Watermeter voor Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reusje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-06 11:17
Nog niet lang bezig met Home Assistant, maar inmiddels volledig inzicht in energie verbruikt alsmede opbrengst van de panelen zou ik hier graag het water verbruik aan willen toevoegen.

Zelf niet handig met bouwen, absolute voorkeur dan ook voor 'kant en klare' oplossing. Na enig speurwerk kom ik op twee opties.Het (luxe) probleem is echter dat ik niet kan kiezen tussen beide...

Watermeterkit
Watermeter Gateway

Huis is nieuwbouw met Sensus meter, voor beide geen probleem. En zoals eerder aangegeven zal dit gekoppeld worden aan Home Assistant.

Er er nog een verschil tussen beide wat ik over het hoofd zie, of wordt het uiteindelijk gewoon welke het beste 'voelt'?

Beste antwoord (via reusje op 20-02-2022 17:19)

• Henkiscool
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-06 22:59
Ik zou persoonlijk als je tussen deze twijfelt voor de watermeterkit gaan. Die heeft volgens mij ook een aantal keer in de "nieuwsbrief" van Home Assistant gestaan.

Een andere optie die ik zelf overweeg (maar dat is wel een beetje zelfbouw), is het uitlezen via een foto van de watermeter via ESP32-Cam.

Zie:
YouTube: ESP32-Cam on your water meter with "AI-on-the-edge" -- also for gas ...

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Henkiscool
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-06 22:59
Ik zou persoonlijk als je tussen deze twijfelt voor de watermeterkit gaan. Die heeft volgens mij ook een aantal keer in de "nieuwsbrief" van Home Assistant gestaan.

Een andere optie die ik zelf overweeg (maar dat is wel een beetje zelfbouw), is het uitlezen via een foto van de watermeter via ESP32-Cam.

Zie:
YouTube: ESP32-Cam on your water meter with "AI-on-the-edge" -- also for gas ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Met die ESP32-Cam nu bezig, vooral belichting zonder reflectie is wel een dingetje

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hier nog een die met ESP32-Cam bezig is. Heb al een python-script geschreven dat de standen van een testfoto kan aflezen, alleen heb ik nog geen code voor deels zichtbare nummers, het herkennen van het halfronde ronddraaiende ding gaat nog niet helemaal goed en ik zit nog met de montage. Voor verlichting heb ik al wel een stel felle smd led's met bijpassende pcb's.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:32
reusje schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:25:
Nog niet lang bezig met Home Assistant, maar inmiddels volledig inzicht in energie verbruikt alsmede opbrengst van de panelen zou ik hier graag het water verbruik aan willen toevoegen.

Zelf niet handig met bouwen, absolute voorkeur dan ook voor 'kant en klare' oplossing. Na enig speurwerk kom ik op twee opties.Het (luxe) probleem is echter dat ik niet kan kiezen tussen beide...

Watermeterkit
Watermeter Gateway

Huis is nieuwbouw met Sensus meter, voor beide geen probleem. En zoals eerder aangegeven zal dit gekoppeld worden aan Home Assistant.

Er er nog een verschil tussen beide wat ik over het hoofd zie, of wordt het uiteindelijk gewoon welke het beste 'voelt'?
Om je nog een keuze te geven:
http://www.toonwater.nl/waar-te-koop/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:34

Tijntje

Hello?!

Bedankt, deze net zelf maar aangeschaft voor Domoticz :)

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villager
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:15
Ik heb inmiddels al een tijdje een pulsemeter op de watermeter zitten en dat werkt naar behoren. Ik heb ook de standen in Home Assistant middels de utility functie. Wat is daar zie is dat je de cycle kunt zetten op hourly, daily, weekly, enz. Maar wat ik ook wil is gewoon de meterstand bijhouden. Oneindig zonder reset middels de cycle functie. Dus zodat ik de exacte stand zie zoals ook op de watermeter zelf. Hoe kun je dat het beste doen?

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:38
Villager schreef op zondag 12 juni 2022 @ 15:01:
Ik heb inmiddels al een tijdje een pulsemeter op de watermeter zitten en dat werkt naar behoren. Ik heb ook de standen in Home Assistant middels de utility functie. Wat is daar zie is dat je de cycle kunt zetten op hourly, daily, weekly, enz. Maar wat ik ook wil is gewoon de meterstand bijhouden. Oneindig zonder reset middels de cycle functie. Dus zodat ik de exacte stand zie zoals ook op de watermeter zelf. Hoe kun je dat het beste doen?
Heb je dat al voor elkaar?
Ik heb de watermeter met een proximity sensor aan de GPIO van een raspberry pi hangen. Die lees ik uit met een python script die de pulsen naar domoticz stuurt. Het lukt me nog niet om die pulsen in Home Assistant te krijgen. Dus hoe heb jij dat voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dkwolf
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-06 22:39
JorisV schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:54:
[...]

Heb je dat al voor elkaar?
Ik heb de watermeter met een proximity sensor aan de GPIO van een raspberry pi hangen. Die lees ik uit met een python script die de pulsen naar domoticz stuurt. Het lukt me nog niet om die pulsen in Home Assistant te krijgen. Dus hoe heb jij dat voor elkaar?
Heb je al een script? Heb wel een voorbeeld als je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:12

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De watermeter van homewizard intergreert ook prima in ha

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metbril
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-05 17:46
revolution-nl schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:52:
De watermeter van homewizard intergreert ook prima in ha
Weet je of dat kan zonder mijn data naar hun cloud te sturen? (Dus alleen de lokale API te gebruiken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyotr
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:06
Ik heb ook zo'n pulsmeter aan een Pi hangen waar P1monitor op draait om de data naar MQTT te publiceren. Ik heb alleen wel het idee dat de originele Pi niet snel genoeg is, een douchebeurt levert een "aan-uit" grafiek op van het verbruik ipv een constant verbruik wat je zou verwachten.
Pagina: 1