Hallo,
Vooropgesteld: Ik weet niet zo goed wat ik van het topic verwacht, maar ik ben wel benieuwd wat anderen denken.
Mijn auto staat op het punt om afgekeurd te worden (over 4.5 week). Ik had wel wat dingen verwacht, maar hoopte het een jaar te kunnen rekken. Echter is er meer mis dan gedacht en is reparatie gewoon te duur geworden.
Heb nu een Focus 1 station uit 2002 met 315k op de teller. Er zit waarschijnlijk 1600 euro werk aan:
- nieuw spruitstuk en einddemper, hoogstwaarschijnlijk zelfs de volledige uitlaat incl cat
- beide dorpels lassen
- nieuwe draagarm(en) en veer achter
Het is een bult werk en geld voor een auto die sowieso al slecht begint te worden.
Heb nu geen tijd om dingen zelf te doen, dus daar kan ik niks op winnen. Maar eigenlijk komt een vervanger kopen ook niet uit. Heb afgelopen jaar een huis gerenoveerd, wou eigenlijk de komende maanden bijsparen alvorens wat anders te kopen. Maar needs must...
Dat betekent alleen dat ik wel maar 5-8k te besteden heb (en liever 5 dan
. Een segment waar een hoop, maar ook weinig te koop is in deze markt.
wensen/eisen:
- D segment heeft de voorkeur, maar de vraag is of het realistisch is
- station? (vind sedans vaak mooi, en zijn goedkoper, maar ik heb ook gewoon vaak een hoop meuk
)
- trekhaak (eigenlijk 1300kg minimum, rij regelmatig met een aanhanger)
- airco
- cruise control
- eigenlijk wel weer een stapje nieuwer dan nu (2002).
- 6 bak zou fijn zijn.
- benzine waarschijnlijk, LPG mag (maar is zeldzaam)
- afstanden zijn wat vaag geworden met corona, was ooit 35k/jaar. Nu ca 20-25k/jaar
Tot zover:
Toyota Avensis
- Ongeveer de meest verstandige keuze, super betrouwbaar, goed uitgerust, comfortabel. Als iets tofs niet kan, kan het maar beter zo praktisch mogelijk zijn.
Gen 2 is goed verkrijgbaar in deze prijsklasse rond de 2 ton, geen 6 bak.
Gen 3 is (imo) mooier, maar dan ligt een hogere kmstand op de loer.
Mazda 6
- Andere jap, ongeveer net zo weinig problemen. Wat gevoeliger voor roest. zeldzamer, wat sportiever
- Gen 1 oogt wel wat gedateerd imo, relatief roestgevoelig, geen 6bak
- Gen2 vereist als snel consessies op kmstand of uitrusting
Honda Accord
- Jap nummer 3, zeldzaam, sportiever
- gen7: voor zijn leeftijd al best knap, maar erg zeldzaam
non-jap:
Ford Mondeo:
- kleine motoriseringen vallen tegen (naar het schijnt), maar grotere zijn niet perse storingsvrij
- Gen2: goed te krijgen, maar uiterlijk valt tegen.
- Gen3: significant mooier, maar lastiger binnen budget
Opel Insignia
- Ik was hem alweer vergeten, net als de meesten volgens mij. Best knap, en gunstig geprijst. Maar ken het model verder eigenlijk gewoon niet goed.
Ford Focus
- Een andere rationele keuze. Geen D segmenter, veel beter verkrijgbaar en eveneens betrouwbaar.
- gen2 interieur vind ik echt om te huilen
- gen 3, full options valt zelfs binnen budget. Dat is ook wat waard. Rijeigenschappen zijn erg goed. Uiterlijk is mwah maar ok. Het interieur komt echter erg krap over, met name door het lompe dashboard.
Overigen:
- Volvo V70: relatief duur, dus ben dan aangewezen op oudere of ervarener modellen
- Volvo v50: het logische alternatief, maar ook niet meer dan dat. Geen stijl is ook tijdloos
- Skoda octavia: Nog niet echt een mening over
- BMW 3-serie: Te duur tov (niet europese) concurrenten
- Alfa 159, tof van buiten, [...] van binnen
Ik ga dit weekend eens een rondje kijken-kijken-niet-kopen bij de lokale occasionboeren om wat gevoel te krijgen bij de verschillende modellen.
En ik ben prima bewust dat ik een hoop eisen stel in een budget dat daar geen ruimte voor bied. Ik zal ergens concessies moeten doen. Maar ik weet nog niet welke kant op.
Het simpelste plan is: Koop een avensis gen2 en spaar probleemloos door voor iets anders
Iemand nog interessante suggesties, no-go's of iets?
