Toon posts:

Schijf (NAS)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Floris039
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 25-01 16:37
Is het verstandig/aangeraden om als je in je Unraid server meerdere schijven wilt installeren gebruik te maken van "NAS" schijven zoals de ironwolf van Seagate? Of kan ook goed gebruik gemaakt worden van bijv een Samsung SSD?

Alle reacties

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Floris039 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:57:
Is het verstandig/aangeraden om als je in je Unraid server meerdere schijven wilt installeren gebruik te maken van "NAS" schijven zoals de ironwolf van Seagate? Of kan ook goed gebruik gemaakt worden van bijv een Samsung SSD?
Hmmz, een SSD in je thuis-NASje zetten is niet zo zinnig. De bottleneck is je netwerk; niet de doorvoersnelheid van je disk. Tenzij je de NAS hebt uitgevoerd met 10 Gb/s netwerk en de rest van je netwerk ook. Maar dan zou je deze vraag niet stellen.

Of de conventionele harddisk een desktop, green, NAS of enterprise exemplaar moet zijn, hangt af van hoe je de NAS gebruikt. Staat hij 24x7 aan? Gaan de schijven in slaapstand? Gebruik je RAID?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• iLLuSion_xGen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 25-01 18:06
De SSD's kunnen beter gebruikt worden als cache. Ikzelf heb zowel Barracuda als Exos maar eens de Barracuda's de geest geven stap ik over op Exos. Zijn beter als IronWolf en goedkoper

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:05
ik heb meerdere SSD als een aparte cache in unraid draaien.
Je kunt ze niet gebruiken in de data array. daarvoor is unraid niet gemaakt.

Qua disken maakt het verder niet. Unraid kan met alles overweg, zolang je parity maar even groot is als je grootste disk.
En zorg er voor dat je een spare disk hebt klaar liggen voor een eventuele rebuild.

[Voor 43% gewijzigd door furian88 op 20-02-2022 12:35]

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:32

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik verplaats het topic even naar: Opslagtechnologie

Daar past het beter thuis. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zijn de exos drives wat te vergelijken met de wd reds?

* SMSfreakie heeft nog altijd wat een haat liefde verhouding met seagate drives...

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:05
SMSfreakie schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:59:

* SMSfreakie heeft nog altijd wat een haat liefde verhouding met seagate drives...
https://www.backblaze.com...aze-drive-stats-for-2021/

ik denk nog altijd dat je het zelf moet testen.
Ik zou graag mijn schijven vervangen voor 3x 12TB exos x16..

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-01 14:21
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:28:
[...]

Hmmz, een SSD in je thuis-NASje zetten is niet zo zinnig. De bottleneck is je netwerk; niet de doorvoersnelheid van je disk. Tenzij je de NAS hebt uitgevoerd met 10 Gb/s netwerk en de rest van je netwerk ook. Maar dan zou je deze vraag niet stellen.

Of de conventionele harddisk een desktop, green, NAS of enterprise exemplaar moet zijn, hangt af van hoe je de NAS gebruikt. Staat hij 24x7 aan? Gaan de schijven in slaapstand? Gebruik je RAID?
Bij unraid heb je wel degelijk veel aan een SSD: Plex metadata, VM, ...

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-01 14:21
Als het om een SSD gaat hoef je voor Unraid geen bijzondere eisen te stellen.

Als het om HDD's gaat idem, maar dat is afhankelijk van je use case. Een voordeel van Unraid is dat het heel goed om gaat met goedkope hardware. NAS schijven hebben verschillende voordelen waaronder dat ze beter tegen elkaars trillingen kunnen, maar dat begint normaal gezien pas te spelen als je bv 8 schijven dicht op mekaar hebt zitten zonder demping. Voor huis-tuin-keuken is er weinig voordeel.

Het wordt ook gebruikt door mensen die er wel veel geld in steken (zeer grote, goedkope opslag, maar niet sneller dan nodig want toch gbit) en die kiezen dan vaak wel meteen voor NAS-schijven. Populair is het openkraken of shucken van externe schijven zoals WD Elements of SG Expansion Desktop. Vanaf 8TB bij WD en 14TB bij SG heb je dan normaal gezien altijd een degelijke NAS-schijf.

Je kan ook SG Portables (5TB) kraken welke minder stroom gebruiken maar wel duurder zijn per TB en SMR zijn.

Als je kan kiezen kies dan ook een schijf die werkt met CMR/PMR en niet SMR. Maar zelfs dat is bij Unraid een minder groot issue.

[Voor 4% gewijzigd door Orky Rulez op 22-02-2022 11:10]

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 13:54
SMSfreakie schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:59:

Wat betrouwbaarheid betreft is mijn mening dat slechte schijven zeldzaam zijn. Je hebt de Backblaze statistieken, maar de vraag is of die wel representatief zijn. Ze stoppen namelijk vaak consumenten grade schijven op elkaar gepakt in custom behuizingen, om er dan een enterprise load op los te laten. Het kan iets zeggen over de betrouwbaarheid, maar aangezien ze de schijven niet op de gebruikelijke manier behandelen is het maar de vraag of je er zoveel conclusies uit mag trekken. Ik onthou er vooral uit dat ze relatief weinig uitval hebben hoewel ze hun schijven toch niet bepaald lijken te sparen.

Wat specifiek de exos schijven betreft moet je er misschien wel rekening mee houden dat ze luidruchtig zijn bij lezen of schrijven. Als je een stille NAS wilt zou ik ervan weg blijven.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
furian88 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:05:
[...]

https://www.backblaze.com...aze-drive-stats-for-2021/

ik denk nog altijd dat je het zelf moet testen.
Ik zou graag mijn schijven vervangen voor 3x 12TB exos x16..
Giesber schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:50:
[...]

Wat betrouwbaarheid betreft is mijn mening dat slechte schijven zeldzaam zijn. Je hebt de Backblaze statistieken, maar de vraag is of die wel representatief zijn. Ze stoppen namelijk vaak consumenten grade schijven op elkaar gepakt in custom behuizingen, om er dan een enterprise load op los te laten. Het kan iets zeggen over de betrouwbaarheid, maar aangezien ze de schijven niet op de gebruikelijke manier behandelen is het maar de vraag of je er zoveel conclusies uit mag trekken. Ik onthou er vooral uit dat ze relatief weinig uitval hebben hoewel ze hun schijven toch niet bepaald lijken te sparen.

Wat specifiek de exos schijven betreft moet je er misschien wel rekening mee houden dat ze luidruchtig zijn bij lezen of schrijven. Als je een stille NAS wilt zou ik ervan weg blijven.
Dat dus een beetje.. in hoeverre kan je uit de stats van backblaze een echte nuttige conclusie trekken voor een simpele nas met 2x 12TB in mirror...

maar de Exos zijn dus vrij lawaaierig.. hmm is daar geen PW filter voor? enfin mn geldboom is toch nog even nog niet zover dus nog wel de nodige bedenktijd :)

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee