Unidentified Network probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UncleDutch
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-04 20:59
Hi!

Sinds ongeveer 6 maanden hebben wij ( mijn huisgenoten en ik) last van internet problemen.
Heel onregelmatig valt het bekabelde internet weg (WiFi doet het wel) en krijg ik "unidentified network" te zien met "No internet". Dit kan van een uur tot 1,5 dag duren.

Specs:
-Moederbord: ROG Strix B450
-CPU: Ryzen 5 3600
-GPU: Sapphire Pulse 5600xt
-Internet adapter: Intel l122 Gigabit Network Connection
-Powerline adapter: TPLink AV500 mini powerline adapter (een kabel vanaf de modem in deze adapter en een kabel vanaf de 2de adapter naar mijn pc)
-Modem: Experiabox V10 (van KPN)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
-Uiteraard eerst even de modem uitgezet voor een paar minuten en weer aangezet.
-De herstel knop op de experiabox
-Het terugzetten naar fabrieksinstellingen
-De Network Troubleshooter geeft aan geen valid ip config te hebben
-De ipconfig /flush en renew
-De drivers van mijn internet adapter en powerline adapter geuninstalled en PC opnieuw opgestart
-Gezocht naar driver updates van alle componenten

Ook heb ik gelezen dat ik een statisch IP moest geven aan mijn PC maar toen ik dit aan een KPN medewerker vertelde zei hij dat dat niet mocht?

Mocht iemand enig idee hebben waar dit aan zou kunnen liggen of een fix dan hoor ik het graag :)

[ Voor 10% gewijzigd door UncleDutch op 18-02-2022 19:26 ]

Beste antwoord (via UncleDutch op 18-02-2022 23:54)

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-06 13:18
Ik bedoel echt restten en opnieuw verbinden met de verbindingsknop. Niet opnieuw opstarten.

Ipconfig is geen log maar laat de huidige config zien. /all is overdreven in dit geval. Het zou mijn vermoeden kunnen bevestigen (of ontkennen).
Ik ben vooral nieuwsgierig naar het ip adres. Begint dit met 169.254 dan kan je niet inbinden met de dhcp-server (waarschijnlijk je modem in dit geval). Dan moet de fysieke verbinding checken. Dan blijf ik bij de powerline adapters als grootste kanshebber.
Staat er een ander ip adres moeten we gaan gaan nakeken of die klopt enz.

De gateway heb je wel nodig. Dat is waar het verkeer heen moet als het niet in je eigen (thuis)netwerk moet blijven. Maar naar internet. Normaal staat hier het IP-adres van je modem (in een “standaard” thuis oplossing).

Snap dan weer niet hoe je überhaupt een snelheid gemeten krijgt.

[ Voor 20% gewijzigd door ewoutw op 18-02-2022 20:19 . Reden: Gateway ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-06 18:46
UncleDutch schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 19:20:
-Powerline adapter: TPLink AV500 mini powerline adapter (een kabel vanaf de router in deze adapter en een kabel vanaf de 2de adapter naar mijn pc)
Haal deze er eens tussenuit, al dan niet tijdelijk als het probleem optreedt. Grote kans dat het dan verholpen is.

Vervolgens lijkt het me nuttig om eens een blik te werpen op de leds om te zien of ze nog wel connected zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UncleDutch
@Thralas Dank voor de snelle reactie!

Bedoel je dan even de powerline adapters eruit halen voor 5 min en dan weer erin steken of mijn PC direct met een kabel in de modem doen?
De laatste optie gaat wat lastig aangezien ik best ver van de modem zit. Dan moet ik een setup op de gang gaan maken :o.

Over de leds;
De power en ethernet (1&3) zijn constant groen.
De powerline is aan het knipperen voor ~15 sec waarna hij voor 3 seconden helemaal uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
UncleDutch schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 19:20:
....

Ook heb ik gelezen dat ik een statisch IP moest geven aan mijn PC maar toen ik dit aan een KPN medewerker vertelde zei hij dat dat niet mocht?

Mocht iemand enig idee hebben waar dit aan zou kunnen liggen of een fix dan hoor ik het graag :)
Auw, KPN heeft niets in te brengen met hoe jij je thuis netwerk configureert. Al willen ze daar wel graag de baas zijn... maar dit even ter zijde.

Er is een reden dat de PC met de melding komt. Ik zou dan ook graag de ipconfig zien (zo wel een werkend voorbeeld als een niet werkend voorbeeld om het verschik te zien :+ ). Maar alles zo lezend vermoed ik dat dat er iets mis gaat met verbinding tussen gateway (kan modem in dit geval) en PC. Zo even zonder verder onderzoek schat ik zo in dat je dit kan vinden in de TPlinks. Powerline adapters zijn leuk, maar erg stringsgevoelig, met name als er bijvoorbeeld niet stroom verbruikers op het lichtnet worden aangesloten.
Opnieuw paren wil vaak helpen. maar zorg ook dat ze rechtstreeks in de muur zitten en niet op een verlengdoos.

[ Voor 0% gewijzigd door ewoutw op 18-02-2022 19:49 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UncleDutch
@ewoutw
Ik heb ze net even gereset door ze uit het stopcontact te halen en na 3 min terug erin.
Mijn netwerk geeft wel weer de goede naam aan en zegt connected te zijn. Als ik dit echter test met een speedtest is hij of verbonden met een snelheid van 0.03mbps (niet heel lekker dus) of totaal geen internet beschikbaar.

Heb jij de logs van ipconfig /all nodig dan? als het goed is heb ik daar nog wel wat screenshots van.

Edit: Ik zie inderdaad dat er niks achter gateway staat, ook heeft de Network troubleshooter van windows dit meerdere malen aangegeven.

[ Voor 13% gewijzigd door UncleDutch op 18-02-2022 20:13 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ewoutw
Ik bedoel echt restten en opnieuw verbinden met de verbindingsknop. Niet opnieuw opstarten.

Ipconfig is geen log maar laat de huidige config zien. /all is overdreven in dit geval. Het zou mijn vermoeden kunnen bevestigen (of ontkennen).
Ik ben vooral nieuwsgierig naar het ip adres. Begint dit met 169.254 dan kan je niet inbinden met de dhcp-server (waarschijnlijk je modem in dit geval). Dan moet de fysieke verbinding checken. Dan blijf ik bij de powerline adapters als grootste kanshebber.
Staat er een ander ip adres moeten we gaan gaan nakeken of die klopt enz.

De gateway heb je wel nodig. Dat is waar het verkeer heen moet als het niet in je eigen (thuis)netwerk moet blijven. Maar naar internet. Normaal staat hier het IP-adres van je modem (in een “standaard” thuis oplossing).

Snap dan weer niet hoe je überhaupt een snelheid gemeten krijgt.

[ Voor 20% gewijzigd door ewoutw op 18-02-2022 20:19 . Reden: Gateway ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UncleDutch
@ewoutw

Het ip begint inderdaad met 169.254 nu, echter heb ik ook nog screenshots waarin ik een ip adres heb met 192.168. terwijl ik hetzelfde probleem kamp.

Ik denk dat je gelijk gaat hebben in dat het aan de powerline adapters ligt.
Ze zitten allebei wel direct in het stopcontact maar aangezien ik hier met meerdere mensen woon zullen er veel apparaten op het netstroom zitten en wellicht dat dat storing geeft voor mijn powerline adapter(weet niet of dat zo werkt).

Edit: als ik in de modem kijk dan zie ik dat ie zegt dat hij een IP adres van 192.168 aan mijn PC geeft/linked. Betekend dit dat het dus aan de fysieke verbinding ligt( waarschijnlijk dus de powerline adapter)?

[ Voor 18% gewijzigd door UncleDutch op 18-02-2022 20:49 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Je weet het zeker door tijdens de storing je router te pingen. Werkt dat niet, dan is er geen connectie meer over de powerline adapters. Zeker omdat wifi wel blijft werken is dat vrijwel zeker.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UncleDutch
Nu ik even weer een connectie met verbinding schijn te hebben, heb ik em even gepinged.
Hij geeft aan; Reply from 192.168.... bytes=32 time<1ms TTL=128 (werkt dus)

De speedtest geeft dan dit aan;
Ping:76 (normaal rond de 9 tot 14)
Download: 1.23 mbps
Upload: 1.18mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
169.254.x.x is een zogenaamd APIPA adres. en dat komt er op neer dat geen dhcp server beschikbaar of bereikbaar is. Je modem is in jouw geval de DHCP-server.
Nu moet je dus gaan nakijken waarom dat zo is. Ik blijf vermoeden dat dat het de powerline adapters zijn. Voor je issue is de snelheid niet belangrijk (al snap ik dat 1,2mps niet wenselijk is).
Je moet nu 1 voor 1 alle schakels uitsluiten.

Hoewel fabrikanten het ontkennen hebben powerlinie adapters "onderhoud" nodig. Kortom. Reset en opnieuw koppelen (is niet opnieuw opstarten). En waarom, je stroomverbruik veranderd. Daarmee de belasting van je lichtnet. en daar zijn gevoelig voor. Lever TPlink nog management software? gebruik die dan ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:18
Het beste is om de powerline adapters door een kabel te vervangen.

Zoals jullie gemerkt hebben werkt powerline soms wel, soms ook niet. Het is enorm gevoelig voor storingen op het spanningsnet in huis. Het kan zomaar niet meer werken als iemand bijvoorbeeld een slecht ontstoorde lader gebruikt. Daarbij komt ook nog dat powerline de snelheden waarmee ze geadverteerd worden bij lange na niet halen. Zelfs niet in een ideale situatie waarbij je op dezelfde groep zit en alles geaard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UncleDutch
Ondertussen doet het ethernet het weer zonder problemen maar ik zal een lange ethernet kabel kopen om die direct met de modem te verbinden en de powerline adapters maar in de kast gooien.
Dus voor nu weet ik even genoeg.

Ik dank jullie allen voor de suggesties en de troubleshooting :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:34

3DDude

I void warranty's

Een lange ethernetkabel inderdaad nemen. Dat is het beste gaat dat een week goed kan je dat powerline ding weg gooien ;).

We weten al dat het dat is omdat je wifi het gewoon blijft doen :)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UncleDutch
Heb ik nog steeds wel het probleem dat af en toe alles er gewoon uitvalt(ethernet, wifi en tv), maar dat zal vast wel gewoon KPN zijn die plat ligt.
Een ander probleem voor een andere dag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:18
Je hebt het over huisgenoten, dus ik ga er vanuit dat we het over een studentenhuis hebben.
Nu kan ik uit eigen ervaring met het studentenhuis van mijn zoon zeggen dat de elektrische installatie niet altijd even lekker uitgevoerd is. Zou ik even in het achterhoofd houden als je de "uitval problemen" wilt troubleshooten.
Pagina: 1