Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gallifrey
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-02-2022
Ik wil een nieuwe monitor gaan kopen. Ik overweeg een Samsung Odyssey G7 omdat deze mijn games mogelijk een stuk mooier kan maken.

Echter speel ik zelden games, het grootste gedeelte van de tijd doe ik kantoorwerk. Ik ben benieuwd of het mogelijk is om het stroomverbruik terug te brengen door hem bijvoorbeeld op 60hz te zetten of bepaalde features uit te schakelen. Met andere woorden, of ik meer kan doen dan enkel de brightness omlaag zetten.

Als ik 80% van de tijd een stroomverbruik van 50W heb kan ik nl beter overwegen een niet-gaming monitor te kopen, misschien dan zelfs een 4K. Groot verschil tussen 20W en 50W 10+ uur per dag.

Maar als het mogelijk is om het stroomverbruik terug te brengen dan kan ik optimaal gebruik maken van al het grafisch geweld tijdens het gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Misschien een tweede monitor overwegen? Gebruik de zuinige tijdens het werk en de energie slurpende monitor voor tijdens het gamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallifrey
Dat is geen optie, monitoren zijn veel te duur. Ik ga geen 500 EUR uitgeven voor een monitor die ik amper gebruik. Ik zou mijn huidige monitor houden, maar die is 1080p en ik wil minimaal QHD. Momenteel gebruik ik mijn beeldkaart om alsnog QHD op het scherm te toveren, maar daar wil ik mee stoppen zodat ik tijdens werkuren niet mijn game-PC aan hoef te zetten.

EDIT: Bovendien, mijn bureau heeft geen ruimte voor 2 schermen.

[ Voor 8% gewijzigd door Gallifrey op 18-02-2022 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
Ja het kan, maar het zal per monitor verschillen hoe ver je kan komen.

De schermhelderheid is bijvoorbeeld al een factor. Kan me voorstellen dat een gaming scherm vrij fel kan om nog steeds goed beeld te hebben bij invallende zon. Als je dat niet gebruikt scheelt dat alweer.

Lagere refreshrate kan zeker helpen, als het scherm dat ook doet. De input op 60Hz zetten heeft maar beperkt zin als het scherm intern nog gewoon full speed het scherm aanstuurt. Maar ik vermoed dat er wel zuinigere instellingen zijn.

Maar helaas:
Het realistisch haalbare verbruik is over het algemeen moeilijk te vinden. Dan moet je vaak zoeken voor een zeer grondige review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Mijn IIyama monitor heeft een 'eco' knop met 3 standen: 35, 20 en 10% besparing op de achtergrond verlichting. Hoe veel dat in stroom scheelt, weet ik niet. Eerlijk gezegd, gebruik ik het nooit.
Ik weet niet of elk merk dat heeft, maar misschien is dat iets om mee te nemen bij je keuze.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

HDR uitzetten; scheelt volgens fabrieksopgave bijna 50% in verbruik.

Geen idee wat jij aan kWh betaalt maar als je gemiddeld (!!!) 6 uur per dag je monitor aan hebt staan in SDR-modus, dan betaal je volgens Pricewise "zo rond de €0,22." en daarmee verbruik je in kosten minder dan 15 Euro per jaar voor jouw monitor aan verbruik.

Als je dat al veel vindt, misschien moet je dan geen computer mee gebruiken; je verbruikt evenveel "centjes" als je een beetje moderne GPU (zeg even een 3070) lekker laat gamen slechts 2 uur per week.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallifrey
Ik was de handleiding aan het lezen en zag dat als ik native DP met Freesync gebruik gaat ie 240Hz. Als ik dat uit zet zou hij in theorie terug naar 60 moeten schakelen. Mijn probleem is dat ik geen idee had dat er zoveel zaken impact hebben op stroomverbruik tot ik gisteren las dat ie met maximum helderheid en alles wit een maximum stroomverbruik had. Toen pas dacht ik "dus als ik dark mode aan zet en de helderheid omlaag zet verbruikt hij minder?"

