'me'-> 'mijn'.
Als het beeld wegvalt, dan zegt dat weinig over de videokaart. Die kaart is slechts het laatste punt in een reeks componenten die op zichzelf uiteindelijk het beeld genereerd. Als er echter ergens eerder in de keten van componenten iets faalt, dan kan een videokaart niet meer werken.
De lampjes op de kast bleven wel branden alleen maakte de ventilator van de videokaart een hoop herrie.
Lampjes op de kast branden meestal wel zolang de voeding en het moederbord nog iets doen.
Een videokaart gaat bij storingen vaak de fan op 100% zetten, uit voorzorg. Dat betekent dus niet dat er specifiek iets met de videokaart is als je dat merkt.
Voeding uitgezet en opnieuw aan maar geen verandering.
Kan wel, maar heb je eerst niet de gewone aan/uit-schakelaaar en/of reset gebruikt die voor op de kast zitten?
Een voeding handmatig uitzetten terwijl het systeem aan staat, dat kan wel, maar is niet aan te raden.
Toen maar even de kast opengemaakt en het stekkertje van de videokaart eruit en weer erin gedaan.
Welk stekkertje heb je het over? Ook hier vraag ik mij af waarom je dat zou doen. Als de pc langdurig goed werkt, dan zit die stekker juist goed. Even stroom eraf halen, doet niks verder voor een videokaart. De stroom er volledig afhalen, kun je doen als de pc uit staat om daarna de voeding uit te zetten (stekker eruit daarna) en dan de pc aan te zetten met de normale knop. Alle nodige condensatoren ontladen zich dan.
Voeding aangezet en toen kwam er een knal en wat vonken uit de voeding welke nu ook niets meer doet.
Kan dit komen door een defecte videokaart?
De voeding is net een jaar oud.
Dat kan niet komen door een defecte videokaart. De videokaart levert niks terug aan de voeding. Een voeding zelf is beveiligd tegen teveel vraag naar stroom. Het is waarschijnlijk de voeding zelf die ergens intern stuk is gegaan, waarna de pc op bepaalde punten geen correcte stroom meer kreeg (teveel of te weinig). Daardoor stopt de pc met werken, krijg je een zwart scherm te zien en onderdelen waar nog stroom op staat daar branden lampen en draaien fans voluit.
Die videokaart is meer dan tien jaar oud. De voeding is een jaar tot twee jaar oud.
De onderdelen die in de voeding zitten geven het soms op. Ergens knapt er dan iets en dat geeft bij een voeding vaak een knal en rook.
Tijd voor een nieuwe pc. Of in ieder geval een nieuwe voeding.