Welk verwarmingssysteem kiezen bij verbouwen woning?

Pagina: 1
Acties:

• Corne-P
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-01 20:13
Mijn vriendin en ik hebben onlangs een andere woning gekocht. Dit is een stuk sneller gegaan dan we in eerste instantie voor ogen hadden, dus ik was er nog niet echt mee bezig qua plannen, maar soms loop je nu eenmaal iets tegen het lijf wat je helemaal aanstaat :+
De woning is in goede staat qua constructie maar behoorlijk gedateerd qua inrichting en isolatie. We zijn bezig om de woning volledig te strippen waarna er o.a. een 6400 Wp zonnepaneleninstallatie van 16 Jinko Tiger N-Type Full Black 400 Wp panelen (JKM400N-6RL3-B) met daarbij een Growatt MOD 5000TL3-X omvormer word geïnstalleerd welke naar schatting het eerste jaar een opbrengst zal hebben van ca. 6230 kWh.
De woning word volledig na geïsoleerd met vloerisolatie van 14 -16 cm Icynene Rd 3.68 - 4.2 , dakisolatie van 14 - 16 cm Icynene Rd 3.68 - 4.2, ± 10cm gevelisolatie met dezelfde Icynene (bovenverdieping is houtskelet opbouw) en 6 cm spouwmuurisolatie met Knauf Supafil wol Rd 1.76.
De beglazing is ca. 50% bestaand HR++ glas, de overige dubbel of zelfs enkel glas ramen worden vervangen door minimaal HR++ en waarschijnlijk zelfs triple glas.

De begane grond krijgt vloerverwarming als hoofdverwarming met ondersteuning van een kleine ca 5kW vrijstaande houtkachel. Daarnaast komt er een lucht/lucht multisplit warmtepomp installatie in de woonkamer/keuken, slaapkamer en logeerkamer voor koeling. Gezien de efficiëntie van de tegenwoordige warmtepompen en de ruime zonnepaneel installatie was ik aan het overwegen om de radiatoren op de bovenverdieping volledig weg te laten, met uitzondering van de badkamer, en het verwarmen van de kamers te gaan doen met de Daikin of Mitsubishi units.

Aangezien de huidige combiketel zo'n 12 jaar oud is zou deze vervangen moeten worden met de vloerverwarming ben ik de afgelopen week aan het kijken naar mogelijkheden voor een warmtepomp installatie.
Ik zat zelf te denken aan een hybride warmtepomp zodat de verwarming (grotendeels) gedaan kan worden met gebruik van de zelf opgewekte elektriciteit en enkel het tapwater nog verwarmt gaat worden met gas dmv een HR ketel of aan een warmtepomp systeem icm een gasboiler. Welke van deze 2 de beste optie is is voor mij nog niet duidelijk. Een zonneboiler is sowieso uitgesloten door dat het dak op het Zuid-Oosten volledig vol komt te liggen met zonnepanelen.

Aangezien ik niet heel erg veel tijd heb om dergelijke keuzes te maken in verband met de benodigde voorbereidingen hoop ik dat jullie mij kunnen voorzien van wat advies over hoe jullie het in mijn situatie aan zouden pakken. Dit is HET moment om alles toekomstgericht/voorbereid te maken aangezien zo ongeveer alles verbouwd gaat worden.

Is het mogelijk om een warmtepomp systeem te nemen wat verwarmd via vloerverwarming en radiatoren en koelt via gelijkaardige wandunits als een standaard lucht/lucht warmtepomp systeem?

De woning is van 1973 en is officieel geclassificeerd als twee-onder-1-kap maar is eerder een half vrijstaande geschakelde woning aangezien het 2 volledig aparte daken betreft en slechts 40% van 1 zijmuur contact maakt met het huis van de buren. Het heeft een inhoud van 298 m3 en een vloeroppervlak van 96m2. Koken gaat via inductie en in de nabije toekomst komt er waarschijnlijk een plug-in hybride of misschien zelfs volledig elektrische auto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngLbe6awim7DP7r_zumMOI_lHb8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1yK5FFa479Wm8mu1C03gJcqQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89yZhVpSWUSO46OgqTqjgkvZDZA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UGicW47FYKzylxXiMdGaa3HN.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 0% gewijzigd door Corne-P op 17-02-2022 23:20 . Reden: Rd waardes toegevoegd ]

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:53
ik ben geen expert maar ik ken geen standaard lucht/water warmtepomp die dan weer lucht/water/lucht kan koelen, behalve dan fancoils die he radiatoren vervangen. Zoek maar op fancoils hier op het forum. Maar is niet hetzelfde als airco zoals ik het begrijp, minder luchtmassa die verplaatst wordt.
Verder als ik het zo lees zie ik vier verwarmingssystemen en verder aardige maar niet briljante isolatie (je geeft de r waardes niet op en ik heb ze ook niet uitgezocht maar 6cm glaswol spouw is beter dan gemiddeld maar lang niet passiefhuis, ik heb daar 12 cm pir voorgezet is noagl een verschil)
Ik denk dat je wat een overkill aan actieve systemen hebt en wat meer aan passieve systemen (isolatie) zou kunnen doen als
daar mogelijkheden voor zijn. je pkt in ieder geval al wel
alles aan, maar kijk eens of er niet over bog 25 procent bij kan.

een lucht/water warmtepomp kan standaard prima een boilervat opwarmen, kost net zoals bij een cv ongeveer 10% van je totaalverbruik. dan kun je dus de hele cv weg doen en van het gas af scheelt je weer aansluitkosten.

andere optie is die hel vloerverwarming weg te laten en het bij lucht/lucht warmtepomp te houden. Vloerverwarming en houtkachel is al geen briljante combi vanwege de traagheid van de vleorverwarming(maar gaat wel hoor), luchtverwarming en houtkachel gaat makkelijker samen. En dan een warmtepompboiler voor het warme water.
Laatste optie is natuurlijk de airco”s weg te laten en een beetje te koelen met de vloerverwarming op de warmtepomp. Als je wilt koelen dan paar fancoils boven erbij te nemen. Airco werkt beter, dat wel.

ik zou weg blijven van een hybride warmtepomp met nieuwe cv. dat heb je echt niet nodig, zet dan gewoon een warmtepomp neer pleur die cv eruit en laat je afsluiten van het gas.
Kun je nog meer zonnepanelen kwijt? weet je wat nu je gasverbruik is van de woning dan kun je vrij eenvoudig narekenen hoeveel
kwh je dan aan stroom
met warmtepomp nodig hebt. als
je echt van plan bent actief te gaan koelen komt dat er nog bovenop. dan kan die 6kwp die je bedacht had wel eens niet genoeg zijn.

hoop
niet dat ik je keuzestress bezorg…

[ Voor 9% gewijzigd door Lochnes op 17-02-2022 23:11 ]

• Corne-P
Ik heb momenteel even geen tijd voor een inhoudelijke reactie, maar ik heb nog wel even de Rd waardes van de isolatie toegevoegd. Goed dat je me hier op wees. Was het helemaal vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:20
Dus feitelijk wil je alleen verwarmen via aan te leggen vloerverwarming. Dat gaat prima werken met warmtepomp.

SWW via de warmtepomp en vat of losse warmtepomp boiler.

Investeren in gas als je al zoveel werk aan de woning doet waardoor het helemaal geschikt is voor het gasloze tijdperk is zonde van je geld

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:16
houtkachel
airco's
cv
hybride wp

je brengt wel een enorme hoeveelheid apparatuur dat huis in, en waarom?
Een warmtepomp doet toch alles? Vloer verwarmen, vloer koelen, tapwater maken. Klaar.

Vloerisolatie even naar een Rc van 5 halen als er vloerverwarming komt. Vloerverwarming hoeft echt geen ondersteuning van een houtkachel. Gas eruit. Zorgen voor goede zonwering en je bent klaar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
No Hands schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 07:15:
houtkachel
airco's
cv
hybride wp

je brengt wel een enorme hoeveelheid apparatuur dat huis in, en waarom?
Een warmtepomp doet toch alles? Vloer verwarmen, vloer koelen, tapwater maken. Klaar.

Vloerisolatie even naar een Rc van 5 halen als er vloerverwarming komt. Vloerverwarming hoeft echt geen ondersteuning van een houtkachel. Gas eruit. Zorgen voor goede zonwering en je bent klaar.
KISS is mijn advies.

Overigens kiezen installatiebedrijven vaak voor een systeem dat zij al eerder hebben geïnstalleerd in een 'vergelijkbare' woning (of wat er maar op lijkt...), en dat is maar al te vaak geheel anders dan wat je zelf voor ogen had.

Kijk ook naar de levertijd van de apparatuur.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Als je al een lucht/lucht installatie laat installeren om te koelen, kun je deze ook prima gebruiken om te verwarmen! Wij verwarmen ons huis ook met een Airco warmtepomp, werkt prima, geen gas en laag stroomverbruik en zeker met genoeg zonnepanelen heb je gratis stroom om te verwarmen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corne-P
Ik wil om te beginnen mijn excuses aanbieden dat ik nu pas reageer. Ik kwam misschien wat ondankbaar over, maar dat is zeker niet het geval. Was een hele-hele drukke tijd (niet alleen qua verbouwen), dus ik had s'avonds laat niet de energie om het op te pakken. Mede door het vele meelezen wat ik in de spaar zame vrije tijd die ik heb veel gedaan heb en nog steeds doe voor wat betreft L/W en L/L warmtepompen en wtw ventilatie systemen (wat er halverwege de verbouwing nog bij kwam).

Ik heb alles gelezen en ter harte genomen. Dank aan iedereen voor de reacties en adviezen _/-\o_

In het kort:
- De houtkachel hebben we geschrapt
- Er ligt inmiddels vloerverwarming hart op hart 10 op de volledige benedenverdieping.
- De all-electric L/W warmtepomp staat in bestelling
- Het L/L systeem is voorbereid qua leidingen, bekabeling en condenswaterafvoeren.
Pagina: 1