Toon posts:

Advies uitbreiding zonnepanelen Yaldair

Pagina: 1
Acties:

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:20
Wij zitten te overwegen om onze zonnepanelen installatie uit te breiden. We hebben in april 2020 vlak na onze verhuizing 24 panelen (7.8kWp) laten installeren op het dak (ZW-orientatie). Ik heb toen ook meteen mee laten nemen in de offerte om zonnepanelen te plaatsen op onze schuur, maar het totale vermogen leek toen toch wat overdreven veel te zijn t.o.v. het verwachte verbruik (op basis van vorige bewoners). Achteraf bleek dat verbruik van hun niet echt te kloppen, dus had ik misschien beter toch meteen de zonnepanelen mee kunnen laten nemen...

In de offerte was toendertijd uitgegaan van zonnepanelen in ZW-orientatie op het platte dak, maar mij lijkt het misschien verstandiger om deze in ZO-orientatie te plaatsen. Dit in verband met betere spreiding van de zonuren over de dag. Maar, er is wat schaduw van dichtbijstaande bomen, die ook net in zuid-oostelijke richting staan...dus misschien gooien die wat roet in het eten.

Hoe dan ook ben ik nu partijen aan het benaderen voor een nieuwe offerte, maar ik wilde ook alvast wat advies hier inwinnen. Denk dat zelf plaatsen te lastig gaat zijn (al weet ik niet hoe ingewikkeld het is. We hebben nog een losse krachtstroom groep in de garage zelf, dus misschien kan daar iets mee...)

Kunnen jullie even mee denken wat wijsheid is hier? Ik verwacht dat de offertes gaan komen op basis van solaredge en dan wat optimizers. Ik heb in eerste instantie dezelfde partij benaderd als de vorige keer en toen ging hun voorkeur daar ook voor uit, vandaar.
Foto's

Beschikbare (dak)ruimte
~41m2

Lange zijde is iets van 9m. Breedte van dat stuk ~3.3m
Vervolgens heb je nog het kleinere vlak dat iets van 2.6 bij 4.5m is.

Waar rekening mee te houden is dat er een verhoging is in dat kleinere vlak. Dus dat maakt het lastiger om daar panelen een-op-een aan elkaar te sluiten.
Schaduw
Van de bomen in ZO richting. Kan de hoogte niet precies inschatten, gok een meter of 5 a 6.
Jaarverbruik
Dacht ~6000kWh, maar lijk dichter in de buurt van 8000kWh te komen.Vandaar aanvulling zonnepanelen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A.In de schuur zit nog een krachtstroom aansluiting op losse groep dus hoop daar de omvormer te kunnen aansluiten. Liefst dan ook met optie voor batterij in de toekomst, indien het nodig blijkt.
Budget en doel
Oorspronkelijk was het idee om meer te kunnen salderen, maar narekenen gaf aan dat we nu niet rond komen puur op zonne-energie, dus vandaar uitbreiding installatie. Heb niet echt een vast budget, hoop ergens rond de 5000E klaar te zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
Nog onbekend. Moet nog wachten op de offerte. / meer offertes vragen. Denk dat zelf doen risico geeft dat ik iets verkeerds doe met problemen in de toekomst als gevolg. Vandaar gaat voorkeur naar externe partij. Moet eigenlijk eens inlezen hoe ingewikkeld het is om dit zelf te doen...
Bijhouden van data
Graag.
Reeds verkregen offertes
0
Regio
Eindhoven
samenvattend
In eerste instantie ben ik benieuwd of het slim is om de panelen hier in ZO orientatie te laten leggen (verwacht hoek van 25-35 graden). Daarna dan wat voor systeem verstandig is. Solaredge met optimizers? Andere merken die slim/beter met schaduw omgaan?

Ik had al even met sunny webdesign gespeeld en kreeg toen zo'n 12 panelen geplaatst in rijen gericht op het ZO.

Zodra ik de offerte(s) binnen krijg post ik ze hier. Zoek nu meer informatie zodat ik wat beter het gesprek in kan stappen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:36
Plat dak legsystemen zijn over het algemeen 13 graden (landscape) of 10 graden (portrait)
Steiler wordt niet gedaan vanwege windgevoeligheid. (Zie nieuws morgenavond :X )

Met die bomenrij levert ZW vrijwel zeker ruim meer op dan ZO. Dit kun je simuleren door de bomen ook in te tekenen ;-)

Er is echter een kans dat je NO dak het beter doet. Simuleer dat dus ook eens.

Wat voor kabel ligt er naar de schuur (mm²) Hoe lang?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Yaldair
Eerste offerte
Ondertussen eerste offerte binnen. De volgende volgt hopelijk komende dinsdag/woensdag. Ook nog een derde aangevraagd maar die geven aan contact op te nemen binnen 15 en 20 werkdagen...

1e offerte:
5040 Wp, 4398kWh/jr opbrengst verwacht.

14x Longi 360 WP: 2086,-
14x optimizers (P485): 770,-
Solaredge 5.0 SE5K omvormer: 1083,-
montage-materiaal: 1092,-
overig (installatie etc): 1738.6

Totaal: 8191.22 euro (incl. BTW) (kan geen BTW terugvragen)

Euro/kWP = 1.625 euro/kWp (incl. BTW)
excl BTW (om te vergelijken): 1.34 euro/kWp

Even kijken wat de tweede offerte doet. Blijkbaar moet ik 14 panelen minimaal om een 3 fase omvormer te gebruiken. Bij minder panelen komt hij op 1 fase en dat gaat dan weer niet i.v.m. de huidige installatie. ZW is daarom dus ook geen optie meer (passen geen 14 panelen). Tevens moeten we ook opletten met het vermogen van de nieuwe installatie. Anders kom je in de knoei met maximaal teruglever vermogen op een 3x25A aansluiting.

[Voor 8% gewijzigd door Yaldair op 25-02-2022 13:25]

• Yaldair
Heeft even geduurd, maar nu eindelijk de tweede en derde offerte binnen.
Tweede offerte
4740 Wp, 3869kWh/jr opbrengst verwacht. (.816 kWh/Wp)

12x Jinko 395 Wp N-type Full Black
12x optimizers S440
Solaredge SE3680 omvormer

Totaal: 6635.13 euro (incl. BTW) (kan geen BTW terugvragen)

Euro/kWP = 1.40 euro/kWp (incl. BTW)
excl BTW (om te vergelijken): 1.157 euro/kWp

Opmerking: lokaal bedrijf zonder zonnekeur. Weet niet of ze gekeken hebben of het gaat lukken met 1 fase aansluiten terwijl andere panelen al op 3 fase liggen (dus overbelasting op 1 fase). Ook al is het een scherpe prijs heb ik wat meer mijn twijfels over dit bedrijf.
Derde offerte
4440 Wp, ~3000kWh/jr opbrengst verwacht. (voorzichtige inschatting? --> 0.68kWh/Wp)

12x JA Solar JAM60S20-370-MR
12x optimizers S440
Solaredge SE3680 omvormer

Totaal: 6463 euro (incl. BTW) (kan geen BTW terugvragen)

Euro/kWP = 1.455 euro/kWp (incl. BTW)
excl BTW (om te vergelijken): 1.20 euro/kWp

Opmerking: Lokaal bedrijf met zonnekeur. Gaven aan gekeken te hebben naar maximale belasting op fase t.o.v. andere panelen.

Ik neig naar optie 3, denkende dat ze een voorzichtige inschatting hebben gemaakt m.b.t. opbrengst per jaar. Volgens mij zijn 2 en 3 identiek met plaatsen van de panelen --> je zou zelfde opbrengst per Wp verwachten:

• Ronald
Wat is het vermogen / model van de bestaande omvormer?

Je kunt tot 5750W per fase, dus als je bestaande omvormer 6kW (=2kW per fase) zou zijn gaat het goed.

Indien meer: opties: SE3000H en aftoppen accepteren
SE4K-RWB 'voor korte strings' - Wel aan de prijs.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Yaldair
S7K van solar edge. 7.8kWp ligt er op het dak. Werd aangegeven dat vanwege de andere oriëntatie en hoek er geen probleem zou zijn mbt de fases (in geval van offerte 3)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
https://www.thomasberger....w2=2600&temp_coeff2=-0.48

1/3e van de 7.8kW + het nieuwe systeem om de zwaar belastte fase te simuleren.
Beide geschatte vermogens zitten onder wat de respectievelijke omvormers zouden kunnen.

Dus volgens mij ga je gewoon 6kW over 1 fase halen... Een hoofdautomaat blijft daarmee wel aan. Een hoofdsmeltzekering zal er op den duur uit klappen. (Ze slijten wat bij hoge belasting)

• Yaldair
@Ronald dank voor die link. Geeft iets meer inzicht. Heb hem een beetje aangepast aan de situatie en in dat geval klapt hij er bijna uit bij offerte #2 --> 5721W maximaal op 18 juni.

Met offerte #3 kom ik dan op 5486W maximaal. In dit geval zal er wel schaduw zijn van die bomen naast de garage, echter, wil ik vragen aan het bedrijf achter ons of ze die kunnen weghalen/inkorten (staat erg dicht op ons erf, breekt ook het glas van de kas etc.). Wil liever niet dan opeens tegen problemen aanlopen dat de zekering smelt.

In dat geval lijkt offerte #3 dan ook de beste optie. Niet te dicht op specs van belasting fase. Prijs stuk lager dan die van offerte #1

Verbaas me alleen beetje over hun drastisch lager ingeschatte opbrengst in kWh per jaar. Mag ik aannemen dat per Wp je evenveel productie hebt?

• Ronald
Of... Hoeveel is het verschil tussen een SE10K en verkopen van de SE7K
Niet alsof een SE3680H gratis is.

• Yaldair
@Ronald zou een optie kunnen zijn misschien. Moet ik maandag even contact opnemen. Echter, hebben we nu bij de huidige zonnepanelen een soort van opbrengst-garantie. Dus ze monitoren het systeem en indien opbrengst te laag is krijg je compensatie (i.e., stichting zonnegarant). Dat zal dan komen te vervallen.

Daarnaast, even sanity check: in dit geval liggen de nieuwe panelen op ZO (hogere opbrengst dan leggen op ZW). In dat geval nog steeds zinvol om alles op 1 omvormer te hangen?

Snelle google leert dat SE3680H iets van 1000E kost, SE10K 1800E. Ik ga er even voor het gemak vanuit dat ik niks terug krijg voor de SE7K.

• Ronald
Ik had ingeschat dat ZW meer zou opbrengen, maar als /met de bomen/ toch meer uit de set komt op ZO dan is dat positief, dan moet je in pvcalc even de azimut 90 graden lager zetten. Dan krijg je die piek eerder een zou het net goed moeten gaan

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee