Plat dak naisoleren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
Goedemorgen,

binnenkort moet ik het dakleer van mijn platte dak (uitbouw keuken) vervangen. Nu zit ik met een paar punten waar ik niet goed weet wat ik er mee aan moet.

Huidige situatie is dat er ongeveer 6 cm pir isolatie op het platte dak zit en twee lichtkoepels bevat.
Die lichtkoepels gaan vervangen worden voor waarschijnlijk 1 koepel

https://www.lichtkoepeltje.nl/platdakraam-fakro-dxg-100x150

Nu wil ik mijn dak naisoleren en nu ik heb volgens 2 opties.

Naisoleren met minimaal 8 cm pir isolatie
Voordeel
subsidie van 20 euro de m2
Hoge isolatiewaarde

Nadeel
Mijn balkondeur moet eruit aangezien ik niet zoveel ruimte heb om 8 cm isolatie kwijt te kunnen.
Balkondeur moet dus vervangen worden voor een kozijn en onderzijde dichtmetselen

Naisoleren met 3 cm isolatie
Voordeel
Balkondeur kan blijven zitten

Nadeel
Mindere isolatiewaarde
Geen subsidie

Mijn vraag is dus moet ik voor de minimale 8 cm of meer isolatie gaan en of toch voor de 3 cm en kan ik mijn balkondeur laten zitten.
Geen idee dus of ik die extra isolatie echt ga merken in mijn gasverbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reductio
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-05 19:58
Ik zou het wel weten: je dak gaat toch al 'open', dan is nu hét moment om te naisoleren. Naast besparing op gasverbruik win je ook comfort in je keuken. Je hebt volgens mij geen oppervlakte genoemd dus lastig te kwantificeren.

NB je noemt subsidie, maar dan moet je wel nog een andere maatregel nemen in dat jaar, zie https://www.rvo.nl/subsid...aren/isolatiemaatregelen#

PS ik zie zelf nog niet helemaal voor me waarom je deur eruit moet om isolatie kwijt te kunnen, heb je een foto? Wat is/wordt de dakopbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
oppervlakte is ongeveer 30m2, foto's zal ik morgen even maken

de ruimte tussen het dak en onderzijde kozijn balkondeur is ongeveer 5 cm, vandaar dat de deur eruit moet of inkorten of iets dergelijks.

Betreft subsidie, ik ga ook de vloer isoleren dus dat komt goed. Volgens mij mag er 12 maanden tussen zitten of moet je echt alles in 2021 doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Puntje van aandacht voor de subsidie: de werkzaamheden moeten door een bedrijf worden uitgevoerd, het is niet zo dat je de kassabon van de Gamma kan inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reductio
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-05 19:58
duimp schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:52:
de ruimte tussen het dak en onderzijde kozijn balkondeur is ongeveer 5 cm, vandaar dat de deur eruit moet of inkorten of iets dergelijks.
Heb je een warm dak overwogen? Dan ga isoleer je juist boven de dragconstructie, dus hoeft je volgens mij niets aan de deur te doen (maar mogelijk wel aan de daktrim/boeiboord).
Betreft subsidie, ik ga ook de vloer isoleren dus dat komt goed. Volgens mij mag er 12 maanden tussen zitten of moet je echt alles in 2021 doen.
Inderdaad; uit mijn link: "U vraagt maximaal 12 maanden na uitvoering van de eerste (isolatie)maatregel subsidie aan."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 09:08
Zo te zien is het al een warm dak maar ik zou zeker genoeg isolatie er op gooien, desnoods dan maar een andere deur. Via je dak verdwijnt al enorm veel warmte dus hoe minder hoe beter, 3 centimeter is wel heel weinig.

Hoe zit dat nu dan met 6 cm isolatie, past dat wel met de deur?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
Ik zou nog wat foto's plaatsen, wordt het wat duidelijker van. IkAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLY-MknrcHQmMBtCRigc2cB-IcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIROxdnkLbmi9Hd54i9552Lq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uE4t_gweuzh14Q2Eb0EE2pKnt2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srERaC3ZUxLm5VzizgND5zYl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNLBzeM58tw4prOS4WJOH_jVlzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3SCNlhe8Nm8zOMr9elql0wH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

duimp schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:02:
Ik zou nog wat foto's plaatsen, wordt het wat duidelijker van. Ik[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het kan toch nog een stuk opgehoogd worden? Je hebt die dorpel en de dikte van de tegels. Dan verzin je gewoon iets anders dan tegels voor het stukje bij die deur?

Je moet alleen wat ruimte voor het water overhouden voor als het stortregent.

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 23-02-2022 07:14 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:41
Die deur lijkt me al een keer verzaagd.
Wel zou ik me zorgen maken over het hoogte verschil tussen dak en dorpel. Als dat heel klein wordt kan je water over de dorpel krijgen. Dat is niet helemaal wenselijk schat ik zo in.

• duimp
Marzman schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:12:
[...]

Het kan toch nog een stuk opgehoogd worden? Je hebt die dorpel en de dikte van de tegels. Dan verzin je gewoon iets anders dan tegels voor het stukje bij die deur?

Je moet alleen wat ruimte voor het water overhouden voor als het stortregent.
ik snap ook wel dat ik nog wat isolatie kwijt kan. de vraag is alleen of ik de deur moet opofferen en alle kosten moet maken om hem deels dicht te metselen voor bijvoorbeeld 10 cm isolatie of laat ik het zo en voeg ik nog een paar cm toe. Hoe meer isolatie hoe beter natuurlijk maar ga je dat merken/terugverdienen etc.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:00

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hoe is het dak verder bevestigd en heb je de rubber terras tegels echt nog nodig?

Als je die 5 a 10cm wegdenkt dan kun je toch prima de extra 8cm isolatie kwijt? Er zou hooguit nieuw lood in kunnen aangezien die aardig dun oogt, maar als ik het zo kijk, hoeft het vanwege de afwatering niet perse een steen hoger. De balkon deur zou niet open kunnen, omdat die rubber terrastegel er ligt.
Normaal liggen er betontegels als ballast. Mochten de huidige tegels toch als ballast gebruikt worden dan kun je er ook voor kiezen om de nieuwe dakbedekking mechanisch te bevestigen dan kunnen de huidige tegels weg.

Tweakers Discord

Pagina: 1