Toon posts:

Nieuw Mesh systeem aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:53
Goedendag,

Ik wil graag een nieuw mesh systeem aanschaffen. Tot op heden heb ik al vele producten geprobeerd en ben helaas nog niet tevreden. Tussen mijn router en de plek van de 2e router zit ongeveer 5-6 meter tussen (met één dunne muur van gipsplaat). De 2e router verbind ik draadloos met de main router (helaas geen netwerkaansluiting in mijn werkkamer).

Wat heb ik al geprobeerd:

- KPN Box 12 met 2 SuperWifi punten --> niet stabiel en de 2e punt maakt regelmatig contact via 2,4GHz zonder enige aanleiding

- Asus XT8 (2 stuks) --> super goed bereik, maar helaas zitten er fouten in de firmware. Ik heb al 3 sets uitgeprobeerd en allen hebben hetzelfde probleem. Na een paar dagen/weken/maanden crasht de 2e node (router) waardoor je deze opnieuw moet instellen. Ik heb mijn eerste set in december 2020 aangeschaft en mijn laatste set vorige week geretourneerd.

- Asus AX-86u (2 stuks) --> als main router een super router, maar in mesh opstelling merk ik dat het bereik toch minder is dat de XT8 en zeker ook de snelheid.

De mooiste oplossing zou zijn dat ik een UTP kabel kon trekken naar mijn werkkamer, maar ik zou niet weten hoe. Er zijn geen loze leidingen aanwezig.

Dus ik zou jullie graag om advies willen vragen voor een nieuwe mesh-opstelling. Mijn budget is maximaal €500. De Netgear Orbi's schijnen heel goed te zijn, maar ik kan het bedrag niet rechtvaardigen..

Verder vind ik 5GHz wifi belangrijk. Dus ook de capaciteit op deze golflengte (liefst minimaal 4804 Mbps). En Wifi 6 is een must..

Alle reacties

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-02 09:35
Voor een afstand van 5-6 meter met slechts een dunne gipsplaat heb je meestal toch geen tweede access point nodig. Hoe is je dekking en snelheid met alleen je primaire router?
Als kabel trekken absoluut geen optie is, heb je misschien toevallig een coax aansluiting in je werkkamer? In dat geval zou je eventueel je router bedraad via coax met een moca/Inca setje kunnen verbinden met een tweede access point in je werkkamer.

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• turkeyhakan
Wekko306 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:35:
Voor een afstand van 5-6 meter met slechts een dunne gipsplaat heb je meestal toch geen tweede access point nodig. Hoe is je dekking en snelheid met alleen je primaire router?
Als kabel trekken absoluut geen optie is, heb je misschien toevallig een coax aansluiting in je werkkamer? In dat geval zou je eventueel je router bedraad via coax met een moca/Inca setje kunnen verbinden met een tweede access point in je werkkamer.
Om een stabiel wifi netwerk te creëren is het toch wel prettig om een 2e router te hebben. Vooral op zolder is dit handig.

Ook helaas geen coax aansluiting in mijn werkkamer.. ik vermoed dat er wel vroeger een telefoonaansluiting heeft gezeten, maar daar is elektra van gemaakt. Want dat is de enige stopcontact die laag is geplaatst. De overige 2 zijn hoog geplaatst.

Elektra verwijderen en vervangen door UTP is een optie, maar ik heb werkelijk waar geen idee waar die uitkomt...

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In plaats van kapitalen aan mesh routers te besteden kan je ook eenmalig een goede electricien installateur laten komen en vragen wat hij kan doen. Zeker als je er nog lang wilt wonen is het de moeite waard van een dag klooien. Er zijn vast stijg leidingen of ander zins. Mogelijk door de kabel in de spouw te laten lopen.
Het kan altijd, maar je moet het ook wel willen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:45
Wat zou het nut van een extra router zijn?
Je wifi wordt daar niets beter van.

En als die KPN wifi punten niet stabiel zijn zal dat met andere hardware ook niet beter worden.
Het feit dat ze de neiging hebben om op 2.4Ghz te connecten wijst erop dat het bereik niet gehaald wordt en dan schakelt hij over naar de 2.4Ghz omdat die meer bereik heeft.

Kortom je moet die wifi punten betere positioneren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• turkeyhakan
Frogmen schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:19:
In plaats van kapitalen aan mesh routers te besteden kan je ook eenmalig een goede electricien installateur laten komen en vragen wat hij kan doen. Zeker als je er nog lang wilt wonen is het de moeite waard van een dag klooien. Er zijn vast stijg leidingen of ander zins. Mogelijk door de kabel in de spouw te laten lopen.
Het kan altijd, maar je moet het ook wel willen.
Eens! Goede tip. Ik ga dit meenemen!

• turkeyhakan
Ben(V) schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:54:
Wat zou het nut van een extra router zijn?
Je wifi wordt daar niets beter van.

En als die KPN wifi punten niet stabiel zijn zal dat met andere hardware ook niet beter worden.
Het feit dat ze de neiging hebben om op 2.4Ghz te connecten wijst erop dat het bereik niet gehaald wordt en dan schakelt hij over naar de 2.4Ghz omdat die meer bereik heeft.

