Toon posts:

Dit is toch gewoon oplichting via Facebook Marketplace?

Pagina: 1
Acties:

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:18
Om te beginnen met het goede nieuws, ik ben er niet ingetrapt. _O-

Maar, op de Facebook marketplace komen regelmatig dit soort "bijzondere" aanbiedingen voorbij.
Ik heb maar wat Screenshotjes geplaatst. De prijs is altijd 85ish euro. Maar de aanbieders elke keer andere mensen, waarbij de aanbieder meestal niet echt lijkt te passen bij de aangeboden goederen. (Ja, dat is een beetje generalistische en profilerend)

Nu was ik benieuwd hoe dit zou moeten werken vanuit het oogpunt van de "oplichter" ?

Voorbeeld foto's van gereedschap, maar heb ook breville espresso machines gezien.

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:22
Hetzelfde als marktplaats, Tweakers V&A, en ieder ander platform waar mensen worden opgelicht?

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:04
Lijkt ook wel een echte Nederlandse setting.

• tcw82
Ik ben nog niet opgelicht, tenminste niet zo. (Wel een keer twee beunhazen aan het werk gehad en eens iets gekocht waarna het stuk ging en de verkoper failliet bleek...).

Ik denk dat de personen onder de advertentie niet weten dat ze dit verkopen....?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
tcw82 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:16:
Ik ben nog niet opgelicht, tenminste niet zo. (Wel een keer twee beunhazen aan het werk gehad en eens iets gekocht waarna het stuk ging en de verkoper failliet bleek...).

Ik denk dat de personen onder de advertentie niet weten dat ze dit verkopen....?
Zijn het wel echte profielen?

Als ik zoek op die DeWalt hogedrukreinigers als plaatje kom het van een Facebook MP uit china. Als ik naar het profiel van Linda ga kom ik ook een Nepalese Facebook. Dat moet toch wel genoeg zeggen?

Melding maken en veder gaan gebeurt overal en nergens helaas.

[Voor 8% gewijzigd door loki504 op 19-02-2022 09:24]

Loki Gaming Mmo pvp channel

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:16

Malantur

BBG'er
Als je koopt wordt je gevraagd om een voorschot te betalen via een louche link, zelfs als je gaat ophalen.

Als je verkoopt wordt je benaderd voor een ophaaldienst die je betaald aan de deur. Je moet wel eerst je gegevens ingeven in een louche link en verder ben ik er nog niet op ingegaan hoe het dan verder werkt. Vaak opvallend nieuw gemaakte profielen die 100 tot 1000 Afrikaanse vrienden hebben en Google translate Nederlands spreken ;)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• tcw82
Bijzonder, het zal wel om de economie van de grote getallen gaan... Want ik kan me maar slecht voorstellen dat hier veel mensen op ingaan.... ??

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:54
Zie dit inderdaad heel veel op Facebook marketplace. Zie dit ook met racrsturen voor de pc, men verkoopt dit dan op 1 van de Waddeneilanden en dan moet je eerst via een louche link aanbetaling doen, oftewel allemaal oplichters.

Rapporteren helpt ook niet want Facebook doet er niets mee.

Raymundo!, Ryzen 5 1600x @ 4ghz, x370 Gaming pro carbon, 2x8GB DDR4 3200Mhz, Nvidia RTX2070 Super

• tcw82
Dracoz schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:43:
Zie dit inderdaad heel veel op Facebook marketplace. Zie dit ook met racrsturen voor de pc, men verkoopt dit dan op 1 van de Waddeneilanden en dan moet je eerst via een louche link aanbetaling doen, oftewel allemaal oplichters.

Rapporteren helpt ook niet want Facebook doet er niets mee.
Dat laatste was me ook opgevallen.
Ik denk dat het vanzelf ophoud, het platform zal wel langzaam vollopen met dit soort toppers en dan gaan mensen vanzelf iets anders zoeken. (Hoop ik)

• loki504
  • Nu online
tcw82 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:35:
Bijzonder, het zal wel om de economie van de grote getallen gaan... Want ik kan me maar slecht voorstellen dat hier veel mensen op ingaan.... ??
Vaak gebeurt een hoop automatisch. En tja dan is iedere "verkoop" het minimum maand loon. Dan loon het best wel.

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Waar handel is, zijn oplichters. Beetje zoals 'waar rook is, is vuur'.

Verrijk jezelf, en je omgeving met de kennis van het bestaan. Maak je er verder niet te druk om, want dat doet een Facebook ook zeker niet.
Denk ook niet dat ze het uit kunnen roeien, want je haalt er 1 neer en morgen staan er weer 3 nieuwe 'aanbiedingen' voor in de plaats.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@tcw82 En als je nou gewoon zo'n partij/box/stuk gereedschap gaat ophalen en ter plekke contant wilt betalen? ;)

Of kan dat dan 'ineens' niet meer? O-)

BTW: de advertentie op zich is natuurlijk geen oplichting. Pas als niet geleverd wordt, waarvoor betaald is, dan wordt het oplichting... (en zelfs dat is juridisch soms nog lastig).

[Voor 36% gewijzigd door ehtweak op 19-02-2022 10:59]

Mooie Plaatjes   

• loki504
  • Nu online
M!chel schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:53:
Waar handel is, zijn oplichters. Beetje zoals 'waar rook is, is vuur'.

Verrijk jezelf, en je omgeving met de kennis van het bestaan. Maak je er verder niet te druk om, want dat doet een Facebook ook zeker niet.
Denk ook niet dat ze het uit kunnen roeien, want je haalt er 1 neer en morgen staan er weer 3 nieuwe 'aanbiedingen' voor in de plaats.
Je kan het in ieder geval lastiger maken. Die exacte foto is ook bij een advertentie op FaceBook MP(je eigen platform?) Gebruikt aan de andere kant van de wereld. De prijs is onrealistisch laag voor die hoeveelheden. En foto's kunnen gewoon weer hergebruikt worden voor een nieuwe advertentie.

Dus ja dan is het wel erg makkelijk.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:24

LankHoar

Langharig tuig

Malantur schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:29:
Als je koopt wordt je gevraagd om een voorschot te betalen via een louche link, zelfs als je gaat ophalen.

Als je verkoopt wordt je benaderd voor een ophaaldienst die je betaald aan de deur. Je moet wel eerst je gegevens ingeven in een louche link en verder ben ik er nog niet op ingegaan hoe het dan verder werkt. Vaak opvallend nieuw gemaakte profielen die 100 tot 1000 Afrikaanse vrienden hebben en Google translate Nederlands spreken ;)
Juist! Hier ook (woon in CZ). Momenteel plaats ik vrij veel advertenties ivm opkomende verhuizing, en zodra iets online staat krijg ik geheiy minimaal 1 reactie die dag dat diegene het wil laten ophalen met Fedex/DHL/whatever service, die een envelop in cash geven. Of ze dan mijn NAW + email gegevens mogen. Nee bedankt. Niet logisch dat iemand een bijna gratis bank via Fedex gaat laten ophalen..

Zo heb ik ook al advertenties gezien van erg goede huur aanbiedingen, vaak ook een buitenlands profiel. Zeg een prachtig moderne woning in de randstad voor 700/maand. Of je wel even een aanbetaling kan doen via vage link/western union omdat ze zeker willen zijn dat je komt bezichtigen, gezien er zoveel animo is. Mooi niet intrappen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 16:42
Technofreakz schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:11:
Lijkt ook wel een echte Nederlandse setting.
Inderdaad, buiten dat als je de afbeeldingen een 'reverse search' geeft je allemaal foute advertenties met de zelfde plaatjes tegenkomt ziet de oprit er bij de tafelzaag inderdaad heel erg uit als hoe een typische oprit er in nederland uit ziet. Grote betonplaten XD.

En een schuur van golfplaten met een onafgewerkt gipswandje, ik kom ze zo vaak tegen ook (not).

Inderdaad bijzonder dat iemand hier in zou trappen, dan wil ik het niveau van communicatie nog niet eens weten. En het is nou ook niet bepaald gereedschap waarvan je zegt 'Dit wordt gekocht door domme mensen'.

Maar ja, schieten met hagel en hopen dat je wat raakt, zo gaat dat met die oplichters.

