Toon posts:

Laravel QueryException: could not find driver in Alpine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kleerkast
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-03-2022
Ik probeer mijn Laravel applicatie te feature testen via CI. Alpine kan echter alleen niet de juiste MySQL PHP driver vinden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
$ php artisan migrate
   Illuminate\Database\QueryException 
  could not find driver (SQL: select * from information_schema.tables where table_schema = laravel and table_name = migrations and table_type = 'BASE TABLE')
  at vendor/laravel/framework/src/Illuminate/Database/Connection.php:712
    708▕         // If an exception occurs when attempting to run a query, we'll format the error
    709▕         // message to include the bindings with SQL, which will make this exception a
    710▕         // lot more helpful to the developer instead of just the database's errors.
    711▕         catch (Exception $e) {
  ➜ 712▕             throw new QueryException(
    713▕                 $query, $this->prepareBindings($bindings), $e
    714▕             );
    715▕         }
    716▕     }
      +33 vendor frames

Ik probeer de juiste drivers te installeren:

code:
1
apk add php8-mysqli php8-pdo_mysql php8-mysqlnd

Dit geeft echter dezelfde error.

Ik zie dat er een php-mysql driver beschikbaar is in alpine: https://pkgs.alpinelinux.org/package/v3.3/main/x86/php-mysql
Wanneer ik dit echter probeer te installeren:

code:
1
ERROR: unable to select packages: php-mysql (no such package)

Kan ik deze op een of andere manier toevoegen, zodat apk 'm ziet?

Beste antwoord (via Kleerkast op 18-02-2022 17:33)

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-01 17:36
Vziw moet je php extensies ook nog even activeren/installeren met
code:
1
docker-php-ext-install pdo_mysql
of
code:
1
docker-php-ext-install mysqli
voordat ze bruikbaar zijn.

Alle reacties

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:55

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

php-mysql is voor php 5.6 en zit niet meer in de laatsteAlpine distributie. Dus welke driver heb je precies nodig en welke versie van Alpine draai je?

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have star problems" --Kevlin Henney

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:24

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Ik denk/gok dat je mysqli en/of mysqlnd moet hebben.
Nevermind, dat probeer je ook te installeren zie ik.

[Voor 31% gewijzigd door RobIII op 18-02-2022 16:29]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• Kleerkast
De Alpine versie weet ik niet, ik gebruik namelijk de composer:latest image op GitLab. Ik gebruik php versie 8.1.2 met Laravel 9

• Kleerkast
RobIII schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:28:
Ik denk/gok dat je mysqli en/of mysqlnd moet hebben.
Daar heb je gelijk in!
Echter, ik installeer deze toch? dus waarom werkt het niet? :P

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• SH4D3H
code:
1
of
code:
1

• Kleerkast
SH4D3H schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:02:
code:
1
of
code:
1
Waar doe ik dit precies? Ik gebruik een gitlab-ci.yml en maak dus niet mijn eigen docker container.

• Kleerkast
Ik zie hier niet echt een uitweg in. Is het misschien beter dat ik mijn eigen container ga bakken op basis van Ubuntu, en daarin composer installeer?

• SH4D3H
Kleerkast schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:03:
[...]
Waar doe ik dit precies? Ik gebruik een gitlab-ci.yml en maak dus niet mijn eigen docker container.
Vanuit je container, net zoals de apk add :) (in je before_script of script of waar je dat dan ook uitvoert)

[Voor 10% gewijzigd door SH4D3H op 18-02-2022 17:29]

• Kleerkast
SH4D3H schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:29:
[...]

Vanuit je container, net zoals de apk add :) (in je before_script of script of waar je dat dan ook uitvoert)
Werkt! Dank!!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee