• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-01 21:47
Hoi,

Ik zeg altijd tegen mezelf dat een diplomacijfer niet zo belangrijk is als het leerproces. Een student kan hoge cijfers behalen, maar weinig geleerd hebben. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat iemand klaar gestoomd wordt om als professional bij een bedrijf in dienst te gaan.

Maar dit is een aanname. Werkelijk, hoe belangrijk is een diplomacijfer nou voor een baan in de IT op HBO niveau? Zit er een verschil tussen iemand met een 6 en 8? Kan dit een factor zijn waarom een werkgever voor sollicitant B kiest i.p.v. sollicitant A?

Ik ben op zoek naar ervaringen.

Alvast bedankt :)

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Voor de meeste mensen en de meeste bedrijven niet. Een verse afstudeerder met een 10 zal positief opvallen t.o.v andere studenten. High-end consutancy zoals mckinsey staan er ook bekend om dat ze om cijfers vragen. Maar verder gaat het vooral om het opleidingsniveau (vooral MBO vs HBO+ is een groot verschil in de IT) en hoe relevant de richting is.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik heb nog nooit over cijfers gepraat bij sollicitaties. Mogelijk dat het bij een eerste baan nog ter sprake komt, maar verder gaat het gewoon om de ervaring en kennis die je meeneemt, en hoe goed je jezelf kunt verkopen. Ik zou mij niet al te druk maken over cijfers specifiek, zorg gewoon dat je zo veel mogelijk kennis en kunde opdoet

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Totaal compleet irrelevant tenzij je een belangrijke baan wil in econometrie ofzo.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:33
Persoonlijk vind ik altijd vreemd dat verschil tussen een 5.4 en 5.5 blijkbaar wel belangrijk is voor mensen, maar tussen een 5.5 en een 9 niet er toe doet.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:47

Yucon

*broem*

Niet zo heel erg. Maar wel met de kanttekening dat ik bij een 6 toch achter m'n oren zou gaan krabben. In alle eerlijkheid zijn de eisen op het hbo nu ook weer niet zo extreem hoog en als je daar allemaal zesjes op je lijst hebt of een zes voor een stage.. tja, om heel eerlijk te zijn zegt dat toch wel iets.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:02

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Sissors schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:52:
Persoonlijk vind ik altijd vreemd dat verschil tussen een 5.4 en 5.5 blijkbaar wel belangrijk is voor mensen, maar tussen een 5.5 en een 9 niet er toe doet.
Lang leve de 6’jes cultuur *O*

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Gr4mpyC3t
  • Laatst online: 23:04
Sissors schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:52:
Dat klopt natuurlijk ook, maar er zijn mensen die genoeg kennis en capaciteiten in huis hebben om het vak uit te kunnen oefenen, maar bijvoorbeeld niet zo sterk zijn in het verwoorden daarvan.

Als ik een sollicitatiegesprek voer, dan kijk ik eerder naar de mens en de kwaliteiten die je als persoon bezit. Ik heb liever iemand met de juiste mentaliteit en de wil om te leren, dan iemand die 10'en haalt en alles denkt te weten.

• Sissors
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 22:06:
[...]

Dat klopt natuurlijk ook, maar er zijn mensen die genoeg kennis en capaciteiten in huis hebben om het vak uit te kunnen oefenen, maar bijvoorbeeld niet zo sterk zijn in het verwoorden daarvan.

Als ik een sollicitatiegesprek voer, dan kijk ik eerder naar de mens en de kwaliteiten die je als persoon bezit. Ik heb liever iemand met de juiste mentaliteit en de wil om te leren, dan iemand die 10'en haalt en alles denkt te weten.
Iets doet me denken dat er een correlatie is tussen de wil om te leren (plus capaciteiten) en cijfers die diegene haalt.

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:36
0,0

Niemand vraagt ernaar.

[Voor 81% gewijzigd door Masvic op 18-02-2022 22:27]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:50

Zenix

BOE!

Ik ben afgestudeerd met een 9, dat heb ik wel op mijn cv staan, als het een 6-7 was geweest, dan had ik waarschijnlijk niks neergezet. De bedrijven waar ik heb gesolliciteerd vroegen er verder niet naar.

[Voor 40% gewijzigd door Zenix op 18-02-2022 22:39]

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Ik ben nog nooit naar mijn diploma gevraagd, laat staan mijn cijferlijst. 60% van de mensen eindigt in een baan waar ze niet voor gestudeerd hebben. Trek daar je conclusie uit zou ik zeggen 😉

That said, als jij er persoonlijke voldoening uit haalt om goeie cijfers te halen, dan lekker doen. Kan nooit kwaad. Maar echt werken leer je in je eerste jaren wel.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-02 14:04

Gé Brander

MS SQL Server

Ik kan alleen voor mijzelf en mijn bedrijf spreken maar voor mij zijn in deze volgorde de kwaliteiten belangrijk:
1) hoe kom je over, hoe zeker ben ik er van dat je goed over komt bij de klanten
2) hoe goed kan je je uitdrukken en communiceren
3) kan je een moeilijke boodschap overbrengen naar de klant en hoe doe je dat
4) hoe is het technische kennis
5) als 4 niet heel goed is, hoe gemotiveerd ben je om te leren en heb je de capaciteit om te leren

Diploma's en cijfers doen er verder niet veel toe

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:02
Het zijn vooral een bepaald slag bedrijven dat naar cijferlijsten vraagt, wil je daar gaan werken dan is een goede lijst nodig, maar de meeste bedrijven waar ik op gesprek ben geweest na mijn afstuderen vroegen er niet naar, volgens mij alleen bedrijven met traineeships en recruitmentbureaus die er naar vroegen.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:56
Niet. Heb er nog nooit naar gevraagd of naar gekeken.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:07
Niet.