Kortom je moet die wifi punten betere positioneren.
Uit je reactie blijkt dat je niet thuis bent in de techniek van KPN. Zie ook het KPN forum voor mensen met dezelfde klachten zonder enig aanleiding.

Voor jouw informatie: met mijn XT8 en AX-86u haal ik 700Mbps over wifi. En je wifi wordt wel degelijk beter door het plaatsen van een extra router in mesh opstelling.

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
turkeyhakan schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:56:
En je wifi wordt wel degelijk beter door het plaatsen van een extra router in mesh opstelling.
Zeer zeker niet. Een extra router verbetert 0,0 aan je WiFi verbinding. Daarvoor wil je een extra Access Point (AP). En dan dat extra AP bij voorkeur bedraad aansluiten. Lukt dat niet, dan het liefst een AP die werkt met een dedicated backhaul, dus een extra WiFi antenne puur bedoeld voor de onderlinge communicatie tussen twee APs in feite. Zonder dedicated backhaul zijn die zogenaamde mesh setjes niets meer dan simpele repeaters, die dus per definitie je snelheid halveren.

Geen idee wat je verder bedoeld met een 'mesh' opstelling, maar een mesh netwerk is in feite een 'net' (vandaar de engelse term 'mesh') van allemaal verschillende nodes die met elkaar in verbinding staan en zelf het meest gunstige pad zoeken naar hun eindbestemming via een of meerdere van die nodes. Met twee APs heb je een lijn en is er dus echt nog geen sprake van mesh, hoewel al die fabrikanten van die zogenaamde mesh setjes je anders doen willen geloven.

• Skwydor
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2022

Skwydor

I use Fedora btw

turkeyhakan schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:56:
[...]
En je wifi wordt wel degelijk beter door het plaatsen van een extra router in mesh opstelling.
Wifi heeft niets met een router te maken.

Een extra router in je netwerk maakt het onnodig complex.
Ik denk dat je de termen 'router' en 'access point' door elkaar haalt.

In je netwerk wil je maar één router hebben.

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
De juiste term voor een AP in een mesh netwerk die draadloos verbonden is , is denk ik "node" 🤡

Maar ff terug on topic:
Een extra node gaat je alleen maar helpen om de wifi signaal stertke te verbeteren. Dus het bereik van je wifi netwerk vergroten.
Dit gaat (vaak) ten koste van de snelheid (de fameuze repeater functionaliteit)

Vraag is hoe sterk is het signaal van de 5ghz op je werkplek zonder de extra node?
Wat gebeurt er met de wifi snelheid en signaal sterkt op de 5ghz band als je de node dichter bij een andere Node zet?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:19
Ach niet zo flauw doen. Iedereen weet dat hij op een wifi ap doelt, dat noemen mensen nu eenmaal
Vaak een router

En wireless mesh == wireless uplink

Maar ontopic:
@turkeyhakan
Een van de betere” mesh setje is toch wel die asus xt8 maar dat crashen klinkt brak

De orbi was eerst beetje de frontrunner maar ben ik ook niet meer zo kapot van en idd duuur

toch een keer de superwifi2 proberen? Misschien gaat die beter werken? Ax92 is geloof ik ook wel prima setje

[Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 19-02-2022 20:32]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Skwydor

Skwydor

I use Fedora btw

laurens0619 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:32:
Ach niet zo flauw doen. Iedereen weet dat hij op een wifi ap doelt, dat noemen mensen nu eenmaal
Vaak een router
Ah, en wat voor woord gaan we dan gebruiken als we router bedoelen?

Vaak als mensen het over een router hebben, dan hebben ze ook een router.
Ze bedoelen AP, maar zeggen in de winkel dat ze een router zoeken en komen thuis met een router.
Om er daarna op een forum achter te komen dat ze géén router moeten hebben maar een access point.

• turkeyhakan
frankyfn126 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:29:
De juiste term voor een AP in een mesh netwerk die draadloos verbonden is , is denk ik "node" 🤡

Maar ff terug on topic:
Een extra node gaat je alleen maar helpen om de wifi signaal stertke te verbeteren. Dus het bereik van je wifi netwerk vergroten.
Dit gaat (vaak) ten koste van de snelheid (de fameuze repeater functionaliteit)

Vraag is hoe sterk is het signaal van de 5ghz op je werkplek zonder de extra node?
Wat gebeurt er met de wifi snelheid en signaal sterkt op de 5ghz band als je de node dichter bij een andere Node zet?
Het signaal is sterk genoeg, dus op mijn werkplek heb ik ook geen problemen! Maar wel een verdieping hoger.

• turkeyhakan
laurens0619 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:32:
Vaak een router

En wireless mesh == wireless uplink

Maar ontopic:
@turkeyhakan
Een van de betere” mesh setje is toch wel die asus xt8 maar dat crashen klinkt brak

De orbi was eerst beetje de frontrunner maar ben ik ook niet meer zo kapot van en idd duuur

toch een keer de superwifi2 proberen? Misschien gaat die beter werken? Ax92 is geloof ik ook wel prima setje
De AX92 is technisch gezien ouder dan de 86..

