Toon posts:

Offertecheck ca 20 panelen huis + overkapping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:51

OMX2000

By any means necessary...

Topicstarter
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Doordat het een nieuwbouw huis is, heb ik geen plaatjes van Google maps of een foto gemaakt met een drone. Ons huis is 6 meter breed, en als ik het goed heb geteld is het dak 30 dakpannen breed.
Mijn inschatting is dat boven de dakkappellen er ongeveer 5 zonnepanelen passen. De vraag is of aan de westkant, met het kleine dakkapel, er naast het dakkapel nog 4 extra zonnepanelen zouden passen.

Ik wil ook panelen op de overkapping in de tuin. En daar zoude
Schaduw
Ja het dak van het huis heeft schaduw van het dak van de buren. En de overkapping heeft op een aantal moment van de dag ook last van schaduw. Maar ook weer door nieuwbouw kan ik daar niks echt zinnigs over zeggen, ik weet zo snel niet wat de afstanden vanaf ander huizen is, en de hoogtes daarvan.
Jaarverbruik
We zaten in ons vorige huis op zo'n 5000 kWh per jaar. En dat zal zeker meer worden, ook omdat ik mijn auto thuis ga opladen, en mogelijk mijn vrouw ook aan de elektrische auto zal gaan. De opbrengst van de panelen zal dus nooit toereikend zijn, maar helpt hopelijk wel om de kosten te drukken.
Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben een 3 fasen aansluiting : 3x25A. Er ligt vanaf het huis naar het tuinhuis/overkapping 1x Ymvk kabel 3x 2mm2 en 1 Ymvk 5x 4mm2. Wifi en ethernet is ook beschikbaar in het tuinhuis.
Budget en doel
Doel is om de energiekosten te drukken. Budget is rekbaar ;) maar laten we zeggen tussen de 8 en 9000 euro.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik ben zelf totaal niet handig. Ik wil het dus volledig uitbesteden.
Bijhouden van data
Ja graag! Vooral om te kunnen zien hoe zo optimaal mogelijk gebruik te maken van de opgewekte stroom. En integratie met bijvoorbeeld Home Assistant is fijn.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1:
Aantal panelen : 22
Merk : Jinko Solar Tiger N-Type 66TR 390 Watt ALL BLACK
Omvormers aantal: 1 (hier heb ik mijn twijfels bij, want lijkt me dat er twee omvormers zouden moeten komen. 1 voor het huis, en 1 voor tuinhuis). In de offerte hebben ze het over 1 omvormer, terwijl in de begeleidende tekst er gesproken wordt van 2 omvormers.
Merk: SAJ R5-3K-S1
Montagesysteem: Van der Valk pannen dak

Totaal Wp: 8580
Bruto prijs(excl BTW): 6373,72
0,74 €/Wp

Offerte 2:
Aantal panelen : 21
Merk : 9x Denim U - Mono 405 All Black Half Cut PERC en Denim U - 12x Mono 370 All Black Half Cut PERC
21x SolarEdge S440 Power Optimizer
Totaal Wp: 8085
Bruto prijs(excl BTW): 8497,17
1,05 €/Wp

Offerte 3:
Aantal panelen : 20
Merk: 10x JA Solar 365 full black 10x (Hyundai VG 400)
20x Enphase micro omvormer IQ7+

Totaal Wp: 7650
Bruto prijs(excl BTW): 9250
1,20 €/Wp
Regio
We wonen in de regio Breda

Ik neig naar de 1e offerte, ook gezien de prijs. Maar ook omdat een andere buurtgenoot ook een goede offerte heeft gekregen. En we mogelijk nog wat korting kunnen bedingen.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zit er bij offerte 2 geen omvormer bij?
Dan kan @Ronald wel bekijken of dit ook geldt: Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Offerte 1 kan niet op 1 string omvormer
2 orientaties en dan ook nog een afwijkende 3e orientatie op een platdak.
Dat zou wel kunnen op 2x 1-fase omvormers.

Micro omvormers "lijkt" hier wel de betere keuze, maar duur.
Misschien kan je een instalalteur vinden die APS DS3 (L) installeert, dat is iets prijs vriendelijker dan enphase.

[Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-02-2022 20:06]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
@AUijtdehaag Bij twijfel gewoon APSystems DS3 :Y

Kost niet meer dan SolarEdge, geen gezeur.
Ik heb niet echt genoeg info om hem als SolarEdge systeem door te rekenen...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• OMX2000

OMX2000

Topicstarter
Ronald schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:10:
@AUijtdehaag Bij twijfel gewoon APSystems DS3 :Y

Kost niet meer dan SolarEdge, geen gezeur.
Ik heb niet echt genoeg info om hem als SolarEdge systeem door te rekenen...
Wat voor extra informatie heb je daarvoor nodig?

• OMX2000

OMX2000

Topicstarter
Ik heb van de 1e partij een nieuwe offerte gekregen. Die pakt een stuk duurder uit omdat ze panelen uit de offerte niet meer kunnen leveren, en omdat voor op het dak van de overkapping een SolarEdge systeem gebruikt. Dit omdat er schaduw valt op de zonnepanelen.

Offerte 1 en Offerte 2 ontlopen elkaar niet veel meer. Maar nu ben ik wel nieuwsgierig naar een offerte op basis van APSystem DS3. Kan ik ergens achterhalen of er leveranciers zijn in de regio Breda?

Ik heb even de info zoals hij in de offertes (leverancier 1 + 2) hieronder gezet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
@OMX2000 om SolarEdge in complexe situaties correct door te rekenen is een volledige tekening in Designer van het huis nodig.

Maar laten we dat werk even bij de verkopende partijen leggen: SolarEdge in complexe situaties op basis van CRM software van derden is eng. Vraag om een (volledig) SolarEdge Designer rapport.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee