Al jaren de intentie om zonnepanelen te laten leggen, nu weer extra actueel gezien de gestegen energieprijzen. Nu moet het er maar eens van komen, dus een paar lokale installateurs langs laten komen voor wat offertes.
Dahkelling +/- 45gr
Orientatie: Zuid-westen 38
Aan de voorkant van het huis staan een aantal bomen en aan de overkant van de weg nog veel hogere bomen. Deze zorgen momenteel in de winter vanaf 15u 's middags voor zwakke schaduw op het dak. Nu is dat maar voor een uur of 2/2,5 omdat de zon daarna toch onder is. Mijn vraag is met name in hoeverre hier rekening mee te houden? Ik lees nogal wisselende informatie over serieel, parallel, micro omvormers, optimizers.
In de offertes heeft slechts één partij met optimizers rekening gehouden, de rest maakte er geen punt van maar hielden gewoon hun standaard verkooppraatje zonder heel gedetailleerd op de specifieke situatie in te gaan. Ze tokkelen eigenlijk maar wat in hun software...
Gezien de beperkte duur van de schaduw t.o.v. de extra kosten niet teveel aandacht aan besteden?
De leveranciers boden eigenlijk maar 2 of 3 verschillende panelen aan. Nu heb ik niet het idee dat dat de bottleneck is. Ze gaven aan dat 1/6e deel van een paneel eventueel "uit" gaat en de rest dan nog wel levert. ..?
De prijsverschillen ontstaan mijns inziens met name door het verschil in capaciteit van de thuisaccu's.
Elektrische auto's verwacht ik komende jaren nog niet.
Onderstaand heb ik in Excel de gegevens van de offertes weergegeven, als jullie n.a.v. hiervan aandachtspunten hebben verneem ik het heel graag. Ik neig nu naar de goedkoopste offerte (4) omdat de panelen daarbij totaal het minste ruimte op het dak innemen. Is dat een logische gedachte?
Ik realiseer me nu dat ik hierover nog geen vragen aan de installateurs heb gesteld maar vind het wel leuk om het zelf te kunnen opvolgen. Daarbij eventueel zelf ook met Domoticz bepaalde apparaten op specifieke tijden kan aan/uitschakelen.
Bij offerte 1 is meneer van 15 panelen uitgegaan omdat enkel dan een 3e thuisaccu van 2,5kwh gratis is. Hierdoor bij deze offerte meer totale wP. Hij hield echter ook meer rekening met de exact zuid-west locatie en daardoor meer opbrengstverlies opgenomen in z'n offerte.
Over de Amerisolar panelen kan ik niet veel informatie vinden mbt tests e.d.. Ze zijn een stuk groter dan de rest maar in deze offerte nemen ze totaal wel minder m2 in door de hogere opbrengst.
2 offertes zijn met een thuisaccu van 5kwh en 2 met 10. Deze Huawei accu's zijn modulair opgebouwd, ik zou als het nodig blijkt te zijn later zelf (?) ook een extra module van 5 toe kunnen voegen en nu starten met 5. Dan wel geen subsidie op de extra module (nu € 787,50 voor deel 5 t/m 9 kwh). Voor de eerste 5 is het nu € 1.087,50. De 10kwh offertes zijn nogal duur.
Dahkelling +/- 45gr
Orientatie: Zuid-westen 38
Aan de voorkant van het huis staan een aantal bomen en aan de overkant van de weg nog veel hogere bomen. Deze zorgen momenteel in de winter vanaf 15u 's middags voor zwakke schaduw op het dak. Nu is dat maar voor een uur of 2/2,5 omdat de zon daarna toch onder is. Mijn vraag is met name in hoeverre hier rekening mee te houden? Ik lees nogal wisselende informatie over serieel, parallel, micro omvormers, optimizers.
In de offertes heeft slechts één partij met optimizers rekening gehouden, de rest maakte er geen punt van maar hielden gewoon hun standaard verkooppraatje zonder heel gedetailleerd op de specifieke situatie in te gaan. Ze tokkelen eigenlijk maar wat in hun software...
Gezien de beperkte duur van de schaduw t.o.v. de extra kosten niet teveel aandacht aan besteden?
De leveranciers boden eigenlijk maar 2 of 3 verschillende panelen aan. Nu heb ik niet het idee dat dat de bottleneck is. Ze gaven aan dat 1/6e deel van een paneel eventueel "uit" gaat en de rest dan nog wel levert. ..?
De prijsverschillen ontstaan mijns inziens met name door het verschil in capaciteit van de thuisaccu's.
Elektrische auto's verwacht ik komende jaren nog niet.
Onderstaand heb ik in Excel de gegevens van de offertes weergegeven, als jullie n.a.v. hiervan aandachtspunten hebben verneem ik het heel graag. Ik neig nu naar de goedkoopste offerte (4) omdat de panelen daarbij totaal het minste ruimte op het dak innemen. Is dat een logische gedachte?
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Er is meer dan voldoende ruimte beschikbaar.Schaduw
Er staan voor het huis flink wat bomen en aan de overkant van de weg nog hogere bomen welke in de zomer geen probleem zullen zijn maar in de winter in de namiddag wel voor wat zachte schaduw zorgen.Jaarverbruik
4.500kwhHuidige elektriciteitsaansluiting
Monofase 40ABudget en doel
Rekening houdende met de huidige Belgische wetgeving wil ik met name het eigen verbruik opvangen en de teruglevering beperken. Onderstaande offertes passen binnen het budget.Wie gaat het project uitvoeren
InstallateurBijhouden van data
Ik heb Domoticz draaien en daar sinds 2 weken een smartgateway aan hangen, als ik een cat kabel in de slimme meter stop en die in een switch steek kan de smartgateway de data dan uitlezen en daarnaast de methode van de leverancier ook werken?Ik realiseer me nu dat ik hierover nog geen vragen aan de installateurs heb gesteld maar vind het wel leuk om het zelf te kunnen opvolgen. Daarbij eventueel zelf ook met Domoticz bepaalde apparaten op specifieke tijden kan aan/uitschakelen.
Reeds verkregen offertes
Bij offerte 1 is meneer van 15 panelen uitgegaan omdat enkel dan een 3e thuisaccu van 2,5kwh gratis is. Hierdoor bij deze offerte meer totale wP. Hij hield echter ook meer rekening met de exact zuid-west locatie en daardoor meer opbrengstverlies opgenomen in z'n offerte.
Over de Amerisolar panelen kan ik niet veel informatie vinden mbt tests e.d.. Ze zijn een stuk groter dan de rest maar in deze offerte nemen ze totaal wel minder m2 in door de hogere opbrengst.
Regio
Members only:
btw-tarief 6%, niet terug te vragen. Teruglevertarief is erg laag, ontwikkelingen capaciteits/piektarief nog niet helemaal duidelijk.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Thuisaccu
De meeste installateurs raden met de huidige energieprijzen wel aan een thuisaccu te nemen, als de prijzen over 2 jaar ofzo weer wat zouden dalen blijft het volgens mij de vraag of dit rendabel zal zijn. Zo'n accu zal ook over 8/10 jaar (?) weer vervangen moeten worden wat weer extra kosten meebrengt.2 offertes zijn met een thuisaccu van 5kwh en 2 met 10. Deze Huawei accu's zijn modulair opgebouwd, ik zou als het nodig blijkt te zijn later zelf (?) ook een extra module van 5 toe kunnen voegen en nu starten met 5. Dan wel geen subsidie op de extra module (nu € 787,50 voor deel 5 t/m 9 kwh). Voor de eerste 5 is het nu € 1.087,50. De 10kwh offertes zijn nogal duur.