Toen begon ik me af te vragen of er nog meer zaken waren die impact hebben. Vandaar mijn vraag, ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan.

En natuurlijk valt het netto nog wel mee, de vaatwasser laten draaien is ook 2kWh in Eco modus. Maar aangezien zo'n monitor toch eigenlijk het grootste deel van de dag aan staat en in tegenstelling tot de componenten in een computer zelfs in power saving mode niet zijn verbruik zo aggressief zal terug brengen, was ik er benieuwd naar.

Uiteindelijk betwijfel ik of ik wat aan een gaming monitor zal hebben aangezien ik meestal windowed speel en zelden FPS en race games doe dus reactiesnelheid heb ik ook niet echt nodig. Maar mijn werkgever vergoed ongeveer de helft, dat maakt het aanschaffen een stuk aantrekkelijker. En dan denk ik "laat ik direct maar een goede aanschaffen want hij moet weer wat jaren mee."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Gallifrey schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:04:
...Maar mijn werkgever vergoed ongeveer de helft, dat maakt het aanschaffen een stuk aantrekkelijker. En dan denk ik "laat ik direct maar een goede aanschaffen want hij moet weer wat jaren mee."
Thuiswerken? Want volgens mij mag/kan/krijg je ook nog maximaal 2 Euro per thuiswerkdag aan vergoeding. Dus met 7 dagen werken heb je de stroomkosten voor de monitor er al uit, zoals ik zojuist voorrekende.

/edit: 50% van een monitor van 500 Euro? Dat is 250. Dat is dus 10 jaar stroom (op basis van de voorgerekende som). Noem ik dus luxe-probleem...

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 18-02-2022 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Gallifrey schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:04:
Ik was de handleiding aan het lezen en zag dat als ik native DP met Freesync gebruik gaat ie 240Hz. Als ik dat uit zet zou hij in theorie terug naar 60 moeten schakelen. Mijn probleem is dat ik geen idee had dat er zoveel zaken impact hebben op stroomverbruik tot ik gisteren las dat ie met maximum helderheid en alles wit een maximum stroomverbruik had. Toen pas dacht ik "dus als ik dark mode aan zet en de helderheid omlaag zet verbruikt hij minder?"

Toen begon ik me af te vragen of er nog meer zaken waren die impact hebben. Vandaar mijn vraag, ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan.

En natuurlijk valt het netto nog wel mee, de vaatwasser laten draaien is ook 2kWh in Eco modus. Maar aangezien zo'n monitor toch eigenlijk het grootste deel van de dag aan staat en in tegenstelling tot de componenten in een computer zelfs in power saving mode niet zijn verbruik zo aggressief zal terug brengen, was ik er benieuwd naar.

Uiteindelijk betwijfel ik of ik wat aan een gaming monitor zal hebben aangezien ik meestal windowed speel en zelden FPS en race games doe dus reactiesnelheid heb ik ook niet echt nodig. Maar mijn werkgever vergoed ongeveer de helft, dat maakt het aanschaffen een stuk aantrekkelijker. En dan denk ik "laat ik direct maar een goede aanschaffen want hij moet weer wat jaren mee."
Heb je wel een idee over welke wattages je praat en wat dit omgerekend per uur/dag/jaar kost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

MarkyB schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:23:
[...]
Heb je wel een idee over welke wattages je praat en wat dit omgerekend per uur/dag/jaar kost?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-QrC5fhUuhazrtd_JHL5TjFL9s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OIbSzy3TXVXkJQAzefOYSXVh.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OC28xJ2XbSpaco9-eWlOw1_7LoI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/EOgrQ61uUL7NGWHZTRwgfJSK.png?f=fotoalbum_tile

Marginaal... Echt, helemaal geen klap... Een 55" OLED verbruikt 6x zoveel bij 6 uur per dag TV kijken. Zelfs zijn eigen vaatwasser verbruikt bij eens in de 2 weken een keer wassen meer dan die Samsung-monitor.
Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Dat dus... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 18-02-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallifrey
Dat is mijn punt niet, we dwalen af. Ik hoef niet te weten hoeveel het me gaat kosten bij maximum verbruik. Dat kan ik prima zelf berekenen en betalen. Ik zal voor mezelf een overweging in verbruik vs gebruik maken.

