Vraag

• bonjovi202
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-02-2023
Hoi,

Gisteren viel het beeld van me computer ineens weg.
De lampjes op de kast bleven wel branden alleen maakte de ventilator van de videokaart een hoop herrie.
Voeding uitgezet en opnieuw aan maar geen verandering.
Toen maar even de kast opengemaakt en het stekkertje van de videokaart eruit en weer erin gedaan.
Voeding aangezet en toen kwam er een knal en wat vonken uit de voeding welke nu ook niets meer doet.

Kan dit komen door een defecte videokaart?
De voeding is net een jaar oud.

Voeding is 700w
Videokaart is de Asus EAH6770

Hieronder nog wat foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85iR43jR7cFZFarM50IIS2e1mro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mlroiuXbJklCQsO7nXYlOXra.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NSIRpmXEjDJikBClKFmqzxcOxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rupj1iKyiQqG1xLCAr14A0lY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNCVYojzFrMW_9yYmBFmxX1Q61Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Vebyx2Qno1Zho5GNIGxCBf0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HArbmLPs4UisO5_dzub9U8z-Ct8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fivvc4t8QYfnIFYkBl3PsRLY.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 16:36

JW1

Dat klinkt als een flinke kortsluiting op de videokaart en een voeding die op dat vlak geen bescherming heeft en dus zijn magische rook nogal explosief loslaat.
Het is te hopen dat andere onderdelen van je pc geen schade hebben opgelopen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-05 21:17
700w groepsgereguleerde voeding van een jaar oud is een hele slechte koop geweest. Er is de afgelopen 9 jaar geen enkele reden meer geweest om nog een voeding met zo'n oud intern design te kopen. Cooler Master staat er op het PCB. Welk model is het precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonjovi202
Uszka schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 23:28:
700w groepsgereguleerde voeding van een jaar oud is een hele slechte koop geweest. Er is de afgelopen 9 jaar geen enkele reden meer geweest om nog een voeding met zo'n oud intern design te kopen. Cooler Master staat er op het PCB. Welk model is het precies?
Het is de Cooler Master MasterWatt Lite 700
MPX-7001-ACABW-EU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:40
bonjovi202 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:16:
Hoi,

Gisteren viel het beeld van me computer ineens weg.
'me'-> 'mijn'.

Als het beeld wegvalt, dan zegt dat weinig over de videokaart. Die kaart is slechts het laatste punt in een reeks componenten die op zichzelf uiteindelijk het beeld genereerd. Als er echter ergens eerder in de keten van componenten iets faalt, dan kan een videokaart niet meer werken.
De lampjes op de kast bleven wel branden alleen maakte de ventilator van de videokaart een hoop herrie.
Lampjes op de kast branden meestal wel zolang de voeding en het moederbord nog iets doen.
Een videokaart gaat bij storingen vaak de fan op 100% zetten, uit voorzorg. Dat betekent dus niet dat er specifiek iets met de videokaart is als je dat merkt.
Voeding uitgezet en opnieuw aan maar geen verandering.
Kan wel, maar heb je eerst niet de gewone aan/uit-schakelaaar en/of reset gebruikt die voor op de kast zitten?
Een voeding handmatig uitzetten terwijl het systeem aan staat, dat kan wel, maar is niet aan te raden.
Toen maar even de kast opengemaakt en het stekkertje van de videokaart eruit en weer erin gedaan.
Welk stekkertje heb je het over? Ook hier vraag ik mij af waarom je dat zou doen. Als de pc langdurig goed werkt, dan zit die stekker juist goed. Even stroom eraf halen, doet niks verder voor een videokaart. De stroom er volledig afhalen, kun je doen als de pc uit staat om daarna de voeding uit te zetten (stekker eruit daarna) en dan de pc aan te zetten met de normale knop. Alle nodige condensatoren ontladen zich dan.
Voeding aangezet en toen kwam er een knal en wat vonken uit de voeding welke nu ook niets meer doet.

Kan dit komen door een defecte videokaart?
De voeding is net een jaar oud.
Dat kan niet komen door een defecte videokaart. De videokaart levert niks terug aan de voeding. Een voeding zelf is beveiligd tegen teveel vraag naar stroom. Het is waarschijnlijk de voeding zelf die ergens intern stuk is gegaan, waarna de pc op bepaalde punten geen correcte stroom meer kreeg (teveel of te weinig). Daardoor stopt de pc met werken, krijg je een zwart scherm te zien en onderdelen waar nog stroom op staat daar branden lampen en draaien fans voluit.
Voeding is 700w
Videokaart is de Asus EAH6770

Hieronder nog wat foto's

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die videokaart is meer dan tien jaar oud. De voeding is een jaar tot twee jaar oud.

De onderdelen die in de voeding zitten geven het soms op. Ergens knapt er dan iets en dat geeft bij een voeding vaak een knal en rook.

Tijd voor een nieuwe pc. Of in ieder geval een nieuwe voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Masterwatt Lite is een hele slechte serie. Slechte beveiligingen en zelfs voor een groepsgereguleerde voeding een enorm slechte spanningsregeling. Aan de foto te zien zit het probleem aan de primaire kant van de voeding wat geen nadelige gevolgen zou moeten hebben voor de rest van het systeem en waardoor een ander onderdeel, de videokaart bijvoorbeeld, niet de oorzaak kan zijn. Dat heeft meer effect op de secundaire kant.

Nu je de voeding open hebt gemaakt is de garantie vervallen. Zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonjovi202
Dus dat wordt opzoek naar een nieuwe voeding. En dan hopen dat de rest van het systeem nog werkt.
Zijn er nog tips voor een betere voeding als die ik had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hingj0n
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-05 21:30
Ik ben zelf enorm fan van Seasonic voedingen (of het platform daarvan). En Corsair voedingen mogen er ook wezen ;)

Edit - : Jammer dat dit gebeurt is! Ik heb ooit ook een Cooler Master voeding gehad die poef deed en de groepen van het huis eruit trok.

[ Voor 38% gewijzigd door Hingj0n op 18-02-2022 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
bonjovi202 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:04:
Dus dat wordt opzoek naar een nieuwe voeding. En dan hopen dat de rest van het systeem nog werkt.
Zijn er nog tips voor een betere voeding als die ik had?
pricewatch: Corsair CX550F RGB Wit is goedkoop en goed. RGB kan helemaal uit mocht je dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonjovi202
Uszka schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:11:
[...]

pricewatch: Corsair CX550F RGB Wit is goedkoop en goed. RGB kan helemaal uit mocht je dat willen.
Ik heb de 650W versie er nu inzitten en heb alles aangesloten.
Als ik de pc nu aanzet gaat alles aan maar na 10 seconden valt ie uit.
Wat zou dit kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Denk dat je ergens kortsluiting maakt, maar heeft niet gelijk met een voeding te maken.
Wat je had was geen goede, en je hebt nu alvast een betere nieuwe voeding.

Haal alles uit je kast, en test op tafel

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
bonjovi202 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:09:
[...]

Ik heb de 650W versie er nu inzitten en heb alles aangesloten.
Als ik de pc nu aanzet gaat alles aan maar na 10 seconden valt ie uit.
Wat zou dit kunnen zijn?
Dan heeft de oude voeding toch meer kapot gemaakt. Welke cpu en moederbord heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonjovi202
Uszka schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:14:
[...]

Dan heeft de oude voeding toch meer kapot gemaakt. Welke cpu en moederbord heb je?
AMD FX-6100 en Asus Sabertooth 990FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
bonjovi202 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:37:
[...]

Geen onboard GPU dus. Heb je een andere videokaart om mee te testen of kan je er een lenen van iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-05 16:49

nelizmastr

Goed wies kapot

bonjovi202 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:37:
[...]

Al met al dus een 10 jaar oud systeem. Tja. Denk dat je nu op het punt bent aangekomen dat je beter alles maar kunt vervangen…

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Uszka schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 06:42:
Masterwatt Lite is een hele slechte serie. Slechte beveiligingen en zelfs voor een groepsgereguleerde voeding een enorm slechte spanningsregeling. Aan de foto te zien zit het probleem aan de primaire kant van de voeding wat geen nadelige gevolgen zou moeten hebben voor de rest van het systeem en waardoor een ander onderdeel, de videokaart bijvoorbeeld, niet de oorzaak kan zijn. Dat heeft meer effect op de secundaire kant.

Nu je de voeding open hebt gemaakt is de garantie vervallen. Zonde.
Dat is dus niet waar. Zolang het openen niks gesloopt heeft althans. Wel wordt het moeilijker om garantie te claimen.

Maar aan de andere kant, waarschijnlijk krijg je een nieuwe voeding. Daarmee heb je zoals je zelf al zegt nog geen goede voeding. Schiet je dus niks mee op. Alleen als TS z'n geld terug krijgt, heeft hij er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonjovi202
Uszka schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:40:
[...]

Geen onboard GPU dus. Heb je een andere videokaart om mee te testen of kan je er een lenen van iemand?
Ik heb zelf geen andere in huis.
Zal morgen even rondvragen.
Pagina: 1