Stuccen over glasvezelbehang

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:48
Ik ben bezig met een klus uit te besteden, waarbij het plafond vernieuwd gaat worden.
Hierdoor komt het plafond 10 centimeter hoger dan aanwezige glasvezel behang aan 1 muur. De glasvezelbehang is met muurverf beschilderd.
De aannemer wilt perse niet over het glasvezelbehang stuccen en zegt dat ik alles eraf moet halen.
De muur zelf erachter is vrij bros vind ik. Huis komt uit '56.

Als ik google, dan wordt heel vaak aangegeven dat glasvezelbehang juist prima is om over heen te stuccen. Al is het bij elkaar misschien 8m2, het scheelt toch een hoop werk, volgens mij, om het te kunnen laten zitten.

Dus aannemer zegt: kan er niet overheen stuccen, moet eraf.
"Internet" zegt: kan gewoon er over heen stuccen

Iemand hiermee ervaring?

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Het maakt niet uit wat wij vinden. Je aannemer wilt het niet doen. Om wat voor reden dan ook.

Accepteren of een andere aannemer zoeken.

• TJakeis
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:29
Bij ons is er ook over glasvezelbehang bezet (gestucd), maar dat moet dan natuurlijk wel goed vast zitten. De stukken die los zaten hebben we verwijderd, en dat ging trouwens zeer gemakkelijk. Kon het er zo aftrekken dus echt geen werk aan gehad. Maar goed, dat was hier bij mij. Bij jou kan het weer helemaal anders zitten.

Zoals frickY aanhaalt, als de aannemer dit niet wilt doen heb je maar twee keuzes.

• toastingnow
Dat ik een keuze heb, dat begrijp ik. Echter wil ik graag weten waarom hij er zo tegen zou zijn. Als antwoord, kreeg ik alleen: het moet er gewoon echt af.
Dat heb ik in de starttopic niet aangegeven, zie ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Maak daar maar een keuze van. Een andere aannemer zoeken of überhaupt een stukadoor die het wel wil doen kost je een half jaar vertraging.

Ik zou eerder zoeken naar hoe je het er het makkelijkst af krijgt. Ben ik zelf ook wel in geïnteresseerd btw, in de gang heb ik al 10 jaar het verkeerde op de muur zitten

Edit: het waarom is simpel: glasvezel hecht anders / slechter dan een normale muur. Je moet er iets extra's voor doen om de zelfde garantie te kunnen geven (dat het er niet af komt, that is). Kost dus meer aan spullen en inzet, en meer risico voor hem. Wil ie niet aan. Snap ik. En voor jou een take it or leave it helaas.

[ Voor 34% gewijzigd door The Eagle op 17-02-2022 19:59 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• toastingnow
The Eagle schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:57:
Maak daar maar een keuze van. Een andere aannemer zoeken of überhaupt een stukadoor die het wel wil doen kost je een half jaar vertraging.

Ik zou eerder zoeken naar hoe je het er het makkelijkst af krijgt. Ben ik zelf ook wel in geïnteresseerd btw, in de gang heb ik al 10 jaar het verkeerde op de muur zitten
De tip van de aannemer: Elk 2-3 uur zo nat mogelijk maken met zo heet mogelijk water. Dat 3 keer doen en dan proberen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• koetsier88
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-06 18:31
Waarom de aannemer niet/nooit over glasvezel behang of gewoon behang wil stucen is omdat met stucen er veel vocht van het stucwerk op het behang komt waardoor de lijm los kan laten en dat al het behang met stucwerk van je muur af komt.
Of dat er veel bobbels in het stucwerk komt, omdat je behang los komt.
Een aannemer zal nooit stucwerk op behang aanbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TJakeis
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:29
toastingnow schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:56:
Dat ik een keuze heb, dat begrijp ik. Echter wil ik graag weten waarom hij er zo tegen zou zijn. Als antwoord, kreeg ik alleen: het moet er gewoon echt af.
Dat heb ik in de starttopic niet aangegeven, zie ik.
Zal er misschien vooral mee te maken hebben dat het bezetten/stuccen natuurlijk niet gaat lukken als het glasvezelbehang niet (meer) goed tegen de muur plakt?

Verder merk ik wel dat op de muren waar het glasvezelbehang niet werd verwijderd, er op sommige plaatsen nog een beetje de structuur van het glasvezelbehang doordrukt. Maar dat ligt m.i. meer aan een te dunne laag. Kan ook een reden zijn, dat hij dan een dikkere laag moet aanbrengen?

Ik ben maar wat aan het gissen natuurlijk...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• toastingnow
koetsier88 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:59:
Waarom de aannemer niet/nooit over glasvezel behang of gewoon behang wil stucen is omdat met stucen er veel vocht van het stucwerk op het behang komt waardoor de lijm los kan laten en dat al het behang met stucwerk van je muur af komt.
Of dat er veel bobbels in het stucwerk komt, omdat je behang los komt.
Een aannemer zal nooit stucwerk op behang aanbrengen.
Klinkt wel erg logisch als ik er zo over nadenk. Ik ga geduldig aan de slag :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Even proberen met een behang afstomer. Voor behang werkt dit perfect maar overleg even met de lokale bouwmarkt die dit voor een klein bedrag per dag verhuurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-06 22:55
Behang afweek oplossen met water, en vervolgens met een drukspuit aanbrengen. Goed natmaken, laten inwerken, nog een keer doen, dan moet alles snel loskomen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 04-06 23:04
Ik denk dat het wel meevalt, dat behang verwijderen. Het gaat er waarschijnlijk in etappes vanaf. Eerste laag erg goed natmaken met warm water. Laten intrekken, maar niet opdrogen. Vervolgens trek je die laag eraf en blijft er een papier laag achter. Die ook weer kletsnat maken met warm water, of er een stoomapparaat opzetten. Dat de muur wat poreus is en hier en daar meekomt, lijkt me niet zo’n probleem als er daarna gestuct wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-05 10:21
Het loshalen van glasvezelbehang kan een risico met zich meebrengen...
Waarom is er toentertijd gekozen voor glasvezelbehang ? Slechte stuclaag ? Als dat zo is en je gaat het verwijderen, dan is de kans groot dat ook de stuclaag meekomt en ben je verder van huis en heb je veel meer werk.
Maar het hoeft niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-06 17:54

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Dixie schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:29:
Waarom is er toentertijd gekozen voor glasvezelbehang ? Slechte stuclaag ? Als dat zo is en je gaat het verwijderen, dan is de kans groot dat ook de stuclaag meekomt en ben je verder van huis en heb je veel meer werk.
Vaak omdat glasvezelbehang tamelijk hufterproof is. Handig in: sociale huurwoningen, renovatie-projecten, kinderkamers, ruimtes waar veel lomp verkeer doorheen gaat (wasruimte, garage).

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:17
Dixie schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:29:
Het zorgt er voor dat je niet met ieder tikje tegen de muur een deuk of gat er in hebt zitten. Het is meer hufter proof. Onze stukadoor en aannemer raadden juist aan om te behangen zodat het steviger is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Om een ervaring te delen:

Hier moest ook het glasvezelbehang eraf ivm stuccen. Een rotklus (althans bij ons) om eraf te krijgen. Tip: gebruik een behangperforator i.c.m. een stoommachine. Zo krijg je het sneller los omdat de stoom ook beter achter het behang komt.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• toastingnow
Update:
Glasvezelbehang 2 x ingeweekt met heet water dmv een roller.
Werd daarna nieuwsgierig en dacht een puntje van het behang op te lichten, trok zo in 1 keer alle banen eraf.
Vrijwel gladde muur daaronder, geen idee waarom ik 10 jaar geleden niet de muur gewoon geschilderd had.
Al met al 2 uur wachten voor het inweken, 5 minuten voor het behang eraf halen. 10 minuten met brede plamuurmes de laatste puntjes eraf gehaald...
Vermoedelijk heeft het voorstrijken toen wel geholpen dat het nu snel eraf ging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:05
En je hebt gelijk de reden waarom hij dat niet als ondergrond wou hebben. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1