Ik ben er nog nooit naar gevraagd en doorheen mijn hele carriere al deel van sollicitatiecommisies en de laatste jaren hiring manager. Nog nooit naar gevraagd ook.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-01 18:18

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Diploma's zijn voor sommige grote bedrijven belangrijk, maar met de huidige krapte op de arbeidsmarkt lijkt het me sterk dat zelfs die daar keihard aan vasthouden. Bij het MKB kom je zonder meer zelfs zonder diploma aan de slag, dus met diploma maar matige cijfers zou helemaal geen probleem moeten zijn.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-02 23:41

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Gegeven, er zijn zoveel meer dingen waar ik naar kijk maar kandidaat A een gemiddelde van 6.5 heeft en B een 9. Grote kans dat ik dan juist voor A ga.

Om het kort te houden, moet ik even zwaar generaliseren.

Iemand die hoge cijfers heeft, is niet perse goed in het werk. Het geeft alleen aan dat er een goed cijfer is behaald door kennisniveau/iq, interesse, opvoeding, kansen, met mogelijk een vleugje doorzettingsvermogen, etc.

Uiteindelijk komt het er op neer dat het geen snars uit maakt dat A of B beter dan elkaar zijn, maar of A of B beter een match is bij mij, het bedrijf, de organisatie en het team.

Dat gezegd hebbende zie je vaak bij enterprises een gatekeeper van x-niveau zus en zo. Ik weet niet waar dat vandaan komt, misschien dat zoiets hip was op de HR opleiding en nu zitten we er aan vast. Er zijn echt maar een heel beperkt aantal bedrijven waar een bepaald niveau, cijfer, etc echt tot zijn recht komen.
Zulke bedrijven weten jou echter wel te vinden. Die staan al bij de universiteit op de stoep om serieus goede aanbiedingen naar de beste van de klas te gooien.

Niet om een medetweaker tegen te spreken, want het klopt wel;
High-end consutancy zoals mckinsey
Vergeet alleen niet dat ze dat zelf vooral vinden. Dat high-end.

Weer even generaliseren maar uiteindelijk zijn het ook maar mensen in pak, met een middelmatige lease auto en e-mail handtekeningen waar de MsC, LoL, afkortingen er net op passen.

Ik wil het niet bekritiseren, hoewel ik het natuurlijk al heb gedaan. Mijn punt is echter dat je vooral moet nadenken over wat jij leuk vindt en waar jij waarde aan hecht. Een minder cijfer hebben en/of bij een minder "fancy" bedrijf werken betekend namelijk niet dat je het minder gaat hebben :)

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05:52
Yucon schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:35:
Niet zo heel erg. Maar wel met de kanttekening dat ik bij een 6 toch achter m'n oren zou gaan krabben. In alle eerlijkheid zijn de eisen op het hbo nu ook weer niet zo extreem hoog en als je daar allemaal zesjes op je lijst hebt of een zes voor een stage.. tja, om heel eerlijk te zijn zegt dat toch wel iets.
Ik snap wat je schrijft, maar er is bijna geen reden om je best te doen om een hoog cijfer te halen. Een 6 is een 6 en daarmee haal je prima je diploma.

• TheBoneJarmer
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-01 12:04
NMe schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 02:05:
Diploma's zijn voor sommige grote bedrijven belangrijk, maar met de huidige krapte op de arbeidsmarkt lijkt het me sterk dat zelfs die daar keihard aan vasthouden. Bij het MKB kom je zonder meer zelfs zonder diploma aan de slag, dus met diploma maar matige cijfers zou helemaal geen probleem moeten zijn.
Dit. Ik heb niet eens een hogeschool diploma maar ben wel aan de bak geraakt. Tijdens al mijn gesprekken zat er wel iemand die mijn technische kennis aftoetste d.m.v. een vragenlijst en voor de rest had ik een portfolio waarop ik het e.a. kon tonen.

Uiteraard ben ik ook meerdere keren afgewezen door het gebrek aan een diploma maar dat was eerder een loss for them dan een verlies voor mij want genoeg bedrijven die geen diploma eisen. Het is in deze tijd met de huidige krapte ook gewoon dom vind ik om een kandidaat af te wijzen puur alleen op basis van de afwezigheid van een diploma. Zeker aangezien je zo ongelooflijk veel educatieve resources hebt buiten een hogeschool opleiding.

Nu in mijn ervaring kijken zo goed alle bedrijven wel naar een diploma. Maarrr als je het niet hebt kijken de meeste ook gewoon verder naar wat je nog meer tot je beschikking hebt om je kennis te kunnen aantonen. Ik had een portfolio met enkele speelrpojecten om te kunnen aantonen wat ik kan en dat heeft mij in veel gevallen heel erg geholpen om ergens verder in het proces te geraken. Als ik niet afgewezen werd door het gebrek aan een diploma dan werd ik afgewezen omdat er iemand beter was ondanks dat ik in het 2e gesprek ben geraakt.

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:12
Orangelights23 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 07:21:
[...]

Ik snap wat je schrijft, maar er is bijna geen reden om je best te doen om een hoog cijfer te halen. Een 6 is een 6 en daarmee haal je prima je diploma.
Als je motivatie enkel en alleen het papiertje behalen is, is dat ook niet echt positief.. Je zou toch verwachten dat je een studie doet die je leuk vind, waar je dingen over wil leren? Als je het zo bekijkt zegt een lijst zesjes wel iets over iemands mentaliteit en motivatie...

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23:55
Xqlusive schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 08:58:
[...]

Als je motivatie enkel en alleen het papiertje behalen is, is dat ook niet echt positief.. Je zou toch verwachten dat je een studie doet die je leuk vind, waar je dingen over wil leren? Als je het zo bekijkt zegt een lijst zesjes wel iets over iemands mentaliteit en motivatie...
Dus in alles wat jij graag doet, blink je uit? Ik speel bijvoorbeeld graag eens spelletje warzone met kameraden, maar ben er absoluut niet goed in... Maar heb wel veel plezier ;)

Ik heb al collega's gehad met torenhoge punten en collega's die net met de hakken over de sloot hun diploma haalden, er is geen lijn te trekken in hun evolutie/verdere ontwikkeling in het werkveld.

OT, bij ons doen de punten er op zich niet toe. We kijken wel (bij schoolverlaters) naar het behaalde diploma en de school/uni waar dit behaald werd. Vanaf 5j ervaring doet je diploma er zelfs niet meer toe.

• Xqlusive
Lt.Mitchell schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:28:
[...]

Dus in alles wat jij graag doet, blink je uit? Ik speel bijvoorbeeld graag eens spelletje warzone met kameraden, maar ben er absoluut niet goed in... Maar heb wel veel plezier ;)

Ik heb al collega's gehad met torenhoge punten en collega's die net met de hakken over de sloot hun diploma haalden, er is geen lijn te trekken in hun evolutie/verdere ontwikkeling in het werkveld.

OT, bij ons doen de punten er op zich niet toe. We kijken wel (bij schoolverlaters) naar het behaalde diploma en de school/uni waar dit behaald werd. Vanaf 5j ervaring doet je diploma er zelfs niet meer toe.
Ik ben het ook met je eens dat cijfers weinig (hoeven te) zeggen over je verdere ontwikkeling, maar dat is niet het punt dat ik probeer te maken. het zegt namelijk wel degelijk iets over je mentaliteit en motivatie als je zesjes goed genoeg vindt 'omdat je daar ook je diploma mee behaalt'. Als je daadwerkelijk gemotiveerd bent en passie hebt voor het vakgebied dan wil je alles weten en doe je het niet halfbakken.

Helemaal een zesje voor een stage of een afstudeeropdracht zegt mij wel iets over hoe een persoon presteert in een werkomgeving. Wil je iemand als werknemer of collega die er puur alleen zit om zijn boterham te verdienen (zelfde idee als puur je diploma halen) of wil je iemand die het beste uit zichzelf probeert te halen?

• Orangelights23
Xqlusive schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 08:58:
[...]

Weet je wel over welke doelgroep je het hebt? Kinderen. Want dan ben je nog als je begint met studeren. Ik was 20 toen ik klaar was met mijn master (1 jaar overgeslagen op de basisschool en een vroege leerling). Alles gehaald met zessen en zevens. Waarom? Het loont niet om een 9 te halen, zo zit het schoolsysteem niet in elkaar, helaas. Je bent dan een groentje en hebt geen idee hoe de wereld werkt, maar wel dat je net een zes zonder stress prima je papiertje haalt. Niemand kraait toch naar cijfers, dus waarom zou je? Inmiddels ben ik begin 30 en heb ik een C-level functie bij een fintech in Denemarken. Dus als je denkt dat het halen van net voldoendes iets zegt over de mentaliteit en motivatie, vind ik dat eerlijk gezegd veel meer zeggen over hoe jij naar dit onderwerp kijkt.

Ook jouw andere comment, over een 6 halen voor je afstudeeropdracht, vind ik grappig. Dat laat namelijk ziendat jij denkt dat de wensen van een afstudeerbedrijf en die van je studie overeen komen. Dat is het verre van.

Ik zou je eens willen uitnodigen om in het schoolsysteem te duiken (mijn broer heeft een phd in verschillende onderwijssystemen en heb daar aardig wat van meegekregen) en te zien dat jouw verwachting van hoge cijfer =/= goede motivatie helaas niet klopt.

[Voor 16% gewijzigd door Orangelights23 op 19-02-2022 09:55]

• Xqlusive
Orangelights23 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:53:
[...]

Weet je wel over welke doelgroep je het hebt? Kinderen. Want dan ben je nog als je begint met studeren. Ik was 20 toen ik klaar was met mijn master (1 jaar overgeslagen op de basisschool en een vroege leerling). Alles gehaald met zessen en zevens. Waarom? Het loont niet om een 9 te halen, zo zit het schoolsysteem niet in elkaar, helaas. Je bent dan een groentje en hebt geen idee hoe de wereld werkt, maar wel dat je net een zes zonder stress prima je papiertje haalt. Niemand kraait toch naar cijfers, dus waarom zou je? Inmiddels ben ik begin 30 en heb ik een C-level functie bij een fintech in Denemarken. Dus als je denkt dat het halen van net voldoendes iets zegt over de mentaliteit en motivatie, vind ik dat eerlijk gezegd veel meer zeggen over hoe jij naar dit onderwerp kijkt.
Je zegt zelf nu ook dat het iets zegt over motivatie, dat ze nog jong zijn en dat er inderdaad veel studenten zijn die hun studie niet serieus nemen is ook zeker waar, maar waarom zou ik een ongemotiveerde werknemer willen? Nu zegt een getalletje uiteraard niet alles, en is het een optelsom van vele factoren, maar als er iemand tegenover me zit die niet erg veel energie uitstraalt en daarnaast allemaal zesjes op zijn lijst heeft staan.. Tja...

En nogmaals, dit zegt niet dat ze het niet ver kunnen schoppen in de toekomst, maar het zegt wel zeker iets over de huidige motivatie en mentaliteit. En om het nogmaals te benadrukken, nee, het getalletje alleen is niet leidend.

• SmurfLink
  • Niet online
Xqlusive schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:04:
[...]

Je zegt zelf nu ook dat het iets zegt over motivatie, dat ze nog jong zijn en dat er inderdaad veel studenten zijn die hun studie niet serieus nemen is ook zeker waar, maar waarom zou ik een ongemotiveerde werknemer willen? Nu zegt een getalletje uiteraard niet alles, en is het een optelsom van vele factoren, maar als er iemand tegenover me zit die niet erg veel energie uitstraalt en daarnaast allemaal zesjes op zijn lijst heeft staan.. Tja...

En nogmaals, dit zegt niet dat ze het niet ver kunnen schoppen in de toekomst, maar het zegt wel zeker iets over de huidige motivatie en mentaliteit. En om het nogmaals te benadrukken, nee, het getalletje alleen is niet leidend.
Waarom zou de motivatie over de studie (waarin het niet loont om een 9 te halen tov een 6) ook maar iets zeggen over de motivatie op het werk (waar het vaker WEL loont om meer motivatie te hebben dan niet)? Compleet andere situaties.

• RagingPenguin
  • Niet online
Xqlusive schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:04:
[...]

Even voor de duidelijkheid: heb je het nu enkel over vers afgestudeerden of ook over mensen voor wie dat 20 jaar geleden is?

• Xqlusive
[...]
Ook jouw andere comment, over een 6 halen voor je afstudeeropdracht, vind ik grappig. Dat laat namelijk ziendat jij denkt dat de wensen van een afstudeerbedrijf en die van je studie overeen komen. Dat is het verre van.

Ik zou je eens willen uitnodigen om in het schoolsysteem te duiken (mijn broer heeft een phd in verschillende onderwijssystemen en heb daar aardig wat van meegekregen) en te zien dat jouw verwachting van hoge cijfer =/= goede motivatie helaas niet klopt.
Jij hebt blijkbaar de indruk dat ik heel sterk stuur op alleen dat getalletje, dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg alleen dat het wel degelijk een factor is die meespeelt en niet irrelevant is zoals velen hier zeggen. Ook niet de doorslaggevende factor, maar zeker niet irrelevant. Ik denk niet zo zwart-wit hoor.

• Xqlusive
RagingPenguin schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:08:
[...]

Even voor de duidelijkheid: heb je het nu enkel over vers afgestudeerden of ook over mensen voor wie dat 20 jaar geleden is?
Uiteraard over net afgestudeerden, anders slaat het natuurlijk nergens op wat ik zeg.
En dat was ook de vraag van de TS als ik goed begrijp.

• RagingPenguin
  • Niet online
[...]

Zolang dat voor iedereen geld is het alsnog een prima vergelijker. Daarnaast, die belangen tegen elkaar afwegen en managen is iets wat gewoon bij de opdracht hoort. In het bedrijfsleven heb je ook meerdere stakeholders met verschillende belangen die het lang niet altijd met elkaar eens zijn. Voor mij is dit gewoon onderdeel van het HBO werk/denkniveau. Veder, een zesje voor een scriptie is niet enkel omdat er een ding wat minder is maar omdat het merendeel middelmatig is.

• TheFrames
Ik kan me werkelijk ook niet voorstellen dat iemand alleen maar zesjes behaald :P Het lijkt me eerder een combinatie van lage en hoge cijfers :)

Stel dat iemand een schoolvak procesmanagement krijgt en er net een 5,5 voor behaald. Dat is net aan voldoende. Dan zou je kunnen stellen dat iemand zijn motivatie vrij laag is.

Maar wat nou als dit persoon zijn tijd heeft besteed aan het leren over design patterns en het opdoen van nieuwe programmeervaardigheden. Dat laatste lijkt me dan meer waarde hebben (vooral als je werkzaam wil zijn als Software Engineer).

[Voor 5% gewijzigd door TheFrames op 19-02-2022 10:33]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Er mist vaak een referentiekader bij de reacties hier. Iemand kan wel zeggen dat 'ie hiring manager is en niet naar cijfers kijkt, maar als diegene die functie vervult bij een bedrijf dat dertien in een dozijn WordPress-sites in elkaar klikt, is dat mogelijk niet relevant voor de wensen van de TS.

De antwoorden kunnen worden samengevat als "het verschilt per bedrijf". Ik ben meer benieuwd wat je gaat doen op basis van de antwoorden. Als de consensus is dat het niet zo uitmaakt, ga je dan minder hard studeren?

I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• Xqlusive
SmurfLink schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:07:
[...]

Waarom zou de motivatie over de studie (waarin het niet loont om een 9 te halen tov een 6) ook maar iets zeggen over de motivatie op het werk (waar het vaker WEL loont om meer motivatie te hebben dan niet)? Compleet andere situaties.
Het zegt iets over interesse in het vakgebied en daarnaast ook iets over de persoonlijkheid. En ik benadruk nogmaals, het is een factor die meespeelt, niet de belangrijkste, maar zeker niet irrelevant zoals hier veel geroepen wordt. Een sollicitatie is een optelsom van factoren, dit is er simpelweg 1 van. Zo zwart-wit als jullie me afschilderen ben ik niet hoor.

• TheFrames
CodeCaster schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:25:
Er mist vaak een referentiekader bij de reacties hier. Iemand kan wel zeggen dat 'ie hiring manager is en niet naar cijfers kijkt, maar als diegene die functie vervult bij een bedrijf dat dertien in een dozijn WordPress-sites in elkaar klikt, is dat mogelijk niet relevant voor de wensen van de TS.

De antwoorden kunnen worden samengevat als "het verschilt per bedrijf". Ik ben meer benieuwd wat je gaat doen op basis van de antwoorden. Als de consensus is dat het niet zo uitmaakt, ga je dan minder hard studeren?
Het antwoord is nee :)

• SmurfLink
  • Niet online
Xqlusive schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:29:
[...]

Het zegt iets over interesse in het vakgebied en daarnaast ook iets over de persoonlijkheid. En ik benadruk nogmaals, het is een factor die meespeelt, niet de belangrijkste, maar zeker niet irrelevant zoals hier veel geroepen wordt. Een sollicitatie is een optelsom van factoren, dit is er simpelweg 1 van. Zo zwart-wit als jullie me afschilderen ben ik niet hoor.
Ik kan alleen maar refereren aan mijn eigen ervaringen en ik heb werkelijk nog nooit een cijferlijst ergens hoeven tonen. Dus daarom schilder ik het af als totaal irrelevant.

