Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Topicstarter
Nou,

Sinds gisteren klapt de aardlekschakelaar er random uit hier in huis.. Nee, niet omwille gebruik van een frituurpan, maar blijkbaar omdat er ergens lekstroom op aan het treden is en ik kan het niet uitzoeken waar vandaan.

Mijn huis heeft geloof ik 6 groepen; waarvan 3 aparte voor de keuken en 3 voor de rest van het huis. Ik heb willekeurig al apparaten eruit gehaald, haalt niets uit. Als je de verwarming middels de airconditioning aanzet klapt ie er pas na een paar minuten uit. Hij start wel en verwarmd wel de ruimte maar het is alsof de threshold voor lekstroom op dat moment net teveel wordt en poef alles ligt eruit (dus ook m'n PC die uitdondert).

Ik heb nu de olie radiator (hier in portugal kent men geen CV) volledig uit het stopcontact getrokken. De hele avond en nacht ging het goed; totdat m'n vriendin nog geen 15 minuten geleden dacht het ding ff aan te zetten. Het werkt voor een periode (het wordt heet) en klapt vervolgens de aardlekschakelaar.

Ik vermoed, dat de connector of aansluiting of iets interns gewoon niet goed meer is en kortsluiting veroorzaakt. Alles werkt verder wel nog. Apart van apparaten met het spelletje wie is het spelen in huis, wat kan ik nog meer doen? Ik kan gelijktijdig apparaten gebruiken, zelfs heavy duty als het moet, geen punt. Het gebeurd dus echt random en ook 's-nachts dus.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:25
De olieradiator lijkt dus defect...

Als je airconditioning hebt... Waarom gebruik je dan een olieradiator?

Tenzij je airconditioning daadwerkelijk niet kan verwarmen doen ze dat tegen aanzienlijk lager stroomverbruik... En dus kosten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJNo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-05 14:24

PJNo

14x 365 Z12x 365 W Growatt6k

Is het vochtig in de meterkast/ruimte van de meterkast?
Verhelp dit dan... Maar in Portugal lijkt me dat niet...

Zit er ergens bedrading los? Of komt ergens wat bedrading tegen elkaar aan? Stopcontacten/centraaldozen meterkast etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Nee het is de laatste 2 dagen pas begonnen. M'n vriendin gebruikt de olieradiator niet meer en het eruit klappen van aardlek is ook gestopt.

Voor de slaapkamer gebruikt ze dat wel eens, voor in de woonkamer en vooral in de winterperiode draaien we de airconditioning in reverse. Het koelt buiten en verwarmt binnen. Pomp draait gewoon de andere kant op. De warmte is superlekker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gewoon de oliekachel voorlopig niet gebruiken.. probleem weg? grote kans dat t de kachel was..

echter de Airco kan het ook nog altijd zijn... condenswater wat niet goed weg komt..?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aargh... dacht ff eten te maken middels inductie + afzuigkap. Klapte er iedere keer uit.

Maandag komt er een electricieen langs; zelf alle apparaten afgekoppeld; ik kan zoal de stekker van de airconditioning niet vinden (inbouw). Hoe meer ik afkoppel hoe minder het lijkt te gebeuren. Of het is de inductie zelf. Maar alles heavy duty zoals vaatwasser, magnetron, inductie, laat de aard klappen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-06 21:28
Kan zijn dat de aardlekschakelaar zelf gewoon defect is.

[ Voor 8% gewijzigd door Jim423 op 18-02-2022 23:57 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja daar denk ik inmiddels ook aan.

Enige wat nog aangesloten stond was o.a de inductie, afzuiger en airconditioning. Maar dat laatste kan ik er alleen in eene groep afkappen. Wat er dan gebeurd is dat het echt een seconde uitvalt, en weer terug aanspringt. Maar niet reset, als in ik moet de inductie opnieuw aanzetten.

Het is echt pas sinds 2 dagen aan de gang. Ik heb geen idee wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:02
Aardlekschakelaars kunnen ook gewoon defect raken.
Ik had hier in huis paar jaar geleden hetzelfde.
Op schijnbaar willekeurige momenten viel de aardlekschakelaar uit.
Diverse keren gedacht dat we de oorzaak bij een of ander apparaat gevonden hadden, maar tijdje later leek het weer van een ander apparaat af te komen.
De aardlekschakelaar was echter inmiddels wel zo’n 25 jaar oud. (Wel een Hager, dat wel)

Aardlekschakelaar vervangen en alle problemen waren opgelost.

hoe oud zijn die bij jou in de meterkast?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik kan niet echt uitwijzen hoe oud het is. Maar dat het stuk is is wel duidelijk: zal wel te maken hebben gehad met de frituurpan die een maandje terug klapte.

Het gaat goed zolang je geen zware apparaten gebruikt.

[ Voor 52% gewijzigd door Moonsugar op 25-07-2024 10:31 . Reden: Op verzoek van gebruiker ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
knijters een 500mA uitvoering.. die springen niet zomaar dacht ik? :o

nou weet ik niet wat de regelgeving daar is verder dus daar ga ik niets zinnigs over kunnen zeggen

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
30(mv) staat erop?

Is net iemand geweest.. Jezus die kwam echt alleen langs om z'n uurtje te vullen. Trekt allerlei kastjes, stekkerdozen en de halve stoppenkast los om draadjes aan te draaien. Ik zeg 10x nao problemo en hij wijst erop dat ik teveel verbruik (terwijl het al 2 jaar goed ging) ...

Ik moest uiteindelijk de energiemaatschappij bellen ... :') No shit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:33
Deze automaat beveiligt tegen overbelasting (30A, afhankelijk van de instelling), kortsluiting en tegen aardfouten (500mA). Maar volgens mij kun je niet zien wat de reden is waarom deze uitschakelt? Weet je wel zeker dat het probleem een aardfout is?

Wat zit er verder aan groepenkast in je woning? Zitten daar niet nog meerdere (30mA?) aardlekschakelaars in? Voor alle groepen? Dan zou je verwachten dat één daarvan eerder uitschakelt dan dit 500mA exemplaar.

Wat een gierigheid trouwens, beide kapjes verzegelen met één zegeldraadje. :')

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 19-02-2022 16:53 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee, het schakelt alleen uit als ik al de vaatwasser, inductie, wasmachine, airconditioning of simpelweg een heater gebruik in huis. Dus alles heavy duty gerelateerd, poef. En het maakt niet uit in welke ruimte ik dat doe.

Ik heb niet zolang geleden een frituur die in de keuken geklapt was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2WQSFZCk0j-ZAZgf7JHPgVcIjs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6lm0BbfgVZuHgOOozov2ntZ.jpg?f=fotoalbum_large

Een draadje links was volledig afgeroosterd en heeft contact met grond/massa gemaakt, op waarop de aardlekschakelaar waarschijnlijk een klap te verduren heeft gehad. Ik vermoed dat het hieraan ligt.

30A haal ik bij lange na nog niet als ik alle apparaten gelijktijdig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 21:12
Anoniem: 58485 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 00:21:
Ik kan niet echt uitwijzen hoe oud het is. Maar dat het stuk is is wel duidelijk: zal wel te maken hebben gehad met de frituurpan die een maandje terug klapte.

[Afbeelding]

Het gaat goed zolang je geen zware apparaten gebruikt.
Is dit de aarlekschakelaar die eruit klapt elke keer?
Zit deze niet in je meterkast?
Bovendien is een 500mA model al lang niet meer toegestaan als persoonsbeveiliging (in NL tenmiste). Kan het zijn dat er nog een 30mA model achter zit?

Gezien de leeftijd kan het prima zijn dat je Aardlekschakelaar kapot is, maar dan is de vraag of je deze simpelweg mag vervangen of dat er meer werk aan vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In het kleine glazen plaatje, staat 30. Dus ik ga er vanuit 30mv.

Het is de aardlekschakelaar die er steeds uit klapt bij iets wat maar zwaar is. Ik kan alleen het energiebedrijf maandag bellen, want het is gesealed en zij mogen dat alleen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Anoniem: 58485 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:29:
In het kleine glazen plaatje, staat 30. Dus ik ga er vanuit 30mv.
milivolt? :?

Volgens mij kun je beter stoppen met zelf nadenken over aardlekschakelaars. :+

Die automaat kan worden ingesteld op 10A, 15A, 20A, 25A en 30A. Hij staat dus ingesteld op 30A. Dit heeft niets te maken met de aardlekbeveiliging, maar met de overstroombeveiliging.
Het is de aardlekschakelaar die er steeds uit klapt bij iets wat maar zwaar is. Ik kan alleen het energiebedrijf maandag bellen, want het is gesealed en zij mogen dat alleen doen.
Dit wat je op de foto ziet is dus niet alleen een aardlekschakelaar. Het beveiligt ook tegen overbelasting (>30A / 6900W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Half het internet staat vol met 30ma aardlekschakelaars :? https://www.elektroshop.n...chakelaar-30ma-300ma.html

Probleem is; 2 jaar kon ik gelijktijdig van alle apparaten tegelijk gebruik maken. Nu redt ik net een koffiezetapparaat. De rest vliegt eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mijn advies is laat alles eens goed nakijken door deskundige, zo hoef je niet elke paar weken een topic te openen. Er zit waarschijnlijk teveel op één groep

[ Voor 16% gewijzigd door Hackus op 19-02-2022 17:55 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
Gelukkig komt maandag de electricien, die weet het verschil (hoop ik toch) tussen mv, A en mA.

Zet er voor de volledigheid nog even een foto bij van je meterkast zodat we de samenhang van al je beveiligingen kunnen zien en de leeftijd kunnen inschatten van de rest van de componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
mA is wat anders dan mv. En ja, in een land als Nederland is 30mA ook al 47 jaar de norm, maar jij hebt toch echt een 500mA aardlekschakelaar. Dat staat er gewoon op hè.
Probleem is; 2 jaar kon ik gelijktijdig van alle apparaten tegelijk gebruik maken. Nu redt ik net een koffiezetapparaat. De rest vliegt eruit.
Als je met een enkele verbruiker die automaat tript zal het geen overbelasting zijn (30A red je niet met een koffiezetautomaat). Maar een lekstroom naar aarde van 500mA moet je toch wel echt goed je best voor doen. Hopelijk is het dan makkelijk te vinden voor de vakman. ;)

Kan natuurlijk ook zijn dat de automaat defect is.

(Maar zitten achter deze hoofdschakelaar echt geen 30mA aardlekschakelaars? Lekker veilige boel daar dan!)

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 19-02-2022 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De rest is automatische stoppen voor iedere groep. Ik denk dat de aardlekschakelaar gewoon stuk is. Zei al; kan best te maken hebben gehad met een frituur die nog geen maand geleden poef zei en kortsluiting maakte met aarde. Als er dan een flinke schroeisel binnen de aardlekschakelaar zit dan is de hogere weerstand dan ook niet zo gek.

Een nieuwe unit moet er gewoon in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Heb je die oliekachel ook in de vaatwasser gehad? Net als de frituur pan. :+

Die actie gaat je nu al een aardige zakcent kosten he? Had je die frituur voor weg kunnen gooien en nieuw kopen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
Anoniem: 58485 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:24:
De rest is automatische stoppen voor iedere groep. Ik denk dat de aardlekschakelaar gewoon stuk is. Zei al; kan best te maken hebben gehad met een frituur die nog geen maand geleden poef zei en kortsluiting maakte met aarde. Als er dan een flinke schroeisel binnen de aardlekschakelaar zit dan is de hogere weerstand dan ook niet zo gek.

Een nieuwe unit moet er gewoon in.
Zo te horen word het toch een nieuwe groepenkast.

Die resetbare schroefzekeringen (die jij denk ik bedoeld) zijn ook al jaren verboden. Hoogstwaarschijnlijk zit er dan ook nog geen hoofdschakelaar in.

Bovendien vind ik het zeer vreemd dat je genoemde aardlek niet in de verdeler zit.

Heb je inmiddels een foto van je kast kunnen maken om hier te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Electraboer heeft voor heel het blok tijdelijk het verbruik "ingeperkt" om gegarandeerde levering te bewerkstelligen. Leuk dat ze ff een bericht sturen ook. :')

Omdat ik een electrameter heb (digitaal) kunnen ze dat remotely. Buren hadden er ook last van. Opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:56

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is die hoofdzekering / aardlek dan op afstand in te stellen? Of was het de slimme meter zelf die de boel blokkeerde zodra er meer vermogen dan X werd afgenomen?
Vind het nog steeds een raar verhaal, maar omdat het Portugal betreft is er ook weinig over te zeggen met kennis van NL meters :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Slimme meter buiten de deur. Kan de current op worden ingesteld remotely.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ben je mooi klaar mee..

404 Signature not found

Pagina: 1