Nogmaals, ik weet nog niet wat ik met het topic wil behalen, maar misschien komt er nog wat interessants naar voren
Vooropgesteld: Ik weet niet zo goed wat ik van het topic verwacht, maar ik ben wel benieuwd wat anderen denken.
Mijn auto staat op het punt om afgekeurd te worden (over 4.5 week). Ik had wel wat dingen verwacht, maar hoopte het een jaar te kunnen rekken. Echter is er meer mis dan gedacht en is reparatie gewoon te duur geworden.
Heb nu een Focus 1 station uit 2002 met 315k op de teller. Er zit waarschijnlijk 1600 euro werk aan:
- nieuw spruitstuk en einddemper, hoogstwaarschijnlijk zelfs de volledige uitlaat incl cat
- beide dorpels lassen
- nieuwe draagarm(en) en veer achter
Het is een bult werk en geld voor een auto die sowieso al slecht begint te worden.
Heb nu geen tijd om dingen zelf te doen, dus daar kan ik niks op winnen. Maar eigenlijk komt een vervanger kopen ook niet uit. Heb afgelopen jaar een huis gerenoveerd, wou eigenlijk de komende maanden bijsparen alvorens wat anders te kopen. Maar needs must...
Dat betekent alleen dat ik wel maar 5-8k te besteden heb (en liever 5 dan
wensen/eisen:
- D segment heeft de voorkeur, maar de vraag is of het realistisch is
- station? (vind sedans vaak mooi, en zijn goedkoper, maar ik heb ook gewoon vaak een hoop meuk

- trekhaak (eigenlijk 1300kg minimum, rij regelmatig met een aanhanger)
- airco
- cruise control
- eigenlijk wel weer een stapje nieuwer dan nu (2002).
- 6 bak zou fijn zijn.
- benzine waarschijnlijk, LPG mag (maar is zeldzaam)
- afstanden zijn wat vaag geworden met corona, was ooit 35k/jaar. Nu ca 20-25k/jaar
Tot zover:
Toyota Avensis
- Ongeveer de meest verstandige keuze, super betrouwbaar, goed uitgerust, comfortabel. Als iets tofs niet kan, kan het maar beter zo praktisch mogelijk zijn.
Gen 2 is goed verkrijgbaar in deze prijsklasse rond de 2 ton, geen 6 bak.
Gen 3 is (imo) mooier, maar dan ligt een hogere kmstand op de loer.
Mazda 6
- Andere jap, ongeveer net zo weinig problemen. Wat gevoeliger voor roest. zeldzamer, wat sportiever
- Gen 1 oogt wel wat gedateerd imo, relatief roestgevoelig, geen 6bak
- Gen2 vereist als snel consessies op kmstand of uitrusting
Honda Accord
- Jap nummer 3, zeldzaam, sportiever
- gen7: voor zijn leeftijd al best knap, maar erg zeldzaam
non-jap:
Ford Mondeo:
- kleine motoriseringen vallen tegen (naar het schijnt), maar grotere zijn niet perse storingsvrij
- Gen2: goed te krijgen, maar uiterlijk valt tegen.
- Gen3: significant mooier, maar lastiger binnen budget
Opel Insignia
- Ik was hem alweer vergeten, net als de meesten volgens mij. Best knap, en gunstig geprijst. Maar ken het model verder eigenlijk gewoon niet goed.
Ford Focus
- Een andere rationele keuze. Geen D segmenter, veel beter verkrijgbaar en eveneens betrouwbaar.
- gen2 interieur vind ik echt om te huilen
- gen 3, full options valt zelfs binnen budget. Dat is ook wat waard. Rijeigenschappen zijn erg goed. Uiterlijk is mwah maar ok. Het interieur komt echter erg krap over, met name door het lompe dashboard.
Overigen:
- Volvo V70: relatief duur, dus ben dan aangewezen op oudere of ervarener modellen
- Volvo v50: het logische alternatief, maar ook niet meer dan dat. Geen stijl is ook tijdloos
- Skoda octavia: Nog niet echt een mening over
- BMW 3-serie: Te duur tov (niet europese) concurrenten
- Alfa 159, tof van buiten, [...] van binnen
Ik ga dit weekend eens een rondje kijken-kijken-niet-kopen bij de lokale occasionboeren om wat gevoel te krijgen bij de verschillende modellen.
En ik ben prima bewust dat ik een hoop eisen stel in een budget dat daar geen ruimte voor bied. Ik zal ergens concessies moeten doen. Maar ik weet nog niet welke kant op.
Het simpelste plan is: Koop een avensis gen2 en spaar probleemloos door voor iets anders
Iemand nog interessante suggesties, no-go's of iets?
Nogmaals, ik weet nog niet wat ik met het topic wil behalen, maar misschien komt er nog wat interessants naar voren
[ Voor 3% gewijzigd door timberleek op 18-02-2022 11:55 ]