Ik wil gewoon weten wat invloed kan/zal hebben op stroomverbruik, omdat ik hier nog niet eerder bewust van was. Ik dacht altijd dat als een monitor 30W was dat ie dan altijd 30W zou gebruiken. En in dat geval zou ik dan niet zo gauw voor een 60W kiezen.

Dus, de topic. Herderheid heeft impact. HDR? Refresh-snelheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Gallifrey schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:30:
Dat is mijn punt niet, we dwalen af. Ik hoef niet te weten hoeveel het me gaat kosten bij maximum verbruik. Dat kan ik prima zelf berekenen en betalen. Ik zal voor mezelf een overweging in verbruik vs gebruik maken.

Ik wil gewoon weten wat invloed kan/zal hebben op stroomverbruik, omdat ik hier nog niet eerder bewust van was. Ik dacht altijd dat als een monitor 30W was dat ie dan altijd 30W zou gebruiken. En in dat geval zou ik dan niet zo gauw voor een 60W kiezen.

Dus, de topic. Herderheid heeft impact. HDR? Refresh-snelheid?
Alles heeft invloed op het gebruik. Wat is je doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallifrey
Simpel. Als ik niet game, wil ik weten wat ik kan aanpassen danwel uitzetten om verbuik terug te brengen. Als ik weet dat er genoeg opties zijn om verbruik terug te brengen in die 80% van de tijd dat ik niet game, maakt dat de overweging voor mij helderder. Dan kan ik bij mezelf te rade gaan of ik die zal kopen of voor een simpele zal gaan die out of the box al laag verbruik heeft.

Doet me denken aan een magnetron. Daar kan je het wattage omlaag zetten maar het verbruik blijft hetzelfde. Ik dacht dat het bij monitoren ook zo was, dat ik alles uit kon zetten maar het amper impact zou hebben.

Dus ik dacht het eens op een technisch forum na te vragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-05 15:29

Epsilon

Als je het zeker wilt weten: koop een kWh meter en ga wat settings wijzigen. Als je bewust wilt zijn van je energieverbruik is dat een hele mooie stap :). Kan je ook gelijk je sluikverbruikers in kaart brengen en overwegen of je die nog nodig hebt of wilt vervangen :).

Helderheid lijkt me logisch, refreshrate waarschijnlijk (er wordt bij telefoons juist voor variabele refreshrate gekozen voor het stroom gebruik) de rest kan je dan zelf uitgebreid testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Gallifrey schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:37:
Daar kan je het wattage omlaag zetten maar het verbruik blijft hetzelfde.
8)7 Als jij iets wil opwarmen gedurende 1 uur op 700W, dan verbruik je theoretisch 0.7kWh. Als je iets wil opwarmen op 1200W gedurende 1 uur, dan verbruik je theoretisch 1.2kWh.

Hoe kom je erbij dat het verbruik hetzelfde blijft? Het verschil is toch 0.5kWh en dus, volgens Pricewise, ongeveer 11 cent verschil in dat uur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Je grootste winst zit hem dan in het niet aanschaffen van een nieuwe monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

MAX3400 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:40:
[...]

8)7 Als jij iets wil opwarmen gedurende 1 uur op 700W, dan verbruik je theoretisch 0.7kWh. Als je iets wil opwarmen op 1200W gedurende 1 uur, dan verbruik je theoretisch 1.2kWh.