Gewoon het spelletje meespelen. Wonen ze ver weg? Oh, dat is toevallig, daar woont een familielid die ik al maanden niet heb gezien, kan ik daar gelijk even langs. Vooraf betalen? Nee, ik sta onder toezicht, dit soort transacties mogen ze niet zien, het moet contant. Kom je ophalen? Is goed, <geeft adres van lokaal tankstation>, ik ben beschikbaar tussen 13:15 en 13:30. Dus kom optijd. Eventueel daar ook echt gaan staan (tevergeefs).

Litebit.eu voorraad check :).

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:04
Tsja… die mail van die Nigeriaanse Prins zal uiteindelijk ook wel eens iemand intrappen, dus waarom hier niet? Vergeet niet dat de meeste mensen hier in een bubble zitten. Er zijn legio mensen die écht heel weinig beself hebben van hoe de wereld werkt en niet het “scherpste mes uit de la” zijn zeg maar. Die trappen jn dit soort oplichting. Dat is triest, maar niet verrassend.

Laatst ook in het nieuws een gezin wat 1600 euro overmaakte als sleutelgeld voor een huurwoning die ze niet van tevoren konden bekijken want eigenaren “zaten in spanje”. Met verhuisbus voorgereden en vervolgens deden daar mensen open die helemaal van niets wisten. Naief? Ja. Verrassend? Nee. Tragisch? Zeker, want vaak betreft dit soort oplichting de mensen die het toch al niet bijster breed hebbem.

• tcw82
Dat verhaal van dat ding dat geen drol is... Maar wel zo ruikt, voelt, er uitziet, proef, drijft, vliegt....etc.... Blijkt stiekem toch gewoon een drol...

• Automark
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
LankHoar schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:39:
[...]

opkomende verhuizing, en zodra iets online staat krijg ik geheiy minimaal 1 reactie die dag dat diegene het wil laten ophalen met Fedex/DHL/whatever service, die een envelop in cash geven.
Hier precies hetzelfde. Ik woon dan in Spanje, maar verder gelijk. Een hoop meubels op Facebook en wallapop staan, en krijg als eerste bijna aggresieve berichten als "hopelijk is die kast wel in goede staat!!!" "Hij moet echt in goede staat zijn, ja!?" En dan na wat je ook antwoord komt er dan idd een bericht dat DHL or whoever het binnenkort komt ophalen blah blah, met dan nog een keer een bericht in een wat aggresieve toon als "ik verwacht dat alles goed gaat, en dat je de waarheid spreekt over de kwaliteit"
Beetje aggresief om hun wazige scam natuurlijk te verhullen. Er zullen genoeg mensen intrappen op de een of andere manier.
Maar wat ze nou willen, een oud IKEA kastje van 20 euro? Of zijn ze op zoek naar bank gegevens?

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Ja maar, jij verkoopt een gammel kastje van 20 euro. Iemand anders koopt van de oplichter een sjieke antieke kast van 5000 euro. Raad eens welke aflever adres gegevens DHL krijgt voor de kast die ze bij jouw ophalen? Jij hebt dan toch echt die kast verstuurd.... En dan is die 5000 euro eigenlijk naar een katvanger overgemaakt. Die mocht zelf 500 euro houden, heeft jouw die 20 euro betaald. En de rest via een crypto transactie door gestuurd naar de oplichter die het allemaal vanuit de luie stoel regelt van afstand.

Jij hebt je kastje verkocht voor de prijs die je overeen kwam, en bent verder niet zelf opgelicht (er van uitgaande dat je die 20 euro wel echt gekregen hebt). Maar je zit niet te wachten om mee gesleurd te worden in het hele verhaal - of dat er een boze koper bij jouw op de stoep staat die dingen liever zelf oplost dan naar de politie te stappen. En jouw gegevens kunnen ze natuurlijk weer gebruiken in een volgende transactie om een wat tastbaarder verkoper profiel te kunnen opstellen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Automark
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Zo iets zal het idd zijn, toch nog een hoop rompslomp voor de oplichter 😅

Zodra iemand met een verhaal komt met DHL, dan gewoon direct blokkeren

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:36

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Facebook staat vol met oplichters advertenties en De walt is een populair merk er worden ook veelvuldig imitatie materiaal aangeboden Chinese prul te herkennen aan de accu's.

Si vis pacem, para bellum

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee