Hey Tweakers!
Ik zit met een beetje aparte situatie. Ik heb mijn huidige PC, maar kan binnenkort de PC van m'n pa overnemen die hij in 2021 had gekocht voor machine learning in bio-informatica. Door het half thuiswerken en half op locatie, vindt hij dit niet meer handig en stapt hij over op cloud computing. Hij heeft mij de PC toegezegd, en nu de taak om meerdere PC's dus samen te voegen tot mijn eigen PC, misschien een upgrade voor mijn HTPC, of het verkopen van mijn huidige GPU, en misschien een PC wat daarna nog overblijft om te verkopen..
? Sorry, ik snap dat het veel gedoe/informatie is!
Hier is mijn huidige PC:
Hier is de PC die ik over kan nemen, met de deze chassis (niet in Pricewatch):
Hier is mijn huidige HTPC die ik eventueel wel kan ombouwen:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gaming voor nu op 1440p, zoals Dying Light 2, AC, maar ook grotere simulatiegames als Cities:Skylines met veel mods waar ik nu krap in RAM begin te komen. Ik doe wat fotobewerking in Photoshop & Lightroom, maar zou met de nieuwe kaart graag wat met ML willen doen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zou eventueel nog €500 willen uitgeven voor nu. Ik wacht het liefst even Zen 4 af hoe dat zich uitpakt voor dat ik CPU upgrades doe
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit probeer ik ik dus nu uit te zoeken
Dit is mijn huidige idee: Mijn volledige PC met nieuwe kast (4000D airflow?), maar dan met de nieuwe PSU, GPU, SSD, en geheugen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil graag een nieuwe kast omdat ik velen hoor dat de H500 en H510 te warm zijn voor een 3090, al heb ik de kast nu vol met fans zitten. Ik wil ook graag een nieuwe monitor en zat te denken aan de Odyssey G7 omdat ik vooral 's avonds in het donker Game en toch wat last heb van lage contrast van IPS.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta overal voor open. Liever geen ultrawide monitor, ik hou het liever bij twee aparte schermen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hou niet van een te luide PC en ga de 3090 misschien ook wat onderklokken/volten als dat kan, ook wegens stroomverbruik.
Ga je overklokken?
Mocht mijn 9600k een grote bottleneck blijken wil ik dit nog wel doen ja. Ik heb het al een tijdje gedaan en ik blijk een best goed exemplaar te hebben met 5.0Ghz all core op 1.33V, maar ik heb hem nu stock draaien
Wat verwacht je van ons?
Bang voor buck zeker belangrijk, vind ik altijd leuk om die balans te vinden! Voor de rest van de info, zie de titel en het introductie-verhaal.
duizend maal dank alvast!
Ik zit met een beetje aparte situatie. Ik heb mijn huidige PC, maar kan binnenkort de PC van m'n pa overnemen die hij in 2021 had gekocht voor machine learning in bio-informatica. Door het half thuiswerken en half op locatie, vindt hij dit niet meer handig en stapt hij over op cloud computing. Hij heeft mij de PC toegezegd, en nu de taak om meerdere PC's dus samen te voegen tot mijn eigen PC, misschien een upgrade voor mijn HTPC, of het verkopen van mijn huidige GPU, en misschien een PC wat daarna nog overblijft om te verkopen..

Hier is mijn huidige PC:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-9600K Boxed | € 212,74 | € 212,74 |
1 | Moederborden | MSI Z390-A PRO | € 133,58 | € 133,58 |
1 | Videokaarten | Nvidia GeForce GTX 1070 Ti Founders Edition | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | WD Green WD30EZRSDTL, 3TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | WD Red WD30EFRX, 3TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | NZXT H500 Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Externe harde schijven | Plextor PX-SP12U 120GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Monitoren | Acer Nitro VG270U Zwart | € 259,- | € 259,- |
1 | Hoofdtelefoons | Sennheiser HD 598 (Beige, Bruin, Zwart) | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 50,95 | € 50,95 |
1 | Toetsenborden | Logitech G510s Gaming Keyboard QWERTY | € 0,- | € 0,- |
1 | Muizen | Logitech G500s Gaming Mouse | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 67,90 | € 67,90 |
1 | Voedingen | Corsair CX550M | € 71,05 | € 71,05 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 250GB | € 44,93 | € 44,93 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 840,15 |
Hier is de PC die ik over kan nemen, met de deze chassis (niet in Pricewatch):
1 | Processors | Intel Core i5-11400 Boxed | € 175,45 | € 175,45 |
1 | Moederborden | ASUS PRO B560M-C/CSM | € 123,50 | € 123,50 |
1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3090 OC | € 2.349,- | € 2.349,- |
1 | Geheugen intern | Crucial CT2K32G4DFD832A | € 296,78 | € 296,78 |
1 | Voedingen | Seasonic Prime GX-850 | € 164,90 | € 164,90 |
1 | Solid state drives | Samsung PM9A1 256GB | € 39,99 | € 39,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 3.149,62 |
Hier is mijn huidige HTPC die ik eventueel wel kan ombouwen:
1 | Processors | Intel Core i5-6400 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | Gigabyte GA-B150M-D3H | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Palit GeForce GTX 760 2GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | WD_Black (2020), 4TB | € 182,04 | € 182,04 |
1 | Behuizingen | NZXT Source Elite 210 | € 0,- | € 0,- |
2 | Geheugen intern | Crucial CT4G4DFS824A | € 23,47 | € 46,94 |
1 | Voedingen | Seasonic ECO Series 430W | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Kingston SSDNow V300 120GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 228,98 |
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gaming voor nu op 1440p, zoals Dying Light 2, AC, maar ook grotere simulatiegames als Cities:Skylines met veel mods waar ik nu krap in RAM begin te komen. Ik doe wat fotobewerking in Photoshop & Lightroom, maar zou met de nieuwe kaart graag wat met ML willen doen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zou eventueel nog €500 willen uitgeven voor nu. Ik wacht het liefst even Zen 4 af hoe dat zich uitpakt voor dat ik CPU upgrades doe
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit probeer ik ik dus nu uit te zoeken
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil graag een nieuwe kast omdat ik velen hoor dat de H500 en H510 te warm zijn voor een 3090, al heb ik de kast nu vol met fans zitten. Ik wil ook graag een nieuwe monitor en zat te denken aan de Odyssey G7 omdat ik vooral 's avonds in het donker Game en toch wat last heb van lage contrast van IPS.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta overal voor open. Liever geen ultrawide monitor, ik hou het liever bij twee aparte schermen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hou niet van een te luide PC en ga de 3090 misschien ook wat onderklokken/volten als dat kan, ook wegens stroomverbruik.
Ga je overklokken?
Mocht mijn 9600k een grote bottleneck blijken wil ik dit nog wel doen ja. Ik heb het al een tijdje gedaan en ik blijk een best goed exemplaar te hebben met 5.0Ghz all core op 1.33V, maar ik heb hem nu stock draaien
Wat verwacht je van ons?
Bang voor buck zeker belangrijk, vind ik altijd leuk om die balans te vinden! Voor de rest van de info, zie de titel en het introductie-verhaal.