Ik had vrij gemengde cijfers tijdens mijn studie, simpelweg omdat ik beter was in sommige vakken dan anderen. Geen flauw idee hoe je daarmee iets zegt over interesse of persoonlijkheid.

• Xqlusive
SmurfLink schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:34:
[...]

Ik kan alleen maar refereren aan mijn eigen ervaringen en ik heb werkelijk nog nooit een cijferlijst ergens hoeven tonen. Dus daarom schilder ik het af als totaal irrelevant.

Ik had vrij gemengde cijfers tijdens mijn studie, simpelweg omdat ik beter was in sommige vakken dan anderen. Geen flauw idee hoe je daarmee iets zegt over interesse of persoonlijkheid.
In dat geval niet nee, maar als het vooral 6jes zijn misschien wel. Nogmaals, zo zwart-wit is het niet. Er zit een hele wereld tussen irrelevant en bepalend... Dat is wat ik enkel probeer aan te geven, er zijn prima situaties te verzinnen waar het wel iets zegt.

• Sissors
SmurfLink schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:07:
[...]

Dat is natuurlijk wel een cirkelredenatie: Het loont niet om meer dan een 5.5 te halen, dus kijken we niet naar welke cijfers studenten halen, dus loont het niet om meer dan een 5.5 te halen.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Totaal irrelevant in Nederland. Met je papiertje gaan er meer deuren open om op gesprek te mogen komen. Maar vanaf dat moment ben je volledig aangewezen op je persoonlijkheid. Het cijfer van je persoonlijkheid is derhalve wel belangrijk.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Orangelights23 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 07:21:
maar er is bijna geen reden om je best te doen om een hoog cijfer te halen. Een 6 is een 6 en daarmee haal je prima je diploma.
Je bent er niet om af te studeren, je bent er om te leren leren, leren samenwerken, leren op bepaalde manieren denken, leren doen. En dat gaat beter als je je best doet.
Al zal dat als 18-jarige niet zo voelen.
Je bent dan een groentje en hebt geen idee hoe de wereld werkt, maar wel dat je net een zes zonder stress prima je papiertje haalt. Niemand kraait toch naar cijfers, dus waarom zou je? Inmiddels ben ik begin 30 en heb ik een C-level functie bij een fintech in Denemarken. Dus als je denkt dat het halen van net voldoendes iets zegt over de mentaliteit en motivatie, vind ik dat eerlijk gezegd veel meer zeggen over hoe jij naar dit onderwerp kijkt.
Dat betekent dat je na de opleiding jezelf hebt gemotiveerd. Dat betekent echter niet dat dat de norm is. Het gaat erom of men in het algemeen zo is. En dat durf ik te betwijfelen.

Dat gezegd hebbende, mij is er nooit om gevraagd en ik heb er ook nooit om gevraagd bij sollicitatieprocedures. En zoals al eerder opgemerkt zal het in deze markt sowieso weinig uitmaken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Orangelights23
F_J_K schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:59:

Dat betekent dat je na de opleiding jezelf hebt gemotiveerd. Dat betekent echter niet dat dat de norm is. Het gaat erom of men in het algemeen zo is. En dat durf ik te betwijfelen.
Aannames, aannames, aannames... Motivatie en het halen van hogere cijfers staan zeker niet dicht bij elkaar.

Maar om on topic te blijven qua cijfers en werkgevers: ik woon sinds enkele maanden in Denemarken en mijn kinderen gaan hier ook naar school. Cijfers doen ze niet aan tot ze 9 jaar zijn. Daarna worden cijfers gegeven voor inzet, niet of je stof goed kunt onthouden door een middelmatige toets. Uit gesprekken met collega's en anderen hier met kinderen en studies blijkt dat de druk daardoor op kinderen vele malen afneemt, en zij vanzelf goed gaan presteren in gebieden op school en tijdens hun studie waar zij blij van worden. Kan Nederland zeker nog wel wat aan leren, van die Scandinavische landen :)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:02

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Orangelights23 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:43:
[...]
Maar om on topic te blijven qua cijfers en werkgevers: ik woon sinds enkele maanden in Denemarken en mijn kinderen gaan hier ook naar school. Cijfers doen ze niet aan tot ze 9 jaar zijn. Daarna worden cijfers gegeven voor inzet, niet of je stof goed kunt onthouden door een middelmatige toets. Uit gesprekken met collega's en anderen hier met kinderen en studies blijkt dat de druk daardoor op kinderen vele malen afneemt, en zij vanzelf goed gaan presteren in gebieden op school en tijdens hun studie waar zij blij van worden. Kan Nederland zeker nog wel wat aan leren, van die Scandinavische landen :)
Krijg je dan niet heel erg de Amerikaanse mentaliteit bij de kinderen?
(Alleen hard werken als de baas het ziet en altijd zorgen dat er minimaal 3 managers op de CC staan bij elke e-mail. Zodat je ‘inzet’ super is :) )

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:34

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

TheFrames schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:16:
Hoi,

Ik zeg altijd tegen mezelf dat een diplomacijfer niet zo belangrijk is als het leerproces. Een student kan hoge cijfers behalen, maar weinig geleerd hebben. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat iemand klaar gestoomd wordt om als professional bij een bedrijf in dienst te gaan.

Maar dit is een aanname. Werkelijk, hoe belangrijk is een diplomacijfer nou voor een baan in de IT op HBO niveau? Zit er een verschil tussen iemand met een 6 en 8? Kan dit een factor zijn waarom een werkgever voor sollicitant B kiest i.p.v. sollicitant A?

De discussie verwaterd wat, dus even terug naar je vraag, voor de meeste banen op HBO niveau is een cijferlijst irrelevant. Oppassen met bepaalde HBO opleidingen die "minder" aangeschreven zijn. Dus denk aan het InHolland debacle.

Wordt een ander verhaal op WO gebied, of als je ambities hebt qua trainee.

Maar dat is puur als je kijkt naar de papieren pre-selectie en er royaal aanbod van sollicitanten is.

Mijn ervaring als hiring manager was dat dat papiertje en zelfs grote delen van een CV irrelevant (kunnen) zijn.

Veel mensen die bij ons aangenomen zijn en doorgegroeid zijn, waren mensen met niet passende CVs of irrelevante opleidingen. Maar vielen op in het sollicitatiegesprek / werk door hun motivatie en hun skills om verschillende vaardigheden snel eigen te maken en die ook te kunnen combineren en toe te passen.

Maar ik werk niet bij een IT bedrijf, dus wellicht zijn er voor zeer specialistische functies er situaties te bedenken dat het een pré is.

Maar bedenk dat in veel werksituaties perfectie niet altijd het streven is/ kan zijn.
Dus dan is het niet handig als je altijd voor de 10 gaat /wil gaan.

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-02 23:38
In Nederland zijn cijfers voor HBO en WO in vele gevallen niet belangrijk.

Wel kunnen voor specifieke WO-banen, zoals high-end consultancies, advocatenkantoren, traineeships en PhD's, daar zeker naar gevraagd worden. Sterker nog, bij mijn sollicitaties bij McK of BCG werd zelfs doodleuk naar mijn vwo cijferlijst gevraagd.

• Sissors
Orangelights23 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:43:
[...]

Aannames, aannames, aannames... Motivatie en het halen van hogere cijfers staan zeker niet dicht bij elkaar.

Als je gemotiveerd bent, en je haalt geen goede cijfers, dan is er toch behoorlijke kans dat je niet erg sterk bent in dat gebied. Onder de streep als je een gemotiveerde en een niet gemotiveerde student hebt die verder gelijk zijn, zal de gemotiveerde de hogere cijfers hebben.

Maar euhm, hoe veel jaar is het in Denemarken dat je cijfers krijgt vanuit de puur subjectieve mening van de juf? Ik neem toch aan dat je uiteindelijk ook gewoon toetsen krijgt die er toe doen, en niet dat je wiskunde kan gaan studeren zonder dat je 3+8 kan uitrekenen omdat je wel veel "inzet" hebt.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06:56
Ik denk, maar dat is mijn eigen ervaring vanuit het perspectief van een student dat studenten die altijd hoge cijfers halen eerder geneigd zijn om net dat beetje extra voor elkaar te krijgen.

Dergelijke studenten doen vaak ook projecten in hun vrije tijd, doen veelal ook de extra's van opdrachten en nemen ook de leiding tijdens projecten en pakken ook kleine taken op in hun vrije tijd en proberen complexe problemen in het weekend op te lossen. Kortom, zij zijn echt van toegevoegde waarde en zoeken ook echt die uitdaging. Dat heb ik niet met studenten die altijd net een 6'je halen.

Veel "talenthunters" van hoogaangeschreven bedrijven smullen echt als ze dergelijke studenten bij een project mogen begeleiden. Vaak zie je dat een dergelijk project succesvol volbrengen heel veel deuren opent. Dan volgen ze er ofwel een minor, ofwel lopen er stage en komen daarna in dienst bij dat bedrijf.

• RagingPenguin
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 12:37:
[...]

Als je gemotiveerd bent, en je haalt geen goede cijfers, dan is er toch behoorlijke kans dat je niet erg sterk bent in dat gebied. Onder de streep als je een gemotiveerde en een niet gemotiveerde student hebt die verder gelijk zijn, zal de gemotiveerde de hogere cijfers hebben.

Maar euhm, hoe veel jaar is het in Denemarken dat je cijfers krijgt vanuit de puur subjectieve mening van de juf? Ik neem toch aan dat je uiteindelijk ook gewoon toetsen krijgt die er toe doen, en niet dat je wiskunde kan gaan studeren zonder dat je 3+8 kan uitrekenen omdat je wel veel "inzet" hebt.
Cijfers in Denemarken zijn ook gewoon voor het beheersen van de stof en skills. Dat er een deel inzet in zal zitten zal ongetwijfeld, dat hebben we hier ook met project onderwijs.

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:11
Sissors schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 12:37:
[...]

Maar dit is dus niet correct. Zeker op de universiteit is een vak veel meer dan wat je in een schriftelijk tentamen kan toetsen.

Mijn ervaring is dat de mensen die hoge punten scoren vooral heel veel oude tentamens hebben zitten oefenen.

Jezelf verdiepen in de stof vanwege interesse levert minder hoge cijfers op dan oude tentamens oefenen.

Zo waren mijn punten voor vakken die ik niet interessant vond vaak hoger dan voor vakken die ik wel interessant vond puur vanwege het verschil in aanpak van de lesstof en voorbereiding op tentamens.

Sowieso wordt er meer getoetst op hoe goed je kennis in je hoofd kan stampen dan op hoe goed je de stof begrijpt en kan toepassen.

Doe mij maar meer praktische opdrachten, mondelingen en open boek tentamens

[Voor 10% gewijzigd door n3othebest op 19-02-2022 13:07]

• SBTweaker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-01 18:45
Yucon schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:35:
Ik ervaar dit anders, ik loop met 2 vingers in mijn neus door de universiteit waar bij het hbo alles veel en veel strenger beoordeeld wordt. Ik ben beter in de praktijk dan in leren maar vindt nog informatica aan het hbo moeilijker dan aan de uni.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01:27

LankHoar

Langharig tuig

@TheFrames in plaats van hypotetisch hier over praten, heb je volgens mij meer aan een poll waarbij je vraagt hoeveel mensen die in de IT werken ooit om hun cijfers gevraagd is. Mij in ieder geval nog nooit.

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-02 22:00
Het verschilt of je per vak gemiddeld met een 6 of 8 eindigt. De schaal is vaak niet lineair en qua benodigde kennis heeft iemand met een 8 vaak veel meer dan 33% extra tijd in het vak gestopt, ondanks de relatief kleine hoeveelheid verschil in het cijfer. Wellicht wordt er niet direct naar gekeken bij bedrijven, maar onder de studenten is het verschil qua kennis vaak wel inzichtelijk en daarbij is absoluut sprake van een correlatie tussen de hoogte van de cijfers en het niveau van de kennis. In zoverre zal er wel een verschil zitten in de indruk die jij maakt bij een bedrijf, denk ik.

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:08
Cijfers zeggen helemaal niets. Sommige mensen zijn beter in leren dan andere. Zegt niets over of ze ook snappen wat ze aan het leren zijn of hoe ze dat daadwerkelijk toe moeten passen. Vaak zijn ze het ook binnen een aantal dagen vergeten en leren ze puur voor een toets of examen.

Bij mij zaten er ook in de klas die hoge cijfers hadden, waren goed in stampen, maar algemene IT kennis was dramatisch.

Mijn cijfers waren belabberd, maar ik kan nooit de concentratie vinden om uit een boek te leren. Daarin tegen wel goed in het luisteren/opletten en kritische vragen stellen over de stof. Dat zie je dus echt niet terug in mijn cijfers, ik heb namelijk nooit geleerd voor een toets.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• SeenD
  • Laatst online: 04-02 19:12
Ik neem vaak mensen aan en heb het eigenlijk nog nooit gezien.
Als men het er wel neer zou zetten, dan zou ik me wel verbazen.

Maar nee, cijfers maken niks uit, want je hebt het papiertje gehaald, het niveau en dat je het werk aan kan is meer dan voldoende. Sowieso kan ik niks met de cijfers want ik ken de vakken niet of ik heb de scriptie/thesis niet gelezen.

Something something

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-02 18:42
Hoi,

Bij mij is er nooit gevraagd om mijn diploma te laten zien. Heb bij 5 grote corporates gewerkt en bij geen een vroegen ze erom. Cijfers boeien dus totaal niet.

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:28
Heb nog nooit iets of iemand over cijfers gehoord. Opleidingen als geheel zijn relevanter. Het papiertje is vaak een drempelvoorwaarde om binnen te komen en de studiekeuzes een pre. Daarna ben je zo goed als je laatste opdracht, als je begint met werken is dat dus 0.

Verder zeggen cijfers niet zoveel over effectiviteit. Diegene die het snel oppakken en succesvol zijn in hun opdrachten (dus niet alleen een mooie oplossing bedenken/bouwen, maar ook een organisatie leren de vruchten er van te plukken), groeien snel. De kunst is om de juiste match te vinden tussen waar jij goed in bent en een omgeving waarin jouw kwaliteiten gewaardeerd worden.

Overdreven voorbeelden; jouw (IT) opleiding stelt niets voor in een land waar de stroom nog 3x per dag uitvalt en niemand een PC heeft. Je bent daar nuttiger als je gewoon voor vers water zorgt. Het andere uiterste; een organisatie waarin iedereen een master heeft en een hoger cijfer 'misschien' gewaardeerd wordt; is vaak ook een competitieve omgeving die meer politiek/druk met zich meebrengt dan alleen jouw kennis van het specifieke onderwerp. Verschillende sectoren vereisen verschillende competenties.

Het hoeft niet moeilijk te zijn om de juiste organisatie te vinden, maar focus je niet te veel op één aspect en onderschat de frustraties en energie die het kost niet die randzaken met zich meebrengen. Je mag blij zijn als je 50% van de tijd kunt doen waar je goed in bent en 'maar' 50% van de tijd met vergaderingen/probleem oplossing/rapporteren etc. bezig bent. Voor grote delen van het werk heb je geen 10'en nodig om je te onderscheiden (het kan je zelfs nog wel eens belemmeren ook, selectief dom zijn is soms gewoon handiger).

[Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 19-02-2022 18:12]

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:32
Barrycade schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 12:04:
De discussie verwaterd wat, dus even terug naar je vraag, voor de meeste banen op HBO niveau is een cijferlijst irrelevant. Oppassen met bepaalde HBO opleidingen die "minder" aangeschreven zijn. Dus denk aan het InHolland debacle.
Hmmm, ik denk dat je juist als je in het InHolland debacletijdperk bezig bent geweest, wel safe zit. Immers, ze lagen zo onder een vergrootglas, dat je als werkgever er donder op kunt zeggen dat alles nu wel correct moet zijn. Dat is een eerlijk diploma.
Xqlusive schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:29:
Toch wil ik je graag een vergelijking voorleggen, van 2 van mijn studiegenoten. Als medestudent heb je meer informatie dan een potentiële werkgever.

Student 1, jongste van ons jaar, vlotte babbel, bodybuilder type (met dito eetpatroon), was qua vrouwen net een konijn (ging van hol naar hol). Nominaal afgestudeerd, hoge cijfers. Reed een nette, jonge Fiat. De "perfecte" student dus.

Student 2. Late leerling, aardig maar niet persé vlot, beetje sullig en qua uitstraling erg doorsnee. Studievertraging, 6jescultuur en oude roestige BMW als auto.

Wie zou jij kiezen? Antwoord zet ik onderaan.
bones schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:42:
Bij mij is er nooit gevraagd om mijn diploma te laten zien. Heb bij 5 grote corporates gewerkt en bij geen een vroegen ze erom. Cijfers boeien dus totaal niet.
Ik heb 1x een gesprek gehad waar ik alles moest laten zien. Dat was een afgang eerste klas. Waarom? Omdat ik voor het gesprek al aangegeven had dat ik mijn verdediging had gehad, geslaagd was, maar dat de diploma-uitreiking nog plaats moest vinden.

Er werd dus gevraagd naar een kopie van een diploma. Euhm, die heb ik nog niet. Hoe ik daar dan kon zitten. Tsja, dat moet je je collega's vragen. Vervolgens cijferlijst. Nee, die is er ook nog niet. Inloggen op het cijfersysteem. "Das niet best hè?" "Hoe bedoelt u?" "1, 1, 3, 5, 1, 1. Niet echt knappe cijfers." "Dat is het aantal studiepunten." En dat ging zo nog even door. Het concept studiepunt zei deze man compleet niks, die dacht aan een cijferlijst a la middelbare school met eindcijfers. De toegevoegde waarde van dit uitvragen was dus 0.
Xqlusive schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:49:
Helemaal een zesje voor een stage of een afstudeeropdracht zegt mij wel iets over hoe een persoon presteert in een werkomgeving. Wil je iemand als werknemer of collega die er puur alleen zit om zijn boterham te verdienen (zelfde idee als puur je diploma halen) of wil je iemand die het beste uit zichzelf probeert te halen?
Ik vind het knap dat je dat zo hard kan roepen, zonder iets te kunnen zeggen over de begeleiding, de opdracht, de tijdsdruk en de beschikbare middelen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Goed, over mijn medestudenten... Wie zou je kiezen? 1 of 2? 1 Kwam uit een goede familie, kon zich een week vrijplannen om te blokken, inclusief de laatste week van college, hoefde niet te werken en had alle kennis als boekenkennis. Ik had hem liever niet als lid van mijn projectteam, want programmeren, ondanks dat hij het gehaald had, kon hij niet. 2 had veel meer praktische know how, kwam uit een gebroken gezin met een vader die hij al in geen jaren had gezien en moest werken om zijn studie te betalen. Een oude BMW kon hij zelf onderhouden. Met een soldeerbout en programmeerapparatuur kwam hij een heel eind in de projecten. Had ook de juiste kennissen om extra informatie te vergaren.

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Cijfers zijn mij nooit gevraagd. Voor zover bedrijven verder keken dan mijn sollicitatiepraatjes zijn dat whiteboard sessies, voorbeeld code of mondelinge scenario's geweest. Maar ook dat is niet heel vaak voorgekomen.

Sinds ik zelf personeel aanneem doe ik het wel zo: daadwerkelijke scenario's uit het verleden voorleggen en kijken wat er gebeurt. Er is dan niet een goed "antwoord", maar als je lekker mee brainstormt, logisch en analytisch vermogen toont, dan zijn dat dikke pluspunten. De papierwinkel is dan irrelevant.

• 4vocado
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-01 21:59
SBTweaker schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:30:
[...]

Ik ervaar dit anders, ik loop met 2 vingers in mijn neus door de universiteit waar bij het hbo alles veel en veel strenger beoordeeld wordt. Ik ben beter in de praktijk dan in leren maar vindt nog informatica aan het hbo moeilijker dan aan de uni.
Grappig, zo ervaarde ik het ook. Op HBO informatica waren de deadlines strikt en opdrachten/projecten hadden een hoop eisen... Informatica op de uni was daarentegen een stuk makkelijker.

Om de vraag van TS te beantwoorden: in mijn ervaring is het niet relevant (en vooral niet na je eerste baan).

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hoi,

Vraag je dit omdat je zelf van MBO 4 komt, en nu twijfelt ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• TheFrames
Hackus schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 19:45:
[...]

Vraag je dit omdat je zelf van MBO 4 komt, en nu twijfelt ?
Nee.

• TheFrames
LankHoar schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 14:31:
@TheFrames in plaats van hypotetisch hier over praten, heb je volgens mij meer aan een poll waarbij je vraagt hoeveel mensen die in de IT werken ooit om hun cijfers gevraagd is. Mij in ieder geval nog nooit.
Een poll maakt het makkelijker voor mensen om te reageren zonder echt een antwoord te geven. Mijn vraag is niet een "Ja" of "Nee" antwoord, dus dan vind ik het persoonlijk zinloos om een poll te gebruiken.

• Sissors
EiT schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:14:
Cijfers zeggen helemaal niets. Sommige mensen zijn beter in leren dan andere. Zegt niets over of ze ook snappen wat ze aan het leren zijn of hoe ze dat daadwerkelijk toe moeten passen. Vaak zijn ze het ook binnen een aantal dagen vergeten en leren ze puur voor een toets of examen.

Bij mij zaten er ook in de klas die hoge cijfers hadden, waren goed in stampen, maar algemene IT kennis was dramatisch.

Mijn cijfers waren belabberd, maar ik kan nooit de concentratie vinden om uit een boek te leren. Daarin tegen wel goed in het luisteren/opletten en kritische vragen stellen over de stof. Dat zie je dus echt niet terug in mijn cijfers, ik heb namelijk nooit geleerd voor een toets.
Maar dan volgt automatisch ook dat opleiding niks zegt. En dan zou ik zeggen tegen een werkgever: Neem maar een MBO'er aan, significant goedkoper dan een HBO'er. Immers als cijfers helemaal niks zeggen, dan maakt het ook niet uit of je een 5 of een 6 hebt.

En voor de duidelijkheid, ik besef prima dat gemiddelde bedrijf totaal niet naar cijfers kijkt. Ik vind het alleen compleet krom dat tussen een 5 en een 6 blijkbaar wel heel belangrijk is, maar tussen een 6 en een 9 geen enkele relevanties heeft volgens velen. Zoals iemand hier eerder schreef, zesjescultuur at work.

[Voor 13% gewijzigd door Sissors op 20-02-2022 10:00]

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-02 19:24
Je cijferlijst is verschrikkelijk belangrijk. Mits je aan de slag wil bij het type bedrijf dat daar veel waarde aan hecht, wat er steeds minder worden.

Specifiek bij high-end consultancy en vooral sterk hiërarchische bedrijven wordt er meer naar gekeken, maar zolang je daar niet aan de slag wilt word je waarschijnlijk nooit naar je cijfers gevraagd.

Wel jammer, want ik was best trots op mijn grootste academische prestatie: m'n masterscriptie afronden binnen 4 dagen met een 5.9

• Xqlusive
.

[Voor 99% gewijzigd door Xqlusive op 21-02-2022 21:06]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee