Ik ben de afgelopen jaren een beetje verslaafd geraakt aan verduurzamen van ons huis. Ik heb eerst zelf een set van 10x355Wp panelen gelegd. Toen dat als een malle liep, heb ik een plan gemaakt om daar nog eens 15 panelen, een warmtepomp en een warmtepompboiler aan toe te voegen. Dat alles liep als een zonnetje. Maar: ik kon nog 1 paneel extra kwijt. Ding opgehaald, 2 dagen in de schuur laten staan en ... toen trok m’n vriendin een fietstrapper langs de achterkant van dat paneel. Omdat het paneel op een moeilijke plek moest komen te liggen, voor zeker 25 jaar, had ik niet het vertrouwen dat die beschadiging zonder gevolgen zou blijven (paneel werkt nu nog wel). Wel zitten denken of er nog iets te redden was via een optimizer o.i.d. Maar toch maar besloten het paneel niet te plaatsen.
Maar: wat wel te doen met het paneel? Het is een JA Solar 340Wp paneel en ik zou er graag een tweakersprojectje van willen maken. Ik heb alleen geen idee wat er mee te doen. Iemand hier creatiever dan ik?
Maar: wat wel te doen met het paneel? Het is een JA Solar 340Wp paneel en ik zou er graag een tweakersprojectje van willen maken. Ik heb alleen geen idee wat er mee te doen. Iemand hier creatiever dan ik?
De Groningse beer