees ik nog niets over je spouwmuur; laat deze vullen met Supafill o.i.d. Dat werkt hier erg goed tenminste. Eps parels is ook prima maar de geluidsisolatie van de wol is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-07 10:41
Ik lees even mee wat betreft de vloer renovatie. Hier ook compofloor in overweging in vergelijking met een "normale" renovatie vloer. Voor in de garage in dit geval (nu 30x30 tegels direct op zand), maar wil er wel vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dansko84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-06 11:07
Super bedankt voor de antwoorden tot nu toe!

Oké, PV-T kunnen we dus volledig van het wensenlijstje afhalen begrijp ik uit de reacties hier.
Beter dan dus kijken naar een L/W warmtepomp met buitenunit. Kan je daar nog iets doen met het geluid?

Boven vloerverwarming staat zeker niet op de planning, wel ZLTV. Waarom een centrale verdeler, wat voegt dit toe?
Gezien de kinderen nu nog op de basisschool zitten, verwacht ik wel als ze wat ouder zijn dat de kamers verwarmt zullen worden. We denken nog aan Honeywell Evohome (of gelijkwaardig systeem) zodat we niet afhankelijk zijn van een centrale vraag voor warmte.

Er is spouwmuur isolatie aanwezig, ik moet nog laten onderzoeken of dit bijgevuld kan/moet worden. Met een mini warmtebeeld camera van mijn zwager wel het idee gekregen dat in de spouw aan de achterzijde niet veel meer in zit (mogelijk door plaatsing uitbouw vorige bewoners).

Wij hebben ook nog wel wat zorgen bij schuimbeton. Je kan nooit meer je keuken anders inrichten (kookeiland bijvoorbeeld), geen andere leidingen meer wegwerken. Het is volledig los van de fundering gestort, wat gaat dat over 10 - 20 jaar betekenen? Wij denken op dit moment zeker meer aan een renovatievloer.

Ventilatie op dit moment natuurlijk (roosters boven ramen), afzonderlijke afzuig keuken (afzuigkap, kanaal door uitbouw dak), toilet (ventilator unit in toilet, kanaal richting zolder) en badkamer (kanaal door gevel). We hebben nooit onderzocht of deze allemaal op hetzelfde kanaal van het toilet geplaatst kunnen worden.

Naad- en kierdichting nooit over gedacht eigenlijk, wat kunnen we hier doen?
En wat veranderd daarmee aan de ventilatie van de woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
flippy schreef:

"pro tip: neem GEEN CV-boer in de hand maar stap naar een daadwerkelijke warmtepompinstallateur die warmtepompen als hoofdinkomsten heeft"

Elke CV 'boer'/ installatie bedrijf legt tegenwoordig warmtepompen aan, dat kan prima door er voor te zorgen dat de juiste mensen binnen het bedrijf de diverse taken uitvoeren.
De WP ontwerper bepaalt ter plaatse welke type WP de meest geschikte is.
De ervaren (gas) cv monteur kan prima een WP plaatsen en waterzijdig aansluiten, monteurs worden nu 'massaal' opgeleid om met koelgassen te mogen werken.
En een 'hoger' opgeleide (regelmonteur) sluit de installatie elektrisch aan en regelt deze in.

[ Voor 5% gewijzigd door frisianstar op 20-02-2022 09:11 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Pagina: 1