Hoe kom je erbij dat het verbruik hetzelfde blijft? Het verschil is toch 0.5kWh en dus, volgens Pricewise, ongeveer 11 cent verschil in dat uur?
Het totale verbruik (energie) blijft ongeveer gelijk bij een magnetron, omdat je korter hoeft te verwarmen als je het vermogen (arbeid) omhoog zet.

Bij een monitor ga je niet sneller/korter gamen als je monitor meer vermogen gebruikt, dus daar is elke besparing in het vermogen significant.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Helderheid zo laag mogelijk zetten lijkt me.

Heb je het over 32 of 27 trouwens? Ik heb zelf een 32 en kan wel even meten wat hij verbruikt bij normaal gebruik (240hz, normale helderheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

dragonhaertt schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:45:
[...]

Het totale verbruik (energie) blijft ongeveer gelijk bij een magnetron, omdat je korter hoeft te verwarmen als je het vermogen (arbeid) omhoog zet.
Ja, zo ken ik er nog wel een paar. Als ik gedurende tijd X "iets anders doe", dan is mijn verbruik hoger.

Zo rij je met een Bugatti Chiron ook "maar" 40km verder op topsnelheid omdat dan de tank leeg is. Maar rij je gewoon netjes 100km/h, dan red je bijna 500km met diezelfde tank benzine.
Bij een monitor ga je niet sneller/korter gamen als je monitor meer vermogen gebruikt, dus daar is elke besparing in het vermogen significant.
Significant? Lees even terug... Ik heb een basale berekening gepost. 15 Euro per jaar bij 6 uur gebruik. Als je dat significant wil veranderen, dan heb je hele vreemde prioriteiten in jouw uitgavenpatroon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gallifrey schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:31:
Groot verschil tussen 20W en 50W 10+ uur per dag.
Staat hij 12 uur aan dan is het 0,36kWh per dag, dat zijn de kosten toch niet om moeite voor te gaan doen? Zelfs met de huidige stroomprijzen hebben we het over 10 cent per dag?

Dat is de reden dat je hier heel weinig informatie over vind, de moeite die het kost om alle instellingen te testen staan niet in verhouding tot de eventuele opbrengst.

[ Voor 20% gewijzigd door Tsurany op 18-02-2022 11:52 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

MAX3400 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:49:
[...]

Ja, zo ken ik er nog wel een paar. Als ik gedurende tijd X "iets anders doe", dan is mijn verbruik hoger.
Vanwaar de aanval?
Zo rij je met een Bugatti Chiron ook "maar" 40km verder op topsnelheid omdat dan de tank leeg is. Maar rij je gewoon netjes 100km/h, dan red je bijna 500km met diezelfde tank benzine.
Dat komt omdat luchtweerstand niet lineair toeneemt met snelheid.
Energie-overdracht van een magnetron is praktisch lineair. Als je 10 minuten op 500W of 20 minuten op 250W verwarmt heb je ongeveer dezelfde hoeveelheid energie overgedragen aan je voedsel.
Dus bij een magnetron is het waar dat het niet veel uitmaakt welk vermogen je opwarmt, de totale energie blijft ongeveer gelijk.
Dit is helaas niet van toepassing bij veel andere systemen (zoals een auto of een monitor), maar de gedachtengang van TS is niet gek in die zin.
[...]

Significant? Lees even terug... Ik heb een basale berekening gepost. 15 Euro per jaar bij 6 uur gebruik. Als je dat significant wil veranderen, dan heb je hele vreemde prioriteiten in jouw uitgavenpatroon.
Significant in energiegebruik van de monitor, ja.
Significant in kosten (ten opzichte van X)? Waarschijnlijk niet, maar dat is aan de gebruiker om te bepalen.

Als monitor A 50% zo veel vermogen gebruikt als monitor B, dan is dat een significant verschil wat significant impact zal maken in de totale energie die je hebt besteed. (in tegenstelling tot bij een magnetron)

Ik heb niks gezegd over kosten of klimaatimpact of wat je er dan ook bij wil halen als argumenten.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Als we het over percentages hebben dan klinkt het al snel significant. Over welke wattages hebben we het als je een monitor vol belast, 'kantoor belast' of alle functionaliteit uit en in een soort eco stand gaat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MachIV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-04 21:19
Epsilon schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:39:
Als je het zeker wilt weten: koop een kWh meter en ga wat settings wijzigen. Als je bewust wilt zijn van je energieverbruik is dat een hele mooie stap :). Kan je ook gelijk je sluikverbruikers in kaart brengen en overwegen of je die nog nodig hebt of wilt vervangen :).

Helderheid lijkt me logisch, refreshrate waarschijnlijk (er wordt bij telefoons juist voor variabele refreshrate gekozen voor het stroom gebruik) de rest kan je dan zelf uitgebreid testen.
Dit is verreweg de beste oplossing als je de monitor gaat kopen. Dan weet je pas echt wat het verbruik is en wat je dus het beste voor jouw gebruik kan instellen.

Doe eens gek, lees de bijbehorende handleiding eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallifrey
Rev! schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:46:
Helderheid zo laag mogelijk zetten lijkt me.

Heb je het over 32 of 27 trouwens? Ik heb zelf een 32 en kan wel even meten wat hij verbruikt bij normaal gebruik (240hz, normale helderheid)
Zou je ook eens kunnen kijken wat de verschillen zijn als je zaken doet zoals helderheid laag en HDR uit? Dat is waar ik naar op zoek ben, de impact van die settings.
MarkyB schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:03:
Als we het over percentages hebben dan klinkt het al snel significant. Over welke wattages hebben we het als je een monitor vol belast, 'kantoor belast' of alle functionaliteit uit en in een soort eco stand gaat werken?
Hoeft nog niet eens zo precies te zijn. Of zelfs gemeten op deze specifieke monitor. Maar als iemand het wel eens gemeten heeft en zegt dat het stroomverbruik gehalveerd kon worden door bepaalde settings in de monitor om te zetten dan kan dat helpen.

Ik had gehoopt dat mensen dit soort zaken wisten zodat ik niet eerst de monitor hoefde te kopen om het zelf te meten. Ik wil het juist graag weten voordat ik een monitor koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Meet het eens met je huidige monitor en deel het daarna met ons, zal altijd een gelijke te maken zijn met een nieuwe monitor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Gallifrey schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:25:
Ik had gehoopt dat mensen dit soort zaken wisten zodat ik niet eerst de monitor hoefde te kopen om het zelf te meten. Ik wil het juist graag weten voordat ik een monitor koop.
Het is de moeite niet waard om dit uit te zoeken. Bestreed de tijd die je hier nu aan kwijt bent liever aan het laten leggen van zonnepanelen of het afsluiten van een gunstig energiecontract. Levert veel meer op.

Maar in het kort:
- backlight/helderheid gaat verreweg de meeste impact hebben.
- refresh rate naar 60Hz scheelt misschien nog een paar procent.
- de rest is geneuzel in de marge. Denk er liever aan om de monitor uit te laten schakelen zodra er 5 min geen input meer is.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• marijn1987
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:43
Zojuist heb ik eens zitten kijken wat verschillende settings doen op het stroomverbruik van een AOC CU34G2X.

144Hz -> 60Hz = reductie van 5w
Helderheid
100% = verbruik van 56w
80% = 53w
60% = 50w
40% = 43w
20% = 33w

Nu zal het totaalverbruik van een G7 wel afwijken, maar hopelijk kun je hier wat mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallifrey
MarkyB schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:36:
Meet het eens met je huidige monitor en deel het daarna met ons, zal altijd een gelijke te maken zijn met een nieuwe monitor.
Mijn huidige is een oude 21 inch van lang lang geleden met maar heel weinig extras met een DVI poort. Die toen ook al als "low power" verkocht werd. Dat ging me weinig vertellen over alle features die modernere monitoren en zeker gaming monitoren hebben.
marijn1987 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:43:
Zojuist heb ik eens zitten kijken wat verschillende settings doen op het stroomverbruik van een AOC CU34G2X.

