RX 6900 - Zwart/Black screen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomassonl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-02 00:18
Goedemiddag,

Ik dacht mijn ervaring hier te delen. Ik heb nu enige tijd een RX 6900, direct van AMD gekocht. In de meeste spellen heb ik geen problemen, maar in No Man's Sky en Dying Light 2 ervaar ik naar enige tijd een zwart scherm. Dit gaat soms gepaard met mijn keyboard dat dan ook uitschakeld, maar de PC die nog aanblijft. Echter kan ik dan niets meer met de PC en hard reset doet ook niets. Het enige dat ik dan kan doen is de stekker uit de muur.

Eerder dacht ik dat wellicht de voeding van 750W de oorzaak was en die heb ik toen vervangen voor een 860W platinum. Dit is ook niet de oplossing gebleken (Er lopen 2 aparte PCI kabels van de PSU naar de twee aansluitingen). BIOS is up to date en ook de GPU drivers had ik met DDU verwijdert en schoon geïnstalleerd. In de AMD software heb ik ook de fan config aangepast zodat het geheel gemiddeld rond de 80-85 graden draait onder heavy load. Verder vele adviezen gelezen over aanpassingen in de AMD software en geprobeerd. Dit leverde allemaal niets op.

Nu kwam ik gisteren in mijn zoektocht ergens anders een topic tegen. Hierin werd de oplossing gezocht in het aanpassen van de "Max frequency (MHZ)". Hij had een andere kaart die standaard is overgeklokt, deze zette hij naar de standaard geadverteerde kloksnelheid van de AMD website. Sindsdien had hij geen problemen meer..

Hierop ben ik bij mij gaan kijken in de instelling van mijn kaart in de AMD software en dat vergeleken met de specs op de AMD website.De default settings in de AMD software:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdZo3IQxbsogmfgi-5mxZwp7NqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dBE2p37UirGRMOlCZCIJFOFc.jpg?f=fotoalbum_large

Het verbaasde mij zeer dat mijn kaart, direct gekocht van AMD, standaard hoger draait dan de geadverteerde boostclock:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uLJYa1axkBK4kbrFRuP13CPcpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VIR9VQSE6lBVH5sUZ0wP9Mh.jpg?f=fotoalbum_large

Basis: 2015 MHZ
Geadverteerde Boost: 2250 MHZ
Default in AMD software: 2459 MHZ

Als test had ik het in de software aangepast naar 2215 MHZ en No Man's Sky uren kunnen spelen zonder problemen / zwart scherm.

Ik snap er zelf helemaal niets van. Mijn gebrekkige kennis zegt mij dat 2459 MHZ er voor zorgt dat bij mijn kaart het licht uit gaat, indien de gevraagde belasting daar in de buurt komt.

Ik ga eerst nog een paar uur spelen voor ik definitief denk dat ik de oplossing heb, maar wellicht dat het anderen ook helpt, daarnaast ben ik wel benieuwd wat de experts hier van denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:00
Hoe ziet de rest van het systeem eruit? CPU, moederbord, RAM etc.

860w Platinum is pricewatch: Fractal Design Ion+ 2 Platinum 860W of pricewatch: Fractal Design ION+ 860W Platinum ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomassonl
Hi Uszka,

Klopt: Fractal Design Ion+ 2 Platinum 860W
B450 Tomahawk Max
2x 16 GB BLX Sport L DDR4 - 3200
Ryzen 5 3600
2x SSD SATA en 2x 7200 RPM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-05 13:42
Alle gpus's overclocken zichzelf tegenwoordig. Beide AMD en Nvidia echter is het bij AMD iets anders als bij Nvidia omdat het flexibeler is.

De AMD kaarten clocken zich hoger (hebben een hogere limiet) maar dat betekend niet dat ze daadwerkelijk op deze frequentie kunnen werken.
Mijn 6900 XT geeft standaard 2504 mhz aan maar draait gemiddeld bij full load op 2375 mhz. Er is simpelweg niet genoeg power budget om daadwerkelijk op die 2504 mhz te draaien en dus draait de kaart lager.

In feite is het enige dat er kan veranderen door de clocks lager te zetten is minder stroom verbruik en daardoor lagere temps. Maar power limieten zouden nooit de oorzaak van een crash mogen zijn omdat de gpu gewoon naar beneden zou moeten clocken.

Persoonlijk zou ik dus even stress tests draaien of bijvoorbeeld Rise of the tombraider op ultra settings te benchmarken en dan de temps en zo voorts monitoren met Hwinfo64 actief zodat je veel meer data krijgt.

Maar tenzij er een hardware fout is zou die 2459 mhz geen probleem op mogen leveren. Het kan zijn dat je andere games minder belastend zijn waardoor je geen problemen hebt. Andere games met bijvoorbeeld VSR testen op 4k als je niet al 4k draait kan dus helpen een gelijke load te creëren in alle games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomassonl
Het vreemde blijft wel dat ik nu 3 dagen op rij lange sessies No Man's Sky heb gespeeld en geen enkel zwart scherm heb gehad. Dat was voorheen niet mogelijk..