Wij zitten te overwegen om onze zonnepanelen installatie uit te breiden. We hebben in april 2020 vlak na onze verhuizing 24 panelen (7.8kWp) laten installeren op het dak (ZW-orientatie). Ik heb toen ook meteen mee laten nemen in de offerte om zonnepanelen te plaatsen op onze schuur, maar het totale vermogen leek toen toch wat overdreven veel te zijn t.o.v. het verwachte verbruik (op basis van vorige bewoners). Achteraf bleek dat verbruik van hun niet echt te kloppen, dus had ik misschien beter toch meteen de zonnepanelen mee kunnen laten nemen...
In de offerte was toendertijd uitgegaan van zonnepanelen in ZW-orientatie op het platte dak, maar mij lijkt het misschien verstandiger om deze in ZO-orientatie te plaatsen. Dit in verband met betere spreiding van de zonuren over de dag. Maar, er is wat schaduw van dichtbijstaande bomen, die ook net in zuid-oostelijke richting staan...dus misschien gooien die wat roet in het eten.
Hoe dan ook ben ik nu partijen aan het benaderen voor een nieuwe offerte, maar ik wilde ook alvast wat advies hier inwinnen. Denk dat zelf plaatsen te lastig gaat zijn (al weet ik niet hoe ingewikkeld het is. We hebben nog een losse krachtstroom groep in de garage zelf, dus misschien kan daar iets mee...)
Kunnen jullie even mee denken wat wijsheid is hier? Ik verwacht dat de offertes gaan komen op basis van solaredge en dan wat optimizers. Ik heb in eerste instantie dezelfde partij benaderd als de vorige keer en toen ging hun voorkeur daar ook voor uit, vandaar.
Lange zijde is iets van 9m. Breedte van dat stuk ~3.3m
Vervolgens heb je nog het kleinere vlak dat iets van 2.6 bij 4.5m is.
Waar rekening mee te houden is dat er een verhoging is in dat kleinere vlak. Dus dat maakt het lastiger om daar panelen een-op-een aan elkaar te sluiten.
Ik had al even met sunny webdesign gespeeld en kreeg toen zo'n 12 panelen geplaatst in rijen gericht op het ZO.
Zodra ik de offerte(s) binnen krijg post ik ze hier. Zoek nu meer informatie zodat ik wat beter het gesprek in kan stappen.
In de offerte was toendertijd uitgegaan van zonnepanelen in ZW-orientatie op het platte dak, maar mij lijkt het misschien verstandiger om deze in ZO-orientatie te plaatsen. Dit in verband met betere spreiding van de zonuren over de dag. Maar, er is wat schaduw van dichtbijstaande bomen, die ook net in zuid-oostelijke richting staan...dus misschien gooien die wat roet in het eten.
Hoe dan ook ben ik nu partijen aan het benaderen voor een nieuwe offerte, maar ik wilde ook alvast wat advies hier inwinnen. Denk dat zelf plaatsen te lastig gaat zijn (al weet ik niet hoe ingewikkeld het is. We hebben nog een losse krachtstroom groep in de garage zelf, dus misschien kan daar iets mee...)
Kunnen jullie even mee denken wat wijsheid is hier? Ik verwacht dat de offertes gaan komen op basis van solaredge en dan wat optimizers. Ik heb in eerste instantie dezelfde partij benaderd als de vorige keer en toen ging hun voorkeur daar ook voor uit, vandaar.
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
~41m2Lange zijde is iets van 9m. Breedte van dat stuk ~3.3m
Vervolgens heb je nog het kleinere vlak dat iets van 2.6 bij 4.5m is.
Waar rekening mee te houden is dat er een verhoging is in dat kleinere vlak. Dus dat maakt het lastiger om daar panelen een-op-een aan elkaar te sluiten.
Schaduw
Van de bomen in ZO richting. Kan de hoogte niet precies inschatten, gok een meter of 5 a 6.Jaarverbruik
Dacht ~6000kWh, maar lijk dichter in de buurt van 8000kWh te komen.Vandaar aanvulling zonnepanelen.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A.In de schuur zit nog een krachtstroom aansluiting op losse groep dus hoop daar de omvormer te kunnen aansluiten. Liefst dan ook met optie voor batterij in de toekomst, indien het nodig blijkt.Budget en doel
Oorspronkelijk was het idee om meer te kunnen salderen, maar narekenen gaf aan dat we nu niet rond komen puur op zonne-energie, dus vandaar uitbreiding installatie. Heb niet echt een vast budget, hoop ergens rond de 5000E klaar te zijn.Wie gaat het project uitvoeren
Nog onbekend. Moet nog wachten op de offerte. / meer offertes vragen. Denk dat zelf doen risico geeft dat ik iets verkeerds doe met problemen in de toekomst als gevolg. Vandaar gaat voorkeur naar externe partij. Moet eigenlijk eens inlezen hoe ingewikkeld het is om dit zelf te doen...Bijhouden van data
Graag.Reeds verkregen offertes
0Regio
Eindhovensamenvattend
In eerste instantie ben ik benieuwd of het slim is om de panelen hier in ZO orientatie te laten leggen (verwacht hoek van 25-35 graden). Daarna dan wat voor systeem verstandig is. Solaredge met optimizers? Andere merken die slim/beter met schaduw omgaan?Ik had al even met sunny webdesign gespeeld en kreeg toen zo'n 12 panelen geplaatst in rijen gericht op het ZO.
Zodra ik de offerte(s) binnen krijg post ik ze hier. Zoek nu meer informatie zodat ik wat beter het gesprek in kan stappen.