Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Doordat het een nieuwbouw huis is, heb ik geen plaatjes van Google maps of een foto gemaakt met een drone. Ons huis is 6 meter breed, en als ik het goed heb geteld is het dak 30 dakpannen breed.Mijn inschatting is dat boven de dakkappellen er ongeveer 5 zonnepanelen passen. De vraag is of aan de westkant, met het kleine dakkapel, er naast het dakkapel nog 4 extra zonnepanelen zouden passen.
Ik wil ook panelen op de overkapping in de tuin. En daar zoude
Schaduw
Ja het dak van het huis heeft schaduw van het dak van de buren. En de overkapping heeft op een aantal moment van de dag ook last van schaduw. Maar ook weer door nieuwbouw kan ik daar niks echt zinnigs over zeggen, ik weet zo snel niet wat de afstanden vanaf ander huizen is, en de hoogtes daarvan.Jaarverbruik
We zaten in ons vorige huis op zo'n 5000 kWh per jaar. En dat zal zeker meer worden, ook omdat ik mijn auto thuis ga opladen, en mogelijk mijn vrouw ook aan de elektrische auto zal gaan. De opbrengst van de panelen zal dus nooit toereikend zijn, maar helpt hopelijk wel om de kosten te drukken.Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben een 3 fasen aansluiting : 3x25A. Er ligt vanaf het huis naar het tuinhuis/overkapping 1x Ymvk kabel 3x 2mm2 en 1 Ymvk 5x 4mm2. Wifi en ethernet is ook beschikbaar in het tuinhuis.Budget en doel
Doel is om de energiekosten te drukken. Budget is rekbaar
Wie gaat het project uitvoeren
Ik ben zelf totaal niet handig. Ik wil het dus volledig uitbesteden.Bijhouden van data
Ja graag! Vooral om te kunnen zien hoe zo optimaal mogelijk gebruik te maken van de opgewekte stroom. En integratie met bijvoorbeeld Home Assistant is fijn.Reeds verkregen offertes
Offerte 1:Aantal panelen : 22
Merk : Jinko Solar Tiger N-Type 66TR 390 Watt ALL BLACK
Omvormers aantal: 1 (hier heb ik mijn twijfels bij, want lijkt me dat er twee omvormers zouden moeten komen. 1 voor het huis, en 1 voor tuinhuis). In de offerte hebben ze het over 1 omvormer, terwijl in de begeleidende tekst er gesproken wordt van 2 omvormers.
Merk: SAJ R5-3K-S1
Montagesysteem: Van der Valk pannen dak
Totaal Wp: 8580
Bruto prijs(excl BTW): 6373,72
0,74 €/Wp
Offerte 2:
Aantal panelen : 21
Merk : 9x Denim U - Mono 405 All Black Half Cut PERC en Denim U - 12x Mono 370 All Black Half Cut PERC
21x SolarEdge S440 Power Optimizer
Totaal Wp: 8085
Bruto prijs(excl BTW): 8497,17
1,05 €/Wp
Offerte 3:
Aantal panelen : 20
Merk: 10x JA Solar 365 full black 10x (Hyundai VG 400)
20x Enphase micro omvormer IQ7+
Totaal Wp: 7650
Bruto prijs(excl BTW): 9250
1,20 €/Wp
Regio
We wonen in de regio BredaIk neig naar de 1e offerte, ook gezien de prijs. Maar ook omdat een andere buurtgenoot ook een goede offerte heeft gekregen. En we mogelijk nog wat korting kunnen bedingen.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast