Mijn data-archeologie/preservering hobby-werkzaamheden kennen geen eind.
Ik heb zelf al hobby projecten gehad met jaren 80 MFM schijven, floppy disks en NASA computerspoelen en ponskaarten van jaren 60/70. Zelfs mainframe computerspoelen met Pioneer-ruimtesonde foto's.
Met als doel het veiligstellen van het medium en hoogwaardige digitalisatie uit te voeren om zo de data te bewaren/delen. Soms zijn dit spellen, soms aparte programma's, soms bijzondere ruwe NASA data, een Nederlandse DOS GUI waar verder niets anders online over te vinden is.
Ponsbanden, die had ik nog niet eerder gehad...
:strip_exif()/f/image/Eq8vz05xVh2UxoT281Se3jii.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze banden zijn afkomstig uit Amerika, en de datums geschreven op verschillende artefacten dateren tussen 1972 en 1977. Ander opschrift wat regelmatig terugkeert ziin dingen zoals:
Advanced Label Maker" "Driver" "Guess" "Solve" "Jobo" "Data B" "Belle" "Stock" "Zero" "Cash D6 Style" "CHNZ 36" "PDPMOD XRUN" "LDATA" "TSCRG" "Library Proce Dures N Anual"
Op een paar banden staat "PDP-8" en "College of the Redwoods".
Erg gevarieerd materiaal dus, er moet wel iets interessants tussen zitten. Helaas heb ik geen lezer, en de aanschaf/programmeren daarvan is duur en de kennis heb ik niet paraat.
Dus mijn samenwerking met John, http://www.johnr.uk/workshop/computing/vptr/index.html, is begonnen. John heeft een virtuele ponsbandlezer geschreven waarmee ik nu aan het experimenteren ben. John gaat de software later online zetten na nog wat fouten te hebben verholpen.
Hier wat experimenten van ponsband beginsels, het programma lijkt prima te werken, geen errors...
Fotografische invoer:
1. "Solve"
:strip_exif()/f/image/V11NTYL4fM4YKnR65eoiAeXO.jpg?f=fotoalbum_large)
2. "Wizard"
/f/image/ofJfrcrqPlk5ssDwApVqxvzX.png?f=fotoalbum_large)
De virtueel-gelezen data:
1.
SOLVE
9000 REM RANDY WONG 1/12/72
9010 REM TYPED BY MARK KURIHARA
9020 A=30
9030 RESTORE
9040 R=W=X=T=0
9050 DATA "END"
9060 DI
2.
10 DATA "//NOTHING SPECIAL 1"
20 DATA "GAUNT"
30 DATA "EMACIATED"
40 DATA "ADJURE"
50 DATA "COMMAND EARNESTLY"
60 DATA "DECANT"
70 DATA "POUR"
80 DATA "RENUMERATE"
90 DATA "PAY"
100 DATA "INNERVE"
110 DATA "INVIGORATE"
120 DATA "EXORCI
:strip_exif()/f/image/bz2mmEvHnIijrCvVgkP1p5TK.jpg?f=fotoalbum_large)
"Wizard" lijkt mij een op tekst-gebasseerde fantasie RPG. Dat gaat interessant worden om helemaal te digitaliseren.
Hier gaan zeker wat interessante programma's tussen zitten. Ik hou dit draadje geupdated
Ik heb zelf al hobby projecten gehad met jaren 80 MFM schijven, floppy disks en NASA computerspoelen en ponskaarten van jaren 60/70. Zelfs mainframe computerspoelen met Pioneer-ruimtesonde foto's.
Met als doel het veiligstellen van het medium en hoogwaardige digitalisatie uit te voeren om zo de data te bewaren/delen. Soms zijn dit spellen, soms aparte programma's, soms bijzondere ruwe NASA data, een Nederlandse DOS GUI waar verder niets anders online over te vinden is.
Ponsbanden, die had ik nog niet eerder gehad...
:strip_exif()/f/image/Eq8vz05xVh2UxoT281Se3jii.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze banden zijn afkomstig uit Amerika, en de datums geschreven op verschillende artefacten dateren tussen 1972 en 1977. Ander opschrift wat regelmatig terugkeert ziin dingen zoals:
Advanced Label Maker" "Driver" "Guess" "Solve" "Jobo" "Data B" "Belle" "Stock" "Zero" "Cash D6 Style" "CHNZ 36" "PDPMOD XRUN" "LDATA" "TSCRG" "Library Proce Dures N Anual"
Op een paar banden staat "PDP-8" en "College of the Redwoods".
Erg gevarieerd materiaal dus, er moet wel iets interessants tussen zitten. Helaas heb ik geen lezer, en de aanschaf/programmeren daarvan is duur en de kennis heb ik niet paraat.
Dus mijn samenwerking met John, http://www.johnr.uk/workshop/computing/vptr/index.html, is begonnen. John heeft een virtuele ponsbandlezer geschreven waarmee ik nu aan het experimenteren ben. John gaat de software later online zetten na nog wat fouten te hebben verholpen.
Hier wat experimenten van ponsband beginsels, het programma lijkt prima te werken, geen errors...
Fotografische invoer:
1. "Solve"
:strip_exif()/f/image/V11NTYL4fM4YKnR65eoiAeXO.jpg?f=fotoalbum_large)
2. "Wizard"
/f/image/ofJfrcrqPlk5ssDwApVqxvzX.png?f=fotoalbum_large)
De virtueel-gelezen data:
1.
SOLVE
9000 REM RANDY WONG 1/12/72
9010 REM TYPED BY MARK KURIHARA
9020 A=30
9030 RESTORE
9040 R=W=X=T=0
9050 DATA "END"
9060 DI
2.
10 DATA "//NOTHING SPECIAL 1"
20 DATA "GAUNT"
30 DATA "EMACIATED"
40 DATA "ADJURE"
50 DATA "COMMAND EARNESTLY"
60 DATA "DECANT"
70 DATA "POUR"
80 DATA "RENUMERATE"
90 DATA "PAY"
100 DATA "INNERVE"
110 DATA "INVIGORATE"
120 DATA "EXORCI
:strip_exif()/f/image/bz2mmEvHnIijrCvVgkP1p5TK.jpg?f=fotoalbum_large)
"Wizard" lijkt mij een op tekst-gebasseerde fantasie RPG. Dat gaat interessant worden om helemaal te digitaliseren.
Hier gaan zeker wat interessante programma's tussen zitten. Ik hou dit draadje geupdated
Ondersteun mijn projecten op:Patreon