Toon posts:

Offertes zonnepanelen en boomschaduw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rimshaker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:54
Al jaren de intentie om zonnepanelen te laten leggen, nu weer extra actueel gezien de gestegen energieprijzen. Nu moet het er maar eens van komen, dus een paar lokale installateurs langs laten komen voor wat offertes.

Dahkelling +/- 45gr
Orientatie: Zuid-westen 38

Aan de voorkant van het huis staan een aantal bomen en aan de overkant van de weg nog veel hogere bomen. Deze zorgen momenteel in de winter vanaf 15u 's middags voor zwakke schaduw op het dak. Nu is dat maar voor een uur of 2/2,5 omdat de zon daarna toch onder is. Mijn vraag is met name in hoeverre hier rekening mee te houden? Ik lees nogal wisselende informatie over serieel, parallel, micro omvormers, optimizers.
In de offertes heeft slechts één partij met optimizers rekening gehouden, de rest maakte er geen punt van maar hielden gewoon hun standaard verkooppraatje zonder heel gedetailleerd op de specifieke situatie in te gaan. Ze tokkelen eigenlijk maar wat in hun software...
Gezien de beperkte duur van de schaduw t.o.v. de extra kosten niet teveel aandacht aan besteden?

De leveranciers boden eigenlijk maar 2 of 3 verschillende panelen aan. Nu heb ik niet het idee dat dat de bottleneck is. Ze gaven aan dat 1/6e deel van een paneel eventueel "uit" gaat en de rest dan nog wel levert. ..?
De prijsverschillen ontstaan mijns inziens met name door het verschil in capaciteit van de thuisaccu's.

Elektrische auto's verwacht ik komende jaren nog niet.

Onderstaand heb ik in Excel de gegevens van de offertes weergegeven, als jullie n.a.v. hiervan aandachtspunten hebben verneem ik het heel graag. Ik neig nu naar de goedkoopste offerte (4) omdat de panelen daarbij totaal het minste ruimte op het dak innemen. Is dat een logische gedachte?
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Er is meer dan voldoende ruimte beschikbaar.
Schaduw
Er staan voor het huis flink wat bomen en aan de overkant van de weg nog hogere bomen welke in de zomer geen probleem zullen zijn maar in de winter in de namiddag wel voor wat zachte schaduw zorgen.
Jaarverbruik
4.500kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
Monofase 40A
Budget en doel
Rekening houdende met de huidige Belgische wetgeving wil ik met name het eigen verbruik opvangen en de teruglevering beperken. Onderstaande offertes passen binnen het budget.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Ik heb Domoticz draaien en daar sinds 2 weken een smartgateway aan hangen, als ik een cat kabel in de slimme meter stop en die in een switch steek kan de smartgateway de data dan uitlezen en daarnaast de methode van de leverancier ook werken?
Ik realiseer me nu dat ik hierover nog geen vragen aan de installateurs heb gesteld maar vind het wel leuk om het zelf te kunnen opvolgen. Daarbij eventueel zelf ook met Domoticz bepaalde apparaten op specifieke tijden kan aan/uitschakelen.
Reeds verkregen offertes

Bij offerte 1 is meneer van 15 panelen uitgegaan omdat enkel dan een 3e thuisaccu van 2,5kwh gratis is. Hierdoor bij deze offerte meer totale wP. Hij hield echter ook meer rekening met de exact zuid-west locatie en daardoor meer opbrengstverlies opgenomen in z'n offerte.

Over de Amerisolar panelen kan ik niet veel informatie vinden mbt tests e.d.. Ze zijn een stuk groter dan de rest maar in deze offerte nemen ze totaal wel minder m2 in door de hogere opbrengst.
Regio
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
btw-tarief 6%, niet terug te vragen. Teruglevertarief is erg laag, ontwikkelingen capaciteits/piektarief nog niet helemaal duidelijk.
Thuisaccu
De meeste installateurs raden met de huidige energieprijzen wel aan een thuisaccu te nemen, als de prijzen over 2 jaar ofzo weer wat zouden dalen blijft het volgens mij de vraag of dit rendabel zal zijn. Zo'n accu zal ook over 8/10 jaar (?) weer vervangen moeten worden wat weer extra kosten meebrengt.

2 offertes zijn met een thuisaccu van 5kwh en 2 met 10. Deze Huawei accu's zijn modulair opgebouwd, ik zou als het nodig blijkt te zijn later zelf (?) ook een extra module van 5 toe kunnen voegen en nu starten met 5. Dan wel geen subsidie op de extra module (nu € 787,50 voor deel 5 t/m 9 kwh). Voor de eerste 5 is het nu € 1.087,50. De 10kwh offertes zijn nogal duur.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:00
Voor zover je offertes de kosten voor het PV systeem gespecificeerd hebt gekregen lijkt me het SolarEdge systeem het voordeligste per Wp.
Bij gelijke kosten heb ik zeker de voorkeur voor SolarEdge.
Ook is €1,15/Wp ex.btw prima voor SolarEdge (zo zijn we op forum gewend te vergelijken vanwege de regeling in NL)
En dan gaat een SolarEdge installatie altijd beter om met bomen.

Je kunt deze installateur natuurlijk vragen wat het zou worden bij 5kWh?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Ronald was sneller maar:

Met zoveel ruimte (maar ik ben nederlander zonder belgische regeltjes) zou ik het wat groter aanpakken.

SMA heeft hybride tripower (3-fase) omvormer aangekondigd.
Dan zou je over moeten stappen op 3-fase.

15 op de ene ingang en dan (eventueel toekomstig) uitbreiden op een ander dakvlak (tegenovergesteld)
Je kan het allemaal bij elkaar klikken bij een duitse webshop.

Ik ben zelf handig genoeg om het te installeren (dat scheelt al flink geld), weet alleen niet hoe het met de belgische wetgeving zit en subsidieaanvraag dan.

Schaduw in de winter vanaf 15.00 is niet waard om optimizers voor te nemen.
Winter is de opbrengst al weinig dus niet boeiend.

Spreiding van je opbrengst en meer panelen heb je veel meer aan. (meer panelen vooral in de winter)

Edit: "expected available from the third quarter of 2022"
Dat is wat minder goed nieuws

[Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-02-2022 08:54]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Ronald
@AUijtdehaag een goed werkende accu zou het opbrengst spreiding verhaal geheel moeten wegwerken.

Helaas kosten de onderdelen die je in screenshot zonder installatie meer dan de offertes met... Dat is wat lastig verantwoorden.

Het meer leggen verhaal blijft tot op zekere hoogte ook in België relevant omdat het wel afname van het net helpt beperken. Ook helpt meer vermogen het moment dat de accu van meestal vol naar meestal leeg omslaat uit te stellen.

Het resultaat is in SolarEdge designer en Sunny design te simuleren. En daarmee is een meer onderbouwde beslissing te nemen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Rimshaker
Bedankt voor julie reacties!
Ronald schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 08:46:
Je kunt deze installateur natuurlijk vragen wat het zou worden bij 5kWh?
ik ga maandag eens informeren.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 08:47:
Ik ben zelf handig genoeg om het te installeren (dat scheelt al flink geld), weet alleen niet hoe het met de belgische wetgeving zit en subsidieaanvraag dan.
Je krijgt enkel subsidie als het is geïnstalleerd door een gecertificeerd bedrijf. Daarna moet de installatie ook nog gekeurd worden.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronald
Als er meer panelen gelegd gaan worden (ook jij bent verslaafd aan pv, dus dat moet je weten), dan kies je meteen voor 3-fase en niet een halfbakken 1-fase oplossing.
Maar goed, dat laat ik aan de TS over.

Niet zo vreemd dat mijn voorstel duurder is, er kunnen ook meer panelen op en het is 3-fase.
En maar 1 batterij nodig met een 3-fase systeem.

Voor zover is weet heeft solaredge nog steeds geen oplossing hiervoor (met uitzondering van de omvormer voor korte strings, maar dat is hier niet van toepassing?)
3 batterijen voor elke fase is niet echt kosten gunstig te noemen.
Maar graag correct me if im wrong. (ik hou se nieuws niet in de gaten)
@AUijtdehaag een goed werkende accu zou het opbrengst spreiding verhaal geheel moeten wegwerken.
Die laadt alleen maar op, via het net in de winter om op conditie te houden wat stroom kost, dus spreiding en meer panelen is beter.

Piekbelasting kan je ook voorkomen door je apparaten op 3-fase te selecteren.
Een warmtepomp op 3-fase geeft een lagere piek belasting dan op 1-fase.
Het is immers 3x 2500 watt ipv 1x 2500 watt voordat het belast wordt?
(nogmaals ik ben niet zo bekend met belgische regeltjes, ik kan er helemaal naast zitten)

[Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-02-2022 09:16]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Rimshaker
Dus met het oog op de toekomst over 5 a 10 jaar en dan elektrische auto's (+ uitbreiding panelen op meest rechtse deel van de woning) zou het handig kunnen zijn de meterkast nu al om te laten schakelen naar 3 fase? En dan is nu dus ook al een andere omvormer nodig als ik het goed begrijp?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Met zoveel dak, zou ik daar niet al te lang over twijfelen.
Uiteraard kost het nu meer.... 3-fase systemen zijn wat duurder dan 1-fase.
Ga je van 1-fase naar 3-fase zit je weer dat alles op 1 fase zit van wat je nu gekocht hebt.
Dubbele aanschaf zit je ook niet op te wachten.

En kies dan een systeem die autoladen en zonnestroom produktie en batterij laden, in 1 heeft
(dmv de home manager 2.0)
Mag geen merk meer noemen :+

Er zijn nu een aantal merken die 3-fase hybride omvormers leveren, maar er komen er vast snel meer.
Voordeel is dat je geen aparte batterij omvormer nodig hebt omdat het al ingebouwd zit.

Mocht je een bestaand systeem hebben kan je wel een batterij omvormer toevoegen uiteraard (van elk merk)

Edit: misschien een weetje:
Een tripower storage 10.0 kan 2 parallel (gelijke aantal panelen) stringen aan op 1 ingang en een 1 string op de andere ingang.
Zo kan je 3 strings maken. (1 poly (2) string met aan de andere kant ook panelen en 1 gewone)

en max 22 kWh batterij :+

[Voor 113% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-02-2022 09:44]

• Ronald
@AUijtdehaag Dat is het mooie van SolarEdge...

De meeste 1 fase omvormers kunnen met accu om gaan... zonder extra en dure onderdelen.
En dan wordt SolarEdge ineens niet een dure keuze.

SE#K-RWB op moment niet ... hardware zit er in... software stuk. Wordt dus niet als zodanig aangeboden.
Dat is ontzettend jammer, want op prijs wordt deze 3 fase omvormer binnen het SolarEdge systeem dan een absolute killer van een keuze.
3-fase Solaredge en accu is de -RWS serie... en die zijn ineens weer gruwelijk aan de prijs.

@Rimshaker wil je vlotjes een auto kunnen laden dan is het wel nuttig om aan 3 fase te gaan denken... En dat beïnvloed dus een heleboel keuze mogelijkheden... En het kost wat...
Dan heb ik de indruk dat de opties heel vlot richting Huawei convergeren ;-)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronald Sorry dat ik het zeg, maar solaredge (en enphase) lopen achter de feiten aan telkens.
Hebben ze al een 3-fase autolader?

Edit: ja eindelijk (eerst kijken voordat ik wat post)

[Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-02-2022 09:51]

• Ronald
@AUijtdehaag Well off-topic... Zullen we het hierbij laten en even afwachten wat @Rimshaker voor opties heeft naar aanleiding van de suggesties?

• Rimshaker
Onderstaand de reacties van 3 offerteleveranciers m.b.t. aanpassing offerte naar 3-fase.

Leverancier offerte 2:
Naar spreiding van het vermogen toe is het altijd beter om over 3 fase te kunnen spreiden. Echter is het naar uitbreiding toe ook altijd mogelijk om dan de spreiding te creëren met meerdere omvormers. Dit is echter wel een duurdere oplossing op dat moment.

Voor de aanpassing te doen in de bestaande elektriciteitskast en een nieuwe keuring moet je rekening houden met een €500.00 ( excl. BTW) , beetje afhankelijk of er elektriciteitsplannen moeten worden gemaakt of niet. Verdere kosten zijn de kosten van Fluvius, afhankelijk van het aangevraagde vermogen gaat dit tussen de €500.00 en €1000.00 euro zitten. Een offerte hiervoor kan opgevraagd worden via Fluvius ( online). Zonder goedkeuring van de offerte vervat deze automatisch nà 6 maanden.
De batterij betreft blijkbaar geen Huawei Luna maar:
Wij gaan deze niet aanbieden omdat dit in onze ogen totaal zinloos is. Dit is inderdaad een goedkope oplossing maar dat heeft ook zijn redenen:

Een 5 kWh Luna batterij heeft een bruikbare opslag van 4kWh, dit is het verbruik van 1 wasmachine kookwas.
De door ons geoffreerde Solaredge batterij heeft een bruikbare opslag van 9,8 kWh wat dus eigenlijk 2,45 keer groter is.
Een luna batterij heeft een garantie van 10 jaar op 80% met een maximale doorstroom van 13170 kWh, wanneer de batterij dus dagelijks gebruikt wordt en een doorstroom heeft van 8 kWh wat nog vrij laag is deze na 4,5 jaar buiten garantie zal zijn en nog maximaal 80% opslag heeft (3,2 kWh). Als de batterij lineair zou verslijten (wat niet het geval is) wilt dit zeggen dat er na 10 jaar nog maximaal 2,224 kWh aan opslag kan zijn.
De Solaredge batterij heeft een garantie van 10 jaar op 70% met ongelimiteerde doorstroom. Dus na 10 jaar moet de batterij nog minimaal 6,86 kWh beschikbaar hebben, wat dan al meer dan 3 keer zoveel is ten opzichte van de LUNA. Het is enkel nog de vraag of de LUNA die voor veel minder doorstroom gemaakt is de 10 jaar ook effectief zal halen.
Het laatste grote verschil zit hem in de veiligheid, een LUNA batterij is een standaard litihium batterij die enkel op basis van celspanningen zijn regeling gaat toepassen. Een Solaredge batterij gaat ook rekening houden met de temperaturen in de batterij. Hierdoor is de kans dat er bij een fout een ontbranding gaat ontstaan bijna onbestaande zijn terwijl deze bij een luna aanwezig is. Indien bij een Solaredge de temperatuur zou oplopen wordt hier zelfs een ingebouwde afkoeler voor voorzien (een soort schuimblusser die de temperatuur naar beneden kan drijven om brand te voorkomen).
Een Solaredge batterij is dus een duurdere en veiligere oplossing maar deze zal wel veel langer mee gaan en zal ook effectief een degelijke afdekking kunnen geven in plaats van een zeer klein aandeel van het verbruik.
Leverancier offerte 3:
Indien je nu naar een 3 fase omvormer gaat met een verzwaring van de meterkast naar 3 fase kost dat ongeveer 1300 € extra.

Het is pas zinvol als je nu wat panelen extra neemt met een iets zwaardere omvormer 3 fase, daar de huidige omvormer niet geschikt is om veel meer panelen bij te leggen.

Daar komt nog bij dat er nu nog subsidie gegeven wordt .
Leverancier offerte 4:
Een 1 fase omvormer kan gebruikt worden op een 3 fase net.

Voor een aanpassing naar 3 fase in de tellerkast moet fluvius gecontacteerd worden, dit kan enkel bij een aankoop van een volledig electrische wagen.

De kosten bij fluvius hiervoor liggen tussen 700 en 1000 euro.

U moet geen aanpassing doen als u ze op termijn zou willen bij leggen, u omvormer is een hybride systeem en is klaar voor deze aanpassing.
Het nu omzetten naar 3-fase van het hele systeem lijkt in ieder geval het project aanzienlijk te vertragen. Ik wil de panelen graag uiterlijk eind april hebben liggen. Aangezien het nu nog niet direct van toepassing zal zijn de komende 10(?) jaar vraag ik me af of ik nu zoveel moeite moet gaan doen voor iets waar ik nog niet direct iets aan zal hebben... In de komende 10 jaar zullen er ook weer veel andere ontwikkelingen gaan komen waardoor ook andere dingen tegen dan weer achterhaald zullen zijn. Gelukkig kunnen we allemaal niet in de toekomst kijken.

Als ik het bij 1-fase laat zitten zal de grote (en betere?) Solaredge batterij voldoende extra rendement opleveren om de extra kosten eruit te halen? Mijns inziens bij de huidige energieprijs wel (ook tov de extra kosten van het eerder vervangen van een Huawei Luna), als de energieprijs over een paar jaar daalt dan lijkt het me weer niet rendabel.

• Ronald
@Rimshaker 3 fase lijkt het wat betreft de panelen niet waard.

Of de zwaardere, duurdere SolarEdge batterij zijn geld waard is vind ik lastig te beoordelen zonder afdoende kennis van de prijsstructuren in België.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee