Toon posts:

Tafelmicrofoon voor stil thuiskantoor, videobellen op 50 cm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-02 14:48

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Ik ben al 2 jaar op zoek naar de ideale microfoon voor mijn thuiskantoor.
Ik heb een groot scherm voor me staan, een externe webcam, en ik wil ook goede audio.
Ik zoek een tafelmicrofoon die voor mijn scherm staan, en die op 50 cm afstand mijn stem oppikt.

Ik heb een Rode NT-usb mini. Dit voldoet goed, gemakkelijk etc. Maar de grote maar: de audiokwaliteit is niet zo super als ik die op 40 cm afstand plaats (tussen scherm en toetsenbord). Wanneer ik de microfoon heel dichtbij mij plaats, voor het toetsenbord en scherm dus, is de kwaliteit zeer goed, maar het is onpraktisch om de hele dag door zo te werken. Een arm waar de microfoon aanhangt vind ik niet praktisch.

Ik heb ook geprobeerd met de Rode Wireless Go 2, die ik opspeld. Hier klinkt mij sterm distorted, en ik krijg die niet opgelost. Voor de rest wel een praktische oplossing, weliswaar tamelijk duur.

In het Belgische programma De Afspraak hebben ze tafelmicrofoons staan die vanop 60 cm afstand perfecte audio geven. Uiteraard is dit een pro set-up, maar het moet dus bestaan.

.

Alle reacties

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:27
Ik heb al een redelijke tijd terug dit ding van AliExpress gekocht en die klinkt behoorlijk goed, hij krijgt ook goede recensies elders op internet. Daarin wordt gesteld dat de kwaliteit goed genoeg is voor opnames van akoestische muziekinstrumenten. Belangrijk te beseffen is dat het hier om een condensatormicrofoon gaat. Wat je bij je bestaande microfoon beschrijft doet eraan denken dat je nu over een dynamische microfoon beschikt.

Bij dynamische microfoon moet je in de regel in de microfoon spreken. Hij is goed in het opvangen van dat directe geluid en vangt omgevingsgeluiden minder op. Een condensatormicrofoon is het omgekeerde, die registreert alles wat er in de ruimte gebeurt. Ik hoef dan ook nooit moeite te doen om in de microfoon te spreken en kan gewoon rustig achterover geleund vergaderen.

Het heeft ook nadelen: Tikken op het toetsenbord is zeer goed te horen in de microfoon en ik krijg nog wel eens opmerkingen dat ik te hard aan het tikken ben. Ik moet me tijdens het vergaderen dan ook enigzins inhouden.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:27
Correctie: Ik heb de SF-920. Volgens mij is het enig verschil tussen de SF-666 en SF-920 dat de SF-920 een XLR-aansluiting op de microfoon heeft en je hem daarmee bijvoorbeeld met een USB-naar-XLR-kabel eenvoudig naar een USB-microfoon kunt converteren.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wat mis je aan de geluidskwaliteit? Hoor je veel ruis? Veel omgevingsgeluiden? Kleuring in je stem?
dmantione schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:51:
Bij dynamische microfoon moet je in de regel in de microfoon spreken. Hij is goed in het opvangen van dat directe geluid en vangt omgevingsgeluiden minder op. Een condensatormicrofoon is het omgekeerde, die registreert alles wat er in de ruimte gebeurt.
Het onderscheid tussen stem en omgevingsgeluid wordt gemaakt op basis van de hoek waaronder het geluid de microfoon binnenkomt (voor, achter, opzij, ..). Een microfoon kan niet onderscheiden op basis van afstand*. Het staat ook los van of het een dynamische microfoon is of eentje met een elektreetkapsel.

Richtingsgevoeligheden kunnen zijn, van breed naar smal:
omni
subcardioïde
cardioïde
supercardioïde
hypercardioïde
dipool (.. maar die is weer gevoelig voor geluid dat vanaf de achterkant binnenvalt)
..
en shotgunmicrofoons zijn het smalst, maar die klinken binnenshuis niet zo goed
https://service.shure.com...ardioid-and-supercardioid

Als je min of meer recht voor de microfoon blijft zitten, heb je geen breed opnamepatroon nodig. Je Rode NT USB mini is cardioïde en dan heb je een hoek van 180 graden waar je binnen moet blijven, moet lukken dus.

* Uitzonderingen zijn microfoons die praktisch tegen je mond zitten, zoals gebruikt in telefoons en headsets.

[Voor 37% gewijzigd door TBTL op 20-02-2022 11:40]

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:55
Misschien eens kijken naar Podcast apparatuur?

Zelf gebruik ik deze conference speaker/microfoon, die ik op mijn werk bij mijn laptop kreeg. We gebruiken deze ook wanneer we met meer mensen in een ruimte zijn en ook dan werkt deze prima. Maar ik heb geen idee of het voldoet aan jouw kwaliteitseisen.

iRacing Profiel

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
Rode is ondertussen uitgekomen met een nieuw product: https://www.rode.com/microphones/on-camera/videomic-go-ii
Deze is veel beter als je op 50 cm afstand spreekt. En dus meer geschikt voor mijn use case

.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik gebruik de in de Logitech C922 ingebouwde mic en die is volgens mijn collega's kraakhelder :)
En ik zit ook op ca 50 cm van de mic / cam :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:20
Blue Yeti of vergelijkbaar is voor mensen die vlogs inspreken en podcasts maken wel een beetje de standaard

Disclaimer: heb 'm zelf ook.

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Topicstarter
@NiGeLaToR ja die ken ik, maar op welke afstand van je mond hou je die? Heel dichtbij denk ik. En dat is net mijn probleem

.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:20
Lulukai schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:42:
@NiGeLaToR ja die ken ik, maar op welke afstand van je mond hou je die? Heel dichtbij denk ik. En dat is net mijn probleem
Uhm nee, want dan staat ie in beeld en dat wil ik niet. Dus hij staat voor m'n scherm, achter m'n toetsenbord.

Ik zie alleen dat ik hem alsnog verkeerd gebruik, want ik hield hem schuin maar moet 'm rechtop houden en dan komt ie voor m'n beeld uit. Tis namelijk wel een lomp groot ding.

https://raelyntan.com/blue-yeti-microphone/

Denk dat ik er zo'n 40-50cm vanaf zit, maargoed, voor vidconf kan een kleinere/minder boeiende mic wellicht ook.

My prediction: we'll evolve into a digital form.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee