Ik heb gisteravond bij een kennis een erg vreemd issue ontdekt, dat ik nog niet kan verklaren.
Situatie schets:
Solcon glasvezel aansluiting
Fritzbox Router met wifi als enige router daarachter.
8 poorts gigabit switch unmanaged achter de Fritzbox, waaraan diverse bekabelde apparatuur zit (Desktop PC's, printers)
vanaf die gigabit switch 1 UTP kabel naar een Fast Ethernet switch unmanaged in een andere kamer, waarachter dan weer een Draytek AP zit en een Arris TV ontvanger die bij het abonnement hoort.
Probleem:
Zodra de TV ontvanger aan staat en programma's ontvangt, is er geen data verkeer van/naar het AP mogelijk, zowel aan de ethernet kant als aan de wifi kant niet. Sluit ik ondertussen op diezelfde switch een laptop bekabeld aan, heeft deze wel gewoon data-verkeer.
Koppel ik de TV ontvanger af van de switch, werkt het AP weer naar behoren, en de laptop blijft ook werken.
Alle andere devices op de andere switch blijven ook gewoon werken.
Schema:
:fill(white):strip_exif()/f/image/GdfMOfhNr8Xax9CxAjsud3TV.png?f=user_large)
Ter test heb ik een unifi ap meegenomen en een Netgear 5 poorts Gbit switch managed. Als ik de Draytek AP vervang door de Unifi, zelfde resultaat.
Vervang ik de 5 poorts FE switch door die netgear, zelfde resultaat
Vervang ik die andere 8 poorts Gbit switch door die netgear, zelfde resultaat.
Sluit ik de AP aan op de eerste switch na de Fritzbox, werkt alles, dus Wifi en TV en bekabeld ethernet.
Er wordt nu waarschijnlijk een 2e kabel rechtstreeks van de Fritzbox naar de Arris ontvanger getrokken, dat zal het vermoedelijk wel oplossen, maar ik heb nog geen idee wat er nu echt aan de hand is.
Drukt zo'n TV tuner de rest weg op die switch door bepaald type verkeer? Dan zou de bekabelde laptop ook niet meer moeten werken lijkt me..
...
Relevante software en hardware in gebruik
Fritzbox router (type onbekend)
8 poorts Netgear gigabit switch unmanaged
5 poorts TP Link Fast Ethernet switch unmanaged
Draytek Vigor AP710 accesspoint
extra test-hardware:
Unifi AP AC lite
Netgear 5 poorts Gigabit managed switch
Situatie schets:
Solcon glasvezel aansluiting
Fritzbox Router met wifi als enige router daarachter.
8 poorts gigabit switch unmanaged achter de Fritzbox, waaraan diverse bekabelde apparatuur zit (Desktop PC's, printers)
vanaf die gigabit switch 1 UTP kabel naar een Fast Ethernet switch unmanaged in een andere kamer, waarachter dan weer een Draytek AP zit en een Arris TV ontvanger die bij het abonnement hoort.
Probleem:
Zodra de TV ontvanger aan staat en programma's ontvangt, is er geen data verkeer van/naar het AP mogelijk, zowel aan de ethernet kant als aan de wifi kant niet. Sluit ik ondertussen op diezelfde switch een laptop bekabeld aan, heeft deze wel gewoon data-verkeer.
Koppel ik de TV ontvanger af van de switch, werkt het AP weer naar behoren, en de laptop blijft ook werken.
Alle andere devices op de andere switch blijven ook gewoon werken.
Schema:
:fill(white):strip_exif()/f/image/GdfMOfhNr8Xax9CxAjsud3TV.png?f=user_large)
Ter test heb ik een unifi ap meegenomen en een Netgear 5 poorts Gbit switch managed. Als ik de Draytek AP vervang door de Unifi, zelfde resultaat.
Vervang ik de 5 poorts FE switch door die netgear, zelfde resultaat
Vervang ik die andere 8 poorts Gbit switch door die netgear, zelfde resultaat.
Sluit ik de AP aan op de eerste switch na de Fritzbox, werkt alles, dus Wifi en TV en bekabeld ethernet.
Er wordt nu waarschijnlijk een 2e kabel rechtstreeks van de Fritzbox naar de Arris ontvanger getrokken, dat zal het vermoedelijk wel oplossen, maar ik heb nog geen idee wat er nu echt aan de hand is.
Drukt zo'n TV tuner de rest weg op die switch door bepaald type verkeer? Dan zou de bekabelde laptop ook niet meer moeten werken lijkt me..
...
Relevante software en hardware in gebruik
Fritzbox router (type onbekend)
8 poorts Netgear gigabit switch unmanaged
5 poorts TP Link Fast Ethernet switch unmanaged
Draytek Vigor AP710 accesspoint
extra test-hardware:
Unifi AP AC lite
Netgear 5 poorts Gigabit managed switch
Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!