Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-02-2022
Beste forum,

Sinds afgelopen maand worden er geen beveiligingsupdates meer uitgebracht voor mijn smartphone (OnePlus 6, Android 11, security update 11-1-21). Ik heb begrepen dat er niet een accuut risico ontstaat, maar de kans op een beveiligingslek groter wordt met de tijd. Hoe lang gaat een smartphone nog ongeveer mee vanaf dit punt? Is het nog veilig om te internetbankieren op mijn smartphone? Ik ben niet van plan zelf een ander open-source besturingssysteem te installeren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zoiets? reviews: Hoelang gaan deze telefoons nog mee? - Update- en reparatiemogelijkh...

In principe (nadruk) blijft jouw telefoon echt nog wel een jaar of langer "geschikt" om mee te werken. Ga er echter wel van uit dat als er toch nog een critical flaw wordt gevonden, bijvoorbeeld in bepaalde functie voor SSL, dat je die patch / update mogelijk niet meer krijgt omdat het een update in het OS behelst en niet specifiek in een app van Facebook of ABN AMRO. Omgekeerd, als die SSL-fix nodig is om te blijven inloggen bij ABN AMRO, dan ben je gezien op dat moment.

Voor zover ik weet, is een OP6 nog echt wel enkele jaren ondersteund en zullen alle apps via de Play Store echt nog jaren worden aangeboden, geinstalleerd en geupdate worden (want je hebt Android 11).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:17

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

.. en de OP6 kan je voorzien van Lineage - https://download.lineageos.org/enchilada - en dan kan je er nog weer jaren mee vooruit.

Ik zeg niet dat je dat morgen meteen moet doen, maar dit is wel de fijnste rom die ik ken. :-)

Mijn Xiaomi 9T Pro heeft sinds 2021-06-01 geen updates meer gehad: ik ben zuinig op mijn spullen dus dat die na bezit van amper 2 jaar geen update meer heeft gehad (gekocht in september 2019) vind ik echt een drama. Zoals ik in het topic hierover schreef: alsof je asus laptop na amper 2 jaar geen updates meer krijgt.

De 6 is een stuk ouder en de patch die je hebt is nieuwer! Maar je hebt dus alternatieven (zoals @MAX3400 schreef: haast is er niet) die je kan draaien!

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-02-2022
Beste Max en Pjottum,

Dank voor de antwoorden! :) Ga de telefoon verlopig aanhouden en wellicht later dit jaar overzetten op Lineage of toch een nieuwe kopen. De camera's van de OP6 zijn namelijk wel wat aan de oude kant :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
In huize Cat_byte doen we vrij lang met tablets en telefoon met LineageOS! Prima te doen en mocht het flashen niet goed gaan, dan heb je een excuus om een nieuwe telefoon te kopen. Bedenk wel dat je nog iets als openGApps nodig zult hebben als je zaken als playstore (en bankapps) wilt kunnen draaien. Door het kleinst mogelijke gapps-pakket te kiezen (waarmee je wel kunt doen wat je nodig hebt), gaat je telefoon ook vlotter werken.