SuperWifi 2 heeft dezelfde issues als SuperWifi 1. Bandsteering werkt niet zoals het zou moeten.

[Voor 7% gewijzigd door turkeyhakan op 19-02-2022 20:41]

• laurens0619
Het is zeker goed om te noemen dat het woord router verkeerd wordt gebruikt.

Het ging mij om de nep discussie en net doen of je de ts niet snapt door verkeerd woordgebruik

• laurens0619
turkeyhakan schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:40:
[...]

De AX92 is technisch gezien ouder dan de 86..
Ja 86 heb ik ook hoger zitten qua specs en performance maar als die dus crasht is de 92 miss een alternatief?

• turkeyhakan
Skwydor schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:37:
[...]

Ah, en wat voor woord gaan we dan gebruiken als we router bedoelen?

Vaak als mensen het over een router hebben, dan hebben ze ook een router.
Ze bedoelen AP, maar zeggen in de winkel dat ze een router zoeken en komen thuis met een router.
Om er daarna op een forum achter te komen dat ze géén router moeten hebben maar een access point.
Ik heb 2 routers gekocht waarvan ik er 1 als node gebruik. Ik wil het geen AP noemen, omdat AP een apart netwerk aanmaakt. Mesh = AP in bestaande netwerk.

• turkeyhakan
laurens0619 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:42:
[...]

Ja 86 heb ik ook hoger zitten qua specs en performance maar als die dus crasht is de 92 miss een alternatief?
86 crasht tot op heden niet.. tot nu toe prima maar wel iets langzamer dan de XT8.

• laurens0619
turkeyhakan schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:42:
[...]

Ik heb 2 routers gekocht waarvan ik er 1 als node gebruik. Ik wil het geen AP noemen, omdat AP een apart netwerk aanmaakt. Mesh = AP in bestaande netwerk.
Nee mesh = wireless uplink

Het is gewoon een ap of “node van multi ap set”
Het is geen router

• Skwydor

Skwydor

I use Fedora btw

turkeyhakan schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:42:
[...]
Router maakt apart netwerk
Met een AP breidt je een bestaand netwerk uit voor beter bereik.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:54
Maar als het maar een dun gipswandje is… boortje, gaatje, draadje?

Koop 2 unifi ap pro’s (of andere goede Accesspoints) Zet je kpn box in bridge mode, connect de eerste via de draad naar de experiabox.
Link de tweede met draad door met een gaatje door de gipswand. Tweede ap aansluiten en gaan?

[Voor 5% gewijzigd door caspervc op 19-02-2022 20:46]

• frankyfn126
  • Nu online
caspervc schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:45:
Maar als het maar een dun gipswandje is… boortje, gaatje, draadje?

Koop 2 unifi ap pro’s (of andere goede Accesspoints) Zet je kpn box in bridge mode, connect de eerste via de draad naar de experiabox.
Link de tweede met draad door met een gaatje door de gipswand. Tweede ap aansluiten en gaan?
Als extra toevoeging: platte utp kabel kan tussen laminaat
Of neem opzet plinten met een kabel goot. Dan werk je de kabel netjes weg.

• turkeyhakan
frankyfn126 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:48:
[...]

Als extra toevoeging: platte utp kabel kan tussen laminaat
Of neem opzet plinten met een kabel goot. Dan werk je de kabel netjes weg.
Ik heb PVC op de vloer (boven). Moet ik alles er dan 1 voor 1 uithalen? Vanuit een andere kamer kan ik wel een kabel naar de meterkast trekken namelijk.

• frankyfn126
  • Nu online
turkeyhakan schreef op zondag 20 februari 2022 @ 07:42:
[...]

Ik heb PVC op de vloer (boven). Moet ik alles er dan 1 voor 1 uithalen? Vanuit een andere kamer kan ik wel een kabel naar de meterkast trekken namelijk.
Ik weet niet hoe je huis ingedeeld is.
Je hebt een zolder waar slecht wifi is.
Je hebt een werkkamer waar je een node neerzet (deze zit niet op zolder)
En je werkkamer is op dezelfde verdieping als de router met enkel een gipswandje er tussen.

Aanname van mij: je internet komt je huis binnen bij de meterkast. Hier sluit jij ook je router aan van je mesh set aan.

Vanuit dit punt wil je dan zo veel mogelijk netwerk kabels naar kamers leggen en daar nodes neer zetten en aan sluiten met je router via die kabels.

Als het van die plak pvc strips zijn kan daar niet direct een platte utp kabel onder want dan krijg je bobbels.
Als het klik pvc is misschien wel. Dat lijkt op laminaat. Bij laminaat heb je tussen 2 plakken die je in elkaar klikt wat extra ruimte. Hier kan een platte kabel misschien tussen. Verschilt per laminaat.
Voor dat je alles open haalt zou ik goed kijken naar losse stukjes die je misschien nog in de schuur hebt liggen.

Opzet plinten zijn misschien makkelijker.

Het doel van de eerste comment: een kabel neerleggen hoeft geen boor werk te betekenen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee