Acties:
  • +24 Henk 'm!

• henk717
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 02:16
Ik werd niet bepaald vrolijk toen ik vanochtend het bericht las dat ze ook een internet verbinding gaan verplichten bij de Pro versie en zelfs microsoft accounts verplichten als je hem instelt voor prive gebruik. Waarschijnlijk kun je hier om heen door zakelijk te kiezen en dan de optie te gebruiken voor een lokaal domein maar hoe lang nog? En natuurlijk is dit geen uitweg voor de al te veel beperkte Home editie.

Dus ik heb besloten een script te bouwen die mensen kan helpen deze beperkingen te omzeilen, het script maakt simpelweg een lokaal account aan en herstart vervolgens de PC zonder OOBE zodat je alle setup stappen skipt.

Het gebruik is als volgt :
1. Druk op Ctrl + Shift + F3 tijdens het installatie scherm om opnieuw op te starten in de Audit modus, hiermee krijg je toegang tot het administrator account. Niet alles werkt goed onder dit account en je krijgt nu steeds een System Preperation Tool bij het opstarten, dit is niet erg.
2. Sluit de System Preperation Tool en download het script van mijn Gitlab .
3. Voer het script uit en voer de gewenste gebruikersnaam in.
Het script zal nu het gewenste account aanmaken en de PC weer in de normale modus plaatsen waarbij de OOBE wordt overgeslagen. Wel is er een kans dat je om de privacy instellingen wordt gevraagd. De PC werkt nu weer naar behoren en de eventuele beperkingen veroorzaakt door het gebruik van het Administrator account zijn weg. Ook heeft het administrator account nooit echt aan gestaan dus je hebt geen extra beveiligingsrisico.
4. Pas na het instellen van de gewenste privacy instellingen het wachtwoord aan via Ctrl + Alt + Del, je hoeft geen wachtwoord in te voeren bij het oude wachtwoord veld.

Nu heb je een werkend lokaal account en hoef je niet eerst een Microsoft Account in te vullen alvorens je dit kunt doen.

Ik hoop dat dit helpt bij herinstallaties of de aanschaf van een nieuwe machine.
De gitlab link betreft : https://gitlab.com/henk717/local11 indien je graag de Git zelf bekijkt. De licentie betreft "The Unlicense" dus je mag er mee doen wat je wilt.

Mocht je het script nog niet hebben uitgevoerd maar wel de PC hebben vergrendeld zit je vast op een inlog scherm, in dat geval kun je herstarten om weer toegang te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:02
Nice one _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Settler11
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:44
werd* (werdt bestaat niet)

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-05 16:13

P_Tingen

omdat het KAN

En omzijlen bestaat niet, omzeilen wel.
Ter verduidelijking: OOBE = Out-Of-Box-Experience, ofwel de opstart wizard bij een nieuwe Windows install.

Maar taalkloverij aside: top gevonden!

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:47
Bedankt afgelopen week nog gebruik gemaakt van je script en het werkt goed.

Ik loop nu wel tegen een probleem aan: ik krijg Office 365 niet geactiveerd op mijn systeem. Met 2 accounts geprobeerd.

@henk717 Ik vraag me af: blokkeert het script verbinding naar Microsoft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
yeahbaby schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 23:41:
Bedankt afgelopen week nog gebruik gemaakt van je script en het werkt goed.

Ik loop nu wel tegen een probleem aan: ik krijg Office 365 niet geactiveerd op mijn systeem. Met 2 accounts geprobeerd.

Dit git repo staat erbij gelinkt ;)
Maar nee, het script zit niet aan je Office365 gebeuren, mogelijk dat je Office365 licentie aan een MS account gekoppeld staat, wat jij niet gebruikt op jouw pc dankzij dit script en daarom problemen geeft ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk717
[b]yeahbaby in "Windows 11 zonder Microsoft account, het kan met mijn script"
Nee het script doet een aantal stappen.
1. Het maakt een lokaal account voor je aan die je wenst te gebruiken.
2. Het dropt een answer file die er voor zorgt dat OOBE wordt overgeslagen vergelijkbaar met een ISO die je bijvoorbeeld met NTLite kunt maken.
3. Hij gebruikt sysprep om het systeem weer terug te plaatsen in de OOBE modus (Die dus automatisch wordt doorlopen).

Het eind resultaat verschilt dus niet van het normale resultaat, je windows wordt niet aangepast en er worden geen hacks uitgehaald. Het is puur een eenvoudige manier om de wizard door te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:47
Ok bedankt. Dan ga ik verder zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:16

sus

is druk :+

Wat ook kan:

Setup uitvoeren *zonder* internet. Zodra ding om verbinding vraagt een lan-kabel aansluiten. De volgende stap is “Updates worden gedownload” en hier trek je de stekker er weer uit. Geen wifi gebruiken, offfff je moet je router even uitzetten.

Kan je gewoon een lokaal account aanmaken in de stappen die volgen.

Doe dit letterlijk dagelijks wel een keer of 3-4.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Wat nog makkelijker is:

Als Windows vraagt om een emailadres om een account in te stellen gewoon a@a.com (of een ander fake adres) invullen.
Dan krijg je een foutmelding en vraagt hij of je zonder aanmelden door wil gaan.

Probleem opgelost. Werkt elke keer bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 03:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Leuk gedaan, maar ik snap het niet helemaal, afgelopen weekend 2 pc's opnieuw geïnstalleerd en kon gewoon local account kiezen? Installatie media was vers gemaakt met de media Creation tool en 1 met de ISO.

Alleen de home versie vereist wat shift F10 werk.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sus

sus

jeroenkb schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:15:
Wat nog makkelijker is:

Als Windows vraagt om een emailadres om een account in te stellen gewoon a@a.com (of een ander fake adres) invullen.
Dan krijg je een foutmelding en vraagt hij of je zonder aanmelden door wil gaan.

Probleem opgelost. Werkt elke keer bij mij.
Net getest, met de meest recente versie van Windows 11 Home werkt dit *niet*. Hij blijft hangen in het dan aanmaken van een MS account.

De “trek de LAN los” optie werkte nog wel.

[ Voor 4% gewijzigd door sus op 14-06-2022 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk717
prutser001 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:48:
Leuk gedaan, maar ik snap het niet helemaal, afgelopen weekend 2 pc's opnieuw geïnstalleerd en kon gewoon local account kiezen? Installatie media was vers gemaakt met de media Creation tool en 1 met de ISO.

Alleen de home versie vereist wat shift F10 werk.
Voor nu zitten de echte beperkingen er nog maar beperkt in. Ik heb het gemaakt naar aanleiding van een artiekel dat dit gaat komen. Ja, er zijn nu nog makkelijkere manieren. Maar op het moment dat Microsoft verplicht dat er verbinding is voor de volledige setup of de lokale account fallbacks weg haalt hang je.

Dit script gebruikt dezelfde technieken als programmas zoals de Microsoft Deployment Tool en technieken die door OEM's worden gebruikt. En deze methode werkt dus ook echt volledig offline. Dus hoewel momenteel niet het meest praktisch (dat vind ik de asd@asd.asd login methode) is dit een methode met een stuk betere garantie dat het blijft werken en is dit ook de enige methode die ik ken die volledig offline kan worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

henk717 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:07:
[...]

Voor nu zitten de echte beperkingen er nog maar beperkt in. Ik heb het gemaakt naar aanleiding van een artiekel dat dit gaat komen. Ja, er zijn nu nog makkelijkere manieren. Maar op het moment dat Microsoft verplicht dat er verbinding is voor de volledige setup of de lokale account fallbacks weg haalt hang je.

Dit script gebruikt dezelfde technieken als programmas zoals de Microsoft Deployment Tool en technieken die door OEM's worden gebruikt. En deze methode werkt dus ook echt volledig offline. Dus hoewel momenteel niet het meest praktisch (dat vind ik de asd@asd.asd login methode) is dit een methode met een stuk betere garantie dat het blijft werken en is dit ook de enige methode die ik ken die volledig offline kan worden gebruikt.
Zal hem eens testen de komende dagen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03:49

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ik heb nog een betere optie om het account te omzeilen:

Bij ''e-mail adres'' a invullen, daarna als wachtwoord a

Dit gaat erg gemakkelijk.

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
sus schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:38:
[...]

Net getest, met de meest recente versie van Windows 11 Home werkt dit *niet*. Hij blijft hangen in het dan aanmaken van een MS account.

De “trek de LAN los” optie werkte nog wel.
Dat is balen. 4 weken geleden is het me nog gelukt. Moet morgen weer een nieuwe install doen. Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

@henk717
Als beloofd, ik heb het getest op een 3 tal laptops. Script werkt keurig, maar.... het is langer werk dan de methode die ik nu gebruik. Vooralsnog blijf ik dat dus gebruiken.

Mocht het er van komen dat dat niet meer werkt is dit een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk717
@sus Dat is ook mijn eigen redenering, het script is een stukje toekomst bestendigheid mocht microsoft iets uithalen. Tot die tijd zijn er snellere methodes en gebruik ik hem zelf ook vrijwel niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeComponeur
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:19

DeComponeur

♫ KLNKRWG

Top bedacht !
Vandaag zat ik er helemaal klaar voor.
Een jaar oude laptop, toen voorzien van Windows 10 zonder account voor mijn neus,
Wifi uitgezet, UTP kabel bij de hand, een 2e laptop er naast met allerlei (tweakers) tips en instructies
liep de installatie gewoon in 1 keer vlekkeloos door. -O-
Zonder ook maar 1 vraag over account or what so ever... zelfs mijn oude Classic Shell stond er nog op.
Ik was bijna een soort van teleurgesteld maar vond het ook best hilarisch dat ik, ondanks vertrouwen in de tips, er toch een tikkie tegen op had gezien of het wel goed zou komen...
En misschien nu een zorgje minder voor de andere installaties die ik binnenkort ga doen.
en als geruststelling de tips hier eventueel nog kan gebruiken... ;) So far so good

BE AT THE BEAT DeComponeur.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus

sus

@DeComponeur dat was dan een upgrade vanuit 10 naar 11; die lopen inderdaad zo door de setup heen. Daarom ook dat je classic shell er nog op stond.

Waar dit draadje over gaat is een clean install van Windows 11. Nieuwe PC of na format van je schijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Even een klein update voor dit (oudere) topic..

Wou Window11 ook opnieuw installeren (Fresh install) en wist van het euvel met accounts.
*Vorig jaar ook gehad met tip en tricks er door heen gekomen.
Dus voorzorg alvast script/info uit dit topic opgeslagen.

Maar wat blijkt...
Met installatie van win11(pro) op 12-090-2022 zonder internet connectie (UTP kabel er uit)
Kun je gewoon windows installeren als "local user" en na het inpluggen van de kabel heb ik tot heden geen gezeur gehad met account registratie van Microsoft.

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brad_
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15-05 14:29

_Brad_

Wax fanaat

Das op de Pro versie, werkt dat ook op de "normale" versie?

[ Voor 7% gewijzigd door _Brad_ op 16-09-2022 14:48 ]

't is een hobby ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sus

sus

Sinds W11-22H2 werkt het niet meer om de kabel los te trekken. Script van @henk717 werkt prima!

[ Voor 6% gewijzigd door sus op 30-09-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:15
sus schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:53:
Sinds W11-22H2 werkt het niet meer om de kabel los te trekken. Script van @henk717 werkt prima!
Dat is interesting. Home/Pro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus

sus

pennywiser schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:56:
[...]

Dat is interesting. Home/Pro?
Home, met Pro kan je nog steeds offline accounts maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:05

Zorian

What the fox?

sus schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:56:
[...]

Home, met Pro kan je nog steeds offline accounts maken
Standaard niet meer sinds 22H2.

Dit heeft bij mij prima gewerkt en vereist bijna geen moeite:
Disable the Internet connection before starting setup, e.g., by disconnecting the LAN cable or disabling Wi-Fi.
Windows will display a "Let's connect you to a network" or similar screen. The upcoming Windows 11 version 22H2 does not allow you to skip this anymore to create a local account.
On the screen, use Shift-F10 to open a command prompt window.
Type OOBE\BYPASSNRO and hit the Enter-key.
Windows will reboot and return to the "Let's connect you to a network" screen. Only this time, you may select "I don't have Internet" to skip this.
Then you select "Continue with limited setup" to then create a local account during setup.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sus

sus

Nou, heb ik hier *de* oplossing

Gewoon de machine opstarten. Aanmelden op je wifi kan ook gewoon.

In het scherm waarin je het microsoftaccount moet aanmaken:

emailadres: no@thankyou.com
wachtwoord: qwerty

Aanmelden. Foutmelding. Volgende. Lokaal account maken

Werkt ook op de laatste versies van Windows 11 Home. Doe dit al een week of 2-3 en lukt elke keer! Geen scripts meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 05:18
sus schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:42:
Doe dit al een week of 2-3 en lukt elke keer! Geen scripts meer nodig.
Ga je me nou vertellen dat je dit elke keer moet doen als je Windows gebruikt of installeer jij zoveel Windows Home pakketten? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Ferret schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:30:
[...]

Ga je me nou vertellen dat je dit elke keer moet doen als je Windows gebruikt of installeer jij zoveel Windows Home pakketten? 8)7
Dagelijks wel 2-3, dat heb je als je eigenaar bent van een computerwinkel :D. Komen zowel vanuit nieuw als reparaties veel voorbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 05:18
Duidelijk! :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sn0w13
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-05 15:56
Ik installeer bijna dagelijks nieuwe pc's.
De methode die ik altijd gebruik is deze.

Start de installatie zonder actieve netwerkverbinding.
Als je op het scherm komt dat om een netwerkverbinding vraagt, druk je op Shift+F10 om een commandprompt te openen.
Type nu het volgende commando, gevolgd door een enter: taskkill /F /IM oobenetworkconnectionflow.exe
Sluit de commandprompt.
Als je nu om een reguliere accountnaam wordt gevraagd, heb je de verplichting voor een Microsoft-account succesvol omzeild.
Pagina: 1