Toon posts:

Kernfusie als energiebron -

Pagina: 1
Acties:

• Loith
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-01 07:34
@willemdemoor reviews: Kernfusie als energiebron: de weg naar gratis energie blijft lang

Het betreft de informatie op de derde regel, de afstand tussen de aarde en de zon is niet acht maar 150 miljoen kilometer, dit is wel een significant verschil.

Bron:
https://www.esa.int/Scien...,1AU%3D150%20million%20km.
Wikipedia: Astronomische eenheid

[Voor 23% gewijzigd door Loith op 19-02-2022 11:27]

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Felicia

🥚meisje?

Wellicht in de war met de 8 minuten die het duurt eer licht op onze aardbol schijnt?

Desondanks wel een geweldig artikel!

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-02 11:38

willemdemoor

Redacteur
Dat scheelt nogal ja! Whoops... Fixed en dank, fijn om te horen dat laatste (y)

• AugmentoR
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-01 16:34
In de inleiding staat dat de zon
waterstof en helium laat fuseren
. Dat moet zijn waterstof *tot* helium laat fuseren: een helium fusie resulteert in koolstof maar daar is onze zon gelukkig nog niet aan toe momenteel!
Mooi artikel overigens!

[Voor 5% gewijzigd door AugmentoR op 19-02-2022 23:45]

Canon 400D, Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon 50 1.8

• Loith
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-01 07:34
AugmentoR schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:43:
In de inleiding staat dat de zon
[...]
. Dat moet zijn waterstof *tot* helium laat fuseren: een helium fusie resulteert in koolstof maar daar is onze zon gelukkig nog niet aan toe momenteel!
Mooi artikel overigens!
Klopt inderdaad! Daar heb ik dan weer wel overheen gelezen.
Van waterstofdeeltjes wordt helium gemaakt.

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:37
Op de tweede pagina staat:
Er zijn diverse fusiereacties die energie opwekken, maar bovenstaande is een van de meest voorkomende. Althans, dat is niet helemaal waar, want de reacties die in sterren optreden, zijn natuurlijk veel gangbaarder. Daarin worden protonen, oftewel waterstof zonder elektronen, gecombineerd tot deuterium, dat met protonen combineert tot helium-3, dat weer fuseert om gewone helium-4 te maken. Bij die hele reactie gaat massa verloren, die als energie vrijkomt. Daarbij wordt ongeveer 26MeV aan energie geproduceerd.
Moet dat niet neutronen zijn ipv elektronen?

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
upclocker schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:17:
Moet dat niet neutronen zijn ipv elektronen?
Nee. Een waterstofatoom bestaat uit 1 proton en 1 electron.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Felicia

🥚meisje?

Jaaap schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:30:
[...]

Kan bestaan uit 1 proton en 1 electron. Deuterium, ook wel zware waterstof, is een stabiele isotoop en heeft er ook nog een neutron bij: Wikipedia: Deuterium

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• upclocker
Jaaap schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:30:
[...]

Ja waterstof H1 is proton + electron inderdaad. Dik gedrukt staat dus zonder electron, waar ik op doel.
Daarom moet er neutron staan ipv electron. Waterstof zonder neutronen, wordt gecombineerd tot deuterium door neutronen toe te voegen en vervolgens worden die samen helium.

[Voor 16% gewijzigd door upclocker op 20-02-2022 13:54]

• Jaaap
  • Niet online
upclocker schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:53:
Ja waterstof H1 is proton + electron inderdaad. Dik gedrukt staat dus zonder electron, waar ik op doel.
Daarom moet er neutron staan ipv electron. Waterstof zonder neutronen, wordt gecombineerd tot deuterium door neutronen toe te voegen en vervolgens worden die samen helium.
Okee dan zeg ik het anders:

Waterstof = Proton + Electron
Proton = Waterstof - Electron
Dat is wat er bedoeld wordt in jouw vetgedrukte stuk.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• upclocker
Jaaap schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:01:
[...]

Okee dan zeg ik het anders:

Waterstof = Proton + Electron
Dat is wat er bedoeld wordt in jouw vetgedrukte stuk.
Oke, maar dan begrijp ik het nog niet helemaal. Pas in het stukje eronder wordt gezegd dat voor fusie reacties een plasma nodig is, oftewel inderdaad dan in het geval van H1 dus een proton zonder electron. Dan snap ik waarom er staat zonder electron.

Echter in het stukje waar ik op doel staat niet dat het om een plasma gaat en dus zou ik zeggen dat het een proton plus electron moet zijn.

• Jaaap
  • Niet online
Je denkt teveel na.
Er staat allen maar
Daarin worden protonen, oftewel waterstof zonder elektronen ...
That's it.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee