Data-archeologie van ponsbanden jaren 1970

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t4600c
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20-05 23:04
Mijn data-archeologie/preservering hobby-werkzaamheden kennen geen eind.

Ik heb zelf al hobby projecten gehad met jaren 80 MFM schijven, floppy disks en NASA computerspoelen en ponskaarten van jaren 60/70. Zelfs mainframe computerspoelen met Pioneer-ruimtesonde foto's.

Met als doel het veiligstellen van het medium en hoogwaardige digitalisatie uit te voeren om zo de data te bewaren/delen. Soms zijn dit spellen, soms aparte programma's, soms bijzondere ruwe NASA data, een Nederlandse DOS GUI waar verder niets anders online over te vinden is.

Ponsbanden, die had ik nog niet eerder gehad...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYilk5pX5aUAIjt7SJ89GnhI8fk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eq8vz05xVh2UxoT281Se3jii.jpg?f=fotoalbum_large

Deze banden zijn afkomstig uit Amerika, en de datums geschreven op verschillende artefacten dateren tussen 1972 en 1977. Ander opschrift wat regelmatig terugkeert ziin dingen zoals:

Advanced Label Maker" "Driver" "Guess" "Solve" "Jobo" "Data B" "Belle" "Stock" "Zero" "Cash D6 Style" "CHNZ 36" "PDPMOD XRUN" "LDATA" "TSCRG" "Library Proce Dures N Anual"

Op een paar banden staat "PDP-8" en "College of the Redwoods".

Erg gevarieerd materiaal dus, er moet wel iets interessants tussen zitten. Helaas heb ik geen lezer, en de aanschaf/programmeren daarvan is duur en de kennis heb ik niet paraat.

Dus mijn samenwerking met John, http://www.johnr.uk/workshop/computing/vptr/index.html, is begonnen. John heeft een virtuele ponsbandlezer geschreven waarmee ik nu aan het experimenteren ben. John gaat de software later online zetten na nog wat fouten te hebben verholpen.

Hier wat experimenten van ponsband beginsels, het programma lijkt prima te werken, geen errors...

Fotografische invoer:
1. "Solve"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6dMxh2VSoWEtr1gfRpJwQxQ0WE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V11NTYL4fM4YKnR65eoiAeXO.jpg?f=fotoalbum_large

2. "Wizard"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDHbZTk6x_X27BUXgDZhR_SFk-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ofJfrcrqPlk5ssDwApVqxvzX.png?f=fotoalbum_large

De virtueel-gelezen data:
1.
SOLVE

9000 REM RANDY WONG 1/12/72
9010 REM TYPED BY MARK KURIHARA
9020 A=30
9030 RESTORE
9040 R=W=X=T=0
9050 DATA "END"
9060 DI

2.
10 DATA "//NOTHING SPECIAL 1"
20 DATA "GAUNT"
30 DATA "EMACIATED"
40 DATA "ADJURE"
50 DATA "COMMAND EARNESTLY"
60 DATA "DECANT"
70 DATA "POUR"
80 DATA "RENUMERATE"
90 DATA "PAY"
100 DATA "INNERVE"
110 DATA "INVIGORATE"
120 DATA "EXORCI

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASrHU8WUZvsmq_dOAFUw6Klmgt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bz2mmEvHnIijrCvVgkP1p5TK.jpg?f=fotoalbum_large

"Wizard" lijkt mij een op tekst-gebasseerde fantasie RPG. Dat gaat interessant worden om helemaal te digitaliseren.

Hier gaan zeker wat interessante programma's tussen zitten. Ik hou dit draadje geupdated :)

Ondersteun mijn projecten op:Patreon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:28
Zijn dat geen banden die horen bij een TeleType (een telex die werkt met ponsbanden)?
Daar heb ik in de jaren '70 eens aan geknutseld.
Als dat klopt, kan je eenvoudig bij zo'n TeleType opzoeken wat die voor codering gebruikt, of als iemand zo'n werkend ding heeft, de banden voeren en kijken wat hij typt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t4600c
Vandaag de eerste experimentele verzie van de VPTR (1.2) ontvangen van John, lijkt te werken naar behoren.

Een van de kleinere banden uitgekozen om nog even vandaag te kunnen uitproberen,

POETRY

10 REM POETRY
20 PRINT "IF WE CAN RELATE A SEED OF LIFE,"
30 PRINT "TO AN ATOM OF ENERGY,"
35 PRINT "......................................"
40 PRINT "MAN TO SPACE"
50 PRINT "A LIGHT BEAM TO SURGERY,"
60 PRINT "WHY NOT:A COMPUTER TO LEARNING?"
70 PRINT ""
75 PRINT ""
80 PRINT "WHEN THE WIND IS GREAT,"
85 PRINT "BOW BEFORE IT"
90 PRINT "WHEN THE WIND IS HEAVY,"
95 PRINT "YIELD TO IT."
100 END

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Die Wizard tape lijkt 8 bits, terwijl de Solve tape 7 bits lijkt. In beide gevallen kan de volledige ascii range gebruikt worden. Dus waarom alleen hoofdletters in dat gedicht? Om het er meer 'computer' uit te laten zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t4600c
Mijzelf schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:31:
Die Wizard tape lijkt 8 bits, terwijl de Solve tape 7 bits lijkt. In beide gevallen kan de volledige ascii range gebruikt worden. Dus waarom alleen hoofdletters in dat gedicht? Om het er meer 'computer' uit te laten zien?
Beiden zijn 7-bit, het 8ste gaatje is enkel voor "parity" errordetectie.

Ik zal vragen of het programma normaal en hoofdletter goed opslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:56
Oudere systemen hadden vaak alleen hoofdletters, ASCII-63 had geeneens kleine letters, die kwamen pas in 1965.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeAsm
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-04 09:13
Hoe is dit aan het verlopen? ik kwam dit draadje toevalling tegen nadat ik zijn VPTR porgramma webpagine tegenkwam. Is dat programma ook beschikbaar te downloaden? want ik zie alleen een stuje voorbeeld programma in txt vorm. veder geen downloads.
Pagina: 1