• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:16
Voor mijn nieuw op te leveren woning ben ik offertes aan het vergelijken.

Foto google maps

Beschikbare dakruimte
Buren uit hetzelfde blok die panelen hebben laten plaatsen door aannemer:

Woning is 6m breed bij 8,7 meter lang. Ik vermoed dat er 2 extra panelen passen, vandaar het aantal 14. Gaat om een plat dak.

Schaduw
Geen bomen in de omgeving die hoger zijn dan de woning (9m)

Jaarverbruik
In mijn huidige woning verbruik ik 3650 kWh, in de nieuwe woning komt daar een brine/water-warmtepomp bij. Geen elektrische auto, openbaar parkeren voor de woning dus geen vaste parkeerplaats.

Electra
3fase aanwezig, maar niet nodig wegens lage aantal panelen?

Budget en doel
Energierekening omlaag

Uitvoering
Alles uitbesteden

Bijhouden data
Leuk, geen prio

Offertes

Regio
Groningen

...less is more

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:00
Sja... Een GoodWe offerte die evenveel kost als een SolarEdge offerte... Die dus maar niet.

€1,09/Wp is erg netjes voor SolarEdge, en als je geen serieel systeem voor minder kunt krijgen is het prima. Maar voor opbrengst is het in deze situatie niet echt nuttig.
Wel ben ik terughoudend over 5kW op 1 fase: afhankelijk van de situatie bij jouw verhoog je de kans op problemen met teruglevering.

Een SE5K in plaats van SE5000H kost echter ongeveer 250-300 euro extra aan materiaal (Je moet dan met iets duurdere S500B optimizers werken en de omvormer is duurder.)

Past 15 stuks niet? Passen langere, hoger vermogen panelen niet?

[Voor 5% gewijzigd door Ronald op 18-02-2022 12:03]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• funk-e
Ronald schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:02:
Sja... Een GoodWe offerte die evenveel kost als een SolarEdge offerte... Die dus maar niet.

€1,09/Wp is erg netjes voor SolarEdge, en als je geen serieel systeem voor minder kunt krijgen is het prima. Maar voor opbrengst is het in deze situatie niet echt nuttig.
Wel ben ik terughoudend over 5kW op 1 fase: afhankelijk van de situatie bij jouw verhoog je de kans op problemen met teruglevering.

Een SE5K in plaats van SE5000H kost echter ongeveer 250-300 euro extra aan materiaal (Je moet dan met iets duurdere S500B optimizers werken en de omvormer is duurder.)

Past 15 stuks niet? Passen langere, hoger vermogen panelen niet?
Ik vermoed dat dit het maximale aantal is dat er op past. Je zit daar net met een afvoer die in de weg zit. Heb ook van andere buren gehoord dat in die offertes max 14 panelen staan, dus de meeste aanbieders hebben dat ook ingeschat.

Ik zie net dat ik van aanbieder B ook nog een tweede offerte heb ontvangen met precies jouw advies (SE5k met S500B) voor 330 extra. Misschien sowieso handig om dat te doen. Welke panelen zou ik naar kunnen vragen met een hogere opbrengst? Heb je daar een advies voor?

...less is more

• Ronald
@funk-e Stel die vraag, ik kan dingen suggereren; maar ze moeten het kunnen en willen leveren.
Wellicht de Longi in ~455Wp - die is 34cm langer, maar voor de rest heel erg hetzelfde als de 380.

Met SolarEdge kun je eventueel mix&match doen als het niet op alle rijen past (Ik neem aan dat je offertes portrait leggen, net als buren)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:57
5 * 4 palenen moet toch passen binnen deze afmetingen met een oost-west opstelling?

10x Oost + 10x West op een 5k omvormer moet lukken, ik zou wel 3 fase nemen bij voorkeur ivm later afschakelen.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• Ronald
@roelzadh Ik zie niet genoeg ruimte voor 4 rijen. En 5 breed wil dus maar op 2 van de 3 rijen..

Ik denk onvoldoende extra panelen te leggen om een deel op NW te gaan doen.

• roelzadh
Je kan 2 dakjes van 5 panelen in portrait achter elkaar krijgen, dat is minder dan 6 meter.
10 panelen op NO
10 panelen op ZW

Dit past volgens mij prima op een kleine 3 fase string omvormer. Of zie ik iets over het hoofd?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• funk-e
roelzadh schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:49:
Je kan 2 dakjes van 5 panelen in portrait achter elkaar krijgen, dat is minder dan 6 meter.
10 panelen op NO
10 panelen op ZW

Dit past volgens mij prima op een kleine 3 fase string omvormer. Of zie ik iets over het hoofd?
je zit dan toch nog met de afvoerpijpjes (in rood)

...less is more

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:27
landscape, 5 rijen van 3, kan met beetje mazzel zo neergelegd dat die pijpjes tussen de rijen uitkomen.

solaredge is onzin hier, maar de prijs is niet slecht. ik zou kijken naar goedkopere string-opties

• roelzadh
Dat zou je moeten opmeten, of de panelen over de pijpjes kunnen is lastig te zien zo. Anders moet je 2 panelen weg laten.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• Ronald

14x380 ZW

14x455 ZW

18x380 ZO-NW met 2% optimizer clipping verlies

14x380 ZO

15x380 ZW

De 18xZO-NW oplossing kost veel meer, en levert amper meer op.

Optimaal is 14x455. Met mazzel past het...
Maar zorg dat ze een 15e paneel in de bus gooien... kans dat her er net tussen gaat.

• roelzadh
@Ronald Maakt ZW-NO nog veel verschil met die 18 panelen, dat staat veel netter. Je zou denken dat meer panelen met kleinere omvormer meer oplevert.

Op een Goodwe/SMA heb je daar geen clipping mee. Ook is de spreiding over de dag beter waardoor je eigenverbruik toeneemt.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• Ronald
@roelzadh De woning staat zo dat een ZO een fractie gunstiger is (vergelijk de screenshots ;-)), dus ik gok van niet.

De opbrengstspreiding is valide als argument, maar er staan in dit geval teveel kosten tegenover... Terwijl de spreiding an-sich op plat dak al minimaal is. (De pieken liggen bij een pal-O-W maar 90 minuten uit elkaar, maar door minderopbrengst zakt het jaargemiddeld bijna gelijkwaardig aan einde dag)

• funk-e
Thanks @Ronald voor deze nuttige info. Ik ga gelijk hiermee aan de slag!

...less is more

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee