Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander-DG
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 03-10-2022
Tijdens de storm gisteren is een dakpan op mijn dak losgewaaid en heeft een van mijn zonnepanelen geraakt met een grote ster als gevolg. Installatie lijkt verder gewoon te werken vandaag, maar wat is verstandig met de aankomende regen: installatie uitschakelen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VC9arYM9DIFZiESDxBSMSs3ypo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8b049PPvsAmWZrSvAG3oKVC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Alexander-DG op 19-02-2022 14:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:31
Ik gok op een kans dat het paneel aardfout gaat veroorzaken. Zit er genoeg kabel aan de panelen om deze er tussen uit te halen?

En kijken of er een geschikt vervangend paneel te vinden is...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander-DG
Ik heb niet de kennis/skills om het paneel door te lussen, dus het lijkt me niet verstandig dat ik zelf aan de installatie ga sleutelen. Was dus op zoek naar de veiligste optie totdat ik maandag contact kan opzoeken met de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-07 11:56
Alexander-DG schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:13:
Ik heb niet de kennis/skills om het paneel door te lussen, dus het lijkt me niet verstandig dat ik zelf aan de installatie ga sleutelen. Was dus op zoek naar de veiligste optie totdat ik maandag contact kan opzoeken met de installateur.
Als je er bij kan dan heb je alleen een schroevendraaier nodig… verder is het plug-and-play ;) !
Alleen ff de boel uitzetten voor je er aan gaat zitten, maar dat was je sowieso van plan (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:44
Er is toch weinig zonlicht. Dus de boel even uitzetten kan geen kwaad. Als het goed is kun je zowel de ac als de dc zijde uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:07
De dc-zijde zal 't altijd op spanning blijven ;), behalve 's nachts.

[ Voor 38% gewijzigd door Wietsee. op 19-02-2022 15:28 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
als je er zelf niet aan sleutelen wil of kan trek je er even een stuk plastic over als je het niet vertrouwd. Maar meer dan een storing op je omvormer zal het waarschijnlijk niet geven.
Je kunt ook gewoon je omvormer uitzetten, dan doet het hele systeem niks meer tot er een vakman geweest is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexander-DG
Dank voor jullie tips, voor de zekerheid toch maar de DC switch omgezet en zal even afwachten wat de installateur zegt maandag. Die paar kWh per dag op het moment zetten toch niet echt zoden aan de dijk…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:31
@Alexander-DG Kun je een stekker uit een stopcontact halen :-)?

YouTube: How to Disconnect Reconnect MC4 Solar Adapters WITHOUT Tools

Er staat dus wel spanning op de (behoorlijk afgeschermde) pen in de connectoren... Maar zolang je geen gekke dingen doet is het echt wel veilig.

[ Voor 27% gewijzigd door Ronald op 19-02-2022 17:01 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zijn ze met of zonder optimisers? Met is het helemaal simpel. Maar gewoon laten draaien kan ook, huidige panelen zitten volledig verlijmd op backsheet en glas, duurt best even voordat er iets van water problemen geeft.
Dan is er vast al iemand langs geweest voor vervanging.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 11:55

Pat-Juh

Patrick

Wietsee. schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:27:
De dc-zijde zal 't altijd op spanning blijven ;), behalve 's nachts.
Panelen afdekken zodat er geen licht bij kan werkt ook ;). Zeker met een defecte die je er van tussen haalt en veilig wil neerzetten ergens.

Ik gok dat het wel door te schakelen is. Zelf doen is (mits je het durft) een half uurtje werk gok ik, (zeker als je het eea even moet uitzoeken en vogelen) voor een professional 10 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:07
Klopt, doorlussen is zo gedaan.

Web Enrichment

Pagina: 1