144Hz -> 60Hz = reductie van 5w
Helderheid
100% = verbruik van 56w
80% = 53w
60% = 50w
40% = 43w
20% = 33w

Nu zal het totaalverbruik van een G7 wel afwijken, maar hopelijk kun je hier wat mee
Dank je, dit is wat ik wilde weten. Ik ben blijkbaar niet duidelijk geweest aangezien mensen maar blijven vast zitten op het omrekenen naar bedragen, terwijl ik puur geinteresseerd ben in de relatieve verschillen en of het mogelijk is om een gaming monitor qua verbruik terug te brengen naar het verbruik van een standaard kantoormonitor.

Dan zou je verwachten dat van 240Hz naar 60Hz we het over zo'n 10w hebben aangezien ik verwacht dat die lineair zal gaan, Interessant hoe de helderheid die eerste 40% amper uit maakt, dat gaat dus in een curve.

Is het nog een beetje zichtbaar op 20% overdag? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-05 13:35

Remi

Moo!

Jij maakt je druk om het verbruik van je monitor maar vergeet niet dat je GPU ook meer gaat vragen bij een hogere resolutie en refreshrate. Dat is niet alleen bij het gamen maar ook gewoon in je desktop omgeving.
En gezien het maximale verbruik van een GPU denk ik dat het verbruik van je monitor daarbij in het niet valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallifrey
Remi schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:02:
Jij maakt je druk om het verbruik van je monitor maar vergeet niet dat je GPU ook meer gaat vragen bij een hogere resolutie en refreshrate. Dat is niet alleen bij het gamen maar ook gewoon in je desktop omgeving.
En gezien het maximale verbruik van een GPU denk ik dat het verbruik van je monitor daarbij in het niet valt.
Dat bedoel ik dus. Ik weet wat het verbruik van mijn computer is. Ik heb alles gedaan dat ik kan doen om de componenten te laten besparen waar mogelijk. Ik maak me niet druk over hoeveel het kost en wat de impact op mijn electrarekening is. Als ik er voor kies om een 1000W monitor te kopen die mijn koffie zet in de morgen en mijn huis verwarmd in de winter en verkoeld in de zomer dan doe is dat mijn keuze ongeacht hoeveel het me op mijn rekening gaat kosten.

Wat ik wil weten is puur wat de mogelijkheden zijn om een monitor minder te laten verbruiken. Of het mogelijk is om een energiebesparing te realizeren in de monitor. Niet in mijn GPU, CPU, LED verlichting of wat dan ook. Enkel de monitor. Want dat is 1 onderdeel waar ik eigenlijk weinig vanaf weet en waar ik gewoon erg benieuwd naar ben.

EDIT: Overigens wel een interessant punt, wat zou de impact van de refresh-rate zijn op de GPU en heeft het dus een nog veel grotere impact overall als ik die op 60 zou zetten?

[ Voor 6% gewijzigd door Gallifrey op 18-02-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijn1987
Gallifrey schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:02:

Is het nog een beetje zichtbaar op 20% overdag? :)
20% is nog redelijk te doen.
Al moet ik wel zeggen dat als ik de monitor op 0% zet, de achtergrondverlichting nog steeds wel een beetje aan staat. Ik denk daarom dat het op mijn monitor niet mogelijk is om hemaal naar een compleet uitgeschakeld backlight te gaan.
Verbruik bij 0% is 23w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijn1987
Gallifrey schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:10:

EDIT: Overigens wel een interessant punt, wat zou de impact van de refresh-rate zijn op de GPU en heeft het dus een nog veel grotere impact overall als ik die op 60 zou zetten?
Even snel in afterburner getest (enkele webpagina's open en de afterburner hardware monitor)
Bij 60Hz, 12 a 13 w
Bij 144Hz, 14 a 15w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-05 13:35

Remi

Moo!

Gallifrey schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:10:
[...]

Dat bedoel ik dus. Ik weet wat het verbruik van mijn computer is. Ik heb alles gedaan dat ik kan doen om de componenten te laten besparen waar mogelijk. Ik maak me niet druk over hoeveel het kost en wat de impact op mijn electrarekening is. Als ik er voor kies om een 1000W monitor te kopen die mijn koffie zet in de morgen en mijn huis verwarmd in de winter en verkoeld in de zomer dan doe is dat mijn keuze ongeacht hoeveel het me op mijn rekening gaat kosten.

Wat ik wil weten is puur wat de mogelijkheden zijn om een monitor minder te laten verbruiken. Of het mogelijk is om een energiebesparing te realizeren in de monitor. Niet in mijn GPU, CPU, LED verlichting of wat dan ook. Enkel de monitor. Want dat is 1 onderdeel waar ik eigenlijk weinig vanaf weet en waar ik gewoon erg benieuwd naar ben.

Op je monitor heeft de refresh-rate nauwelijks impact op je GPU des te meer.

Daarom vraag ik mij af waarom je je zo druk maakt om het verbruik van je monitor terwijl de impact elders veel groter is en eigenlijk de discussie van je monitor niet waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallifrey
marijn1987 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:11:
[...]

20% is nog redelijk te doen.
Al moet ik wel zeggen dat als ik de monitor op 0% zet, de achtergrondverlichting nog steeds wel een beetje aan staat. Ik denk daarom dat het op mijn monitor niet mogelijk is om hemaal naar een compleet uitgeschakeld backlight te gaan.
Verbruik bij 0% is 23w
Uiteindelijk zal er een overweging zijn tussen power saving en gebruikscomfort, maar als ik een setje instellingen kan vinden die het verbruik ongeveer rond de 30W brengen en toch mij in staat stellen comfortabel te werken dan ben ik al dik tevreden.

Ik vind het zo jammer als zo'n beest van een ding telkens alle opties uit de kast haalt voor Outlook en Chrome. Beetje gelijkend aan het bezitten van een supercar in een dorp waar 90% bebouwde kom is en elke straat verkeersdrempels heeft.

Maar als ik tegen de monitor kan zeggen dat hij het lekker rustig aan kan doen en daar vervolgens ook een besparing op realiseer dan ben ik gelukkig en zie ik geen bezwaar om niet een gaming monitor te kopen die vervolgens wel los gaat op die zeldzame momenten dat ik ga gamen. Dan kan ik de aanschaf verantwoorden aan mezelf.

En de impact op de GPU is dus minimaal. Interessant. Alhoewel ik verwacht dat daar een heleboel variabelen bij komen kijken. Zoals ik al eerder aan gaf zijn zaken zoals GPU en CPU veel beter in het traploos schakelen van verbruik.
Remi schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:22:
[...]

Op je monitor heeft de refresh-rate nauwelijks impact op je GPU des te meer.

Daarom vraag ik mij af waarom je je zo druk maakt om het verbruik van je monitor terwijl de impact elders veel groter is en eigenlijk de discussie van je monitor niet waard is.
Ik maak me helemaal niet druk, ik ben gewoon geinteresseerd in iets waar ik nog weinig vanaf weet in de hoop dat mensen hun kennis kunnen delen en ik er wat van kan leren. Maakt me geen drol uit of het uiteindelijk maar 1 euro op jaarbasis scheelt, ik ben gewoon nieuwsgierig.

Maar wanneer ik bij mezelf te rade ga en moet verantwoorden waarom ik een QHD gaming monitor van 500 EUR koop ipv een 4K kantoormonitor van 400 EUR dan helpt het als ik tenminste over alles heb nagedacht.

Daarnaast kan ik het natuurlijk fout hebben, maar waar de interne componenten de hele dag door zullen schalen en soms bijna niets gebruiken en op andere momenten 500+W trekken, is een monitor meer een steady state verbruiker die eigenlijk de hele dag door hetzelfde verbruikt ongeacht wat je met je computer doet. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er ook monitoren bestaan met sensor die automatisch de helderheid aan passen net zoals laptops dat vaak doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallifrey
Apart dat het artikel en de meting van marijn zo verschillen. Zoals ik al zei, heel veel variabelen. Ben ook wel benieuwd of huidige generaties GPU's misschien beter met hogere refresh rates om kunnen gaan omdat ze er op gebouwd zijn. Maar dat zal ik dan vanzelf zien.

Ik heb sowieso nooit echt begrepen wat het nut is van hogere refresh rates. Op een bepaald moment merk je het verschil toch niet meer? Maar goed, dat is een hele andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-05 11:51
Ik heb een gaming monitor die op 144 hz kan draaien en werk thuis. De monitor staat makkelijk een uur of 10 per dag aan. Aan de energierekening is dat niet te zien, zit flink onder het gemiddelde verbruik, krijg zelf geld terug van de energieleverancier!

Tijdens werken en browsen staat de backlight op de laagste stand zodat mijn ogen er niet aan gaan.
pricewatch: ASUS TUF Gaming VG249Q Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Gallifrey schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:44:
Apart dat het artikel en de meting van marijn zo verschillen. Zoals ik al zei, heel veel variabelen. Ben ook wel benieuwd of huidige generaties GPU's misschien beter met hogere refresh rates om kunnen gaan omdat ze er op gebouwd zijn. Maar dat zal ik dan vanzelf zien.

Ik heb sowieso nooit echt begrepen wat het nut is van hogere refresh rates. Op een bepaald moment merk je het verschil toch niet meer? Maar goed, dat is een hele andere discussie.
De meeste monitors met ambient light sensors zijn zakelijke monitors, dus zonder hoge refresh rates.

Naar mijn weten is BenQ de enige fabrikant die een ambient light sensor op haar gaming modellen levert, onder de noemer HDRi.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gallifrey schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:44:

Huh, je wil een 240Hz monitor kopen, dus nog een stap boven 144Hz, maar je denkt eigenlijk dat zulke hoge refresh rates geen nut hebben? Dan zijn er goedkopere opties.

Maar het nut ervan is dat bewegende beelden veel scherper zijn. Ja er zijn ook de claims dat je beter speelt, ik geloof er voor gemiddelde speler heel weinig van. Maar het ziet er gewoon scherper en vloeiender uit, zelfde reden dat high end telefoons naar 120Hz gaan. Dat is niet omdat je dan sneller je Whatsapp berichtje kan tikken.

Als jij een 4k monitor hebt, en je beweegt je muis, je spelletje, een scherm, of wat dan ook, in 5 seconde van links naar rechts over je scherm. Dan betekend het op 60Hz dat je 300 frames hebt voor die beweging. Wat betekend dat er continue 13 pixels aan het inschakelen zijn voor de beweging, en 13 aan het uitschakelen. Oftewel bij een bewegend beeld met die snelheid, zijn 26 pixels aan het schakelen, oftewel effectief zit je nog geen eens op 720p resolutie, op je 4k scherm.

Uiteraard is het allemaal onder de streep wat gecompliceerder, maar daarom heeft hoge refresh rates zeker wel nut, als je PC het natuurlijk aan kan.

Mijn monitor staat trouwens op 30% helderheid ingesteld ofzo. Ooit gelezen op een website die hem had gereviewed als aanbevolen instellingen, dus niet vanwege energiegebruik. En het kijkt echt een stuk rustiger als je er een beetje aan gewend bent tov hoge helderheid.

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 19-02-2022 10:21 ]

Pagina: 1