Aansluiten Shelly 2.5 en Draaischakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlavRab
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-05 10:35
Hallo,

Ik heb een mechanische ventilatie thuis, deze werkt via een draaischakelaar met 3 standen.
Ik heb al langer het plan om deze slim te maken met een Shelly 2.5.

Nu heb ik de wanddoos opengemaakt en bekeken, echter ben ik niet helemaal thuis in deze wereld.
Ik heb de volgende kabels in de schakelaar. Kan iemand mij beschrijven wat het juiste aansluitschema hiervoor is? Of werkt dit niet zonder blauwe draad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sX8MRy_WOfUHiV7Kqaj_LcFVsd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Rp2F6K7MJcVVKR8rz7uffHY.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-05 15:52
Je hebt inderdaad een blauwe draad nodig voor de voeding van de shelly. Daarnaast zou je ook eerst even moeten controleren hoe zwaar de ventilatie (typeplaatje op de motor) is en of de shelly die stroom ook daadwerkelijk kan schakelen (specs van de shelly).

Edit:
Even voor je opgezocht, de shelly 2.5 kan 2x 10A schakelen, dus dat zal waarschijnlijk geen probleem zijn (wel even typeplaatje controleren) en heeft inderdaad een nul-draad (blauw) nodig.

[ Voor 27% gewijzigd door Invisible_man op 18-02-2022 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-05 18:02
Je kan de Shelly beter boven op de afzuiger monteren. Dan kan je de 2 schakel draden vanuit de schakelaar op sw1 en sw2 monteren. De 2 uitgangen van de Shelly kunnen dan door naar de afzuig unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-05 15:52
Hier staan de aansluitschema's overigens:
https://shelly.cloud/know...lly-25/#tab_620f422462093

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbremmer
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
De blauwe draad kun je toch gewoon uit het stopcontact links pakken? slecht idee.
Nieuw idee: de shelly op zolder plaatsen?

[ Voor 31% gewijzigd door rbremmer op 18-02-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
rbremmer schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:00:
De blauwe draad kun je toch gewoon uit het stopcontact links pakken?
Vaak/meestal is dat een andere groep. afzuiger is meestal op zolder en daar heb je een aparte groep of aangesloten bij zolder groep. Als je de nullen gaat mengen, krijg je mogelijk problemen met lekstroom en zal de aardlek gaan springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlavRab
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-05 10:35
tolunaygul12 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:32:
Je kan de Shelly beter boven op de afzuiger monteren. Dan kan je de 2 schakel draden vanuit de schakelaar op sw1 en sw2 monteren. De 2 uitgangen van de Shelly kunnen dan door naar de afzuig unit.
De mechanische ventilatie loopt naar boven, maar mondt daar uit in een perilex-stekker.
Kan je deze zomaar open pieren en de kabels achter de perilex-stekker verbinden aan de Shelly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
OlavRab schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:13:
[...]

De mechanische ventilatie loopt naar boven, maar mondt daar uit in een perilex-stekker.
Kan je deze zomaar open pieren en de kabels achter de perilex-stekker verbinden aan de Shelly?
Als er genoeg plaats is, kan dat zeker !
Je zou eventueel ook een lasdoos op de muur kunnen plaatsen waar je de kabel vanuit de perilex in laat gaan.
In dat doosje plaats je je shelly module en dan een kabel weer richting de afzuiger.

Je kan ook een "tussen stekker" kunnen maken met perilex male en female met een doos ertussen waar je de shelly in zet.
Pagina: 1